Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pust, stånk och stön. Har precis skrivit tenta, uppdelad i två delar. Första delen kortare frågor där jag tänkte att det skulle gå ganska bra men helt fel frågor kom :meh: Vi får se hur det går där, borde kunna bli godkänt men kan lika gärna bli typ två poäng under gränsen beroende på rättning. Andra delen var en falluppgift, där skrev jag så att jag fick skrivkramp och fick ihop 4 st A4-sidor. Där vet jag inte riktigt vad kraven är för godkänt men jag tycker absolut det jag skrev borde räcka.

Nu är jag helt slut i huvudet och vill bara hem och vila. MEN NÄE. Fröken zassoo måste nu sätta sig och läsa, granska och kommentera en uppsats och det ska vara klart imorgon bitti :crazy: Men sen, SEN är det banne mig slut på den här galna perioden! :bump:
 
Jag har varit rätt osynlig i tråden så här långt, jag brukar läsa era framfarter då o då.

Jag har nu en fundering som jag hoppas någon kan säga något om.

Jag läser sista året till arbetsterapeut och uppsatsen ska vara i full gång. Utom för mig. Det går troll i denna j-vla uppsats.

Hur som haver. Ni som skrivit uppsats eller sitter med eran, hur mkt stöd/support/hjälp får ni från eran handledare? Och
den handledare ni har blivit tilldelad, kan personen erat ämne?
 
@zassoo Heja heja, in i kaklet nu!

Själv har jag skrivit terminens sista ordinarie tentamen idag. Frågan är nu bara om jag har en eller två omtentamen som ska skrivas samtidigt som C-uppsats och barn och jag orkar bara inte tänka på det. :p
 
Jag vill inte jag vill inte jag vill inte jag vill inte jag vill inte

Är så trött på att plugga! Jag orkar inte mer, vill inte. Suck.. Bara några veckor kvar. Bara några uppgifter, tentor och exjobb kvar. Sen börjar nästa ångest. Jag vill inte det heller.
 
Heja heja @sthu ! :bump:

----------

Uppsatsskrivandet fortsätter. Det är ändå ganska kul, men jag hade gärna haft lite längre tid på mig. Är oerhört glad för att den intensiva perioden är över nu och ska försöka jobba på bra resten av terminen.
 
Idag satte b-uppsatskursen igång.
I o m att jag bestämt mig för att inte gå kvar på utbildningen känner jag mig inte jätte pepp, men är väl bara att bita ihop och fixa detta så jag får poängen!
Känns lite si och så då jag upplever honom som håller i det som väldigt flummig, och har inte så bra koll. Så hoppas jag inte får honom som handledare:p
 
Känner mig lite villrådig och tänkte om det vore ok om jag frågar er här i pluggtråden trots att det kanske är lite halvt off topic.
För det är såhär att min största dröm är att bli djursjukskötare, men hade i princip accepterat att jag inte skulle kunna bli det för att jag inte kunde prestera tillräckligt bra på hp ( fick 0,5 förra gången) så har nu tittat på annat och planerat att söka dessa utbildningar till hösten istället. Men gjorde högskoleprovet i lördags och beroende på normeringen så kommer jag nog hamna runt 1,1-1,2, om det inte skiljer sig fruktansvärt mycket från tidigare prov. En ganska rejäl höjning med andra ord, utan att ha pluggat jätte mycket förutom att jag är hälften igenom matte 2 b kursen. Detta har tänt en liten gnista hopp inom mig att kanske jag kan nå de där magiska 1,5 som behövs för att komma in på djurskk. Och isådanafall då satsa på hp ht-15 och vt-16 och råplugga och söka in nästa höst och om jag inte når de hp resultaten under nästa år, kan jag ju söka in till de utbildningar jag annars tänkt söka till denna hösten.
Det som gnager lite är min ålder, väntar jag ett år och skulle börja plugga nästa höst kommer jag inte vara klar förens jag är 27, och jag vill ju komma igång med livet,få lön, köpa hus osv! Samtidigt kanske jag får möjligheten att arbeta med det jag drömmer om..
Så hur hade ni gjort,satsat på nästkommande hp och försökt att komma in på drömutbildningen eller sökt andra utbildningar ( yrken som också verkar intressanta!) för att komma ut i arbetslivet snabbare?

Förlåt för ett lite långt off topic inlägg:o
 
@LittleJohn Ptja, jag började på min utbildning när jag var 24 och kommer vara 29 när jag är klar :p Om det är din drömutbildning ska du definitivt inte låta åldern hindra dig, 27 år är ju ingenting. Absolut inte riktat mot dig utan mer en allmän reflektion, men jag är så trött på den här hetsen att man måste vara färdigutbildad vid typ 23 års ålder :meh: Okej om man vet vad man vill, men annars är det bara sunt att fundera ett tag, göra annat än att plugga och lära känna sig själv innan man hoppar på en lång utbildning. Tycker jag.

Angående högskoleprovet tror jag absolut att du kan nå 1,5 om du pluggar mer. Som sagt, om det är din dröm så tycker jag inte du ska ge upp. Jag har haft en tung tid där jag har tyckt det varit pest och pina att aldrig bli klar och komma ut och jobba, men jag vet att det går över och att jag kommer tycka det är så värt det när jag väl är klar och står där med examensbeviset i min hand :)
 
Det som gnager lite är min ålder, väntar jag ett år och skulle börja plugga nästa höst kommer jag inte vara klar förens jag är 27, och jag vill ju komma igång med livet,få lön, köpa hus osv! Samtidigt kanske jag får möjligheten att arbeta med det jag drömmer om..
Så hur hade ni gjort,satsat på nästkommande hp och försökt att komma in på drömutbildningen eller sökt andra utbildningar ( yrken som också verkar intressanta!) för att komma ut i arbetslivet snabbare?

Förlåt för ett lite långt off topic inlägg:o

Ta det luuuuugnt! Tänk så här: du kommer att jobba tills du är 65 år gammal. Med största sannolikhet längre än så. För en nyexad 27 åring innebär det minst 38 år i arbetslivet. Tror du verkligen att två-tre år hit eller dit gör så stor skillnad i det perspektivet? Och för att vända på det hela: är du beredd att lägga 38 år på något annat än din dröm?

Låt inte obefogad åldersnoja hindra dig. Jag kan rabbla ett tiotal exempel på folk som utbildat sig "sent" och lyckats göra göra allt det där "levandet" ändå. OK, just husköp kan kanske vara knepigt just nu men vad är det i övrigt som studier skulle hålla dig tillbaka från? Barn, familj och ett "vuxet" leverne går alldeles utmärkt att kombinera med studier.
 
@zassoo + @Araminta
Tack ! Var vad jag behövde höra! Egentligen vet jag nog innerst inne att 27 år inte är någon ålder i sammanhanget, och egentligen är det självklart att drömutbildningen är värd att " vänta" på. Är trots allt det enda yrket jag verkligen kan se mig själv i och som jag tror jag skulle stormtrivas i. Så får nog bli att satsa stenhårt på hp! Ni har rätt i att man arbetar i många år av sitt liv trots allt och då är det lika bra att kämpa för det man verkligen brinner för!
Tror min åldersnoja ligger i att alla runt omkring verkar köpa hur på rullande band, blir klara med utbildningar, bildar familj och det påverkar nog mer än vad jag trott:o
 
@LittleJohn Jag började plugga året jag fyllde 29, kommer ta examen året jag fyller 34. Hann jobba i en 7-8 år innan jag började studera och det gav lite perspektiv på hur satans långt arbetslivet faktiskt är... :p

Har för övrigt köpt bostad och är jävligt nära att bilda familj också (vi snackar någonstans mellan nu och om tre veckor) så här mitt i utbildningen, så rätt vad det är smäller det bara till. :D
 
Jag är 27 och ska börja min 5-årare i höst :p
Har ingen direkt åldersnojja förutom att jag tycker att det är sent att börja göra barn när jag är 33 bast och kanske få första när jag är 35 (ska ju hinna få ett jobb å jobba lite också). Dock är det tufft att inte kunna köpa lägenhet iom att jag tjänar för lite när jag pluggar (har BR nu men ska byta stad, även om jag säljer får jag ju inte nytt lånelöfte).

Djursjukskötare har ju höjts lite nu iom flytten till Uppsala, tror det var 1,65 på första och 1,55 på andra intaget. Men jag hörde nåt om att platserna ev skulle utökas? Då lär det sänkas igen..
Det är skitbra att läsa matte parallellt med HP-plugg, jag skulle lätt satsa på HP om du är så pass nära drömmen :)
 
@Tassetass + @Hagens_Zorba
Börjar förstå att min åldernoja är rejält onödig och ska ta och sparka ut den genom fönstret :D

Såg att det var 1,65 precis när jag hade skrivit inlägget här:o men 2.a intaget vart 1,55 så får satsa på det åtminstone. Och hålla tummarna för fler platser så det sänks något! Och så ska jag ge mig tusan på att höja hp till den nivån som krävs, har iår fått en rejäl ögonöppnare med studierna att det faktiskt går även med svåra saker bara man har rätt inställning, så får hoppas att det fortsätter i den riktningen för mig även i framöver!
 
Men suck.
Ny kurs börja igår. Jag hittade inte kurshemsidan på morgonen så mailade kursansvarig (som f.ö är min exjobbshandledare) och frågade. Får svar att den ska komma upp "om någon halvtimme". Fine fine.
Kollar in igen nu på morgonen. Ingen kurshemsida. Hittar inte kursen alls. Sååå, det är väl bara att vänta på svar igen och hoppas att det löser sej.
Inte alls sugen på att läsa om hela kursen. Jag gick den förra våren men kunde inte avsluta pga tekniska bekymmer med programmet kursen var helt uppbyggd kring. Tydligen ska det vara en helt ny kurs den här terminen så jag måste göra om allt. Hade väl egentligen hoppats att det skulle räcka med väl valda delar.. Jaja, får väl se hur kursen ser ut när (om) jag kommer in på kurshemsidan.

Ja, jag är bitter som få just nu. Hade behövt semester...
 
20784_10152715814500969_1572969054234140355_n.jpg


Idag har jag studerat de här :love:
 
Fasiken jag tror min uppsats kan bli rätt bra! :) Lite mer tid hade som sagt varit önskvärt men det blir nog bra ändå. Jobbar vidare med litteraturgenomgången, den måste bli hyfsat klar imorgon eller torsdag så att jag kan börja göra en början till diskussionen. Nästa inlämning 8 april, dvs typ en vecka. Innan dess tänkte jag hinna med lite påskledigt också.
 
Men arrrrh!! Ska vara en träff i miljöriskkursen och den ligger på en torsdag :banghead: Vilket innebär att jag förmodligen måste ta ledigt två dagar från jobbet, mitt när vi har som mest att göra :banghead: Fan fan fan fan. Hur ska jag lösa det här nu då? Har inte varit mycket annat än krångel på den här utbildningen

:turd:
 
Just nu håller jag tummarna för att jag ska få åka iväg till Estland (Tallinn) för att gå en intensivkurs om dokumentation, undersökning och förebyggande konservering av historiska interiörer i slutet av augusti. Som det ser ut nu är chansen långt ifrån stor att jag får åka då jag mailade 24h efter att erbjudandet kom ut och det är först till kvarn på fem stipendier.. Är så jäkla arg på mig själv över att jag missade att kolla mailen så länge! Vet med säkerhet att tre stipendier redan är tagna och jag lär få vänta till efter påsk på att få reda på om jag kan få stipendiet eller ej.. :arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 680
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
503
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp