Vi som satsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det är verkligen ett jättefin häst du har, och jag tycker att din tränare verkar vettig som verkligen satsar på takt och balans innan hon börjar med en massa krumelurer.

Sen har ju inte din pålle den bästa galoppen ;) utmaningen kommer att bli att få den att sluta trava med bakbenen och verkligen bli tretakig. Ett tips är att cantra låååånga sträckor i skogen, bara för att lära hästen att hitta glädjen i galoppen och våga slappna av. Böjda spår i ridhus innebär ju att den måste hålla koll på bogarna också, men i skogen är det bara den egna balansen rakt fram som gäller. Det kommer säkert bli toppen, men du har en hel del jobb framför dig :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Men tack, vad snällt! Och ja, min instruktör kommer jag att hålla hårt i! Jag tycker att hon går fram i alldeles lagom takt med både hästen och mig, och hästen är alltid nöjd och alldeles lagom trött efter hennes träningar.

Ja, jag tror att de där spärrarna för att slappna av sitter väldigt djupt hos henne, hon kan inte ens trava rent om hon blir stressad nog. Hon gick sin första lokala i somras och jag skämdes faktiskt, hon blev så spänd att hon såg ut att vara halt på alla fyra. :crazy: Men det är väl bara att träna på i hennes takt och ge henne så positiva upplevelser som möjligt. Det går ju inte att stressa fram med en häst som är så här pass känslig mentalt.

Tack för tipset! Jag är nog ärligt talat lite för feg för att sitta upp och galoppera nu, därav att instruktören fick ta det första gången, men så fort hon fått galoppera ett par gånger och blivit lite tryggare ska jag absolut ut i skogen och låta henne galoppera på. :)
Tanken var nog inte heller att rida henne på en volt i ridhuset, dock kom det tyvärr in fler hästar precis innan och eftersom vi inte visste hur hon skulle reagera kändes det lugnast att inte låta henne braka på längs långsidan. Med facit i hand hade det nog inte varit några problem, men better safe than sorry.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Åh här kan jag vara med :)

Jag har en varmblodsvalack f-01 som jag håller på och tränar för fullt. Bara haft honom ett par månader, (Var inte alls planerat att jag skulle köpa ett varmblod, men så gick man och kärade ner sig så han fick följa med hem ;)) så än så länge har vi mest byggt muskler och jobbat kondis och lite skänkelvikningar ute.Men nu när grunden är bra så är planen att jobba mer på banan med skolorna och bli stadiga i formen i alla gångarter. Galoppen är än så länge lite fyrtaktig till och från, men då jag är lite otränad pga knäskada så kommer jag inte riktigt ner och ger honom det stöd han behöver heller, så med träning och mer muskler tror jag det kommer bli riktigt bra. Fattningarna sitter som smäck iaf :bump:

Hittils har jag bara tränat själv då jag jobbat mycket med hästar och utbildning. Men ska börja rida för min tränare nu när vi kommit igång då det alltid är bra att ha någon på marken.

Målet är att vara i form till våren och börja tävla lite lätta klasser. Även fast jag inte är någon tävlingsfantast är det roligt att komma ut ibland.

Kan bjuda på några kort på mig och min pojke :)
1.JPG


2.JPG


4.JPG
Herregud så snygg!!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Minfux och Stormkast galopperna ser jättefina ut! Båda tycker jag bär upp sig bra på och jobbar genom hela kroppen utan att det ser stressat ut.

Missade tydligen detta, så tack, kul att höra! Kan dock säga att min häst var lite stressad - eller egentligen mest förvirrad - efteråt, men det är henne såklart helt förlåtet efter första galoppen.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Först och främst måste du byta nosgrimma och bett, då de du har inte är tillåtna för tävling. Annars ser han trevlig ut :)


Helt OT:angel:
Fast pullarnosgrimma är nu mer tillåtet även på dressyrtävling:idea:
Dock får man inte ha "glitter" på den, vilket det kanske var på bilderna:)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Har inte tävlat och är egentligen ffa hoppryttare, men givetvis jobbas hästen allround! Jag hoppas att det är ok om jag bidrar med ett par bilder. :)

32815985.jpg


32815988.jpg



(På bilderna är det lite ringrostigt för mig, hade inte ridit på över en månad eftersom hästen är utlånad för tillfället, och kondition är sånt man bara har hört talas om! ;) )
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Lånar knapp

Jag kanske kan vara med här lite grann också... Normalt sätt rider jag bara travhästar som travtränas och annars på halvblod men nu har jag satt igång ett avelssto. Eftersom min ena halvblodsdam är under igångsättning efter skada och bara skrittas så behövde jag ett litet projekt ;)

Hon är riden mkt rakt fram i skogen sedan tidigare men är inte utbildad. Nu har jag ridit henne ca 10 gånger och hon är hyfsat stadig i formen, vi har testat att galoppera en gång i båda varven och börjat flytta lite sidvärts.

Bildbevis:

gonblicksbild-4-2011-11-26-23-51_176679152.png


gonblicksbild-16-2011-11-27-08-23_176679207.png


gonblicksbild-43-2011-11-27-08-48_176679329.png


gonblicksbild-48-2011-11-27-08-52_176679396.png


Ni får försöka bortse från att jag sitter som en kratta, hon är fortfarande obalanserad så det rör sig väldigt mkt åt alla håll just nu, framförallt när man rider lätt.

Mvh JV
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Tycker det ser bra ut :)....

Själv blev jag så himla lycklig när min lilla dam galopperar i en lugnt tempo i paddocken och gick ner i ett lugnt trav efter :love:....men efter den andra galoppen blev hon för lite för glad och sprattlade lite efter men det gör inget för jag är så nöjd....
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Tack, kul att höra!

Ja, man blir glad över galoppen på dessa kusar. Jag testade att galoppera för andra gången idag, efter en liten uppenbarelse testade jag att fatta från skritt istället. Travarna är ju ofta väldigt välbalanserade och starka i sin trav vilket gör det svårt att sätta dem ur balans. Och tänka sig, det fungerade utmärkt! Så idag har vi galopperat riktigt mycket och hon kändes kanonfin. Sedan var väl själva galoppkvalitén inte så mkt att hänga i julgranen. Men det är ju inte jul än ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Åh tack! :)

Har glömt bort denhär tråden lite. Vad fina allas hästar är! :)

Mina träningsplaner har blivit lite fördröjda då pållen varit lite öm i benet. Men idag på morgonen var vi till veterinären och han gick igenom helt ua, så nu ska vi komma igång igen

Riktigt stolt över honom idag, uppförde sig exemplasiskt hos vet, lyssnade direkt i longeringen så de blev riktigt imponerade. Tycker det var lite roligt när de frågade, 'Tror du att du kan få över honom i galopp? eller ska vi skippa det?' (för han är ju travare) Jag säger 'galopp' lite tyst och en sekund senare har han en helt lugn, tretaktig galopp, lika fint i båda varven. Där fick dom! :D
Så lite resultat har träningen gett iaf :bump:

(synd bara att galoppen inte är lika fin när man sitter på än, men det kommer)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

KL



Eldre bilder:
1994236.jpg


1994254.jpg


Bilder fra stevnet vi startet før han ble skadet:
28256_1324861725804_1358715353_30779648_7868719_n.jpg


28256_1324864445872_1358715353_30779672_8306942_n.jpg


Etter friskmelding (stod 8mnd)
253196_1767627394669_1358715353_31567400_99310_n.jpg


261209_1850885036058_1358715353_31632323_678072_n.jpg




Åherrehjelpes for en spam dette ble. :o

Jättefin häst :) Och väldigt ovant att se fjäll i bakgrunden, kan knappt vänta tills skolan är över och jag flyttar till Norge men mina 2. Ett år kvar än :crazy:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

*kl*
Min pojke satsade jag egentligen på att ut och börja tävla dressyr på i år, men hela året har istället ägnats åt skador... Han är nu i princip fullt i gång, för första gången sedan januari... :crazy:
Förra året var vi ute på två träningstävlingar i LC-LB, gick helt ok (bortsett från att jag mestadels glömde att rida...). Nu hoppas vi på en bra tävlingssäsong med start i vår, räknar med att börja rida för tränare igen inom ett par veckor. :bump:
Här kommer iaf ett par bilder på min grabb från förra året (alla bilderna är klickbara).





 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Oj! Inte haft någon tid för buke på sista tiden, går in och ser att såhär många skrivit i tråden! Vad kul!!!
Och vila fina hästar :) Blir så varm i ridtravar hjärtat då jag ser så många som seriöst sattsar på ridningen med våra älskade ridtravare!

Ska försöka komma ihåg att uppdatera här jag också! Så som jag hade tänkt från början.
Även om jag skaffat mig unghäst i form av en trakhenare finns ridtravar pojken kvar och han är den som ligger varmast om hjärtat alltid :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Får inte till att få upp en profilbild... trist.

Lägger upp någon bild på hästen min, känner att jag bidragit dåligt till denhär tråden som jag ändå startade!

w9jn91.jpg

2llhfrb.jpg

wcok6v.jpg
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

*KL*

Senaste på min från förra helgen, våran historia har kantats av diverse klater och småskador som gjort att vi har börjat om från början ett ex antal gånger :D nu har hon vilat 1,5 månad bara för att. Stod skadad tidigare i somras pga hål i hoven/hovböld. Hetlevrad stor tant men en hel del nerv och ett ton energi :D

32822393.jpg
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Hej! Jag har en kille på 12 år :love: som precis gått i pension från travet och nu ska han bli min ridhäst. Jag och min mamma har ridtränat honom i flera år men bara liksom rakt fram i skogen. Så idag satte jag på honom dressyrsadeln och red på ridbanan, vilket var helt nytt för honom. Såhär såg det ut iaf:)
blogger-image-913454603.jpg
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Första galoppen någonsin: http://www.youtube.com/watch?v=SWwqttrmsuY . Jag har aldrig lärt henne något galoppkommando ens från marken, och hon väljer traven även när hon hoppar och rejsar i hagen, så jag är sjukt glad över att hon faktiskt förstod/kunde galoppera, trots att alla ben sprattlade åt alla håll samtidigt... :D Hon hade inte heller några problem att trava av i någorlunda form efteråt, så det känns ju rätt positivt för framtiden.

Eftersom jag postade den första filmen här också kan jag uppdatera även här med hur hon ser ut nu. :) http://www.youtube.com/watch?v=Ex9FKASZtVQ

Det ser ju fortfarande för jävligt ut och särskilt i det jobbiga högervarvet (att hon bröt i vänster beror nog på tungsprunget i snön), men hon är ändå så mycket mer avslappnad, och nu tar hon även galoppskänkeln från skritten så man slipper travartraven. Sjunde gången, som sagt, och den första filmen var från mitten av november. Skälet till att hon inte tränats mer är så enkel som att jag själv vägrar galoppera efter en olycka i somras, och jag har inte fått tag på någon som kan hjälpa mig att galoppträna henne förrän nu. Nu galopperas hon någon minut 1-2 gånger i veckan.

Så det går sakta men säkert... eh, inte framåt kanske, men åtminstone inte bakåt heller. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vad kul, jag hoppar in i tråden, en kort presentation, Jag har 3 hästar, 1 av dom är Love-03 fd.klb-travare, red in honom för 2 år sen och nu börjar han bli riktigt fin och stirrar inte så mycke längre. Min nästa lektion ska vi försöka lära in spansk skritt ;) ska bli såå spännande, han gör det av sig själv varje gång jag rider och ber honom om att jobba lite så vi ( jag och min tränare ) tyckte att det var väl lika bra att vi avbröt våran träningsplan och hoppade liter framåt till spansk skritt nu när han ändå gör det självmant ;)

Håller på träna mest dressyr nu, men jag gillar även hoppning, men han måste bli lite mer lydig innan vi hoppar högre och större banor och därför satsar vi på dressyrträning enbart nu. Jag vill i framtiden både tävla dressyr och hoppning.

Min polle har inte svårt för galopp, snarare för stopp ;) haha ;) men vi har inte galopperat så mycke på banan ännu för vi är inte där än, men i skogen och när vi hoppat då ;)

Vilka fina bilder, hade gärna delat med mig oxå men jag fattar inte riktigt hur man gör ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Det är såhär, att jag vet vad jag vill bli. Elitryttare. Och nu är jag inte denna ridskoleryttare som säger "jag vill bli...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp