Sv: Vi som letar dressyrsadlar!
*kl
Vill någon hjälpa en amatör litegrann?
Jag har en häst som är under igångsättning, rider just nu enbart med hoppsadel men vill ha en dressyr också. Dressyr är min inriktning... Jag ska åka iväg till en sadelutprovare med stort utbud och prova ut en - lite längre fram i vår när hästen är lite mer i form. För ett tag sedan provade jag en globus crincle som för ögat låg godkänt men som jag efter några provridningar upplevde som för rak vid ridning. Dessutom trivdes inte hästen, spände sig, rörde sig inte fritt och visade tydligt att hon inte gillade sadeln.
Fick nu tillfälle att byta min crincle mot en prestige hippos dressage.
En sadel som jag efter vad jag läst förstått är svängd.
Tog den i byte bara för skojs skull, varför inte när jag ändå skulle sälja den andra? Egentligen trodde jag inte på den till min, men provade iaf för skojs skull och red i den en stund idag. Det är en nyare modell, med röd knapp, har förstått att de ska vara lite rakare än de äldre?
Sadeln ligger an hela vägen, med ett jämnt tryck,
förutom att den lättar nån cm längst bak. Bestämde mig för att provrida den, och den glappar inte utan ligger still på hästen, även i lättridning etc. Dessutom går hästen som aldrig förr, avspänt och rör sig som om hon vore supernöjd! Jag älskar den och var så glad efter ridpasset då hästen kändes så nöjd. (Btw går hon med en wintec cc cair hopp annars. Den är hon vad jag kan utläsa nöjd med men den ska också kollas i samband med utprovningen).
Nu till den egentliga frågan, ska jag lägga ner sadeln helt pga att den lättar lite bak? Ryggen var helt oruggad efteråt, den har legat helt still. Det handlar isåfall om att rida i sadeln kanske 2 gånger/vecka under den tiden innan jag åker och provar ut en. Under förutsättning att det fortsätter kännas bra. Är det dumt?
Säg gärna vad ni tycker, vill absolut inte göra min sötnos illa