Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ehh någon som är bra på statistik?:idea:
Visst ska t-värde vara mindre än 0,05 precis som p-värde? Vad betyder ett negativt t-värde? :confused:
Det är bara massa siffror på ett papper för mig just nu :arghh:

T-värdet jämför du väl med tabellvärdet och ser om det är större eller mindre dvs då ser du om det är signifikant eller ej. @snow är grym på statistik annars :D
 
T-värdet jämför du väl med tabellvärdet och ser om det är större eller mindre dvs då ser du om det är signifikant eller ej. @snow är grym på statistik annars :D

Ehhh hur vet jag vilket tabellvärde jag ska jämföra med då? Går det efter antal N eller något annat? Och har jag ens kvar statistikboken med tabellen i? Frågetecknen hopar sig! :confused: O_o
 
Ehhh hur vet jag vilket tabellvärde jag ska jämföra med då? Går det efter antal N eller något annat? Och har jag ens kvar statistikboken med tabellen i? Frågetecknen hopar sig! :confused: O_o

Suck alltså ska man behöva använda all statistik vi har lärt oss? :p haha! Nämen du måste väl ha frihetsgraderna för att hitta rätt tabellvärde. Statistikboken har jag kvar om du vill låna. Känns lite som snillen spekulerar här :D

Mvh fick 5a på alla statistikkurser men har svårt att omsätta kunskaperna i praktiken :angel:
 
Suck alltså ska man behöva använda all statistik vi har lärt oss? :p haha! Nämen du måste väl ha frihetsgraderna för att hitta rätt tabellvärde. Statistikboken har jag kvar om du vill låna. Känns lite som snillen spekulerar här :D

Mvh fick 5a på alla statistikkurser men har svårt att omsätta kunskaperna i praktiken :angel:

Jag hade också femma :o
Frihetsgrader? :crazy:
Återkommer om jag behöver låna bok! :)
 
PAUSA! Gjorde samma misstag, skulle sitta uppe länge en kväll och plugga. Vad händer? Vaknar mitt i natten jätteillamående, måste upp och ..., tar lång stund innan jag somnar om, är jättetrött dagen efter och typ allt förstörd. Det var inte värt de få extra rader jag skrev den kvällen.
Jag har inte ens börjat med hemtentan än. Varit hemma från skolan i två dagar för att försöka komma ikapp mig själv. Syftade på en paus från allt. Alla intryck, skolan, hela livet.
 
Vad läser du i vår? Kul med kvällskurs också :D

Usch vad jobbigt :down: Jag har också varit väldigt nere, men idag vände det på en femöring typ. Skitskumt. Hoppas du kan hålla dig flytande nu fram till jul, sen blir det lite paus! Det verkar vara väldigt många som har det tungt med plugget nu, hela min klass har kollektiv ångest :p

I vår blir det Sjukdomslära, symtom och diagnostik :banana: Den kursen ser jag VERKLIGEN fram emot även om många äldrekursare sagt att den är tung (fast jag litar inte riktigt på dem längre... :cautious:).

Ja nu ska jag fräsa på fram till julen, ska man lida kan man lika gärna lida med näsan i böckerna 24/7 typ :p Och ja det är sant, efter julen brukar man alltid vara lite extra energitankad! Och sen är det ju faktiskt bara transportsträcka till sommaren :D En 5 månader lång en men ändå.. ;)
 
Dra mig baklänges! Såg nu att under ovan nämnda kurser behöver vi band 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 & 13 av "Signums konsthistoria". Varje band kostar från ca 300:- till 700:- O_o
Sen tillkommer det ca 3-4 andra kursböcker per kurs.. :eek:

Välkommen till min värld, så där har vi det i princip varje termin. :D
 
Jag hade också femma :o
Frihetsgrader? :crazy:
Återkommer om jag behöver låna bok! :)

Frihetsgrader = n-1

Alltså din (del)population - 1.

Tabeller finns på nätet om du googlar lite. Du behöver frihetsgraderna och t-värdet för att läsa tabellen korrekt, och kolla så du väljer rätt signifikansnivå (det finns väl 0,05 och 0,01). :) Har inte läst allt du skrivit nu men om du gör testet i Excel får du p-värdet direkt, kolla bara så du tar rätt värde (den ger väl oftast både one-tail och two-tail så det gäller att veta vad din frågeställning gäller).

Förutom tidigare lästips av lizan finns också Statistics for terrified biologists på nätet. :D
 
JAAAAAAAA!!!! Jag klarade ångest-tentan!!!!:bump:

Så JÄVLA skönt! Behöver inte skriva omtenta direkt efter nyår, gud vilken lättnad. Fick 12,75 poäng av 17, godkänt var 10. Inte stora marginaler på såna här små tentor...

Jippie!

Nu är det sista tentan kvar, på fredag. Den ska jag banne mig sätta också. Avelsprojektet går framåt, ungefär hälften är skrivet. Ekonomiprojektet är fortfarande som en liten barkbåt i Atlanten men det är bara att köra järnet nästa vecka... :wtf:
 
JAAAAAAAA!!!! Jag klarade ångest-tentan!!!!:bump:

Så JÄVLA skönt! Behöver inte skriva omtenta direkt efter nyår, gud vilken lättnad. Fick 12,75 poäng av 17, godkänt var 10. Inte stora marginaler på såna här små tentor...

Jippie!

Nu är det sista tentan kvar, på fredag. Den ska jag banne mig sätta också. Avelsprojektet går framåt, ungefär hälften är skrivet. Ekonomiprojektet är fortfarande som en liten barkbåt i Atlanten men det är bara att köra järnet nästa vecka... :wtf:

Bra jobbat!

Jag skriver tenta imorgon förmiddag (:meh:) och förvirringen är total, men det ska nog gå bra. :D
 
Dra mig baklänges! Såg nu att under ovan nämnda kurser behöver vi band 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 & 13 av "Signums konsthistoria". Varje band kostar från ca 300:- till 700:- O_o
Sen tillkommer det ca 3-4 andra kursböcker per kurs.. :eek:

Det finns ju en prima uppsättning av signumsböckerna i biblioteket?:D De där böckerna är verkligen dyra:o
 
JAAAAAAAA!!!! Jag klarade ångest-tentan!!!!:bump:

Så JÄVLA skönt! Behöver inte skriva omtenta direkt efter nyår, gud vilken lättnad. Fick 12,75 poäng av 17, godkänt var 10. Inte stora marginaler på såna här små tentor...

Jippie!

Nu är det sista tentan kvar, på fredag. Den ska jag banne mig sätta också. Avelsprojektet går framåt, ungefär hälften är skrivet. Ekonomiprojektet är fortfarande som en liten barkbåt i Atlanten men det är bara att köra järnet nästa vecka... :wtf:

Tjoho, grattis! :)

Jag sökte en ornitologikurs lite sent så jag kom in som reserv nr 8 på den. Tråkigt, jag vill verkligen gå men har inte så höga förhoppningar. Men det vore ganska lagom bredvid jobbet och grym kompetensutveckling.

Däremot så har jag fått påtryckningar från en "kollega" och före detta lärare angående examensarbete (d-uppsats) och jag måste säga att jag är lockad! Jag jobbar ju heltid men läraren verkar flexibel med tidsramen. Får jag finansiering kan jag göra en del av uppsatsen på arbetstid vilket vore riktigt grymt! Så tja, jag verkar inte riiiiktigt ha slutat med skolan än, hehe. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 701
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
503
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp