Vi som planerar barn

Sv: Vi som planerar barn

vart lite pirrit hemma hos oss då jag nästan vart en vecka sen med mesen, men fasen, sen kom den! Ioförsej så var det väl ganska väntat då det bara var lite mer än en månad sen som jag slutade med p-skydd. Men hoppas till nästa månad här! Bara att köra på och hoppas på det bästa! :D

I den här tråden platsar jag kanske inte..men jag vill så gärna. Jag och min pojkvän pratar barn flera gånger i månaden säkert..låter kanske inte så mycket men det skulle jag nog säga att det är med tanke på att vi "inte kan" skaffa barn förns om tre år som tidigast. Detta pga studier på olika orter och med utbidlningar som inte är så lätta att göra ett uppehåll i.
Jag längtar nästan ihjäl mig och det är så fruktansvärt jobbigt att se alla mystjockisar överallt. Har flera vänner som fått barn nydligen och fler är på väg. Vi vill också!! Jag är så avundsjuk! Ibland känns det som om längtan är outhärdlig, men jag vet att vår dag kommer.
Hoppas vi slipper vänta alltför länge sen när det äntligen är fritt fram =)

Förlåt om jag drog ned stämningen i den annars så underbara tråden!

Lyckospark till er alla! :D

Bah! Min kompis med PCO fick först ett barn efter många års försök på egen hand och sen fick hon dubbelt upp bara ett år senare och det var helt oplanerat dessutom ;) De trodde inte att det skulle gå så snabbt och struntade i skydd :D

Jag blir en gammal mamma. 37 vid andra barnet och vet du vad? Jag njuter varenda sekund av det! Åldern har ingen betydelse faktiskt!

Hur går det för er?
För Freyja har det gått bra har jag sett i andra trådar, grattis! :)

Vi lyckades inte på första försöket, men mensen var en vecka försenad (har bara hänt ngn gång tidigare) så det var ingen rolig väntan på den. Antagligen var även ägglossningen en vecka sen och då var sambon borta mkt så vi missade den nog.

Nu hoppas vi att andra försöket lyckas, har köpt ägglossningtest också. Skulle det ta sig den här månaden skulle det premilinära bf bli 4 oktober, vilket även är bebisens farmors födelsedag, skulle vara lite roligt. Annars kan den vänta lite och föddas 101010 :).

Jag hoppar tillbaka till den här tråden istället. Själv ska vi börja försöka så fort min kropp kommer igång efter skrapningen som vi fick göra. Så nu hoppas vi på ett snabbare plus än förra gången.

Det går inte alls :(
Trodde min kropp skulle hamnat på rätt köl igen efter Provera-kuren i december. Men i lördags hade jag BIM men inte sjutton dök det upp någon mens, däremot kom de äckliga spottingsen tillbaka igen, precis som sist. Då väntade jag en månad för att se om dom skulle försvinna. Det orkar jag inte göra nu. Försvinner dom inte innan veckan är över så får det bli nytt beök på klinik för att se hur vi ska gå vidare med hormonbehandlingarna.
Känns lite sådär, vi har ju inte passerat det magiska 1 år av försök ännu så jag tror inte att jag kommer att få hjälp med att få egen ägglossning ännu. Tyvärr.

Hur går det för alla här?

Jag och sambon har bestämt oss för att vi börjar försöka i maj. Det känns så avlägset men det passa helt enkelt inte innan dess.

Ni andra som försöker bli gravida eller planerar att bli det snart, tar ni några extra kosttillskott? Tänker väl mest på folsyra men det finns kanske annat man bör ta också?

Nej, det är bara folsyra. Och äter du hyfsat mycket mörkgröna grönsaker typ broccoli behöver du förmodligen inte ta det, för då får du i dig tillräckligt via kosten ändå. Men vill man vara på den absolut säkra sidan kan man ju ta folsyretillskott ändå om man vill.

Okej, tack! Jag äter ganska mycket grönsaker. Jag tar nån multivitamin-brustablett nu, den innehåller bland annat 200 mikrigram folsyra. Rekommenderat är visst att man ska ta 400 mikrigram om dagen. Men eå räcker det kanske ändå eftersom man ju faktiskt får i sig en del från maten man äter också? Eller ska man ta 400 mikrigram tillskott plus det man äter? Förvirrande :P

Nej, dagsbehovet är väl 400 mikrogram i så fall? Tänker man lite rimlighetsmässigt är det ju orimligt att människan skulle behöva så mycket folsyra att det inte gick att få i sig via kosten, för det är ju långt ifrån majoriteten av mänskligheten som har möjlighet att ta kosttillskott - och för hundra år sen gjorde ingen det.

Men om du ändå tar en vitamintablett om dagen nu kan du ju byta till en sort som är specifikt för kvinnor, de innehåller extra folsyra och järn. Jag har köpt en på apoteket som heter Kvinna, t ex, det finns fler liknande produkter. Fast jag glömmer oftast att ta dem, är dålig på att komma ihåg dagliga piller.

Ja, det kan jag ju faktiskt göra. Så är jag säker på att jag får i mig tillräckligt och så slipper jag tänka på det mer :) Det kändes bara så smidigt att de jag redan tog innehöll en del folsyra :)

Är det Apoteket kvinna du tar? Det finns visst nån som heter Multivitamin kvinna eller nåt liknande också.

ACO kvinna heter de jag tar, det kanske är apotekets? Men det är nog samma sak alltihop. Mest ett sätt för läkemedelsbolagen att tjäna pengar, misstänker jag - äter man så ensidigt att man får näringsbrist är nog kosten problemet, snarare än att man äter för lite tabletter.

Här går jag och väntar på mensen, eller rättare sagt väntar på att den inte ska komma :)
Beräknad mens är på tisdag, men jag gör nog ett test i helgen. Provade med ägglossningstester den här månaden så vi missade inte ägglossningen iallafall (som jag tror vi gjorde förra månaden).

Jag har köpt någon multivitamin för kvinnor i fertil ålder, men kommer sällan ihåg att ta den.

Polycytiska ovarier. Dvs äggstockar med många cystor. Hela min högra äggstock ser ut som en klase med vindruvor.

Inte cystor, utan omogna ägganlag - och det har fördelen att äggreserven är stor om det blir aktuellt med IVF. Många med PCO ägglossar ändå, men mindre frekvent och ofta lite oregelbundet. Vissa utvecklar PCOS, alltså syndrom med övervikt, bukfetma och ökad behåring, vilket ger en obalans i hormonerna som ytterligare försvårar ägglossning. Det är alltså viktigt för personer med sådana ovarier att gå ner i/hålla vikten, eftersom de kvinnliga könshormonerna fungerar bäst då. Pergotime fungerar för många.

Kul tråd, hakar på!

Jag och maken har planerat vårt första gemensamma barn :) han har barn sen tidigare men för mig blir det "premiär". Så himla kul! Samtidigt som det är lite skrämande:D
Mina p-piller tar slut om två månader, sen får det bli när det blir;)

Usch, jag tycker att tiden går så sakta.. Vi ska ju inte börja försöka förrän i maj och dessa fyra månaderna tills dess känns som en evighet. Men tiden går väl fort som vanligt, hoppas jag :)

Det finns rena folsyretabletter att köpa på hälsokosten. Räddningen för mig som spyr som en gris av "kvinna"-tabletterna. Mivivital (?), stor brun flaska fungerar också och där får man (vad jag förstår) i sig hela vitaminbehovet + folsyran

Det här vart en helt underbar dag för mig!!

Det visa sig ett plus tecken på den lilla stickan!!! Är så glaaad! :D
Kunde inte somna om och tusen tankar virvlar i skallen, kommer nog ta ett tag innan det sjunker in helt i skallen...
Kommer nog minst ta något test mer, bara för att vara på den säkra sidan! ;)

Grattis, vad underbart!
Jag hoppas få se samma sak ihelgen eller nästa vecka.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 817
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 314
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar