Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som vet hur man kan beräkna studier på 150 procent när det är YH och högskola?

Tex 45 HP per termin är 150% på högskola, kan man då beräkna man kan läsa 15 HP på högskolan om det är heltid på YH?

Någon som vet hur man kan beräkna studier på 150 procent när det är YH och högskola?

Tex 45 HP per termin är 150% på högskola, kan man då beräkna man kan läsa 15 HP på högskolan om det är heltid på YH?

Med brasklapp för att jag inte är helt säker om det finns någon regel som explicit förbjuder det jag skriver. Men med brasklappen i bakhuvudet så säger jag: Om du läser på heltid på YH så får du läsa upp till 150% på högskola/universitet samtidigt. Detta pga att det är helt olika antagningssystem. Däremot kanske det inte är så görbart av andra skäl.

Gud vad det här med metod är svårt! Jag brukar inte ha så svårt för att lära men det här är typ helt obegripligt för mig :laugh: Försöker leva på tanken att när den här delen väl är klar så kommer nästa del kännas mycket enklare, för där vet jag vad jag ska göra (tror jag..). Exakt tre veckor till deadline, känns sjukt stressigt när vi precis börjat men det ska väl ordna sig på något sätt. Och vad skönt det kommer vara när det är klart :)

:banghead::banghead::banghead: Varför är jag så jävla dum att jag återigen ger mig in på ett outforskat ämne och därmed får lov att bygga min egen teori? Nåja det blir nog bra i slutändan även om jag får lov att göra en massa extra jobb.

Lite så där pendlar mellan glädje och frustration, vi skrev en hemtenta som var i tre delar, för som de sa att man ska kunna bli godkänd på varje del istället för att köra hela tentan. Det är ju trevligt och idag fick vi tillbaka 2 delar av tentan, den ena G, vilket jag är supernöjd med för den var den jag var mest orolig för, den andra VG med fina kommentarer vilket också kändes skönt! Men tredje delen finns det inte ett ord om, och den jag fick VG på var egentligen en tudelad fråga men det är bara läraren som hade del 1 som även kommenterade på del 2, den andra läraren verkar inte ha rättat alls. Anmälan till omtentan går ut nästa vecka, frågan är om man ska anmäla sig om man skulle få ett U eller om man ska ha is i magen och avvakta.

Lite så där pendlar mellan glädje och frustration, vi skrev en hemtenta som var i tre delar, för som de sa att man ska kunna bli godkänd på varje del istället för att köra hela tentan. Det är ju trevligt och idag fick vi tillbaka 2 delar av tentan, den ena G, vilket jag är supernöjd med för den var den jag var mest orolig för, den andra VG med fina kommentarer vilket också kändes skönt! Men tredje delen finns det inte ett ord om, och den jag fick VG på var egentligen en tudelad fråga men det är bara läraren som hade del 1 som även kommenterade på del 2, den andra läraren verkar inte ha rättat alls. Anmälan till omtentan går ut nästa vecka, frågan är om man ska anmäla sig om man skulle få ett U eller om man ska ha is i magen och avvakta.
Vi har haft så några gånger att anmälan för omtenta går ut innan vi får resultatet på tentan och det tycker jag är jättejobbigt. Ibland känner jag mig jätteosäker på om jag uppfattat frågor rätt och skrivit det som läraren var ute efter, och då är det ju jättesvårt att veta om man klarade det eller inte..

Om du inte vet säkert när ni får tillbaka resterande delar skulle jag avvakta fram tills anmälan stänger, för att se om resultatet hinner komma. Så får man ta ställning till det då istället om resultatet inte kommit.

Vi har haft så några gånger att anmälan för omtenta går ut innan vi får resultatet på tentan och det tycker jag är jättejobbigt. Ibland känner jag mig jätteosäker på om jag uppfattat frågor rätt och skrivit det som läraren var ute efter, och då är det ju jättesvårt att veta om man klarade det eller inte..

Om du inte vet säkert när ni får tillbaka resterande delar skulle jag avvakta fram tills anmälan stänger, för att se om resultatet hinner komma. Så får man ta ställning till det då istället om resultatet inte kommit.
Det här är första gången vi har fått delar av tentan rättade, och vi har alltid fått tillbaka i god tid innan omtentaanmälan har gått ut. Men i dessa tider så vet man ju inte om läraren kanske är dösjuk, någon gång tidigare har de blivit sena med rättning men har då gått ut och informerat om det och ändrat anmälningstiden till omtenta.

Jag börjar, hör och häpna, bli klar med ett första utkast till min metoddel. Jag har slitit mitt hår och velat ge upp så många gånger, men nu är det bara små detaljer kvar innan första utkastet är klart. Jag har dock ingen aning om huruvida jag är rätt ute eller inte, men det får bli ett senare problem. Nu kan jag gå vidare till resultat iallafall!

Mitt mål är att vara klar med ett första utkast av nästan hela uppsatsen i början av nästa vecka. Teori-delen har jag tillfälligt hoppat över i samråd med handledaren eftersom jag inte är säker på hur jag vill göra där. De andra delarna ska jag dock försöka få ihop fram tills dess och det borde inte vara omöjligt.. Sen måste jag väl boka in någon mer träff med min handledare och skicka lite text till henne men jag förstår helt ärligt inte riktigt hur det är meningen att man ska göra 😅

Brukar aldrig använda det frivilligt för jag känner mig lite "lat".. Men den här tentan är ganska tråkig och jag kommer nog ha svårt att få ihop tillräckligt så kanske ska köra på det ^^ Förstår inte varför man inte specar sådant, eller kör med ordangivelse!

Har hittills alltid haft tydlig formalia, det är skönt!

Med brasklapp för att jag inte är helt säker om det finns någon regel som explicit förbjuder det jag skriver. Men med brasklappen i bakhuvudet så säger jag: Om du läser på heltid på YH så får du läsa upp till 150% på högskola/universitet samtidigt. Detta pga att det är helt olika antagningssystem. Däremot kanske det inte är så görbart av andra skäl.

Nja inte så genomförbart men absolut värt att tänka på :p:D

Jahopp. Idag har det hänt.
Jag har för första gången blivit besviken över att inte behöva komplettera mitt arbete mer.

I kursen människans och djurens kognition så skulle vi lämna in en uppgift och en kurskamrat ska kommentera och efter det ska man redigera.

Jag kände att det blev lite tajt eftersom vi snart har tenta i djurens biologi 3.

Och så fick jag kommentarerna och jag behöver typ lägga till 2 meningar och det kommer inte krävas någon som helst form av tankeverksamhet kring arbetet för att göra dessa ändringar. Ena kommentaren var "Finns det fler källor som belyser detta?" Eh ja, hundratals säkert, men hur är det viktigt? Jag är verkligen besviken över detta och det är en helt ny känsla för mig. Innan har det varit skönt om man har sluppit ändra så mycket. Är det såhär det går till när man blir beroende av att studera? :nailbiting::cautious:O_o:rofl:

Förra uppgiften i kursen fick jag precis tillbaks och den var godkänd med. Inte speciellt mycket kommentarer på den heller. Typ bara "bra att du reflekterade över xx".

Jahopp. Idag har det hänt.
Jag har för första gången blivit besviken över att inte behöva komplettera mitt arbete mer.

I kursen människans och djurens kognition så skulle vi lämna in en uppgift och en kurskamrat ska kommentera och efter det ska man redigera.

Jag kände att det blev lite tajt eftersom vi snart har tenta i djurens biologi 3.

Och så fick jag kommentarerna och jag behöver typ lägga till 2 meningar och det kommer inte krävas någon som helst form av tankeverksamhet kring arbetet för att göra dessa ändringar. Ena kommentaren var "Finns det fler källor som belyser detta?" Eh ja, hundratals säkert, men hur är det viktigt? Jag är verkligen besviken över detta och det är en helt ny känsla för mig. Innan har det varit skönt om man har sluppit ändra så mycket. Är det såhär det går till när man blir beroende av att studera? :nailbiting::cautious:O_o:rofl:

Förra uppgiften i kursen fick jag precis tillbaks och den var godkänd med. Inte speciellt mycket kommentarer på den heller. Typ bara "bra att du reflekterade över xx".

Ibland så vill man fråga ”har du ens läst det jag skrev?!”.

Ibland så vill man fråga ”har du ens läst det jag skrev?!”.
Ja men verkligen! Känns inte alls som att kommentarerna passade min text riktigt. Enda kommentarerna jag kan göra något med är att förklara theory of mind och stoppa in fler källor på att apor använder verktyg, vad nu det ska vara bra för...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
617
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
34
· Visningar
1 406
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
438
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
962
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka