Vi som satsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

förlåt jag skarattade lite åt tävlingsbilderna :) haha,,,, det där är typ min häst också. Kan v ara suuperfin på träning men bland andra okända hästar samt om hon börjar stressa är det omöjligt att få henne att gå bra :( Man vill ju som visa upp sin travare från sin fina sida liksom "travare kan!" också ska de bete sig sådär och spä på travhästfördomarna :P Min har inte startat på travet så det är ju ingen tävlingsstress sen förut heller..
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

KL

Jag har en valack -98. När han kom var han riden, men enligt mig inte allt för ordentligt och hästen visste inte vad form var haha.

Men nu har vi kommit en bit på väg, vi börjar hitta formen och han går stadigt i skritt, trav och hö galopp hahaha! Högergaloppen är superdupersuverän, han bär sig RIKTIGT fint och jobbar som bara den. Däremot vä galoppen finns inte ens, eller jo den finns men han har helt enkelt inte lärt sig skänkeln för vä galopp.. hos förra ägaren var det enbart hö galopp som gällde, och då spelade det ingen roll vilket "galoppkommando" han fick! Så, det är inte allt för lätt att övertyga hästen om att han faktist har två galopper;) (och ja, han är kollad av veterinär, massör och et)

Men vi kämpar på, och jämför man med i vintras är framstegen stoooora=)

Vi har väl tänkt tävla, så långt vi kommer:) Har inget direkt mål, utan när vi inte kommer längre och hästen/jag inte klarar mer får det vara nog:)
Ingen utav oss har aldrig ens satt en fot på en tävlingbana..

Men tränas gör det =)
idatrning.jpg


hlge4.jpg


hga-1.jpg


Ni får ursäkta min dåliga sits, även den tränas dagligen !;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Superfin kille!

KL

Hade höstens första dressyrträning nu i helgen. Kan säga att vi har en heeel del att jobba på. Bakdelen va inte med alls, våra annars samlade och fina sidvärtesrörelser såg ut som ett vinglande fyllo och allt utanför padocken va superläsking och det enda min häst kunde koncentrera sig på.
Hur går de för er andra? :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Anna-KarinO: tack så mycket:)

Fördelen med hösten nu, är ju att man kan rida varsomhelst, närsomhelst och hursomhelst haha:) Inga jobbiga flygfän eller 40 grader varmt, underlaget är lagom på dom flesta ställen och ingen halka, det är ingen snö överallt och man kan även arbeta lite hårdare utan att häst+ryttare ska dö av kokning haha! Så mitt tips är ut i skogen, över stock och sten!:) Träna dressyr som vanligt i skogen, med olika rörelser och tempoväxlingar! (såklart, man måste ju veta att underlaget inte är fullt av hål eller andra farliga saker)..

Det är iaf vad vi har gjort, och resultatet har ju blivit att hästen använder bakdelen bättre, blir stabilare i sina rörelser när den också tvingas hålla koll på sina fötter och arbeta med rygg och rumpa, och sist men inte minst... en modigare häst! (ska det då bli iaf, men vi har inte kommit så långt än, allt utanför ridbanan dödar!;) )

Vi fick då till en riktigt superfin vänstergalopp idag, märks att han blir starkare och starkare.. men F*N vad jobbigt det var att rida och jag kommer ha såååån träningsvärk imorgon!!

Ps, jag vill gärna se fler bilder på era hästar!:)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Den här tråden vill jag hänga på :) Det var så länge sen jag la upp grejer och kommenterade här på Bukefalos att min profil försvunnit... :o Men nu vill jag vara med i "gänget" igen och fixade en ny profil!

Jag har ett vbl född -04. Har haft honom sen han var 1,5 år. Ridit in honom själv. Men han har ridits sparsamt eftersom jag 2008 blev gravid med mitt första barn och sen haft fullt upp.. Nu i Februari fick jag vårat andra barn.. så man kan säga att sen våren -08 har han bara gått sporadiskt, mest då skogsturer.. Vilket inte är helt fel efterom han varit unghäst :) Nu har jag äntligen kommit igång igen med ridningen :laugh: Har fått jättebra medryttare som hjälper mig hålla igång honom och jag kan äntligen börja träna mer ordentligt på banan :) Han är så otroligt lättlärd!! Jag blir lika chockad varje gång! Jag tränar mest dressyr med förhoppning om att våga mig ut på lite tävlingar nästa sommar. Har tänkt börja rida för tränare i vår. Hoppar gör han som en gud, men jag är för feg och vågar inte hoppa högre än 60-70 cm.. Tur att det då finns andra som gillar att hoppa honom ;)

Lägger ut lite bilder på min skrutt när vi tränade lite igår


http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32790000-32799999/640x480/32791413.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32790000-32799999/640x480/32791419.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32790000-32799999/640x480/32791422.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32790000-32799999/640x480/32791424.jpg?0
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Välkommen tillbaka :)

KL
Vi hade vår fjärde träning denna hösten igår och just nu är jag salig! Tränade lite övergångar och slutor. Det märks så himla mycket skillnad på honom! Äntligen kan man lägga på skänkeln utan att få en häst som exploderar! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag sticker kanske ut hakan här lite och har egentligen inte något att komma med i denna debatt, men jag tänkte på vad Cha9 skrev.

Om man vill rida seriös dressyr (vad det nu är?) och är villig att lägga ner så himla mycket arbete bara för att få hästen i någorlunda galopp, varför köper man inte en häst med bättre förutsättningar för det från början?

För mig det är göra det svårare för sig än vad som är nödvändigt. Kanske också för hästen. Man begär trots allt något den inte är avlad eller tränad för.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Ja du.. Jag kan ju bara svara för mig själv men anledningen till att jag köpte varmblod igen är för att jag tycker de oftast har ett bättre huvud än många andra raser. De är intelligenta, positiva och väldigt smidiga. För mig är inte galoppen de viktigaste och jag jobbar inte direkt mycket mer än de andra i min omgivning som håller på med dressyr.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

kl

Hoppar in här, då jag ganska nyligen börjat rida en fd travare i stallet! Gick från fd galoppör till travare, ganska stor omställning.. :p
Rider honom två gånger i veckan, ägaren rider mest ut så jag kan harva i paddocken så mycket jag vill i princip! :love: Han är en trevlig liten prick, strax över 160 tror jag. Går i stadig form i alla gångarter men vi bråkar med högergaloppen. Det funkar ute men inte i paddocken, något som ger mig ett himla bry! Ibland får vi till ett par språng, ibland kors men oftast tar han bara vänster galopp... Den tar han å andra sidan himla fint, även samlat från skritt.
Just nu pillar jag mest med att han ska jobba in bakbenen lite mer, snygga till sidvärtsrörelserna och få till sluta (förutom högergaloppen då...). Och framför allt att han ska svara framåt, han är en liten segpropp (till skillnad från fullblodet som gasade sig igenom allt som var jobbigt... :grin:)
Det hade varit himla roligt att komma ut på en dressyrtävling, vilket jag tror ägaren hade tyckt var roligt också! Men det krävs ju liksom en högergalopp för det...
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

alla kanske inte vill ha en "färdig" häst som redan kan allt och har superlätt för sig. Alla har dessutom inte råd att köpa sig en färdigutbildad renrasigt halvblod med "perfekta" gångarter. Vissa travare har hela livet svårighet med galoppen, men köper man sig en travare så får man räkna med att det inte alltid går som på räls med galoppen.

Ja, travarna är inte avlade på gångarter, men alla är inte tränade eller passar för det dom är avlade för. Då måste man ju kunna erbjuda och ta sig an dom till ridning om man nu vill det. För har de inte travtalang ska man inte få rida dom istället eller?

Tycker du att hopphästar med ren hoppstam bakåt inte ska få köras eller ridas seriöst i dressyren för att de inte är främst avlade för det?
Ska islandshästar inte få hoppa för att de inte är avlade efter den talangen?

Jag vill rida mina varmblod "seriöst", de ska vara lösgjorda, gå i bra form, vara smidiga starka och välridna. Tränar för dressyrtränare samt hopptränar. MEN hade jag viljat ta mej upp i högre klasser i dressyr eller hoppning där gångarterna spelar in mer så skulle jag köpa mej en häst med bättre förutsättningar för högre tävlingar. Men har man inte dom kraven så funkar varmblod mkt bra. Vill man rida, träna ev. tävla på lättare nivå och ha en allroundhäst för hobbyridning passar varmbloden utmärkt!

Dock måste man ha kunskap för att utbilda och rida en travare. Är de inte redan utbildade ska man ha samma kunskap som behövs för att rida in och utbilda vilken unghäst som helst av annan ras.

Att de flesta varmbloden är så ärliga och samarbetsvilliga med kanonpsyke gör ju inte saken sämre :) Underbara hästar! <3
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Nu menade jag inte att köpa en färdig häst (halvblod), även de behövs tränas.
Givetvis ska man göra "allt" med alla hästar, men alla kan inte det lika bra. Jag tänker mest på rubriken .."satsar seriöst på dressyr..". Eftersom gångarterna är en viktig del i helheten så menar jag att för både häst och ryttare hade det varit enklare att inte ha just den svårigheten. Med ett halvblod går det knappast som på räls ändå.

Problemet som jag ser med just varmblod till annan än travet är det du tar upp, nämligen att det krävs ännu mer ridskicklighet att omskola ett varmblod än att börja utbilda ett halvblod. Tyvärr är det nog så att många som köper varmblod inte inser detta utan enbart ser att de får en billig häst.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

jag har ridit många slags hästar i mitt liv, shettisar, dartmoor, islänningar, fullblod, halvblod, kallblod, varmblod, tre- och fyrvägskorsningar och alla hästar är lika underbara :) Hästar blir ju vad man gör dom till! Jag har aldrig, inte ens i min vildaste fantasi, tänkt rida högre klasser i dressyr med mitt varmblod! Jag vill rida seriöst i den bemärkelsen att jag gör vad JAG kan med honom! För han kan, han gör allt jag ber honom om! Jag vill precis som Sandrafors skriver "de ska vara lösgjorda, gå i bra form, vara smidiga starka och välridna".
Jag gillar utmaningen med att utbilda min herre, för han utbildas fortfarande. Men visst krävs det kunskap! Det gör det med ALLA hästar. Det finns allt för många hästar som hamnar hos fel folk, även om dom kostar gratis eller en hel förmögenhet!

Så vad vill jag nu säga med detta?! Jo, jag struntar i alla som klankar ner på travare, för jag vet vilken underbar häst jag har, som just nu strosar i hagen och väntar på att få en skogslufftur idag, för idag är han skogsmulle min allroundhäst :laugh:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vissa av oss kanske gillar utmaningen??

Nu har jag ingen travare själv, men jag har aldrig tyckt att det varit särskilt skoj att rida hästar där man får allt gratis. Jag vill hellre kämpa lite och känna att man kommer nån vart tillsammans.

Sen kan ske man gillar rasen, vad vet jag??

/Lavinia, som planerar för dressyrtävlingar under nästa år, på en arabfröken.

Jag sticker kanske ut hakan här lite och har egentligen inte något att komma med i denna debatt, men jag tänkte på vad Cha9 skrev.

Om man vill rida seriös dressyr (vad det nu är?) och är villig att lägga ner så himla mycket arbete bara för att få hästen i någorlunda galopp, varför köper man inte en häst med bättre förutsättningar för det från början?

För mig det är göra det svårare för sig än vad som är nödvändigt. Kanske också för hästen. Man begär trots allt något den inte är avlad eller tränad för.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Problemet som jag ser med just varmblod till annan än travet är det du tar upp, nämligen att det krävs ännu mer ridskicklighet att omskola ett varmblod än att börja utbilda ett halvblod. Tyvärr är det nog så att många som köper varmblod inte inser detta utan enbart ser att de får en billig häst.

Tror nog de flesta som köper varmblod och har någorlunda koll inte köper den för att de tror att de lätt kan träna de till avancerade dressyrhästar. Tror de flesta köper de för att de är perfekta allroundhästar. Sen finns de de som vet hur mycket tid och tålamod det tar för att utbilda hästarna. De som ser lite potential i hästen och köper den för att man gillar hästen i sin helhet.
Jag va runt och kollade på flera olika hästar, olika raser, åldrar, inriktningar, utbildningar och prisklasser men ändå blev det ett varmblod till slut.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag klankar inte ett dugg ner på travare och vill man ha en utmaning så är det upp till var och en. Jag tror säkert att det är underbara hästar precis som det finns underbara individer och mindre trevliga individer inom alla raser.

Det jag undrar för mest är väl att jag finner det nog så svårt att utbilda hästar som är avlade för ändamålet, så varför ha ytterligare en svårighet?

I debatten kring travare som ska omskolas till ridhästar glömmer man tyvärr ofta bort hästen - individen. Som sagt, jag har sett flera exempel på ryttare som ska göra om sin travare till hopphäst eller dressyrhäst, där hästen uppenbart inte har kapaciteten. De slår sig i bommarna, panikhoppar eller tvingas gå med div hjälptyglar för att ryttaren SKA rida en viss diciplin. Detta är alltför många travares öden. Givetvis ser man detta även inom andra raser, men mitt hjärta ömmar lite för dessa travare som är avlade för och tränade för ett liv med trav.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Fast jag uppfattar inte att det är oftare så med travare än vad de är med andra hästar. Fina hopphästar som tvingas åka på hopptävlingar trots att de vägrar ut sig när de inte har tävlingsnerver, dressyrhästar som tycker det är skittrist att gå i padocken osv.
Min häst va till salu för att han just inte klarade travbanan, han blir överhtänd när det ska springas snabbt. Däremot älskar han att få arbeta och använda huvudet. Skulle han då tvingas kvar på travet för att det är så han är avlad?

Problemet med varmblod är att de är billiga och blir därav mångas första häst som de kanske inte helt vet hur de ska handskas med. Hade avdankade hopphästar också kostat runt 7000 hade de nog också mött samma öde.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Fast förlåt, men man får absolut inte allt gratis när man rider halvblod heller. Som att det skulle vara superlätt att rida
grand prix bara för att man sitter på ett gångartsavlat djur. Det är fasiken skitsvårt att rida även om hästen är avlad
för det man vill att den ska göra.

Jag menar hade det inte varit en utmaning att rida grand prix så hade väl alla med pengar gjort det?
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Hoppar in
KL
seriöst på dressyr?Fick tyvärr avliva min bäbis, men JA vi tränade seriöst.

Vårat mål - var att tävla LB när han blev frisk, vilket han aldrig blev
hur man ska ta sig dit- träna träna träna och mkt hjälp av min underbara tränare, men red hur mkt i skogen och hade små dressyr pass i skogen med=),


Tävlat?Vi hann aldrig dit

Detta var en valack född-92. Var super snäll och var jätte fin att rida, tränare trodde inte det var en travis förens jag visade frysmärktning =)

Han hade bara tränat inom trav som unghäst, men gick omkull efter det blev han ridhäst!

Vi tränade en gång i veckan i dressyr och en hoppning, vi kom upp till 1.40banorna med klockren galopp:D
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

KL

Selv om min hest nå er pensjonist har vi da satset litt :) (selv om vi bare kom oss ut i LC før han ble skadet og pensjonist) Nå er målet å få ham like øvelsesstabil som han en gang var.
*poste litt bilder av finingen*

Eldre bilder:
1994236.jpg


1994254.jpg


Bilder fra stevnet vi startet før han ble skadet:
28256_1324861725804_1358715353_30779648_7868719_n.jpg


28256_1324864445872_1358715353_30779672_8306942_n.jpg


Etter friskmelding (stod 8mnd)
253196_1767627394669_1358715353_31567400_99310_n.jpg


261209_1850885036058_1358715353_31632323_678072_n.jpg


268979_1850885676074_1358715353_31632326_3368774_n.jpg


228830_1913327997093_1358715353_31714723_3962979_n.jpg


Åherrehjelpes for en spam dette ble. :o
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Fast det var inte riktigt det jag sa heller.

Jag sa att vissa inte gillar att få allt gratis- detta oavsett ras, jag har ratat jättetrevliga halvblod och ponnyer för att de varit för "lätta" = sååå trist tycker jag.

Man får mer gratis när man rider halvblod- de är oftast inridna och ridna för att vara riddjur. Travarna har oftast börjat som just travare och måste läras om- det är en utmaning extra.

Allt gratis får man nog inte med nånting, tror jag.

/Lavinia, som håller med om att ridning är svårt oavsett vad hästen är avlad för även om vissa hästar är det ännu svårare på.. Eller tar längre tid..

Fast förlåt, men man får absolut inte allt gratis när man rider halvblod heller. Som att det skulle vara superlätt att rida
grand prix bara för att man sitter på ett gångartsavlat djur. Det är fasiken skitsvårt att rida även om hästen är avlad
för det man vill att den ska göra.

Jag menar hade det inte varit en utmaning att rida grand prix så hade väl alla med pengar gjort det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Det är såhär, att jag vet vad jag vill bli. Elitryttare. Och nu är jag inte denna ridskoleryttare som säger "jag vill bli...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp