Vi som satsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

imon kommer tränaren igen, vi håller på att öva lugn avslappnad trav på lite längre tygel ;) Love kämpar på och är jätte duktig ;) idag blev det börja på banan och avslut med jogg och galopp i skogen ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det ser så himla trevligt ut, både du och din häst se så nöjda och avslappnade ut! :bow:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

+ minfux

Vad snällt, tack! Och din ser verkligen ut att ha en sådan trevlig galopp.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

*KL*

Härligt med en fuxtravare - såg härlig ut.

Blev lite barbacka dressyr idag även om hon mest var sur och ovanligt grinig.
Otroligt läckra kläder lyckades jag också hitta :p
DSC_0027.JPG
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Ja, eftersom jag sitter här på buke under alldeles för många av mina vakna timmar, så är det väl inte mer än rätt att jag också delar med mig av vad jag har i stallet ;)

I januari i år fick jag och sambon ta över "Calle", en varmblodsvalack född -00 (e: Callit ue: Zoot Zuit) som jag känt sedan han var 1,5 år gammal. Jag och den förra ägaren har känt varandra sedan jag bara var två äpplen hög, och jag har bla varit med och kört in Calle, motionskört/-ridit och kört lopp med honom (totalt har han gjort ca 80 starter, 520 000 insprunget). Nu skulle den förra ägaren flytta till USA och då fick jag erbjudandet att ta över honom, vem skulle tacka nej till det:eek:?

Så här är vi nu, under omskolning. Sambon ska lära sig rida och jag ska lära Calle att bli ridhäst på heltid. Än så länge går det bra, vi jobbar för fullt med att stärka upp honom och bygga de rätta musklerna. Vi har precis börjat med galopp och i går fattade han både höger och vänster på rätt kommando (tidigare har det varit lögn i h*vete att få något annat än vänster men skam den som ger sig:devil:). Målet är att vi ska klara oss runt en pay n' ride till hösten utan större missöden, sedan får vi se hur långt vi kommer.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Välkommen till tråden, och välkommen i "visomkämparmedhögergaloppen"-klubben. ;) Min medryttarhäst har varit ridhäst länge men det har nog varit högst godtyckligt vilken galopp det fattades. Men nu börjar det ordna upp sig! :banana: Har du ingen bild på din pålle?
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Förmodligen ingen som läser detta inlägget men ÄNDÅ! TACK för de otroligt upplyftande och roliga bilderna hörrdu!! Jag brast ut i gapskratt för just så hemsk kan min dam se ut emellanåt och att du överlevde en tävling med humorn i behåll efter den uppvisningen ger mig hopp om att jag också någon dag skall våga mig ut på tävlingsbanorna. :D
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Välkommen till tråden, och välkommen i "visomkämparmedhögergaloppen"-klubben. ;) Min medryttarhäst har varit ridhäst länge men det har nog varit högst godtyckligt vilken galopp det fattades. Men nu börjar det ordna upp sig! :banana: Har du ingen bild på din pålle?


Skulle gärna dela med mig av bilder, men förstår inte hur jag ska få in dem i inlägget? Kommer bara upp en ruta om URL, kan inte bläddra bland min dators dokument (som jag är van att kunna göra när jag ska ladda upp bilder någonstans...). Kan bara vara jag som är korkad, men så får det vara:confused:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Skulle gärna dela med mig av bilder, men förstår inte hur jag ska få in dem i inlägget? Kommer bara upp en ruta om URL, kan inte bläddra bland min dators dokument (som jag är van att kunna göra när jag ska ladda upp bilder någonstans...). Kan bara vara jag som är korkad, men så får det vara:confused:

Du måste lägga upp bilden på internet först, på facebook eller pixbox eller liknande. Sen kopierar du bildwebbadressen och klistrar in den i rutan om URL. :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jaha, var det inte svårare än så :o

Har inte så många bilder på "stjärnan", får se till att fixa fler i veckan. Här kommer två iaf!

Något illa uppställd och fortfarande omusklad, men söt ändå!
pic_show_id33010609.html


Ett longeringspass i januari, (och första gången sambo longerar:love:).
pic_show_id33010604.html
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Du måste länka adressen till själva bilden, inte sidan den ligger på. Såg att du har Pixbox, så då kan du gå in på bilden du vill länka, klicka på "meny" till vänster och sedan "länka till den här bilden". Sedan kan du kopiera texten som står under "kod att använda i forum" och klistra in direkt här i inlägget (alltså ej gå in via URL-rutan) och sedan skicka. :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Kan väl uppdatera här med med att jag red för en ny dressyrtränare idag. Eller... tanken var att jag skulle göra ridprovet för grönt kort, men det slutade med att vi kom överens om att jag/medryttaren ska börja rida för henne. Hon hade bara jättepositiva saker att säga om hästen, tyckte inte att hon var ett dugg travarlik utan av halvblodsmodell och med jättefina gångarter, "den där får du aldrig göra till skogsmulle!". :o Så jag fick hemskt gärna höra av mig sa hon.

Man är ju alltid lite osäker på vad utbildat och duktigt dressyrfolk ska tycka och tänka när man kommer släpande på en travare, och jag brukar alltid "tala ned" min häst i ridsammanhang och vara superduperödmjuk, säga att jag vet att hon inte är så mycket för världen och har begränsningar osv. Men nu när även ridfolk börjat tala så gott om henne kanske jag vågar kasta jante liiite åt sidan i alla fall och våga säga att jag faktiskt har en fin ridhäst, för så är tydligen fallet.

Sedan red ju jag som en jävla kratta som vanligt :grin: men den här tränaren var så pedagogisk på ett så sjukt positivt och bussigt sätt att det väl kändes OK ändå.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag tycker du kan kasta jante åt sidan när du talar om dig själv också... ;)

Men vad kul att det gick bra!! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Förmodligen ingen som läser detta inlägget men ÄNDÅ! TACK för de otroligt upplyftande och roliga bilderna hörrdu!! Jag brast ut i gapskratt för just så hemsk kan min dam se ut emellanåt och att du överlevde en tävling med humorn i behåll efter den uppvisningen ger mig hopp om att jag också någon dag skall våga mig ut på tävlingsbanorna. :D

Haha, kul att man kan glädja nån :D bara för det bjussar jag på ännu en från samma tillfälle:

ms7.jpg



Klart du ska ge dig ut på tävlingsbanorna! Och kom ihåg att ta med någon som fotar/filmar ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jaha, var det inte svårare än så :o

Har inte så många bilder på "stjärnan", får se till att fixa fler i veckan. Här kommer två iaf!

Något illa uppställd och fortfarande omusklad, men söt ändå!
pic_show_id33010609.html


Ett longeringspass i januari, (och första gången sambo longerar:love:).
pic_show_id33010604.html

Jag fuskade och la in dina bilder åt dig, jag var så nyfiken på dem. :)



 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Välkommen till tråden, och välkommen i "visomkämparmedhögergaloppen"-klubben. ;) Min medryttarhäst har varit ridhäst länge men det har nog varit högst godtyckligt vilken galopp det fattades. Men nu börjar det ordna upp sig! :banana: Har du ingen bild på din pålle?

Vi som kämpar med vänstergaloppen då? Får inte vi någon klubb? :rofl:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Fin häst! :)


Stormkast: Jag tror faktiskt det är sånt som är värst, när vi travhästägare själva sågar ner våra hästar. Det är ju vi som ska få dom glänsa, hur ska vi kunna göra det om vi inte ens tror på det själv? :o
Samma sak så använder man nog ibland travare som en ursäkt för att man tycker man borde hunnit komma längre under en viss tid, borde sätta galoppen bättre osv, och det är ju tråkigt för visst kan det vara så att det hade gått snabbare med en annan häst, men man gör ju så gott man kan utifrån de individer man är (både häst och ryttare). :)

På senare år har jag haft turen med kanonbra tränare och träningskompisar, som inte tycker vissa hästar är sämre på grund av sin ras (eller annat). Tvärtom kan ju individerna ha sina STYRKOR som kan variera även inom samma ras, och det är kul ju mer man börjar se att dom kommer fram hos olika ekipage! :banana:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag tycker du kan kasta jante åt sidan när du talar om dig själv också... ;)

Det är inte jante, det är väldigt snällt realistiskt tänkande. ;)

Totola: Jo, fast ska jag vara ärlig tycker jag att många ridtravarägare är väldigt duktiga på att skryta upp sina hästar också. "Riktigt fin halvblodsmodell" och sedan ser man en travmusklad häst som mest liknar en hybrid mellan en kamel och en älg, eller "går på tygeln i alla gångarter" och så kommer hästen med graman, pessoa och nosen i bringan... ;) Nu kör väl inte jag riktigt på den metoden men ändå, jag har ju en häst som inte är framavlad för ridning och inte kan mäta sig med raserna som är det, och travmänniska som jag är så har jag dessutom inte riktig pejl på hur en bra ridhäst "ska" röra sig. Så då tycker jag att det är lugnast att prata ned hästen lite, ifall att liksom. Känns lite hellre det än att bli sedd som en av de där ridtravarägarna som tycker att avknäppt nacke = form och tror att jag kommer rida MSV om några år.

Men ja, jag har också mestadels stött på tränare och folk som varit positiva eller åtminstone neutrala s.a.s. till ridtravare, vilket är kul. Jag har stött på en instruktör som vägrade ha med travare att göra och förklarade i 10 minuter att de borde slaktas efter travkarriären, eftersom absolut ingen travare kunde arbeta i form och att ryttarna bara inbillade sig det. :grin: Men annars har det varit idel positiva ord.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag förstår din poäng, för det har man väl hört ett antal gånger! Problemet där är gissningsvis vad man jämför med och vad folk då förväntar sig få för bild, och okunskap -att man inte riktigt förstår vad andra ser för fel i det kanske?
Men ärligt talat tycker jag det tyder mer på en sund bild av sin häst (ja alltså inte graman och nosen i bringan osv, utan fenomenet att överdriva dom bra sidorna) man ska väl tycka att sin häst är bäst och finast i världen? Det tror jag dom uppskattar! :D

Sen är det nog bara naturligt att om man har kommit en bit utifrån startpunkten vill man få stanna upp och njuta av det som blivit bättre, även om andra kanske inte hänger med som bara ser här och nu och ser att det finns massvis med brister kvar. Och okunskapen då, att man inte lärt sig ännu vad som krävs för att det ska bli bra, men så länge man har lärt sig något så är det bara sunt att vara glad och stolt för det! :) (Samtidigt som man kan hoppas att de fortsätter träna vidare och utvecklas såklart, så de så småningom förstår vad andra tyckt har varit fel.)
Om du vill kan vi såklart enas om att inte vara överens, men jag tror nog det har lite med jantelagen att göra ändå!
Jag tror helt enkelt att den med bättre självkänsla (som ändå är realistisk såklart) mindre känner behov av att sänka folks förväntningar även om man vet att man inte gör saker och ting perfekt, eller ens bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Det är såhär, att jag vet vad jag vill bli. Elitryttare. Och nu är jag inte denna ridskoleryttare som säger "jag vill bli...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp