Vi som satsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det är nog mer just denna bild - men det går (ännu) inte i slow motion att tömköra i galopp. Så lite fart får man ha.

...och dessutom en väldigt bra medryttare...(glömde jag ju säga)

ja det har jag förstått. och håll hårt om henne. bra medryttare är inte lätt att hitta!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

ja det har jag förstått. och håll hårt om henne. bra medryttare är inte lätt att hitta!

Jag försöker det. Är väl medveten om hur svårt det kan vara med medryttare - men har haft utr att ha flera stycken bra. :bow:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Ett tips är att tänka att man lägger tyngden i fötterna och sviktar med benen så rumpan blir lättare, försök att inte luta framåt. Rida lätt är ju också ett alternativ såklart! Tycker det är nyttigt ändå att träna på att "sitta lätt" för man får lite annan känsla för rörelsen. :) Lättare längre fram tror jag när man väl ska sitta tungt. Sen tror jag inte steget kommer kännas lika stötigt om man får bort lite av travarpåskjutet och börjar få mer svikt som i bärighet bak, har man vinklade leder i bakbenen blir islaget mjukare. Men det blir såklart långsiktigt jobb!

Snygg häst! :)

Niki: ja ibland verkar osäkra hästar (eller såna som inte riktigt fått lära sig hur man beter sig från sin mamma) sura mot hagkompisarna också. :P Vet en som hade en hjärntumör som också gjorde att den blev väldigt instabil i humöret, fast det var väl åt det extrema hållet!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Tackar tackar för tipsen! :)
Kom på att jag inte har ridit "riktig" dressyr (har mer ridit "markarbete") sen innan mitt förra varmblodssto blev skadad så jag är nog lite ringrostig med :angel: Men nu har Flash lugnat ner sig efter flytten och miljöombytet så snart blir det massa dressyrträningar för instruktör, längtar! :banana:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Tack tack :) Blev helt såld när jag såg honom och det skadade ju inte att han var underbar i ridningen och hanteringen ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

kl

Hade med en kompis till stallet idag, en med hästabstinens. ;) Så vi tog en promenad/ridtur i finvädret!

431324_10151343593675061_574120060_23105441_1924700855_n.jpg

424596_10151343593910061_574120060_23105444_1535237520_n.jpg

428205_10151343594070061_574120060_23105447_248796886_n.jpg


Och så har jag beställt ett nytt träns och nytt bett så jag slipper rida på pessoat. :o Det är hästens ägare som föredrar det, själv är jag inte så förtjust och vill att han ska gå fram till och ta stöd på bettet mer... Så jag hoppas det kommer i brevlådan snart! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Tränade Love på åkern idag, banan var för kladdig. vi övade som vanligt först i skritt på volten med att öka/minska, serpentiner där vi flyttade baken i bågarna (början till bakdelsvändning) sen på rakt spår med ställning i halsen för att länga överlinjen (början till öppna) dessa övningar har vi hållit på med att tag och han blir mer och mer avslappnad och vet vad som ska göras, sen övade vi i trav på volten och skulle öka/minska volten, det blev mer öka traven ;) men det gjorde inget jag övade min sits istället och försökte slappna av i knä och sträcka på mig, inte så lätt på travare som far iväg ;)

Vi avslutade med galoppfattnignar på stor volt i vänster varv och det satte han fint ibland blev det 2 varv ibland ett halvt med spelar ingen roll jag är glad att han lyssnade och jag kunde ha lite lösa tyglar, hans problem har nämligen varit i skogen att sticka i galoppen och suga tag i bettet, men med övningar hela tiden har det gett resultat och jag är så stolt över min älskling ;) Love you Love ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

sista lektionen var som vanligt en upplevelse rikare, övade på att flytta bakdelen i serpentiner och att öka och minska steget i skritt, var jätte kul och han gjorde exakt rätt min lilla pålle ;) jag fick börja lektionen med att sitta på två små bollar under mina sittben så jag skulle känna dom bättre och känna hur hästen rör sig, det var såå intressant, alla borde prova det ;) varje rörelse blev så tydlig ;) idag blir det skogstur ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vågar mig på att peta in näsan här.. läser oftast mer än jag skriver. Många vackra travare här inne :)

Seriös och seriös.. jag vill ju bli duktig, och jag vill ju att Crow ska få bakdelen under sig och spara på bogarna.. men tävla vill jag inte, fast det stod nånstans att man inte behövde satsa på tävling... Nu har jag däremot kommit igång att träna för tränare igen.. han har blivit rejält framtung men vi började få lite rätsida på det. Naturligtvis överansträngde jag mitt knä (någon som inte tror på att han är framtung för att jag är lat och osäker? :P) så nu får jag inte rida med stigbyglar. Kan inte heller, knäet viker sig hela tiden.
Därför rider jag barbacka, med en tömkörningsgjord (för att kunna hoppa upp om jag trillar av ute i skogen) och fårskinn. Men inga stigbyglar när jag väl suttit upp, hade ju gett punkttryck.
Eftersom jag har problem med knäet och inte kan sitta ner i traven blir det mest tölt ute nu, med lite travsträckor.. jag vill kunna rida ordentligt i trave med. På lördag är nästa lektion, och det lär bli intressant.. då tvingas jag nog trava barbaka :P
Idag var han rolig, blåste drake åt precis allt.. vilket inte är riktigt likt honom. Han gillade väl inte att jag börjat bli mer aktiv sen senaste lektionen och faktiskt rider honom i skritten med..Men vi gjore minimala serpentiner över vägarna, skänkelvikningar och övergångar skritt-tölt-skritt.. mot slutet töltade han riktigt fint med ryggen uppe och saktade av utan att snubbla över sina framfötter, så han fick nog bak vikten litegrann iaf.
Har ingen ridbana men kör transporten till min farbror när jag ska ha lektion.

Lägger upp lite bilder från förra (första på länge) lektionen, innan jag skadade knäet. Barbackaridningen lär ju hjälpa min balans iaf..
cvbxcvbvc.jpg


cvbvccvvvv.jpg


xvbxcb.jpg


vmvmnnnn.jpg


xcxcccc.jpg


o så lite tölt bara för att.. även om det inte hör till dressyren så vill jag få även den bärig och smidig.

vbncvb.jpg


Kan vara kul att diskutera lite med andra travryttare som vill jobba med sina hästar :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

*KL*
Två bilder på mitt hjärta som inte finns längre... Nya stjärnan ska kombinera tävling på travet med seriös dressyr :) Bild på unghästen längst ner.
a60f4537cb87561d6ce9f4b1e6927bb9_640_480.jpg

SAM_0249.jpg

SAM_0143.jpg

sannakarinjag.jpg
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag är sååå lycklig just nu, jag och love har kommit till ett av våra delmål, vi red i grimma ;) vi körde ett pass på banan och han gick lika bra i grimma som med träns ;) när jag skulle rida in honom var det ingen som trodde att det skulle gå, då han var dömd till slakt pga VILD, vi har övat på att kommunicera på ett lugnt fint sätt och det har tagit tid, blod, svett och tårar, men fy skam den som ger sig, det jag inte berättade då var att mitt mål var att rida barbacka utan träns, nu har vi kommit till att jag red i grimma ;) förstår ni lyckan ;) han lyssnar fint och har fokus på oss som ekipage istället för allt runt omkring ;) det är pass som detta man lever för ;) på onsdag har vi nästa lektion och jag längtar ;) idag blir det bana igen och öva på det vi har gått igenom tidigare, håller oxå på att prova ny sadel ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Kul att ha nått ett delmål! Förstår att det ligger mycket jobb bakom! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vad kul att det funkar för er! :)

kl
Vi hopptränade i torsdags, och jag provade en idé jag fått för att lösa hans galopproblem. Och det funkade! :banana: Så idag på dressyrträningen provade jag igen, och visst tusan, efter några försök fick vi högergalopp. SÅ skönt när det lossnar! OCH han ska få en dressyrsadel, så jag slipper rida i hoppsadeln jämt. :p
Bjuder på en liten bild från torsdagen:

529021_10151454708765061_574120060_23530310_1872049409_n.jpg
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

ååå blev ingen bana idag utan det blev en timme i skogen, nya sadeln satt perfekt och rida i grimma gick kanon även i skogen ;) vi tog en tur till skövdes ridsport och köpte 2 nya sadelöverdrag i mörkblå med prestige ;) blev så stiligt i sadelkammaren ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

kl

Kan uppdatera med att mitt nervknippe gjort sin första tävling med mig (i tidigare lokal klass har instruktören ridit), en LD på klubbnivå, och skrapat ihop 65%. Är galet nöjd med tanke på att hon bara tävlat två gånger tidigare, då för ett år sedan, och då gick det helt åt skogen eftersom hon blev så stressad av de nya miljöerna att hon knappt gick rent. Den här gången var hon kolugn, spänd och känslig men ändå kolugn.

Tyvärr har jag insett att jag själv är en för talanglös/oerfaren ryttare för att göra hästen rättvisa, men förhoppningen är att jag ska hitta en annan, duktig ryttare som kan ta över all träning och tävling åt mig. Skittrist, men jag är ändå så jäkla stolt och glad över hur bra hon betedde sig på tävlingen och att hon jobbade på efter bästa förmåga trots kass ryttare. :love:

Undanber mig kritik om min ridning, läs gärna infon under videon på länken om ni har synpunkter/frågor. :)

http://www.youtube.com/watch?v=k4MVe-cZgr0




Nästa plan är på en lokal LD i maj, då blir det instruktören + eventuell hjälpryttare som rider.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Snyggt jobbat, 65% är ju kanon särskilt för första gången! :banana:
Tycker du är lite hård mot dig själv faktiskt i kommentarerna, klart man har brister och du kämpar på bra utifrån utgångsläget tycker jag! :) Det är alltid lättare att rida "snyggt" ju längre man kommit med hästen skolningsmässigt (tycker jag iallafall! :p ).
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Bra jobbat! Som sagt i ridtravartråden är du alldeles för hård emot dig själv. Men känner du att det känns bättre att någon annan rider/tävlar henne är det självklart det du ska satsa på. Ridning ska inte få en att må dåligt, ridning ska vara KUL. :)

kl*

Ett par bilder från senaste dressyrlektionen jag och Bellsan var på:

dsc_6415_195517063.jpg


dsc_6401_195516900.jpg


dsc_6303_195515706.jpg


dsc_6386_195516757.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Det är såhär, att jag vet vad jag vill bli. Elitryttare. Och nu är jag inte denna ridskoleryttare som säger "jag vill bli...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp