Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hämtade ut salstentan idag och jag blev godkänd, så himla skönt! I helgen tänkte jag försöka sätta mig ned och skriva klart sista hemtentan så kan jag lägga den kursen hyfsat bakom mig, i alla fall resultatmässigt.

Idag hade vi första praktiska övningen för kursen och jag stormtrivdes hela tiden! Vi håller på att öva oss i katalogisering så först inledde vi med att vi i grupp fick gå runt på stationer för att försöka identifiera föremålen så gott det gick. Det var en station med glas, en med silver & plast, en med tenn och en med porslin & stengods. Sedan fick vi gå runt på museet vi var på och välja ut ett föremål vi ska göra en fullständig katalogisering av, hur skoj som helst!
 
JAG ORKAR INTE MER!
Får ingen ordning på någonting. Har skrivit kanske 100 ord på diskussionen till exjobbet på hela veckan, kommer inte på någonting alls att säga. Står helt still. Måste ju bli klar snart... Redovisning 1 juni. Funderar på att koncentrera mig helt på andra saker typ en vecka och ha småpanik framåt maj.. Orkar liksom inte ta tag i problemen nu, lättare att skjuta upp dem..
 
Tror det är dags för mig att hoppa in i den här tråden, jag behöver en spark i röven. Har en lång plugghistoria, började på civilingenjör och konstaterade efter ett år att det inte var rätt. Jobbade och läste lite fristående, kom fram till att det nog var lärare jag skulle bli. Började på gymnasielärare i matematik och fysik, tyckte programmet var rätt dåligt upplagt men gillade att undervisa i matte. Jag timvickade lite där jag haft min praktik samtidigt som jag började läste fysik, blev gravid...

Har nu varit hemma med barn sen 2011 och haft ångest över vad jag ska ta mig till. Så osugen på att gå tillbaka och avsluta lärarutbildningen, lön och arbetsvillkor gör ju inte saken mer lockande... Har ett riktigt bra resultat på högskoleprovet (sådär bra som jag aldrig vågade drömma om när jag tog studenten och skulle bestämma vilken riktning mitt liv skulle ta) och det går ut nu i år. Har velat länge om jag skulle byta bana ännu en gång, jag har läst en hel del här i tråden och husdjursagronom är ju verkligen det jag skulle ha blivit nu med lite perspektiv på saker och ting. Men jag vill inte välja bort mina barns småbarnsår till förmån för veckopendling, vill inte välja bort mina hästar heller och jag vet faktiskt inte om det ens i teorin skulle vara möjligt. Känns bortkastat med det jag tidigare läst också ("utbildning är aldrig bortkastat" osv, men en halvfärdig lärarutbildning ÄR inte särskilt eftersträvansvärt). Funderade ett varv till, kom fram till att jag ju ändå trivs med att undervisa och att det nog mer är ämnet fysik som inte passar mig. Kom således fram till att jag ska byta bana inom lärarprogrammet i stället och läsa till ämneslärare i svenska.

Så, just nu mjukstartar jag lite med en kurs i diskret matematik som jag har släpande sen tidigare och behöver läsa om för att kunna tenta. Till hösten har jag sökt till svenska som andraspråk på halvfart, vi får se om det är tillräckligt intressant för att jag ska bemöda mig att läsa till hela 90 hp. Men jag har förstått det som att det räcker med 30 hp för att bli behörig SFI-lärare, och det tror jag skulle kunna vara riktigt kul! Till VT2016 kommer jag sen gå på inriktningen i svenska med full kraft och sen får det banne mig bära eller brista.

Snälla, hjälp mig att hålla ångan uppe nu! :D
 
Världens sämsta motivation idag, har inte skrivit klart sammanfattningen och kommer inte skicka tillbaka till handledaren idag.

Försöker hålla mig själv över ytan bara.
I veckan däremot, då ska det vara klart. Går bara i skolan 2,5 dagar så det ska nog vara möjligt!!!!!
 
Idag var det föreläsning hela eftermiddagen, efter en del knölande med barnvakt. Kändes ändå skönt att komma iväg eftersom jag missar föreläsningen på torsdag, ska på tripp till Stockholm då (:up:).

Hängde med skapligt idag, men har en del att läsa in nu i och med missandet på torsdag. Måste verkligen hitta pluggtid!
 
I morgon är det ju sista dagen för anmälan till höstterminen och jag har nu skickat in min slutgiltiga ansökan!

- Föremålens material och tekniker, 30hp
- Kulturegendomsrätt, 7.5hp
- Design för det goda livet, 7.5hp
- Livets mening G1N, 15hp
- Design och konsthantverk, 7.5hp
- Den samtida stadens liv och form, 7.5hp

Hur ser era "listor" ut? :)
 
Avskyr verkligen denna kursen. Imorgon tänker jag finputsa på rapporten en sista gång, och lösa den där referenslistan... (varför gör jag inte det löpande?) Sen ska jag ta helg så får det gå som det går.
 
@Masqueradee Jag har sökt:

Laktationsbiologi 10 hp
Projektledning och kommunikation för agronomer 20 hp

Och sen fick jag för mig att jag inte skulle komma in på laktationsbiologin (fast det ska inte vara några problem) så jag la till en kurs om GMO, fast den vill jag inte alls läsa :p Haha.
 
Livets mening G1N, 15hp

Å, den skulle jag ha läst förra terminen! Men det kom så mycket annat emellan att jag inte hann.. Det är mycket jag inte hinner känns det som. Och nu är det färdigt på universitet och högskola för min del. Åtminstone med hjälp av CSN.

Exjobbet har gått in i väggen totalt. Kommer inte på något smart alls att säga i diskussionen. Men progress so far: 8900 ord, 94 referenser, 19 sidor, 5 tabeller, 3 figurer. Inte illa pinkat ändå. Har lite kvar i bakgrunden, ska ev göra någon mer statistisk analys på resultatet och så typ hela diskussionen. Räknar på att det kommer landa på 25 sidor ungefär. Det borde väl vara lagom tycker jag. Annars kan jag brodera ut delar bakgrunden tills det täcker halva Skövde.

Får passa på den här veckan, har inget mer jobb inplanerat så jag borde ha tid. Hittade en ensam förkylning som jag valde att adoptera, det var kanske inte så smart förstås..
Vuxenlivet är på väg att börja på riktigt, nästa fredag ska jag på intervju för ett jobb som faktiskt är relevant för min utbildning! :banana:
 
Mera uppsatsskrivande... Det var trögt att komma igång igen efter förra mötet men nu är det lite fart igen. Har lyckats skriva sammanfattning + abstract, hur bra det är vet jag inte men en början i alla fall. Introduktionen är också nästan klar. Sen en himla massa småpill såklart, nästan det som tar mest tid. Nästa inlämning om knappt en vecka, känns som att jag har rätt så gott om tid på mig.
 
@sthu Får se om jag läser den eller inte nu till hösten. Planen är att läsa första och andra kursen, de andra söker jag mest för att jag ska komma ihåg att de finns :) Men någon gång ska "Livets mening" både sökas och läsas.

Just nu sitter jag och med min katalogiseringsuppgift och försöker förstå skillnaden(/vad som ska stå under varje punkt) mellan klassifikation, ämnesord och benämning samt fysisk beskrivning, kortfattad beskrivning och sammanfattning :confused:
"Ni ska skriva mycket, men inte för mycket, detaljerat men inte för ingående" typ...
 
@sthu
Just nu sitter jag och med min katalogiseringsuppgift och försöker förstå skillnaden(/vad som ska stå under varje punkt) mellan klassifikation, ämnesord och benämning samt fysisk beskrivning, kortfattad beskrivning och sammanfattning :confused:
"Ni ska skriva mycket, men inte för mycket, detaljerat men inte för ingående" typ...
Kan du inte få lite ledtrådar till vad det ska stå under varje kategori genom att titta på någon musuemkatalog på internet?:)

Jag har smått panik. Måste verkligen påbörja min b-uppsats ungefär NU. Men jag kan inte få tummen ur att börja.. otroligt opepp. Har inget intressant att skriva om, fick en dålig handledare och allt vi får höra från de som har hand om kursen är hur lite tid vi har på oss, att kursen borde varit längre, och att de knappt har tid för handledarmöten.. men jisses, planera om kursen då! Om ni nu är medvetna om hur dåligt planerat det är med tiden för b-uppsatsen..
Åtminstone har jag lyckats avsluta två andra kursen nu och fått godkänt i båda, så alltid något positivt ialf!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 679
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
503
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp