Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skickade utkast på inledning, tidigare forskning, syfte, definitioner, metod etc till min handledare i fredags och fick tillbaka med kommentarer idag. Verkligen jättebra feedback! Över lag inga stora synpunkter utan det mesta var bra som det var, men med förslag på hur jag kan vässa texten ytterligare och lite annat. Känner mig verkligen jättenöjd med min handledare 😄 Är väldigt lättad över att kunna behålla största delarna av texterna också och bara göra mindre ändringar och tillägg, nu börjar jag känna att jag nog kommer hinna klart ändå!

När man tror att man ska skriva en pytteliten analysuppgift som inte är så viktig och möts av "uppgiften bedöms som en del av delkursens examination och motsvarar 16 poäng på tentan." 🙃 Har haft tre veckor på mig men sitter givetvis nu 8 h innan deadline efter som att den är sååå liten och snabbt gjord.
giphy.gif

Har en deadline på hemtenta imorgon och har inte ens börjat. Förvisso liten, 1700-2000 ord, men ändå. Har absolut noll lust eller inspiration just nu och är otroligt trött efter att ha sovit dåligt ett par nätter i rad. Ligger fortfarande efter i odlingskursen och bara vetskapen om det gör mig stressad = handlingsförlamning, lätt depp och noll lust till något. :arghh:

Har en deadline på hemtenta imorgon och har inte ens börjat. Förvisso liten, 1700-2000 ord, men ändå. Har absolut noll lust eller inspiration just nu och är otroligt trött efter att ha sovit dåligt ett par nätter i rad. Ligger fortfarande efter i odlingskursen och bara vetskapen om det gör mig stressad = handlingsförlamning, lätt depp och noll lust till något. :arghh:

Kör bah kör!

❤️

Usch, är så nervös för utdelningen av handledare till uppsatsen... Vet inte riktigt varför jag är så nervös, vi har ju bara kompetenta lärare samt att jag har möjlighet att bolla tankar och idéer med en med god sakkunskap i ämnet från praktiken.

Fick visst bra flyt idag och skrev ihop 7 sidor till uppsatsen. Om man enbart ser till hur lång den ska vara så är jag klar med 78,5% av uppsatsen nu! Enbart analys och avslutning kvar, plus teori som jag tillfälligt hoppat över. Och så såklart en massa förbättringsarbete. Men ändå! Nu bör jag iallafall ha något att lämna in i slutet av nästa vecka 😄

Klar! Det var inte så blodigt när jag väl klurat ut vilka tekniker det rörde sig om. På fredag har jag en 8 h hemtenta i textilhistoria så resten av veckan kommer mest bestå av läsning.

Jag insåg precis att jag förträngt den lilla detaljen att jag ska använda mina teorier för att analysera resultatet.. Vilket innebär att jag ju inte alls kan skriva vidare utan att färdigställa mina teorier först.. 😅 Tillbaka till skissbordet alltså.. Problemet är att jag inte kan välja mellan induktiv och deduktiv, det finns fördelar med båda.. 🤔

Jag insåg precis att jag förträngt den lilla detaljen att jag ska använda mina teorier för att analysera resultatet.. Vilket innebär att jag ju inte alls kan skriva vidare utan att färdigställa mina teorier först.. 😅 Tillbaka till skissbordet alltså.. Problemet är att jag inte kan välja mellan induktiv och deduktiv, det finns fördelar med båda.. 🤔
Visst är det surt! :) Jag vill inget hellre än börja analysera men jag måste fila klart på teorin först! 😂

Har precis lämnat in en av tre tentor jag har denna vecka (två med deadline på fredag, en med deadline nästa vecka). Den andra tentan har tre frågor, så skriver jag en idag, en i morgon och en på torsdag håller jag mig väl inom tidsplanen. Sen lämnade jag även in en inlämningsuppgift igår med deadline i morgon. När de andra två i gruppen lämnat in ska jag också svara på deras texter. Jisses, allt har verkligen hamnat på denna vecka!

Klar! Det var inte så blodigt när jag väl klurat ut vilka tekniker det rörde sig om. På fredag har jag en 8 h hemtenta i textilhistoria så resten av veckan kommer mest bestå av läsning.
Jag vill också läsa textilhistoria!

Jag skriver också uppsats! En magisteruppsats utan handledare :nailbiting: jag TROR att jag är på rätt väg, det känns så, men det hade varit skönt att kunna skicka till någon för feedback. Men men, det ska nog gå bra detta ändå :)

Delkurs i Textilvetenskap A :) om du läser den i höst kan vi läsa Textilvetenskap B ihop nästa vår :angel: :D
Tyvärr har jag läst alldeles för länge så att få in ännu ett sidospår är omöjligt :( nu är jag fast i att bara kunna läsa distanskurser då jag har slut på csn, eller... De ska jag använda under våren när jag skriver masteruppsats.

Alltså jag gillar verkligen min handledare som person, skulle gärna ha honom som bekant och sitta och prata med men det känns lite ostrukturerat att ha hen som handledare. :cautious::) Nåja jag har en plan och hen hejar på mig så det blir nog bra i slutändan. :)

Jag kan inte klaga på min handläggares svarstid alltså, fick svar på typ en minut :D Efter lite vägledning (eller kanske mer bekräftelse på att jag inte är helt fel ute) kunde jag ta tag i det där med teori. Jag har hittat och skrivit ihop en av teorierna nu, men behöver bygga på med en annan teori som jag anser att denna bygger på, men det är bara intressant så det har jag inget emot :D

Nu funderar jag på om ens egen hypotes ska finnas med i teorikapitlet, eller någon annanstans? Eller inte alls? 😅 Hur har ni andra som skrivit/skriver uppsatser gjort? Allting är så nytt och spännande, jag vet varken in eller ut 😂

Jag kan inte klaga på min handläggares svarstid alltså, fick svar på typ en minut :D Efter lite vägledning (eller kanske mer bekräftelse på att jag inte är helt fel ute) kunde jag ta tag i det där med teori. Jag har hittat och skrivit ihop en av teorierna nu, men behöver bygga på med en annan teori som jag anser att denna bygger på, men det är bara intressant så det har jag inget emot :D

Nu funderar jag på om ens egen hypotes ska finnas med i teorikapitlet, eller någon annanstans? Eller inte alls? 😅 Hur har ni andra som skrivit/skriver uppsatser gjort? Allting är så nytt och spännande, jag vet varken in eller ut 😂
Vilket ämne skriver du inom? Finns det tidigare uppsatser att titta på?

Jag skriver inom statsvetenskap och där jobbar man sällan med hypoteser, så kan nog tyvärr inte hjälpa dig. I alla de uppsatser jag skrivit har jag alltid haft ett kapitel som heter typ frågeställning där jag beskrivit problemet som leder fram till de forskningsfrågor uppsatsen ska svara på.

Vilket ämne skriver du inom? Finns det tidigare uppsatser att titta på?

Jag skriver inom statsvetenskap och där jobbar man sällan med hypoteser, så kan nog tyvärr inte hjälpa dig. I alla de uppsatser jag skrivit har jag alltid haft ett kapitel som heter typ frågeställning där jag beskrivit problemet som leder fram till de forskningsfrågor uppsatsen ska svara på.
Jag skriver inom samhällsvetenskap. Jag har försökt titta på andra uppsatser men jag tycker alla gör så olika så det känns svårt. Men jag ska prata med min handledare, det var hon som påpekade att jag i min synopsis hade en egen hypotes som kunde vara aktuell att prova :)

Kör bah kör!

Jag hann! :banana:
Inget underverk precis, men ett godkänt kan man alltid hoppas på. Känns som att huvudet går isär när vi får helt fria tyglar men bara 4 sidor och måste citera flera källor och använda oss av nyckelord. Hua. Det blir en enda jävla smet. Men aja! Nu är det gjort! Sista inlämningen i den här kursen!

Jag hann! :banana:
Inget underverk precis, men ett godkänt kan man alltid hoppas på. Känns som att huvudet går isär när vi får helt fria tyglar men bara 4 sidor och måste citera flera källor och använda oss av nyckelord. Hua. Det blir en enda jävla smet. Men aja! Nu är det gjort! Sista inlämningen i den här kursen!

Helt fritt är ett otyg 🤪

Heja dig!

Vi har ju bara skrivit B och är då noggrant infångade i att inte göra det så svårt.

Och inför C/kandidat är nog tanken att undersöka ett ”hur”. Vilket även min tanke för min master är just nu (japp, här ligger jag LÅNGT fram i min plan men den knyter an till min VFU).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
617
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
34
· Visningar
1 377
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
438
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka