Vi som satsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

kl

såg att jag skrivit i tråden förut :p Har hänt lite sen sist!

såhär ser vi ut nu:
jannneglp1.jpg





och detta har hänt:
jc3a4mfc3b6relse.jpg


Nu ska vi pay&rida i april :bump:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

*kl*
Jättefina hästar i tråden, kul att det är så många som tränar dressyr! :banana: Och roligt att ni visar upp era fina hästar!


Jag satsar seriöst på dressyr med min kallis, men som Immer mer åt AR-hållet och inte tävlingsinriktat.
Börjar tro att det mer är pållen som tränar mig i dressyr! :rofl:
Valack f.92, pigg och fräsch- blir bara finare och finare för varje år tycker jag! :)

Saker och ting har tagit tid, och mycket beror nog på att han spelat på sånt som varit svårt för mig, men det har varit ovärderligt med bra tränarhjälp!
Det får ta den tid det tar, huvudsaken att det känns roligt att rida och att vi utvecklas åt något håll!
Det vore såklart jätteroligt att lära sig lite olika rörelser, men huvudsaken är att helheten går framåt, att alla rörelser är tänkta för att bygga upp. Så vi arbetar med alla skolor i skritt/trav, börjat nosa på tramp (just för att stärka och förbättra bär-tekniken ett snäpp till) galoppanslag (väldigt kravlöst för styrketräningens- och teknikträningens skull, bara ett språng i taget än så länge) med mera men långt ifrån perfekt! Huvudsaken det hjälper oss att komma framåt! :)

Just galoppen har väl varit en stor grej både för mig och honom då jag tyckt att han "stängt av", blivit för stressad i skallen (när man ens tänkt tanken) och fått alldeles för kass teknik OM han någon gång rullat över i galopp, att det inte har varit roligt att rida. Har blivit så mycket stress i skallen periodvis när vi försökt oss på det. Därför har det fått ta låååång tid och även om det kanske låter som att vi är i ett embryo-stadie är det långt för att vara oss! :) Hoppas såklart på att kunna utvecklas mer! Just nu har vi svårare i vänster för att tekniken är lättare i höger, men det litar jag på kommer ta sig så småningom bara han får tid att lära sig tekniken och vi fortsätter med den rakriktande träningen!

Bilder kommer säkert om jag får till några hyfsat färska som man vågar visa upp! :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vilken skillnad i kroppen, jättefin! :bow:

kl
Hur har alla det med väder? Här har det inte gått att rida på en månad ungefär, är det inte stylt-snö så är det stenhårt och blankis. Men nu har i princip all snö regnat bort, så ska bara isen tina så är vi på g igen! :bump:
Har ni andra kunnat hålla igång i vinter?
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag bor i Falun, så här har det inte varit några problem. Vi har ju dock också haft perioder med bara stenhård knölig barmark, men som tur är har vi ridhuset 10 minuters skrittväg bort. Jag ställde dock ändå av några veckor pga. att jag avskyr vintern, jag fryser i dunjacka och dubbla tröjor om det är -5. :p
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Har lyx med ridhus så då blir man inte lika begränsad av underlaget. :)
Men bortsett från vissa dagar (blåste ordentligt igår t ex) har det varit helt ok underlag ute också, mysigt att pulsa lite snö och inte såvärst halkigt på vägarna!

Blir värre till våren (och i November/December var det inte kul), har pålle barfota så då blir det till att strö halkskydd i nästan hela hagen (använder spån) och på med broddade boots bara för att gå 50m till ridhuset. :crazy: Då brukar man inte vara lika pigg på att rida ofta!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

KL

Satsar seriöst på dressyr vet jag inte om vi gjort, inga tävlingar i alla fall. Men nog har det blivit lite dressyr genom åren. Tyvärr är det sällan någon har en kamera med så det jag hittade blev ganska gamla bilder. Vissa lämnar även lite att önska i sits hos ryttaren och idag rider jag inte dressyr på bettet på bilderna utan på ett vanligt tredelat. Bettet ovan användes första åren då hon annars la tungan över om man begärde jobb...(Men det är fortfarande hennes absoluta favoritbett).

IMG002c.jpg


DSCF0016crop.jpg


och profilbilden så klart...
IMG024c.jpg
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

+ Totola

Orättvist med ridhus. :p Jag har ingen dragkrok på bilen så även om det finns transport att tillgå så hjälper det inte... Men jag ska inte klaga, på torsdag ska det bli 7 grader varmt :love: Det är därför jag älskar Skåne (uppvuxen i Jämtland...).
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Fin pålle, du verkar ha roligt när du rider! :D

Det är en ganska speciell häst.. (i mina ögon) och ja, hon brukar både få mig på bra humör och skratta då och då. Många andra ser dock bara surmärren :angel:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Haha, själv klagade jag idag pga ett par plusgrader(!) och blåsväder - inte behagligt att rida ute och vågar inte vistas i ridhuset när snön brakar ner från taket! Lyxproblem! :p Skulle helst få vara en-ett par minusgrader hela vintern när väl första snön har kommit! Snön blir ju inte lika rolig att pulsa i heller när den är för hård/tung jämfört med lätt pudersnö.
Men som sagt - lyxproblem. Har inte dressyrat på tre dagar men ridit totalt 6 pass den här veckan och det känns lite...
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

KL

Satsar seriöst på dressyr vet jag inte om vi gjort, inga tävlingar i alla fall. Men nog har det blivit lite dressyr genom åren. Tyvärr är det sällan någon har en kamera med så det jag hittade blev ganska gamla bilder. Vissa lämnar även lite att önska i sits hos ryttaren och idag rider jag inte dressyr på bettet på bilderna utan på ett vanligt tredelat. Bettet ovan användes första åren då hon annars la tungan över om man begärde jobb...(Men det är fortfarande hennes absoluta favoritbett).

IMG002c.jpg


DSCF0016crop.jpg


och profilbilden så klart...

IMG024c.jpg

Den där padocken känner jag igen :D......jag står själv där nu :)...
Fantastiskt fin häst du har (har hört talas om henne ;))......
Jag själv gillar surtanter men kom hem med en genomsnäll icke surtant..ett varmblod så klart......................
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag längtar tills imon, då ska jag ha första lektionen på länge nu, det var på annandagen jag senast red för min tränare, jisses, men det händer så mycket och ibland har det varit för dåligt väder m.m. kommer inte ihåg om jag presenterat mig i tråden ännu, men jag har läst den ;) Har bla en kallblodstravare Love som jag ridit i 2 år nu ;) när jag började med honom var han sadelvan men that´s it så jag har gjort jobbet själv ;) han är den mysigaste någonsin och inom ska vi öva på spansk skritt ;) Har era travare oxå lätt för spansk skritt? Love gör det på eget bevåg så därför bestämde sig jag och tränare för att lägga in det nu ;)

Sen har min kille inte alls svårt för galopp, hur har ni det? hoppning älskar han men jag är en fegis än så länge och hoppar inte högre än 60cm, men det var iofs i somras och då kände jag att vi hade sååå mycke lydnadsträning kvar men nu under vintern och tillsammans med nya tränaren har vi kommit så långt och jag är jätte lycklig ;) Så till våren ska jag ta hopplektioner och kanske blir modigare då för jag vill tävla ;) + att mitt halvblod på ca 170 cm kommer säkert till sommaren vilja hoppa och då gäller det nog att jag byggt upp lite självförtroende för han går nog över 60cm ;) hahaha...
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Åhh va kul :)..jag ska också rida lektion imorgon och det är andra gången vi ska rida i ett ridhus...får se om min kära dam är spänd som en fiolsträng den här gången oxå. Första gången vi red i ett ridhus hade jag full tjå att få henne gå avslappnat (tog nog hela lektionen faktigst :D)..har nog aldrig gjort så många halvhalter i hela mitt liv :D......
Spansk skritt kan inte min men jag får mycket beröm för hennes fina trav faktigst...galoppen har vi jobbat på i höstas men nu ligger det lite på is eftersom det har varit stenhårt och småhalt....ute i naturen är det inga problem utan mer på banan.
Men vi har inte bråttom utan vi tar det lugnt.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Den där padocken känner jag igen :D......jag står själv där nu :)...
Fantastiskt fin häst du har (har hört talas om henne ;))......
Jag själv gillar surtanter men kom hem med en genomsnäll icke surtant..ett varmblod så klart......................

Tack!:bow: Hon är ju min pärla, just nu lite långhårigare och sämre form pga massor av anledningar, men, men... Vi ska igång igen!

...Den paddocken slet vi i i 7 år...:p Kul att höra från någon som står där nu. Jag har en gissning om vem som kan ha nämnt något, skulle bara tro att det är ett par kvar från min tid.(Det är ju 3 år sedan jag flyttade och ännu längre sedan bilderna togs). Åtminstone en av dem har jag haft kontakt med nyligen.

..och vi bor inte så långt bort nu heller faktiskt, 1,5 mil kanske från den där paddocken...

Jag har aldrig sökt de sura märrarna - de har bara haft en tendens att komma till mig :D. Nu tror jag att sto nummer två (ej travare) inte är en surtant, men hon är så ung så hon kanske blir en med åren...
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag hade en häst inte så långt bort där du bor idag :D.....

Japp det var din gamla medryttare som har berättat lite om din vackra häst.

När jag själv var medryttare så var det oftast surmärrar som kom i min väg och jag älskade dom ....och min gamla foderhäst oxå..
En svart småsur franskstammad dam som tyvärr såldes :cry:...men andra sidan hade jag inte fått tag i min egen häst som jag är totalt kär idag.

Vi hade en hopplektion igår och jag sitter nu med en sjujäkla träningsvärk.
Men kul hade vi iaf.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Gårdagens lektion med Love var fantastisk och han går såå fint nu är jätte rörlig både fram och bak och min tränare hoppade upp på honom och testade honom för första gången för att lättare kunna ge feedback och han fick så fina lov ord av henne, jag blir lyrisk av lycka, han är verkligen den bästa häst jag ridit ( med lite dåligt samvete att jag säger så bakom ryggen på min 5åring som är halvblod ) men han är ännu inte lika framåt, det älskar jag med travare att de alltid söker uppgifter, och Love då, vill alltid ut i skogen eller ge allt på banan de andra kan ju liksom tröttna eller inte vilja helt enkelt ;) Nu ska jag ut igen och ta nästa pass på love får se hur det går idag ;) Red 5åringen innan och han var jätte duktig så jag hoppas ju ;)

Här smälter snön så snart blir det nog lite hoppning på iallafall 1 hinder som omväxling ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Finns inget som heter surmärr! Känsligt sto med hög integritet kallas det! ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag hade en häst inte så långt bort där du bor idag :D.....

Japp det var din gamla medryttare som har berättat lite om din vackra häst.

När jag själv var medryttare så var det oftast surmärrar som kom i min väg och jag älskade dom ....och min gamla foderhäst oxå..
En svart småsur franskstammad dam som tyvärr såldes :cry:...men andra sidan hade jag inte fått tag i min egen häst som jag är totalt kär idag.

Vi hade en hopplektion igår och jag sitter nu med en sjujäkla träningsvärk.
Men kul hade vi iaf.

Jag trodde väl att det var hon som "skvallrat". :angel:

Angående stall - betyder det att du inte står kvar i stallet på mina bilder, eller att du stått ännu närmare mitt nuvarande?

Som tur är/tyvärr är det ju så att när en häst försvinner får man möjlighet till en ny. På gott och ont. Och du verakr ju vara nöjd med din nuvarande :D
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Finns inget som heter surmärr! Känsligt sto med hög integritet kallas det! ;)

Förvisso alldeles sant :angel:

Fast min skulle nog snarast vilja titulera sig prinsessa/drottning och människorna tillhör kategorin hennes slavar/tjänstefolk. Möjligen är jag något högre upp på stegen - typ "slav med ansvar för övriga slavar"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Det är såhär, att jag vet vad jag vill bli. Elitryttare. Och nu är jag inte denna ridskoleryttare som säger "jag vill bli...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp