Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@LittleJohn Min pappa kom på att han ville utbilda sig när han var 30. Gift och med ett barn. Problemet var att han inte ens hade gått gymnasiet...

Sååå. Bara att börja med 4-årig teknisk, leva på CSN och en frisörlön och sen ett par år på Chalmers. Blir färdigutbildad lagom till finanskrisen och sen med ett barn strax till på väg.. Lite halvroliga förutsättningar.

Det har gått bra för mina föräldrar ändå!

I mina ögon är det aldrig för sent.
 
@Squie Heh. Min handledare har varit bra de gånger hon varit kontaktbar. Resten av tiden har jag famlat i mörker ;)

Flummig professor deluxe, liten tant med glasögon.
 
Har fått tillbaka exjobbet med tusen kommentarer på resultatet. Vet inte om det är handledaren eller mig det är fel på men känner mig typ alltid så värdelös när jag får hennes kommentarer...
Det hade nog varit så himla mycket lättare om vi kunnat träffa varandra :(

Jaja. Nu MÅSTE jag ta tag i detta.
 
Har fått tillbaka exjobbet med tusen kommentarer på resultatet. Vet inte om det är handledaren eller mig det är fel på men känner mig typ alltid så värdelös när jag får hennes kommentarer...
Det hade nog varit så himla mycket lättare om vi kunnat träffa varandra :(

Jaja. Nu MÅSTE jag ta tag i detta.

Det där med att tolka skriven text alltså... Låter oftast hårdare än vad det är. Heja nu, snart klart! :)
 
Då var påskledigheten över och jag har satt mig med uppsatsen igen... Men fan det går rätt bra alltså! :) Diskussionen bara ramlar på plats, sen vet jag förstås inte hur bra den är :p Men det känns bra. Nästa deadline onsdag morgon, ska hinna fixa till introduktionen tills dess också.
 
Härligt att höra att det går framåt!

Här står det helt still, får inte ordning på något.. Har haft ledigt ett par dagar, precis vad som behövs! Imorgon tar jag nya tag.
 
Jag är på g att söka skola till hösten. Fick inte läsa fler kurser på komvux utan hänvisades till basår, så nu är det dags att söka in. Mina planer är att söka till meteorologprogrammet eller djursjukvårdare fram över, har behörigheten till djursjukvårdare men inte tillräckliga betyg så måste skriva HP för att ha en chans att komma in. Till Meteorolog saknar jag kurser därav basår, tanken först var naturvetenskapligt men har insett att även tekniskt fungerar så kommer noga söka både och.

Kommer även söka hippologen som varit lite av en dröm sedan gymnasiet (gick då häst) samt lite kurser om klimatförändringar mm.
Börjar bli stressad då syv här inte har tid förutom 1h drop in den här veckan, kunde få en tid den 16e annars men det blir ju på tok försent. Har nämligen fått helknepigt svar från en skola med basår, men där hävdar de att man inte läser en hel kurs utan bara dom delarna som krävs för det du ska läsa sen. Hur detta fungerar begriper jag inte alls, så detta måste jag höra med syv om.

Vill börja plugga igen helst typ nu, hatar att inte ha något att göra och är grinig för att min hemkommun inte låter mig läsa mer på komvux när jag har vänner i samma län som får läsa precis allt. Där kan man tydligen få läsa allt man vill utan problem även med fullgott gymnasiebetyg (hen har läst så hen har motsvarade 2,5 gymnasieutbildning), känns märkligt i samma län att det skiljer så rejält. Försökte få läsa på distans om det var så att kurserna var fulla/inte fanns på skolan här men det gick inte heller, tvärstopp med hänvisning till basår.

Någon här som läst/läser basår?
 
Just nu håller jag tummarna för att jag ska få åka iväg till Estland (Tallinn) för att gå en intensivkurs om dokumentation, undersökning och förebyggande konservering av historiska interiörer i slutet av augusti. Som det ser ut nu är chansen långt ifrån stor att jag får åka då jag mailade 24h efter att erbjudandet kom ut och det är först till kvarn på fem stipendier.. Är så jäkla arg på mig själv över att jag missade att kolla mailen så länge! Vet med säkerhet att tre stipendier redan är tagna och jag lär få vänta till efter påsk på att få reda på om jag kan få stipendiet eller ej.. :arghh:

Blev tyvärr andra reserv på stipendiet men håller fortfarande tummarna för att någon inte kan åka av de som fått sin plats
 
Jag är på g att söka skola till hösten. Fick inte läsa fler kurser på komvux utan hänvisades till basår, så nu är det dags att söka in. Mina planer är att söka till meteorologprogrammet eller djursjukvårdare fram över, har behörigheten till djursjukvårdare men inte tillräckliga betyg så måste skriva HP för att ha en chans att komma in. Till Meteorolog saknar jag kurser därav basår, tanken först var naturvetenskapligt men har insett att även tekniskt fungerar så kommer noga söka både och.

Kommer även söka hippologen som varit lite av en dröm sedan gymnasiet (gick då häst) samt lite kurser om klimatförändringar mm.
Börjar bli stressad då syv här inte har tid förutom 1h drop in den här veckan, kunde få en tid den 16e annars men det blir ju på tok försent. Har nämligen fått helknepigt svar från en skola med basår, men där hävdar de att man inte läser en hel kurs utan bara dom delarna som krävs för det du ska läsa sen. Hur detta fungerar begriper jag inte alls, så detta måste jag höra med syv om.

Vill börja plugga igen helst typ nu, hatar att inte ha något att göra och är grinig för att min hemkommun inte låter mig läsa mer på komvux när jag har vänner i samma län som får läsa precis allt. Där kan man tydligen få läsa allt man vill utan problem även med fullgott gymnasiebetyg (hen har läst så hen har motsvarade 2,5 gymnasieutbildning), känns märkligt i samma län att det skiljer så rejält. Försökte få läsa på distans om det var så att kurserna var fulla/inte fanns på skolan här men det gick inte heller, tvärstopp med hänvisning till basår.

Någon här som läst/läser basår?

Jag får inte heller läsa på komvux (distans), av kostnadsskäl för kommunen. De har väl inte råd med alla och eftersom jag har gymnasiebetyg är jag inte prio.

Vilka kurser är det du saknar? Jag läser basår på SU, sista. Har hört att det ska försvinna på andra ställen också men vet inte vilka. Skulle dock hur som haver inte rekommendera detta basår till någon, undervisningen är till viss del inte på gymnasienivå och vi labbar tokmycket om man jämför med andra skolor/gymnasiet (för svåra labbar oxå så man står ofta som ett frågetecken +sjukt kass kommunikation mellan lektor och labass så labass har 0 koll). Man kan inte läsa delar av kurser, men självklart behöver du inte läsa kemi 1 om du redan läst den t ex.
 
För meteorolog saknar jag matte 3+4 och fysik 1+2 samt kemi 1. Läste som sagt häst på gymnasiet och valde att läsa häst + häst och inte häst + natur som alternativet var. Har bara läst så jag har grundläggande behörighet i princip + extra engelska och samhällskunskap.

Nae jag tycker det låter märkligt att bara läsa delar av kurser, men svaret jag fick från skolan var att: skolan erbjuder bara basterminer och som jag förstått det ger basterminen enbart behörighet till de utbildningar som Högskolan erbjuder (man inte läser hela kurserna utan enbart de delar som behövs för att klara just den utbildningen).

Detta känns som ett märkligt upplägg, man blir alltså tvingad att söka utbildning på deras skola i princip efter avslutat basår. Så man ska alltså ha bestämt sig redan vid ansökan vad man om ett år vill läsa, och fick dessutom inget svar på om platsgaranti gäller... Det här svaret fick jag alltså av syv på aktuell skola :s
 
Ja då låter ju basår som ett bra alternativ.
På många ingår inte matte 3, så kolla det innan du söker.
Vad är det för skola? Utan fullständiga kurser har du ingen kurs att få betyg i och alltså ingen behörighet till utbildningar.
Dock gäller betygen på basår bara som behörighet, de höjer eller sänker inte ditt betygssnitt, och man kan få garantiplatser till vissa utbildningar på samma högskola (under förutsättning att man klarar kurserna).
Är det som du säger skulle jag välja en annan skola, det låter ytterst oseriöst.
 
@Flavor Jag läste basår på Uppsala universitet 2011/2012. Tyckte det var kanonbra! Tufft såklart men väl värt det och jag kände mig sedan väl förberedd när jag började mitt program. Det var medan de gamla kursbeteckningarna fanns, så jag läste matte C, matte D, kemi A, kemi B, fysik A och fysik B.
 
Så hur hade ni gjort,satsat på nästkommande hp och försökt att komma in på drömutbildningen eller sökt andra utbildningar ( yrken som också verkar intressanta!) för att komma ut i arbetslivet snabbare?

Alla gånger drömyrket! Jag började plugga 5 år efter gymnasiet och kommer ta examen året jag fyller 30 (om jag inte tar något uppehåll). Det gör ändå att jag kommer jobba i minst 35 år med yrket!

I alla fall jag kände att nä, det finns ingen annan väg att gå än utbildningen jag går nu. Om jag inte satsat på den och pluggat HP och gått basår och kämpat på hade jag ångrat mig så in i bomben, det vet jag. Det fanns inget annat yrke jag "drogs" till eller tänkte "shit vad coolt, det där vill jag också veta/kunna".
 
Version 3 av uppsatsen lämnades in igår kväll. Hann inte fixa till introduktionen så den fick vara kvar som den var, men med tanke på hur mycket jag har skrivit i övrigt så är det nog ok. Idag och imorgon ska jag sitta och läsa de andra gruppmedlemmarnas uppsatser. En blir knepig att säga något om då studenten inte har producerat någon mer text sedan förra mötet 27 mars... :crazy: Nåja, jag är glad att det inte är jag som har 90 % av arbetet kvar att skriva.

Började en ny kurs igår om växtproduktion. Blir nog helt ok, ska försöka hänga med från början så blir det nog inte så svårt. Var helt övertygad om att det skulle vara ett grupparbete i kursen men det visade sig att man får samarbeta med uppgiften om man vill men man behöver inte :up: Skönt, orkar inte försöka få ihop träffar med folk som läser andra program, så drygt :p
 
Skriver inte ofta i tråden, men läser hur det går för er andra. Ni är så duktiga!

Imorgon har jag tenta, hud och könssjukdomar (härlig kombo va?) :p och jag kan inte få tummen ur! Sitter och stirrar ut genom fönstret på det fantastiska vädret och vill inte alls titta på bilder med läskiga utslag!

Önskar att terminen var slut redan, jag vill ha sommarlov i vårsolen!
 
Hoppar in med en liten fråga. Hur många här har sökt/fått stipendier? På vilka sätt har ni sökt? Jag sökte stipendier för första gången nu till hösten och sökte då sex stycken genom universitetet men skulle gärna vilja ha tips på andra ställen man skulle kunna söka :)
 
Skriver inte ofta i tråden, men läser hur det går för er andra. Ni är så duktiga!

Imorgon har jag tenta, hud och könssjukdomar (härlig kombo va?) :p och jag kan inte få tummen ur! Sitter och stirrar ut genom fönstret på det fantastiska vädret och vill inte alls titta på bilder med läskiga utslag!

Önskar att terminen var slut redan, jag vill ha sommarlov i vårsolen!

Åh, min drömtenta! Jag är besatt av allt som har med huden att göra :D Vad pluggar du?
 
Åh, min drömtenta! Jag är besatt av allt som har med huden att göra :D Vad pluggar du?

Ska tydligen bli läkare närjag blir stor, men det känns rätt läskigt nu när jag börjar komma in på upploppet i utbildningen.

Lyckats plugga koncentrerat i över två timmar, inte direkt ett personligt rekord.
 
Mitt liv går så jävla dåligt. Drömhästen skadade sig i morse/igår kväll, vi skulle besiktat idag. Så jag åkte typ Uppsala-Gävle med transport och fick sen höra att det inte blir något. Bara att vända om, sopa ur transporten och lämna tillbaka på hyrstället :banghead:

Mammas standardsvar (efter att hon tröstat) när allt går åt helvete (dvs senaste året) är "det går ju bara i skolan i alla fall"
Tja, nu göra det inte det längre. Exjobbet är så nära färdigt och så långt ifrån. Nya kursen har ett löjligt jävla quizz som är typ omöjligt trots att jag försöker sitta med litteratur och leta rätt svar :down:

Min kompis sa "kaninerna mår ju bra i alla fall!"
Men näe, inte ens det för stora kaninen mår inte alls bra och jag vet inte 100 varför :arghh:

Hur ska man orka?


...kanske borde hålla mig till gnälltråden :idea: :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 679
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
503
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp