Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
När man bestämt att skriva varsitt utkast inför en uppgift. Är det då konstigt att man reagerar på att en studentkollega har använt mitt utkast och bara ändrat lite meningar på några sidor. Men mer än 75% är mitt utkast rakt av. Så nu frågade jag rakt ut i vår grupp om vi ska fortsätta på mitt arbete eller skriva tre egna utkast. Känns sådär att jag suttit 2 heldagar med att läsa kurslitteratur, rättsfall osv för att bli kopierad rakt av. Eller så är mitt utkast helt enkelt väldigt bra? :angel:

Det tog två veckor in på kursstart men tillslut fick jag ett första möte med min handledare! Än så länge känns det bra, hen är vänlig och känns engagerad. Jag fick godkänt på mitt ämne och mitt tänka upplägg/struktur, samt lite tips om metod och metodbok eftersom jag är så lost där.

Jag känner mig dock superstressad över att behöva vara klar om mindre än en månad när jag knappt har börjat, men den får väl ordna sig. Någon vidare arbetsro har jag inte för tillfället vilket är väldigt frustrerande, och nu i corona tider så är det ju inte så lämpligt att sätta sig någon annanstans att plugga heller. Idag har jag t.ex. fått försöka plugga 10 centimeter ifrån en öronbedövande häftpistol i flera timmar :meh:

Ja det är fortfarande mitt utkast som ligger som grund i vårt grupparbete. Så jag får väl vara glad över att det anses vara bra, för än har det inte varit några större förändringar.
Gjorde antagningsprov idag till en YH-utbildning, tiden var på 2 timmar och jag skrev det på 55 minuter inklusive kaffepaus. Märks att jag blivit van att skriva akademiska texter :rofl: Så håll en tumme för antagningsbesked kommer nästa vecka!

Jag fick tillbaka min tenta för metodkursen och jag fick ett freaking A! Det hade jag aldrig vågat hoppas på, ville mest bara få godkänt och lägga det bakom mig eftersom det var så rörigt. Tyvärr är ingen av dem metoderna i närheten av vad jag har användning för i min uppsats, men vem vet, någon gång i framtiden kanske 😅

Ett gäng småkurser här just nu, tenta nummer 3 i måndags och den gick nog också bra. Kändes det som i alla fall. Har inte fått resultat på förra tentan än, vilket var väntat då läraren meddelat tillfällig tidsbrist.
Jodå, tredje tentan gick lika bra som de två tidigare. VG igen! :banana:
Nuvarande kurs är aningen större, ska bara hitta lite energi att sätta mig in i den också...

Idag fick vi tillbaks tentan och jag har HELT glömt bort min kod för första gången! Jag pendlar dock mellan två siffror som det ena gav väldigt bra resultat, lite för bra tror jag... Och det andra var lite för dåligt än vad jag hade väntat mig. Så nu sitter jag som på nålar och hoppas på att de återkommer med min kod så snabbt som möjligt under morgondagen.

Jag vet ju vad de jag satt med hade för kod, så det borde vara någon av dem som är mitt resultat... Hoppas på det bättre resultatet med vågar fasen inte tro det :p

Någon som har tips på någon bra ordbok/dictionary? Jag tänkte använda NE men det är ju inte gratis, så jag tänkte vänta lite med det tills jag är helt säker på vad jag behöver därifrån (enbart 7 dagar gratis provperiod). Jag har provat svenska akademiens ordböcker men den enda jag är nöjd med är SO's och den fattar jag inte hur jag refererar till 🤦 De är alla väldigt korta också. Har även provat oxford learners dictionaries men är inte helt nöjd med den definitionen 😅

Är det någon som har blivit sjukskriven under högskolestudier och har lust att berätta lite om hur det var att ta upp studierna igen?

Jag har egentligen examen planerad i vår men är nu sjukskriven och med rätt oklar prognos till när jag kan ta upp studierna igen. Känner mig inte så stressad över att senarelägga examen i sig, men har hemskt dåligt samvete gentemot min uppsatskamrat och någon form av stress över att inte plugga. (Och ja, jag kanske borde lägga den lilla energi jag har på att bli frisk istället på att ha ångest över skolan, jobbar på det... :angel:)

Känns som att jag kommer hinna glömma allt jag lärt mig på 3 år och inte kommer vara värdig min examen. Samtidigt är jag rädd att det kommer ta lång tid att komma in i någon form av rutin och studieteknik igen, så jag har sökt flera fristående kurser till våren som jag har "råd" att bli underkänd på. Vet inte om det är en bra taktik eller inte. Vet ju att jag har klasskompisar som har haft flera års uppehåll pga föräldraledighet, sjukdom osv och sedan gått tillbaka till studier, men då har det ofta varit på termin ett eller två. Nu känns det som att snubbla på målsnöret typ, är snart färdig med termin 6 och har i stort sett bara slutpraktik och en del som ska tentas av kvar. :crazy:

Någon som har tips på någon bra ordbok/dictionary? Jag tänkte använda NE men det är ju inte gratis, så jag tänkte vänta lite med det tills jag är helt säker på vad jag behöver därifrån (enbart 7 dagar gratis provperiod). Jag har provat svenska akademiens ordböcker men den enda jag är nöjd med är SO's och den fattar jag inte hur jag refererar till 🤦 De är alla väldigt korta också. Har även provat oxford learners dictionaries men är inte helt nöjd med den definitionen 😅
Har du kollat att skolan inte har licens? Jag hade NE gratis både i gymnasiet och nu på universitetet.

Skrev ett utkast till b-uppsatsen och fick så otroligt mycket kommentarer, så mycket som behövde ändras och utvecklas. Jag har läst i tre år nu och det här var mitt första U. Jag blev helt grinfärdig, jag har sån himla prestationsångest!
Men det jag gått ner mig mest i var två kommentarer om syftet, ”väldigt brett syfte”, ”så övergripande syfte”. Vilket jag tolkade som negativt och specificerade syftet och då kommenterade hon att det var för specifikt!
Hon menade alltså de kommentarerna som positivt! Men så tolkade jag inte det och det här ”onödiga” extra arbetet tog verkligen min energi, då jag körde fast.
Det här är tredje veckan och på fredag ska arbetet in för handledning och sista veckan är det opponering. Jag är så trött. Så omotiverad. Det här känns så svårt!

Har du kollat att skolan inte har licens? Jag hade NE gratis både i gymnasiet och nu på universitetet.
Jag har kollat skolans och bibliotekets hemsida men NE finns inte med någonsin över vad vi har tillgång till, så jag tror inte det. Men jag gav upp och skaffade det, får försöka använda det väl nu i 7 dagar 😅

Känslan när man för en gångs skull är inne i ett flow i skrivandet och vet precis vad man ska skriva, men artikeln man behöver inte går att hitta som öppen PDF. Vill verkligen bli klar med det jag håller på med idag så jag sitter och hoppas på att min kille ska bli klar med sin föreläsning så att han kan kolla om han har access till den via sin skola :nailbiting:

Idag fick jag min kod och det blir omtenta på 2/5 delar. Ungefär som väntat då jag taktikpluggade eftersom vi bara hade en inläsningsdag.

Nu sitter jag och försöker läsa mina anteckningar och inser att detta kommer fan aldrig gå :rofl:
Jag fattar inte mina anteckningar!

Baksidan med att det var live. Ingen aning om hur jag ska lösa det riktigt faktiskt. Men men. Jag får använda Google och försöka pussla ihop det så gott det går.

Nu är äntligen mitt examensarbete godkänt. Min examinator klagade på en typ av källa fler gånger. Inte specifikt, utan "fixa denna typ av källa". Jag lusläste instruktionerna men fick hela tiden tillbaka samma kritik. Till slut, efter tredje gången klistrade jag in instruktionen för den källan och frågade vad jag gjorde för fel. Fick då tillbaka "du är bättre uppdaterad än jag, du kan publicera ditt examensarbete!".

Jag höll på att bli knäpp och ifrågasätta min läsförståelse totalt. :laugh:

Jag har nu ansökt om examen, helt sjukt 😍 jag vet att jag vill läsa en distanskurs nästa höst, men i övrigt känner jag mig verkligen klar med att plugga just nu! 225hp rikare! Jag är faktiskt riktigt stolt. Jag börjar dessutom jobba på måndag, med det yrke jag siktade på när jag sökte utbildningen. Jag har även hunnit bli erbjuden ett jobb som jag inte ens sökt, också relevant för min utbildning.

Jag kan rekommendera att läsa miljö- och hälsoskydd på Umeå universitet, jobben finns! (Jag kommer jobba på myndighet men blev också erbjuden ett jobb som miljökonsult).

Aaargh.

Plugget har gått fint under hösten vad gäller mastern i socialt arbete. Jag har varit på varenda föreläsning, deltagit på varenda seminarium, lämnat in hemtentan i tid och blivit godkänd, etc etc. Med tanke på mitt ordinarie pluggsätt är det helt jävla fantastiskt. Det har verkligen varit smooth sailing - tills nu. Skulle förbereda inför en workshop idag och inser när jag läser instruktionerna igen att jag fullständigt missat att få tag i en bok med x antal kapitel som vi skulle läsa och dessutom utgå ifrån. Happ.

Bara sjukskriva sig och hoppas på att man kan hoppa in i en annan grupp nästa vecka istället. :idea:

När det gäller odlingskursen så ligger jag hopplöst efter, dock. Det är intressanta ämnen och så givetvis, och intressanta uppgifter förutom de tre första, men för att vara en kurs på halvfart är det löjligt mycket litteratur och många uppgifter. När vi fick litteraturlistan tänkte jag "piece of cake" och beställde alla böcker. Men sen visade det sig att vi också fick kompletterande litteratur upplagt online och det är inte några korta listor hittills, precis. :cautious: Jag hinner inte med och blir lite irriterad av och till av både det faktumet och att arbetsbördan blev betydligt större än jag räknat med. Men jag vill ju absolut inte hoppa av, så det är bara att ta tag i det.

Idag fick vi reda på att vi skulle kunna massor latinska namn på saker. Och jag kände verkligen att nä, nu hoppar jag av den kursen. Jag har ju en kurs till som jag går. Synd att kursen är intressant i övrigt bara XD

Men det är bara att bita ihop och komma igen. Men jag hatar verkligen att behöva lära mig massor onödiga namn på saker som jag ändå kommer glömma bort sen -.-

Det är märkligt hur det fungerar, saker blir automatiskt mycket mindre intressanta när man ska ha tenta på dem :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
617
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
34
· Visningar
1 411
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
438
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
962
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka