Vi som satsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det är jag också säker på.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

jag vill också börja tävla dressyr med min fast jag vet ej hur de kommer gå!! eller om han har de som en dressyr häst ska ha, jag är rädd att göra bort mig hehe men ni kanske kan hjälpa mig och se om man vågar ut på en tävling?? här är lite bilder på han!!




 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Först och främst måste du byta nosgrimma och bett, då de du har inte är tillåtna för tävling. Annars ser han trevlig ut :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

fin häst :)
Spontant tycker jag att han ser spänd och lite hög ut i formen. Skulle va bättre och se en film. Men försök få fram hästen och huvudet så han länger sig och slappnar av.

Vad har du för bett?

Sen sitter du i stolsits på några av bilderna, du har ingen dressyrsadel där du kan släppa ner benen och få bättre "dressyrsits"? :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

fin häst :)
Spontant tycker jag att han ser spänd och lite hög ut i formen. Skulle va bättre och se en film. Men försök få fram hästen och huvudet så han länger sig och slappnar av.

Vad har du för bett?

Sen sitter du i stolsits på några av bilderna, du har ingen dressyrsadel där du kan släppa ner benen och få bättre "dressyrsits"? :)


nej jag har inte köpte en dressyr sadel ännu.. för hästen är relativt ny för mig köpte han förra veckan han har blivit tävlad i dressyr innan men aldrig med mig,
jag har varit hoppryttare innan så där av min sits hehe är inte så van ännu och rida med långa läder men det ska jag träna på... jag kan se om jag kan fixa film på han och mig :) nu rider jag med vandligt tre delat träns bett innan red jag på detta bettet men nytte för han kastade med huvudet...
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Först och främst måste du byta nosgrimma och bett, då de du har inte är tillåtna för tävling. Annars ser han trevlig ut :)



detta träns är bara ett tränings träns :) jag rider nu på tredelat träns bett för han kastade med huvudet innan på detta fullcheck bettet....

han har varit gammal dressyr häst innan men jag är ju inte duktig i det, men måste köpa dressyr sadel hehe :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det är bara att ut och testa;) Skulle dock försöka jobba ut överlinjen lite då han ser kort och ganska spänd ut, annars ser det ut att kunna vara en trevlig pålle:)

Min lillehäst, satsar inte på en dressyrkarriär på tävling men ska grundutbildas och annars tävlar han distans. Gjorde sista starten på travet i slutet av Maj i år och jag köpte honom i mitten av juni, väldigt grön i ridningen och mesta utbildningsfokus har legat på att få en ordentlig stadig takt då han har haft svårt att hålla reda på benen och gärna passat, numera har vi jobbat bort det mesta av passgången:)

Bilder från mitten av oktober, har haft honom i 4 månader på bilderna.

hstarna-okt-036_170821017.jpg


hstarna-okt-078_170822163.jpg


distansritt-fjllnora-125_168636924.jpg
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

kl

Kan verkligen inte påstå att jag satsar seriöst i samma bemärkelse som de flesta "seriöst satsande" gör, men jag har i alla fall som mål att min häst ska kunna gå ut och plocka placeringar och förr eller senare ta någon seger på lokal nivå. Är tävlingsmänniska djupt in i själen. Jag håller dock egentligen på med trav och började bara rida för att kunna aktivera hästen även efter travkarriären, så jag lär väl dö av glädje om hon någon gång kan ta en placering i en L:C, typ. :p

Min dam är 9 år och jag har haft henne sedan hon var 4, är riden sedan förra sommaren. Aldrig galopperad på men vi ska testa det framöver.
Hennes stora problem är att hon har dåligt självförtroende och därför är lättstressad. Man får gå superlångsamt fram med henne, och de två gånger hon varit ute på tävling har hon tyvärr blivit för spänd och orolig för att kunna hålla takt och form. Själv är jag så orutinerad som ryttare att jag knappt kan rida henne i form hemma och vi jagar lätt upp varandra... :p Men vi ska väl nöta med P&R's och klubbtävlingar så att det förhoppningsvis släpper, har som tur är en guldinstruktör som gärna tränar och tävlar henne.

I dagsläget vet jag inte heller om jag ska behålla hästen, men om jag gör det så finns i alla fall bestämda planer.

vlcsnap-2011-11-04-23h40m39s38.png


(Med instruktör)



(Här ser vi då ett lysande exempel på en ägare som säger "hjälp", klänger för mycket i tygeln för att rida ihop hästen, ramlar framåt och gör henne superspänd. :angel:)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

fin häst :)
Spontant tycker jag att han ser spänd och lite hög ut i formen. Skulle va bättre och se en film. Men försök få fram hästen och huvudet så han länger sig och slappnar av.

Vad har du för bett?

Sen sitter du i stolsits på några av bilderna, du har ingen dressyrsadel där du kan släppa ner benen och få bättre "dressyrsits"? :)

Ja han är lite spänd när man rider han, men efter en stund blir han bättre och mjukare...
nu rider jag med ett vandligt tränsbett.. nej jag har ingen dressyr sadel just nu men ska köpa en hehe ska se om jag kan fixa en film... ja min sits är ju inte så bra i dressyren ännu för jag har varit en hoppryttare innan :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag tränar "seriöst" med min ridtravare och målet är grand prix rörelser (inte tävla det!). Vi har jobbat i tre år och jag har god hjälp av välutbildade tränare som inte ser "travaren" utan individen. Vi jobbar naturligtvis mycket med galoppen, som i grunden är bra, och tränar nu enkla byten och förvänd galopp. Piaff och passage har vi tränat på länge, just för att hjälpa henne med galoppen och det har varit en utmärkt väg att gå.
Har bara tävlat inom ridtravarföreningens tävlingar, på P&R har vi över 60 % i både LC och LB. Ingenting är omöjligt, individens förutsättningar är naturligtvis avgörande, men även en häst med sämre förutsättningar kan ha ett fantastiskt psyke och vilja och det kommer man långt med, oavsett ras!
Jag ser det som att jag lär mig massor på dessa hästar, och jag har inte råd att köpa en häst med bättre förutsättningar och jag HAR hellre en häst att rida än att spara i flera år utan att kunna rida regelbundet.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Himla fin och välriden en! Gillar verkligen alla sidvärtsrörelser. En inspirationskälla är ni! Vill oxå få till sidvärts, men vi har så mycket annat att jobba på i dagsläget.

kl*

Här är en film (från idag) på min lilla tjej. Jag tycker om dressyr väldigt mycket, jag vet inte vad som räknas som "satsa seriöst"? Vi har varit ute på någon liten lokal för skojs skull, men jag har inga tävlingsnerver (än). ;)

(Trav och galopp, lite galopp i mitten men mest galopp är det i slutet):
http://minfux.blogg.se/2011/november/film-1.html#comment
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Tjusigt :banana:....tack för insprationen..

Sist jag red för instruktör så hade hon en liknande övning med galopp..fast min lilla dam går liiiite fortare och går inte ner så lugn trav som din ..men vi jobbar på det :)......vi har jobbat mest med övergångar i skritt och trav och ska behålla formen i det och envist gav resultat så nu funkar det..nu är det galopen vi ska jobba på och hon ska inte hetsa upp sig efter avslut ...är det nån som har tips?
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

kl

Film på min: http://www.youtube.com/watch?v=XFblb5Yo4pM (inte jag som rider, det kommer det aldrig att finnas filmer på...)
Första galoppen någonsin: http://www.youtube.com/watch?v=SWwqttrmsuY . Jag har aldrig lärt henne något galoppkommando ens från marken, och hon väljer traven även när hon hoppar och rejsar i hagen, så jag är sjukt glad över att hon faktiskt förstod/kunde galoppera, trots att alla ben sprattlade åt alla håll samtidigt... :D Hon hade inte heller några problem att trava av i någorlunda form efteråt, så det känns ju rätt positivt för framtiden.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vad mjukt och trevligt det ser ut! :bow:

Jag har hoppat den där travaren till medryttarhäst som jag lite diskret försöker omvandla till dressyrhäst... :angel: Ägaren rider mest ut men hoppar lite, och tyckte det skulle vara kul att se honom hoppad under någon annan (och lite högre än vad hon själv vågar :D).

Uppvärmning
303707_10150967876535061_574120060_21754628_1009556117_n.jpg


Slutsekvensen av ett bocksprång :p
303707_10150967876565061_574120060_21754629_1228497919_n.jpg


Vi är lite suddiga, men jag tycker ändå han har rätt bra teknik, kändes som han tog i bra med ryggen!
303707_10150967876590061_574120060_21754630_1443520511_n.jpg
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

För att vara den första galoppen ser det jättebra ut :banana::bump:....och din häst ser jättefin ut för övrigt...snyggt steg oxå.....

Min lilla dam har inga problem med att ta galoppfattningen men däremot vid avsackningen kan det bli lite tjolahopp :D.....blir stressad och jag får ta ner henne i skritt och lugna ner henne....men det kommer väl det oxå.
Min förra var likadan men hon lärde sig att gå lugnt efter.....
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Roligt att ni blir inspirerade, det finns inget som säger att man inte kan börja med sidvärtsrörelser tidigt, börja för hand om det är svårt att få hästen att förstå vad den ska göra. Att jobba i skritt med öppna och sluta och skänkelvikning är oerhört stärkande för galoppen. Ju bättre skritt ni får, taktmässig, bärig och reglerbar, desto lättare är det med galoppen sedan. Trav kan de ju, men har ofta svårt att hålla ETT tempo så det är vad jag tränar först, rakt fram i samma trav i lättridning och gärna ute på grusvägar eller liknande så man får bjudning. Halvhalter är nyckeln till en avslappnad trav och även skritt.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vad kul att höra, tack! :) Jag vet inte alls hur en vettig galopp ska se ut, men jag var/är mest glad att hon inte drog iväg över hela ridhuset i 180. ;) Har jobbat i travstall tidigare och har ju sett vilken fart vissa av travarna får när de får galoppera första gångerna, tjoho vad livet leker då...!

Ja, jag kan tänka mig att just galoppen inledningsvis gärna blir ett stressmoment om hästen gått något på banan tidigare. Det är väl inte lätt för hjärnan att plötsligt bli ombedd att göra något som den tidigare blivit stenhårt inlärd med att den absolut inte får göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Det är såhär, att jag vet vad jag vill bli. Elitryttare. Och nu är jag inte denna ridskoleryttare som säger "jag vill bli...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp