Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

*kl med tips från moderatorn*
Låt tråden vara till för de som behöver sadelhjälp - behöver man skriva annat till varandra så finns det både en snacktråd här inne + en utmärkt pm-funktion.

Jag behöver hjälp med sadel, egentligen är både hopp, dressyr och allround av intresse, har ny häst och vill inte åka iväg till sadelutprovare det första jag gör så jag tänkte försöka hitta något som passar okej så länge. Har en kieffer Achen som jag provat men tycker att den är för smal i bommen (normal) och har för lång anläggningsyta. Förra ägaren hade en prestige top dressage och en passier men jag tycker att de verkar vara för svängda? Kan inte bestämma mig för hur jag skulle beskriva ryggen, varken takformad eller bred och varken rak eller svängd.. Hästen är något överbyggd men i övrigt uppfattar jag ryggen som rak förutom området bakom manken som är den lägsta punkten. Rak men sluttande..
Såhär ser han ut iaf (dåligt musklad och i dåligt hull, så lär väl ändra en del..):
30200008.jpg

30200014.jpg

30200016.jpg

30200011.jpg

Hur skulle ni beskriva ryggen? Någon med liknande häst som har en sadel som passar? Jag har provat 4 sadlar med normal bomvidd men tycker egentligen att alla är lite smala, är däremot rädd att de ska hamna i framvikt om de blir bredare då han är överbyggd?
Ska ta med kameran och ta lite bilder med sadel på så får ni se!

Försöker mig på att göra mitt första inlägg här! :)

Jag har i dagsläget en jaguar XKC (normal mot vid?) som ligger bra på hästen, men åker fram och ligger an mot bogbladen när jag rider. (När jag köpte sadeln låg den jättebra) Jag älskar ju min jaguar men inser att jag inte kan rida i den längre :( Så nu behöver jag hitta en ny, har provat en massa sadlar men hittar ingen som passar oss båda två.

Är det någon som har förslag på något märke som liknar jaguaren? Har tänkt åka till en sadelutprovare, men vill leta lite själv också!

Om det är hopp du främst söker finns ju en massa prestige-modeller på begagnatmarknaden. Jag som även letade hoppsadel nyss tyckte ungefär varannan sadel var prestige :idea:(eftersom jag inte kunde ha sån, jag provade t o m trots att expertisen avrådde:D -nej de var för svängda) Men så jättesvängda är de ju inte som tex stübben så du borde absolut kunna hitta nån:idea: De har ju olika prislägen - några inte så dyra.

Annars vet jag inte så mycket om svängda hoppsadlar, tror att nån av amerigos är mera svängd, själv hade jag gärna provat jaguars :d men dom är ju för svängda. Sen finns dominus att prova, inte så dyra, jag tycker de är alldeles för mycket sadel (förutom då att de är för svängda för min) men det beror på vilken typ av hoppsadel man gillar. Jag vill helst ha inga stöd alls och sitta nära hästen, det gör man inte i dominus hoppsadel tror jag (efter att ha suttit i en på prov).

Försöker mig på att göra mitt första inlägg här! :)

Jag har i dagsläget en jaguar XKC (normal mot vid?) som ligger bra på hästen, men åker fram och ligger an mot bogbladen när jag rider. (När jag köpte sadeln låg den jättebra) Jag älskar ju min jaguar men inser att jag inte kan rida i den längre :( Så nu behöver jag hitta en ny, har provat en massa sadlar men hittar ingen som passar oss båda två.

Är det någon som har förslag på något märke som liknar jaguaren? Har tänkt åka till en sadelutprovare, men vill leta lite själv också!

Så gjorde min när den hade blivit för svängd (och jag hade ändå den rakare jaguar-modellen) Min var nog då jag köpte jaguaren svängd ungefär som aprilias dvs lite svängd, men inte så väldigt.
När hästen musklas och också utvecklas i kroppen kan den bli rakare vilket var fallet med min, tex. Men gled fram gjorde även min förra dressyrsadel som var en amerigo +1-5 när den blivit för smal.

Så det kan ju vara antingen sadeln eller vidden som blivit "fel" för din, eller både och. Då är det svårt att veta om du verkligen ska ha en liknande som jaguar eller en annan modell med kanske rakare bom också. :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Hur rak är den rakare modellen? Jag är löjligt sugen på en jagga, men jag tror ju att mitt monster har för rak rygg?

Din häst är ju jättetunn över ryggen så den ser nog ev takformad ut (man behöver se bakifrån för det) men det är inte säkert den är det när den väl får lite muskler.

Jag är verkligen amatör, (fast jag svarar här hej vilt nu:o) men jag skulle tro att kieffer i sej är rak nog men kanske just den modellen är för lång, kieffer har ju många olika modeller och en del är kortare. (jag gillar i o f s inte kieffer själv) Prestige är alldeles för svängda tror jag. Din häs ser jag som rak.

Så väldigt överbyggd är den ju inte, om man ser till bilderna:confused:
Ang vidden ser den ut att likna min som har stora "skuldror" (bogbladen högst upp) och det gör att dom behöver mer vidd än man kan tro. Vet inte hur jag ska förklara det där.

Vad är det för prisklass du tänker?

Det är cc:n, den är lite rakare i bommen, men ändå svängd. Den djupare är ju väldigt svängd. Om din häst har rak rygg så är den för svängd, det är jag rätt säker på.

Så gjorde min när den hade blivit för svängd (och jag hade ändå den rakare jaguar-modellen) Min var nog då jag köpte jaguaren svängd ungefär som aprilias dvs lite svängd, men inte så väldigt.
När hästen musklas och också utvecklas i kroppen kan den bli rakare vilket var fallet med min, tex. Men gled fram gjorde även min förra dressyrsadel som var en amerigo +1-5 när den blivit för smal.

Så det kan ju vara antingen sadeln eller vidden som blivit "fel" för din, eller både och. Då är det svårt att veta om du verkligen ska ha en liknande som jaguar eller en annan modell med kanske rakare bom också. :confused:

Ne, jag funderade lite på sadlar som känns ungefär likadana att rida i :) Har haft albion tidigare, och den är helt ok. Men har inte hittat någon albion som ligger bra på nuvarande häst..
Har haft en del sadlar hemma för att pröva, men antingen så ligger de an mot manken/åker fram och trycker mot bogbladen :crazy:

ja, jag har märkt att det finns många prestige på den begagnade marknaden ;) det är ju bra för mig :D (om en prestige passar pållen förstås..) det är ju super att man kan ändra om bomvidden också!
tack för tipset :bow:

det låter ju perfekt! :idea: känns som att det är värt att prova iaf..

psst, pm på väg ;)

Ja prova det, när du vet ungefär vad du letar efter. :idea:

Har svarat:laugh:

*kl

Vill någon hjälpa en amatör litegrann? :)

Jag har en häst som är under igångsättning, rider just nu enbart med hoppsadel men vill ha en dressyr också. Dressyr är min inriktning... Jag ska åka iväg till en sadelutprovare med stort utbud och prova ut en - lite längre fram i vår när hästen är lite mer i form. För ett tag sedan provade jag en globus crincle som för ögat låg godkänt men som jag efter några provridningar upplevde som för rak vid ridning. Dessutom trivdes inte hästen, spände sig, rörde sig inte fritt och visade tydligt att hon inte gillade sadeln.

Fick nu tillfälle att byta min crincle mot en prestige hippos dressage.
En sadel som jag efter vad jag läst förstått är svängd.
Tog den i byte bara för skojs skull, varför inte när jag ändå skulle sälja den andra? Egentligen trodde jag inte på den till min, men provade iaf för skojs skull och red i den en stund idag. Det är en nyare modell, med röd knapp, har förstått att de ska vara lite rakare än de äldre?
Sadeln ligger an hela vägen, med ett jämnt tryck, förutom att den lättar nån cm längst bak. Bestämde mig för att provrida den, och den glappar inte utan ligger still på hästen, även i lättridning etc. Dessutom går hästen som aldrig förr, avspänt och rör sig som om hon vore supernöjd! Jag älskar den och var så glad efter ridpasset då hästen kändes så nöjd. (Btw går hon med en wintec cc cair hopp annars. Den är hon vad jag kan utläsa nöjd med men den ska också kollas i samband med utprovningen).

Nu till den egentliga frågan, ska jag lägga ner sadeln helt pga att den lättar lite bak? Ryggen var helt oruggad efteråt, den har legat helt still. Det handlar isåfall om att rida i sadeln kanske 2 gånger/vecka under den tiden innan jag åker och provar ut en. Under förutsättning att det fortsätter kännas bra. Är det dumt?
Säg gärna vad ni tycker, vill absolut inte göra min sötnos illa :)

Senast ändrad:

Det gör inget att den släpper längst bak så länge du har anläggningsyta för övrigt. Om den passar eller inte går ju inte att avgöra utan bilder. Kan du inte ta lite o lägga in här?

Sen OM den passar så behöver du ju inte åka o prova ut en utan då har du ju gjort ett kap!:D

Men om den inte passar så kvittar det om du "bara" ska rida i den 2 ggr i veckan för det kommer inte funka de ggr iaf.

en rundbossad svängd sadel ligger oftast inte an längst bak om inte hästen är mkt svankryggig. så länge den inte glappar brukar det inte vara något problem alls, snarare positivt då det ger hästen plats att komma upp med sin ländrygg. :)

utifrån din beskrivning låter den bra tycker jag, även om det är svårt att säga utan att ha sett sadeln på hästen.

knapp!

I morgon ska sadelutprovaren ringa till mig och berätta när han kommer, vilket skulle inträffa senast nästa vecka. Snart får jag rida igen :love:

kl

Idag kommer sadelutprovaren till mig! Det ska bli spännande och jag är redan mentalt inställd på att bli ruinerad men vad gör det om jag får en sadel som är bekväm att rida i och ligger ultimat på hästen? ^^

Jag letar (fortfarande) en dressyrsadel till min häst. ALLT av den lägre prisklassen är intressant :) gärna modeller det är lätt att hitta begangnat på. Är inte jättekräsen när det gäller märken m.m, men jag vill ha en sadel det går att tävla i. Har just nu en bomlös på henne som jag :love: :D

30256219.jpg

30256230.jpg

30256225.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka