Vi som satsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag står i ditt "gamla" stall ihop med din gamla medryttare :)..men när jag hade min foderhäst som blev såld stog i närheten av ditt stall som du har idag :)......
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Gårdagens lektion med Love var fantastisk och han går såå fint nu är jätte rörlig både fram och bak och min tränare hoppade upp på honom och testade honom för första gången för att lättare kunna ge feedback och han fick så fina lov ord av henne, jag blir lyrisk av lycka, han är verkligen den bästa häst jag ridit ( med lite dåligt samvete att jag säger så bakom ryggen på min 5åring som är halvblod ) men han är ännu inte lika framåt, det älskar jag med travare att de alltid söker uppgifter, och Love då, vill alltid ut i skogen eller ge allt på banan de andra kan ju liksom tröttna eller inte vilja helt enkelt ;) Nu ska jag ut igen och ta nästa pass på love får se hur det går idag ;) Red 5åringen innan och han var jätte duktig så jag hoppas ju ;)

Här smälter snön så snart blir det nog lite hoppning på iallafall 1 hinder som omväxling ;)

Var roligt att det gick bra för er...vet hur det känns..lite som man är nykär typ :D
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det låter ju jättepraktiskt! :D Vi är ju ändå uppassare, skötare och foderautomater, slavar känns nära till hands! Haha!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Då är jag med! Det finns ju en del hästar i trakterna.

Passar på att ta med ytterligare en bild på damen, nuvarande medryttaren som tömkör.
IMG_9741.jpg
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det låter ju jättepraktiskt! :D Vi är ju ändå uppassare, skötare och foderautomater, slavar känns nära till hands! Haha!

Det känns ungefär så - och för att tukta både folk och fä ser hon ofta ut så här:
IMG_5596.JPG


Känner man henen vet man att det inte är någon fara - alla andra som håller sig på behörigt avstånd...
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det senare är ju ett bevis på att hon har en bra strategi! ;)

Nej men faktiskt är det kul hur olika man kan se på saker och ting beroende på hur man vinklar det, det mesta och dom flesta är ju inte svart eller vitt utan kan vara både bra och dåligt (bra och mindre bra) beroende på i vilken situation och hur man ser på saken! Finns inga elaka eller dumma hästar *egentligen*.

Fin dam har du iallafall! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det senare är ju ett bevis på att hon har en bra strategi! ;)

Nej men faktiskt är det kul hur olika man kan se på saker och ting beroende på hur man vinklar det, det mesta och dom flesta är ju inte svart eller vitt utan kan vara både bra och dåligt (bra och mindre bra) beroende på i vilken situation och hur man ser på saken! Finns inga elaka eller dumma hästar *egentligen*.

Fin dam har du iallafall! :)

Mycket handlar om hur man ser på saker, helt klart. :D Och denna dam har stretegin att verklinge se fly förbannad ut (precis som förra stoet jag hade...)
Elaka hästar, tja halvsystern till min såg jag flera gånger, ofta helt oprovocerat (även själv i hagen) switcha i ögonen och då var hon inte att lita på... Hennes pappa var känd för att ge avkommor som var "knäppa" och jag tror faktiskt det låg något bakom. Den märren är jag glad att hon inte blev ridhäst för hon hade kunnat bli farlig i en mer oerfarne persons händer. Däremot vet jag inte varför hon blev sådan och om det hade gått att träna bort - men något var det. Som tur är gäller det få hästar. Dessutom kan det ju ha varit någon smärta eller annat som bara kom som blixt från klar himmel. Det är många år sedan nu och jag var mycket yngre då...kanske hade jag bedömt läget annorlunda idag.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

idag när jag red love tänkte jag på allt tränaren sa igår om min sits i traven, ( jag blir tung i överlivet och spänner tårna ), så jag längde stiglädret ett hål och struntade i att rida lätt utan hela tiden tänkte på att luta mig lite bakåt följa med i rytmen och slappna av, vips gick love som en klocka, lugn fin trav och vi kunde göra volter i alla hörn, trava serpentiner öka minska volten, med längre tyglar ;) trodde jag inte skulle gå så fort, därför älskar jag sitsträning, med rätta hjälper funkar allt, det är bara det att man inte ska glömma bort sig.

Nu har jag liksom ett litet avslappnings pass just när jag börjar rida och sträcker på mig ordentligt i sadeln ;)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Blev lite nyfiken på vad det för bett du hade på henne på dom bilderna du rider på henne.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vi tävlar dressyr på lokal nivå, min travare och jag. Hon är född 2000 e. Baron Karsk. Våra bästa tävlingsresultat är 59 % i LB:1 och 60,37 % i LC:1. Har även ridit en pay and ride på. 69% LB:1 :)

Vårt största problem, förutom en del negativa domare :angel: är att domarbord/torn etc. är skitläskiga, men det börjar bli bättre! Vårt mål i år är att bli stabilare och få godkända resultat i LB. Målet är väl att ta oss upp i LA även om hästen kan en hel del MSV-rörelser

Vi tränar dressyr för tränare på gården varannan vecka (har fri tillgång till fullstort ridhus och ridbana) och markarbete varje vecka. Vintertid är ridhus ett måste för mig :P

Ska se om jag kan få upp nån film på oss när jag sitter vid en dator :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det var ju fina resultat tycker jag. Själv har jag bara startat LD:4 med min och hamnade på 62,8 %..jag var jättenöjd med min lilla dam.
Jag ser fram emot att se film eller bild på er.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Det känns ungefär så - och för att tukta både folk och fä ser hon ofta ut så här:
IMG_5596.JPG


Känner man henen vet man att det inte är någon fara - alla andra som håller sig på behörigt avstånd...

Jag gillar den bilden...påminner om min gamla medryttarhäst som jag red på 97...fast hon var en fux.
Folk tyckte att hon var obehaglig men egentligen var hon snäll om man lärde känna henne.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Tyckte att det såg kanonbra ut :banana:..vilken fin galopp han har :).....
Den galoppen är jag lite avis på :D
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

tack tack :) jo hon har en bra galopp, iaf i travarmått mätt :P Vi har jobbat hårt med galoppen sedan jag köpte henne för två år sedan. Hon var då bra grundriden och kunde galoppera åt båda hållen, men höger var hon väldigt fladdrig och obalanserad. Men efter en miljard galoppfattningar så har det blivit så mkt bättre :)

LC:1an från i år är vår första tävling för säsongen, i lånad sadel som inte passade toppen, och vi är inte alls i toppform efter två månaders skadeuppehåll (inflammation i armbågsleden). Men vi fick toppenkritik från domaren och jag var så jäkla nöjd efteråt trots hoppsastegen framför domaren och totalmiss i vänstergaloppen :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Blev lite nyfiken på vad det för bett du hade på henne på dom bilderna du rider på henne.

Det är ett "specialbett". Fråga min gamla medryttare för bättre förklaring än den nedan...

Det är ett westernbett, lite stång och tredelat i koppar och järn om jag minns rätt. Stången, skulle enligt instruktören som passade ut det göra att hon inte kunde lägga tungan över. Det fungerade och plötsligt kunde vi komma till jobb och inte dragkamp/tungan över bettet. (Å andra sidan började hon kicka för att via missnöje istället..., humör har hon och tar det emot det minsta måste man ju tala om det).

Jag var väll inte överförtjust i stången, men det är det bett hon faktiskt gillat bäst av alla vi testat, nu används det nästan uteslutande till uteritter som bra reservbroms.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

:rofl::rofl::rofl:

en medryttare med fart i! :D

Det är nog mer just denna bild - men det går (ännu) inte i slow motion att tömköra i galopp. Så lite fart får man ha.

...och dessutom en väldigt bra medryttare...(glömde jag ju säga)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag gillar den bilden...påminner om min gamla medryttarhäst som jag red på 97...fast hon var en fux.
Folk tyckte att hon var obehaglig men egentligen var hon snäll om man lärde känna henne.

För en gågns skull lyckades jag fånga det på bild. Hon brukar itne vilja via kameran de sidorna. Tror att hon direkt efter det kom rakt mot mig i trav, vek av på slutet och kickade/satte iväg i galopp. En annan häst och det hade varit riktigt obehagligt. Nu är det så vi leker (och hon har under 12 år inte sparkat mig eller ens varit nära, det är glädje bock, dessutom har jag en långpisk för att driva, men även markera avstånd om så skulle behövas).

..och just detta att hästen är väldigt snäll när man väl lär känna den känner jag igen. Men mer än en har hon skrämt just genom denna min (även om hon "bara" stått i boxen).

Smirinda: Kul att du tävlat i dressyr! Kul att höra om andras resultat, även om jag itne kommenterat på så många andra poster. :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Känner mig lite efter, men jag hoppar väl in i tråden ändå :)

Jag tog hem en ridtravare på foder den 1 december 2011. Har tidigare haft ett ridtravarsto som jag tyvärr var tvungen att ta bort den 17 maj 2010.. Med henne kämpade jag i 4,5 år i dressyren och hon gick ifrån att kunna ingenting till LB/LA-nivå så jag var riktigt nöjd med det då jag endast var 12 år när jag tog hem henne och hon var skadad de sista 1,5 åren! Försökte mig ett år senare på en fullblodsvalack på 6 år, men vi passade inte alls bra ihop (har kommit på att ridtravarna är "mina" slags hästar :idea:). Så i slutet av november hittade jag Flash, eller Golden Bean, som är hans riktiga namn. Han är en varmblodsvalack på snart 15 år. Han har tidigare tävlat lite dressyr med sin nuvarande ägare, men jag har tyvärr inte hunnit fråga vad de har fått för resultat. Jag satsar i alla fall mest på dressyren med Flash och bara efter 3 månader tillsammans så känns han som helt rätt häst för mig! Det jag oroar mig mest över är hur jag ska kunna sitta ner i sadeln då han så otroligt höga benlyft. Någon som har några tips? Har försökt att rida barbacka och utan stigbyglar så jag verkligen inte kan fuska och kommer ner mer i sadeln, men jag håller istället på att studsa av :angel:

Här kommer några bilder på Flash, men har tyvärr inga ridbilder. Hoppas de duger ändå :bump:
golden-bean-1_189203320.jpg

golden-bean-11_189202738.jpg

golden-bean-3_189202500.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Det är såhär, att jag vet vad jag vill bli. Elitryttare. Och nu är jag inte denna ridskoleryttare som säger "jag vill bli...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp