Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!
Min är också igång ordentligt med pälsfällningen, slutspurten HOPPAS man ju på med tanke på att det pågått några månader och blivit rejält sista veckorna, men det ser ut att vara mycket päls kvar!
Orättvist, för dom andra i stallet är klara med fällningen för länge sen! :P
(tror det är för att min behöver pälsen bättre, har gått mycket utan täcke och ute dygnet runt för det mesta, inte klippt)
Roligt med vårkänslor!
I lagom dos!
kl
Idag hade vi soligt och fint men blåsväder. Skönt att det torkar upp i backen när det blåser!
Min kuse är lite rolig för han gillar ju inte gegga, använder det som ursäkt för att stå kvar i hagen om man kommer dit och vill rida på dagen!
"Neeej matte, det går inte att gå här!! Jag står kvar och äter hö istället!" Hade inte obegränsat med tid och det blåste ändå ganska rejält ( = väldigt sprättig häst) så det blev vilodag idag.
Men senaste dagarna har vi haft riktigt trevliga dressyrpass!
Så cool, så bra startläge med pålle som lyssnar och är på g! Gäller "bara" för matte att skärpa sig och se till att förvalta det bra!
Jag har tagit fram tre utmaningar till mig själv som vi ska hinna med inom två månader;
* Vi ska hoppa något litet skutt iallafall. Låter säkert jättebasic och han är ju hoppad förr, dock har inte JAG hoppat sen kanske 2004 och redan då var jag ringrostig (och har väl aldrig varit såvärst bra på att hoppa) så nu har jag hunnit samla på mig hundra hjärnspöken och blivit jätte-hoppfeg. Samt att min lille kuse var väldigt stressad/ånglok när han hoppade och man märker att han spänner sig bara det är hinder framme och håller på att skita på sig om någon hoppar precis bredvid eller värst då om någon river. Samt att han verkar tycka saker på backen är jätteläskiga så nu när han coolat ner och inte har samma överdrivna framåt-tänk lär det bli svårare att få honom över hindren överhuvudtaget.
(Samma på uteritter, är han cool blir han mycket mer osäker och vill vända hem för minsta lilla inbillade grej, är han het och stressad tänker han så mycket framåt och ökar på framåt istället om han blir skraj för något.)
Så OM jag nu ska ge mig på det konststycket får jag se till att skärpa mig och hjärntvätta mig rejält i förväg och kanske prova härda med lite annat så vi har en sportslig chans!
* Nästa grej, två i en, är att vi ska få till en märkbar steglängning iaf i traven (är lite petig så jag vill fortfarande ha lite samling i hästen och lägga på tryck framåt, då blir det såklart högre svårighetsgrad än att bara rinna iväg framåt), och att jag kan reglera till mer schwung uppåt i traven såpass att det iaf är märkbart och på mitt kommando.
Handlar mycket om att jag skärper till mig så jag lyckas vara tydlig nog för hästen och inte stör!
Känns roligt att utmana sig själv, men med lite skräckblandad förtjusning!