Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@LittleJohn Tidigare var det så att du inte fick nytt CSN men vågar inte lova att det är så nu..

Har jag läst mer än det jag lånat för har jag inte skrivit det till CSN. Tex lånat fullt (=30 hp) läst extra (typ 40 hp), säger bara 30 hp till CSN :)
 
@tolksele Menar du att man inte får nytt CSN förens man läst igen de missade poängen eller att man inte får ta nya lån överhuvudtaget framöver även om man läst in poängen?:nailbiting:
*lördagströtthjärna*
 
@tolksele Menar du att man inte får nytt CSN förens man läst igen de missade poängen eller att man inte får ta nya lån överhuvudtaget framöver även om man läst in poängen?:nailbiting:
*lördagströtthjärna*

Jag ska nog ta reda på fakta innan jag skrämmer upp folk.. :idea:


"Om jag hoppar av min utbildning, måste jag betala tillbaka då?
Du behöver oftast inte betala tillbaka bidraget för den tid du studerat. Men lånet måste du betala tillbaka.
Om du har fått bidrag och lån efter att du hoppat av din utbildning, kan du bli skyldig att betala tillbaka både bidraget och lånet."

"Har du tidigare haft studiemedel?
Om du haft studiemedel förut, prövar CSN dessutom att du
  • har tillräckliga studieresultat från tidigare studier på högskola
  • har skött återbetalningen av dina studielån
  • inte har obetalda återkrav för mer än ett halvår
  • inte har använt för många veckor med studiemedel."

Du lär alltså behöva klara av x antal poäng innan du får nytt studiemedel. Men har du läst mer än 30 hp kanske de är snällare?
 
Vad är studieresultat?
Studieresultat är det antal poäng du klarat på en kurs eller utbildning.

Du får studiemedel utifrån hur många högskolepoäng du ska läsa under en period. Om du fortsätter att studera och söker studiemedel på nytt, måste du visa att du klarat de poäng som du senast fick studiemedel för.

När studieresultaten inte räcker

Om dina studieresultat inte räcker för att få nya studiemedel, måste du läsa in de poäng du saknar innan du kan få nya studiemedel. Har du särskilda skäl till att du inte klarat resultatkraven, kan vi ta hänsyn till det när vi prövar din ansökan. De studiemedel du redan fått får du behålla, om du varit registrerad på och läst alla kurser du fått studiemedel för.
 
Tolksele har alltså slutat gissa/tro sig veta och kommit med fakta från CSNs hemsida :D
(även om det jag trodde mig veta stämde bra)
 
@tolksele Haha vilken tur! Fick lite hjärtklappning där :nailbiting: Tusen tack för hjälpen!

Men då ska det ju inte vara några problem då om jag inte lyckas motivera mig själv att få godkänt i dessa tråkiga och dåliga kurser! Och så får jag läsa in poäng tills nästa gång jag ska börja studera ett pogram och tillåta mig att läsa lite roliga strökurser fram tills dess så poängen kommer in!:)
 
tolksele har nu 1,5 veckor kvar med föreläsningar! :nailbiting:
Visst, terminen är ju inte klar om 1,5 veckor men ändå :D

Var och provade agronomringen i veckan också, den är snordyr men jag är såååå pepp! :banana:
Det har liksom varit mitt mål sen jag började :o

Fatta häftigt med en agronomring! (ehh en examen också, men det är väl underförstått? :p)
 
Masqueradee ska lära sig att läsa @tolksele 's inlägg bättre innan hon börjar undra vad agronom-ridning är för något..
---
Jag har en liten fråga till er. Under gymnasiet läste jag Matte A i "normal takt" och sedan under de två sista veckorna innan studenten gjorde jag obligatoriska uppgifter + nationella provet i Matte B och fick då tillgodoräkna mig betyg + poäng i det.
Här kommer jag till min fråga/problem; jag kan ju typ inte räkna! Jag har inte direkt haft anledning att tro att jag ska använda mig mycket av varken matte eller naturvetenskapliga ämnen i mitt kommande yrkesliv men jag har nu insett att så kommer fallet att bli när jag jobbar som antikvarie. Under hösten kommer vi arbeta något naturvetenskapligt under kursen "föremålens material och tekniker" och vi har redan haft en kurs med liknande inriktning + matte (konserveringsvetenskap) och jag känner mig helt lost bland alla diagram, procentsatser och andra uträkningar. Jag känner därför att jag måste uppdatera mina få existerande matte-kunskaper samt plugga in nya om jag ska ha en chans i framtiden att beräkna bra innemiljöer, relativ fuktighet etc etc:angel:
Är det någon här som har tips på hur jag kan gå till väga med tanke på att jag redan har betyg i matte a+b?
 
@tolksele Jag kan inte ha smycken, så min peppning inför examen var att måtta dressyrstövlar.:love: 6-8 veckors väntetid men det ska jag nog överleva

Annars går mitt liv i ett; 2 grupparbeten, 2 individuella arbeten, tentaplugg, examensarbete och att söka jobb.
Idag var prion att gå igenom föreläsningar. Imorgon är det en grupparbetsdag (möte med båda grupperna), onsdag blir examensarbete och söka jobb (eller mer skriva fler personliga brev).
 
Nu har jag precis sökt högskolan :D 30 HP, på halvtid distans till en början. Absolut inte det jag tänkt mig från början, men ändå relaterat till vården där jag arbetar idag. Men rätt skönt att man har flera vägar in, får se hur långt det räcker bara.

Riktigt sen anmälan, så mina tankar att komma in är inte så stora men då det finns planer för hösten ändå så är det inte så viktigt att komma in i höst.
 
@tolksele Jag kan inte ha smycken, så min peppning inför examen var att måtta dressyrstövlar.:love: 6-8 veckors väntetid men det ska jag nog överleva

Åh, den tanken har jag också haft, det är liksom något magiskt över riktigt snygga och välpassande dressyrstövlar :heart
...men jag rider liksom inte dressyr och hoppar gör jag lika bra i skor och chaps :p En ring duger bra för mig.

@zassoo Klarade också tentan med råge, såååå roligt!! Duktiga oss :bow:
 
Har sökt Hippologen nu till hösten och fick igår mejl om att jag kommer kallas för antagningsprov till slutet av maj.

Tänkte höra hur svårt antagningsprovet är? Har inte ridit alls regelbundet senaste åren, ridit unghäst under inridning i vintras och sporadiskt på ponny. Hoppat har jag inte gjort på flera år. Ska försöka låna häst att rida innan provet så jag kommer igång lite och hade nog behövt hoppa någon gång med. Är lite smått stressad över det här och undrar lite nu vad har jag egentligen gett mig in på :o
 
Imorgon är första inlämningen av b-uppsatsen, antar att det är för att de vill veta hur långt man kommit, och jag har knappt ens börjat:o Och i vanliga fall hade jag varit helt sönder stressad vid detta laget men just nu känner jag bara " skit samma! det löser sig, eller så får jag helt enkelt ta ett underkänt" och det är faktiskt en jädra skön känsla för en gångs skull:D
Antar att motivationsmoroten försvinner när man ändå har bestämt sig för att hoppa av utbildningen..
 
Tentapluggar inför omtentan i livsmedel, jag skrev ju inte den ordinarie men känner att det vore väldigt skönt att klara den nu. Jag har dock en del emot mig, tog ut en visdomstand i onsdags och hela veckan har försvunnit pga smärta och orkeslöshet. Idag har jag fortfarande väldigt ont och går på maxdos ipren+alvedon, men jag måste verkligen plugga i helgen om jag ska ha någon chans att klara tentan. Kollar gamla tentor och försöker se vad som verkar vara mest värt att lägga krutet på, jag har inga visioner om ett högt betyg på den här tentan med tanke på omständigheterna utan vill mest bara få den undanstökad.
 
...väntar fortfarande på mail från min handledare om exjobbet. Vill verkligen verkligen få in det till examinatorn, men det här med att faktiskt vara klar med utbildningen till examen börjar se dåligt ut :(
 
Försöker motivera mig till att få färdigt examensjobbet, men det går segt. Är egentligen bara texten som måste gås igenom. Trodde att det nya jobbet skulle motivera mig, men inte. Det blev bara sämre. :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 674
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
503
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp