Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Efter att ha tittat på hästen nu när jag arbetat honom på töm har jag kommit fram till att han blir rak(are?) i ryggen under arbete.

Så här ser han ut rakt upp och ner i stallgången.
dsc_0152_64456697.jpg

dsc_0151_64456792.jpg

Jag har en Kieffer Lusitano hemma som jag inte vågat pröva förrän jag fått ert utlåtande :angel: Remmis här har dessutom var supersnäll och erbjudit sig att låna ut en Prestige Hippos Dressage 37", hur skulle det funka tror ni?

Jag tycker din häst är väldigt rakt redan i stallgången och den där sadeln är väldigt svängd:cool: Novali vet mer om Albion, men vad gäller rakhet tror jag den är perfekt, frågan är hur långa de är? Det finns ju olika modeller dessutom, den jag provade var hoppmodell och ganska lång.

Ajdå! :crazy: Visste inte riktigt att det var så illa

Ska genast kolla efter en annan sadelmakare, är ju verkligen skitsvårt det här. Stoppade om den nu i november och har endast ridit i sadeln 6gånger efter det.
Raderat av moderator, hör inte hemma i detta inlägg.

Senast ändrad av en moderator:

OT ang rak och svängd rygg, jag är lite hjärntvättad och tycker att alla ser svängda ut eftersom jag har dethär :crazy:

27704916.jpg

Dock var dedär för ca 8 mån sedan så hon har växt till sig och faktiskt fått en liten manke...:D

Men detta är inte en hästrygg det är en LANDNINGSBANA!:eek::D

Skämt åsido, även om hon är lite mer normal nu lär det bli rätt svårt för dig att hitta nåt perfekt...

Jag vet :eek:
Har försökt säga det till henne men hon lyssnar inte på det örat :angel:

Kan ju passa på att lägga in frågan: Har någon några ideér på SPIK raka, breda sadlar? Är hoppryttare och har en CB som funkar men tar MER än gärna emot tips på hoppsadlar också :p

ja det tror jag att dom ska ha men jag har för mig att man måste skicka iväg dom för bomändring

Ouppfostrad häst som inte lyssnar!:D

Morris&Nolan hopp är väldigt raka o finns breda. Likaså County Symmetri, jätterak fin flatback sadel, mycket bekväm det kan du fråga Flashlight!;)

Sen upplever jag Jacson Celine som raka men de har lite för lite stöd för min smak.

Men in med bilder på Kieffern då???:laugh:

Ang Prestige så har jag svårt att tro det då jag upplever din häst som rak men ngt överbyggd.

Jag har prövat Kieffern nu.

Den såg bra ut faktiskt, och hästen protesterade inte. Men den är redanutvidgad, och den är nästan lite trång redan nu.

Hoppar in här jag med.
Är på jakt efter en ny dressyrsadel till min 5åring.
Har haft ett gäng hemma och har en del bilder men vet inte om jag kan lägga in alla här:angel:
han går nu med en Jaguar som ligger bra på honom i gången men vid ridning så blir den för böjd och därmed kommer han ej upp ordentligt med ryggen.
Sadlar som vi har provat är
Jacson låg bra men ryttaren hatade den
Butet låg kanoners men dyyr men ack vilken härlig sadel att den sedan passade den andra pållen med var ju jobbigt;)
Childeric låg ganska bra men var för vid annars kan det vara en kandidat om man hittar en beg. som passar, härlig sadel dock var denna väldans dåligt skick.
Amerigo Cortina låg bra men för smal kan inte bestämma om jag gillade den eller ej
Equipe Hybris låg även den bra men för smal gillade dock sittkänslan i den
och en del andra både dyra och billiga
Så vad kan ni tippsa om för sadel? Har funderingar över Tolgas sadlar med har ingen omkring mig som saluför dem:crazy:

coctail.jpg

DSC01517.jpg

DSC01520.jpg

DSC01518.jpg

Morris&Nolan hopp är väldigt raka o finns breda. Likaså County Symmetri, jätterak fin flatback sadel, mycket bekväm det kan du fråga Flashlight!;)

.

Ja det stämmer:D Lädret (det naturfärgade) luktar gott också:d

Jag vill eg ha mer planka men den är skön:bow: och stör mej inte. Rak ja, det är den. Jacson Celine också, en annan här i stallet har sån. Hon gillar den. Jag tycker den är lite "bulligare" som sadel betraktat, om det nu går att förstå vad jag menar med det:cool:

Du kan väll lägga in några av bilderna med sadel på så man får se på ett ungefär?

Här kommer bilder på några av sadlarna
Butet
DSC01459.jpg

DSC01406.jpg

Butet andra pållen
DSC01487.jpg

Equipe Hybrid
DSC01464.jpg

DSC01411.jpg

forts. kommer

Jag tycker butet såg ok på skimmeln men båda är för smala för den mörka snyggíngen tyvärr,

Cortinan också smal medan den ngt :cool: slitna childericen var kanske lite vid men bäst hittills:idea: (ja med mina amatörögon då..)

Senast ändrad av en moderator:

Ja rent viddmässigt så är det bara Childericen som har gott om plats, Buteten kommer där efter och jag vet att den kommer att bli för trång ganska snart dock tycker jag inte att den är för smal nu men på gränsen ja.

Hur låg sadlarna när du red? Butet låg ju bra på gången medan Amerigon låg i bakvikt. Equipen såg inte ut att passa alls och Childericen tror jag släpper i bak när hästen rör sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka