Vi som satsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Ja ston kan ju ha lite åsikter! :p Tips om hästen känns lite "vrång" så det inte är lönt att bråka är bara att man tänker att man stänger dörren utåt lugnt och fint men tydligt så det blir bekvämare att göra rätt. Min är inte sto men kan ha mycket egna åsikter ändå (och går inte att bråka med, lönar sig icke!!) och första gången kanske det är kört för att det hunnit dra iväg för mycket redan innan man märker det, typ som på din bild, men nästa gång är man ju förberedd och då brukar "öppna-stänga dörren"-tänket vara kanon. Det blir ju inte som en bestraffning eller bråka emot hästen, utan bara att man håller emot åt fel håll och gör det bekvämare att hålla sig åt rätt håll, hinner man med det tillräckligt tidigt alt. att dom lär sig själva principen så brukar det gå bättre! *tipsar* :)

Spännande med tävling, hoppas det går bra för er! :banana:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Ja, jag försöker ha lite samma tänk. Eller, det hänger lite på vad hon gör. Just uppridningen var ju en sådan grej som ändå var hyfsat lätt att få ordning på - hålla emot så att det blir jobbigt att göra fel, precis som du är inne på, samt sänka kraven och berömma supermycket när hon släpper loss och känns med mig igen. :) Jag är dock hårdare på att hon absolut inte får stanna "bara för att", att hon stretar är en sak men när hon är så pass tuff som hon är vill jag inte riskera att tvärnitarna utvecklas till en olat som hon tar till så fort något blir lite jobbigt eller tråkigt. Men samma sak där, övertydlig eftergift och jättemycket fjantigt "åååh så braaaa"-beröm när hon går framåt.

Tack! Det blir min ena tränare som rider, men jag ska stå vid staketet och väsa hotelser om Scan till hästen mellan varven. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Hehe, min medryttarhäst låtsas att han ska bajsa när det blir jobbigt i början av passen. :devil: Jag blir lika arg varje gång, och ändå ger han sig inte! Andra ofog har jag fått bort, men det här är tydligen djupt rotat... Så du gör nog rätt i att förhindra/få bort det så tidigt som möjligt!

Lycka till på tävling :bump:

kl

Jag börjar äntligen få ordning på hans galopp, det är så jäkla härligt! :banana: Låter nog helknäpp när han fattar rätt eftersom jag tjoar och berömmer till tusen. :p Men så länge det funkar... har dessutom kunnat förfina hjälperna något också, ni skulle sett högerfattningarna i början. :o Och sluta börjar han på att göra rätt bra nu, känns som det lossnat och han faktiskt förstår vad jag vill nu. Nu längtar jag bara efter dressyrsadeln...
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Ja huvudsaken är väl att man vet vad man vill och sätter rimliga/konsekventa gränser! :) Jag är rätt så "liberal" mot min häst och om det blir på ett inkonsekvent sätt är det ju inte bra (jobbar på det! höja kraven) och om jag hade tävlat, eller kanske lite beroende på hur hästen är, så kanske man inte hade känt sig ha råd att ha så liberal inställning. :P Försöker liksom tänka att man aldrig bestraffar utan fortsätter fokusera på vad man vill göra igen så snart det går. Ibland behöver man ju pusha till den grad att protester eller andra grejer dyker upp till förmån för att få till det man ville eller att kusen får prova sig fram till det jag vill, vilket ju egentligen är positivt.
Men det är lätt att säga och ibland mindre lätt att tänka alla gånger i praktiken! :angel: Mycket hjärntvätt!

Måste ju vara kul att kunna se hur hästen reagerar/går med någon annan! Praktiskt innan man själv ska ge sig på det. Säkert nervöst ändå? :p
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vad kul att det går framåt! Så härligt när det släpper! :banana:
Bara dom förstår och börjar klura ut hur dom ska göra med kroppen är ju massor vunnet! :D
Snyggt jobbat!!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Ja, det här med bestraffning är ju ett intressant ämne! Jag tycker själv att det är svårt att veta vad man ska anse som straff och inte, eftersom alla definierar det så olika: Kan det inte också vara att anse som en sorts bestraffning att göra det jobbigt för hästen när den inte gör rätt/är vrång? Är det att bestraffa om man till exempel backar den om den ångar framåt i en halt? Men talar vi bestraffning som "nej nu jävlar!" är jag med dig, då ska det för min del krävas något extremt dåligt beteende som är/kan bli farligt och som jag till 100% vet handlar om nonchalans.

Jag kan absolut se protester som positiva också, som när man testar av var hästens gränser går. Nu skiljer det väl från häst till häst, men jag har lärt mig att när min protesterar vid inlärning av nya saker eller utveckling av befintliga ting, säg att kräva en lite högre form, så beror det uteslutande på att hon gör rätt men upptäcker att det blir jobbigt; Förstår hon inte så ångar hon istället bara på. Så protester i de lägena ser jag som bra, då vet jag när hon förstår samt precis hur långt jag kan pusha för stunden, och på så vis få lättare att lägga upp en rättvis träningsplan.

Ja, det känns tryggt särskilt såhär i tävlingssammanhang där hon lätt blir nervös och tittig + jag har hemska tävlingsnerver och får prestationsångest av publik. Jag vet själv att jag inverkar negativt på häststackaren för att jag beter mig som en jagad hare :p, så då är det bättre att någon rutinerad som dessutom känner hästen får ta över och ge henne positiva upplevelser av tävlandet. Men nervös lär jag ju vara ändå, när jag jobbade på travet och hade passhäst till start kunde jag inte ens se på loppen...
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Nej jag håller med, det beror ju helt på vad man lägger i ordet "bestraffning"! Kanske någon annan skulle tycka att jag sitter och bestraffar hästen hela tiden, fastän jag tänker att jag inte gör det. :angel:
Men jag tror sinnesstämningen är väldigt viktig, blir man frustrerad/upprörd/arg/irriterad, då tror jag aldrig det blir konstruktivt, samt så tror jag inte det är konstruktivt att tappa fokus på det man gör till förmån för att korrigera hästen. Sen tror jag egentligen aldrig på sikt det lönar sig att "bråka" med hästen och att det är stor risk för att man hamnar under "tappar fokus på det man gör till förmån för att korrigera" om man har inställningen att man jobbar emot hästen.
Så allt beror väl väldigt mycket på hur man gör saker snarare än vad man gör.

När jag inte hade haft min kuse så jättelänge (ett år?) var det en tränare som använde halter som bestraffning vilket hästen tyckte var sjukt jobbigt både mentalt och fysiskt. Det var väldigt uppenbart att det var bestraffning det rörde sig om för att inte hästen gjorde som h*n ville och för att det märktes väldigt tydligt på hästen att den upplevde det som bestraffning.
Nu på senare tid har en annan tränare gett mig order om att stanna hästen för att bryta att jag ger ett kommando och inget händer, vilket såklart kan tolkas som en korrigering, men det är mer för att få det hända något och hålla hästen "med" i skallen. Behöver såklart inte bli en riktig halt heller utan mer en tydlig halvhalt beroende på situation och svaret jag får. Sen be om det jag ville igen direkt ur halten/när hästen svarat. Det jobbet uppfattar hästen mycket mer positivt, även om man kan få vara tydlig ibland med vad man vill så uppskattar den just att det händer något och svarar då bättre, plus att den gör såpass bra halter att den ofta får ett lite bättre läge för att svara på det jag ville (lite i stil med en halvhalt).
Milsvids skillnad mao!

Det är nog som du säger också utifrån hästen, och som sagt hur den hästen uppfattar saker och ting! :P

Haha, förstår din tanke med tävlandet! Själv skulle jag vara minst lika nervös! :angel:
Blir ju lättare att hålla sig lite coolare själv sen när man vet att hästen är van! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

KL
Vi har äntligen börjat komma igång nu efter lite skadeperioder. Bjuder på lite bilder från en hopplektion (läs rida över bommar lektion).

33036240.jpg


33036239.jpg
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Hihi, det där skulle jag också räkna som hopplektion! :D

Jättefin häst, gillar särskilt övre bilden! :love: Vad fint den blänker i solen och härligt steg!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Vilken härlig häst du ser ut att ha :) Ser riktigt fin ut, lugn och harmonisk *avis*. Så fort det ligger bommar på marken förvandlas min häst till något som närmast kan liknas vid en studsboll på speed :bump::banana:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Tackar :)
Men kan säga att lugn och harmonisk är inte de orden jag skulle beskriva honom med.. Fast vi gör framsteg, förut kom vi inte över några bommar på normalt sätt :)

Totala
Tackar, gillar också de fina stegen han tar där! Tänk om man kunde få de benlyften utan bommar :bump:
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag håller med dig! Sedan anser jag nog personligen att måste man upprepade gånger bli arg på och bråka med hästen, oavsett om det sker från marken eller ryggen, så borde man nog backa ett par steg och se över både kommunikation och krav. Som sagt, någon form av protester för att det blir jobbigt är nog något man får räkna med när man tränar och sätter upp nya mål och krav - jag tycker ju liksom också att det är drygt när jag ökar på i min träning och vill ibland bara gå hem och lägga mig i sängen :p - men det ska ju inte gå till överdrift heller. Och ständiga regelrätta bråk med hästen lär ju inte göra den mer positivt inställd till träning i framtiden heller.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag tycker också att det ser trevligt ut! Ser ut att vara en positiv och nöjd häst.
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Nej precis. Charmen med att ha häst är ju att det är en egen individ med egen vilja - tycker man inte det kanske man borde skaffa en motorcykel att leka med? :rofl:

Anna-KarinO: Haha, ja det vore lyxigt om man kunde be om det bara rakt av! :D Men finns det i pållen kanske man kan få fram det längre fram i utvecklingen! :) Och ni verkar ju ha kommit en bit på väg!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Då kanske man får permanent förhöjt blodtryck när det blir något fel på hojen istället. :angel:

kl

Red program för mig själv idag och är så sjukt överjävligt nöjd att jante nog vill strypa mig. Jag börjar undra om jag har en omedveten prestationsångest som inte bara sätter in vid tävling etc, utan också träning för instruktör. För av något märkligt skäl går det aldrig fullt så här fantastiskt bra när jag rider för någon, utan endast när jag sitter ensam i ett tomt ridhus.

Det enda jag känner mig lite missnöjd med är att jag har svårt att få fram hästen i trav, det krävs fler meter från den inledande halvhalten innan hon så sakta kommer igång. Det är ju inga problem för andra, så jag funderar på om jag helt enkelt är för otydlig med mina hjälper? Alltså att jag bara har ett sätt att driva på, vilket gör att hon inte uppfattar någon skillnad på när jag ber om mer i skritten, och när jag ber om trav. Tidigare har vi inte haft några sådana kommunikationsmissar, men å andra sidan har hon ju blivit mycket starkare nu och jobbas med i gångarterna på ett annat vis. Så då tänker jag att jag faktiskt inte längre kan förmedla till henne när jag vill ha henne framåt i tempo, respektive framåt-uppåt eller nedåt i formen, det har blivit för mycket som mina hjälper inte hängt med på helt enkelt.

Tycker ni att det låter någorlunda logiskt eller svamlar jag bara? :p Jag ska ta upp det här med tränaren såklart, dock dröjer det nog en vecka till nästa pass.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag håller med dig! Sedan anser jag nog personligen att måste man upprepade gånger bli arg på och bråka med hästen, oavsett om det sker från marken eller ryggen, så borde man nog backa ett par steg och se över både kommunikation och krav.

:bow::bow::bow:

kl

Anna-KarinO - Vad trevligt det ser ut! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Kul att passet kändes bra! :)
Angående igångsättningarna - kanske hästen har lite svårt att växla läge? De får ju höja muskelanspänningen och ändra lite i tekniken (såklart) när de ska upp till traven, kanske hästen än så länge behöver lite startsträcka? Antingen det eller så har man varit inkonsekvent/otydlig som du säger, men då snarare otydlig med sig själv att bestämma vad signalerna ska betyda och se till att det åtföljs, skulle jag tro.
Men om det är det förstnämnda är ett tips att utmana er själva och kör väldigt tighta övergångar (med risk att råka bli lite överdriven i sina signaler, ändamålet får helga medlen ibland, det brukar snabbt gå över när man kommit in i det! sen skulle jag INTE bry mig om formen just i övningen, klart det kan råka brista när man utmanar gränserna och hästen knappt ska hinna tänka på vad den gör) från kort skritt 4 steg - trav 4 steg - kort skritt 4 steg - länga ramen lite 4 steg - kort s. 4 - trav 4, osv, rulla på så och FÖRSÖKA att verkligen stenhårt hålla 4 steg i taget!
För mig brukar det vara väldigt effektivt i att träna övergångar upp till trav. Sen vi börjat med galoppfattningar har vi försökt klämma in det också för att höja maxnivån ännu mer.
Alternativt att ofta (blir alltså långsiktigt) göra skritten så jobbig innan traven att hästen får traven som avlastning. :devil: Då kan man liksom "släppa upp och fram" hästen i trav, även om man såklart kan behöva driva in i det, övergången blir ju jobbig.
Fast varva såklart med lite enkla övergångar också. Det + att se till att hålla jobbet överlag såpass varierat och konsekvent att hästen är med på att saker kan behöva hända ganska snabbt och att den ska vara vaken, brukar funka för oss när pålle kommer in i "vill inte trava"-period. :angel: Och långsiktigt för att göra travövergångarna bra. Har man väl hittat uppåt-känslan från skritt till trav (som t ex kan komma genom första övergångs-övningen) så brukar det inte vara något problem att överföra samma känsla från stillastående till trav. :) För att inte försvåra i onödan kan man ju se till att ha förberett med lite sånt så hästen redan är igång innan man provar!
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Jag tror ju inte att det är hästen som har problem, särskilt som hon haft väldigt lätt för sig med just övergångar tidigare med eller utan form, och senast tränaren satt upp och red var det inga problem med varken övergångar, igångsättningar eller avsaktningar. Så jag antar (tyvärr, haha) att problemet ligger hos mig. Eller rättare sagt, jag är nog 99.9% på att jag gör något fel, det är väl bara att sätta fingret på vad som jag inte gjort ännu.

Men tighta övergångar är ju faktiskt ett jättebra förslag oavsett, för då får ju jag lära mig att vara supertydlig och hålla stenkoll på exakt vilka knappar jag måste trycka på för att ge rätt hjälper. :idea: Ska absolut lägga fram det till instruktören, så att hon kan vara på mig och se till att jag håller på stegen och inte fuskar. Tack för tipset! :)
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Ja som du säger, den övningen är ju bra för ryttaren också, för mig är den iallfall kanon! :) Jag går ofta tillbaka till den om jag behöver få tillbaka egna känslan i övergångarna, eftersom man måste vara så tydlig i sina hjälper för att hinna separera gångarterna. (Men den är också effektiv styrketräning och om man vill få hästen "dribbla med benen" och av bara farten hitta lite bättre teknik!)
Men... Jag känner inte din häst och sitter säkert med en massa förutfattade meningar, men jag får ändå en bild i skallen av en häst som blir ganska "låg" i silhuetten från en halt, att den behöver hinna "upp" i silhuetten/energin snabbt för att få till traven. Att redan innan ha satt lite mer tryck och fått in känslan själv så man har bra förutsättningar redan innan halten kan nog vara en idé isåfall, och att inte tänka att halten måste vara stillastående x antal sekunder utan hellre försöka ha en "hög" silhuett i traven med tryck som utgångsläge (och genomjobbad så den är redo för snabba lägesväxlingar) och kanske först prova tydliga halvhalter och kolla att man kan behålla "trycket", sen korta halter sådär att hästen precis bara hinner stanna.
Just i det syftet alltså, man kan ju varva att träna olika under olika pass, om man inte vill att hästen ska glömma bort att stå stilla i halterna.
Sorry om det känns helt bommat, men har själv varit med om det på ett antal hästar! :p
 
Sv: Vi som sattsar seriöst på dressyr med våra ridtravare!

Tackar :)
Jag hade problem med övergångar innan men sen sa min tränare att jag höll in honom för mycket. Så istället tränade vi på att jag ska släppa lite på yttertygeln vid övergångar och de har gett jättebra resultat! Nu gör vi kanonövergånngar både från skritt till trav och från stillastående till trav :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Det är såhär, att jag vet vad jag vill bli. Elitryttare. Och nu är jag inte denna ridskoleryttare som säger "jag vill bli...
2
Svar
23
· Visningar
3 628
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp