Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hjälp en vilsen själ! Någon som har tips på observationer man kan göra som är corona-lämpligt?
Vi har fått en uppgift där vi ska göra en observation av "beteenden" eller sådär, läraren sa något om att vi kunde exempelvis observera ett övergångsställe, busshållsplats osv, men inte gett några konkreta exempel på vad själva observationen ska vara. Vi var lite i tankarna om att observera entrékaruseller till matbutiker, eftersom många har satt upp lappar om maxantal (t.ex 3 st i varje "pajbit"). Vi tänkte då observera hur ofta den "regeln" bryts. Vi tänkte först inkludera vilka som bryter den, ålder t.ex, men förstod ganska snabbt att det skulle bli jättesvårt och mycket siffror att hålla koll på. Så vi tänkte att vi istället fokuserar på Hur många gånger regeln bryts under t.ex 20 min. Asså, låter detta jättedumt? Att ställa sig utanför och studera hur ofta regeln bryts? Eller är det för ospecifik observation? Försöker läsa i forskningshandboken men blir typ inte klokare...
Eller har någon annan något förslag? Vi måste kunna observera på avstånd. Tanken var att vi alla skulle åka till de matbutiker vi har närmast oss själva och på så vis genomföra 3 olika observationer som vi diskuterar tillsammans i Zoom och förbereda en presentation till måndag. (corona-vänligt osv).
Vi hade precis samma i företagsekonomi. Den tentan kuggade 50%.Det är så nedrans frustrerande att ha en kurs bestående av enbart inspelade föreläsningar med en lärare som är rent utsagt urkass.
Jag menar, för att ta ett exempel: om man mitt i föreläsningen har en "enskild uppgift" där det då är meningen att man ska reflektera över en eller ett par frågor i ämnet. Är det inte då lämpligt att man som föreläsare ger några exempel på svar på den enskilda uppgiften direkt efter tankepausen (meningen är att man ska pausa föreläsningen) och inte bara går vidare med nästa ämne? Man har ju liksom ingen som helst aning om ifall man tänkt rätt.
Hade det varit direktsänd föreläsning (eller på plats i ett klassrum) med möjlighet att ställa frågor, så hade det ju varit ganska självklart att eleverna skulle kunna ge exempel och ställa frågor. Men här hoppas det bara över. Och jag undrar bara hur f*n hen har tänkt!
Tenta på fredag och jag vet fortfarande inte hur jag ska få in den här sirapen i huvudet...
Visa bifogad fil 61056
Jag har suttit och stirrat på ett tomt dokument i tre timmar nu och har väl bestämt mig för att skita i det nu och satsa på omtentan i stället.
Hääär sitter jag och baddar sårennn med sallt det går åt hellllvete med alltFRUSTSKRATTADE rakt ut när jag såg bilden.
Jag kan inte klaga på min handläggares svarstid alltså, fick svar på typ en minut Efter lite vägledning (eller kanske mer bekräftelse på att jag inte är helt fel ute) kunde jag ta tag i det där med teori. Jag har hittat och skrivit ihop en av teorierna nu, men behöver bygga på med en annan teori som jag anser att denna bygger på, men det är bara intressant så det har jag inget emot
Nu funderar jag på om ens egen hypotes ska finnas med i teorikapitlet, eller någon annanstans? Eller inte alls? Hur har ni andra som skrivit/skriver uppsatser gjort? Allting är så nytt och spännande, jag vet varken in eller ut
Är det någon här som vet hur man skriver källhänvisning och referens till en Google sökning? Används i detta sammanhang: "idag genererar sökordet "x" nästan fem miljarder träffar"
Tack! Behöver jag ändå ha med den som referens i referenslistan, eller behövs det inte heller?Du skriver inte en källhänvisning till det. Det du kan göra är att du gör en fotnot där du skriver något i stil med att "Sökningen gjordes på exakt ord med hjälp av sökmotorn Google den 6 december 2020". '
Se även min justering i ditt citat ovan, både för att göra och för att indikera att sökningen görs på exakt ord eller fras.
Skulle inte ha med det i referenslistan, det är mer en förklarande fotnot.Tack! Behöver jag ändå ha med den som referens i referenslistan, eller behövs det inte heller?
Tack! Behöver jag ändå ha med den som referens i referenslistan, eller behövs det inte heller?
Sitter fortfarande och är förbannad på den helt urkassa läraren!Det är så nedrans frustrerande att ha en kurs bestående av enbart inspelade föreläsningar med en lärare som är rent utsagt urkass.
Jag menar, för att ta ett exempel: om man mitt i föreläsningen har en "enskild uppgift" där det då är meningen att man ska reflektera över en eller ett par frågor i ämnet. Är det inte då lämpligt att man som föreläsare ger några exempel på svar på den enskilda uppgiften direkt efter tankepausen (meningen är att man ska pausa föreläsningen) och inte bara går vidare med nästa ämne? Man har ju liksom ingen som helst aning om ifall man tänkt rätt.
Hade det varit direktsänd föreläsning (eller på plats i ett klassrum) med möjlighet att ställa frågor, så hade det ju varit ganska självklart att eleverna skulle kunna ge exempel och ställa frågor. Men här hoppas det bara över. Och jag undrar bara hur f*n hen har tänkt!
Tenta på fredag och jag vet fortfarande inte hur jag ska få in den här sirapen i huvudet...
Jag har sökt jobb innan jag har varit klar och fått komma på intervju. Så sök du!Min utbildning (förskollärare) är klar i juni 2021 och igår kom det ut en tjänst som rektor på min arbetsplats. Får jag söka den trots att jag inte är förskollärare ännu?
Min utbildning är ett krav för att vara behörig för tjänsten.