Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Ko.jpg

OT men...hur lyckades du ta denna bilden:eek:?

Använde stege :p
Nädå, men jag stod på en pall och höll upp kameran och chansade på att "fotoobjektet" var rakt under. :laugh:

Det var bra gjort :p

Jag har själv hållt på och försökt få bra bilder rakt ovanifrån men sådär bra har jag aldrig lyckats få (får bara snett, vidvinklar osv...)

Tack :). Det är ju skönt att veta att man iaf har en talang ;). Nä det var nog bara tur och träff, tog faktiskt bara en bild. Tittade på kameran istf hästen, kanske det.

Ok, åter till ämnet, vad för sadel kan passa tro?

Ingen som har några tips?

Jag tror du måste ta fler bilder, det enda man kan säga utifrån den är "rak sadel",men står inte hästen optimalt, upp med huvudet osv, så jag tror du måste ta bättre bilder helt enkelt:idea:

HDR, Globus clic, Kentaur (kommer ej ihåg bomvidder på dessa, provade förra hösten) Albion MN (toksmal, red ej i) samt MW samt nu Crown och den jag har Bates Caprilli. Min bates är inte tillräckligt rak och hamnar i bakvikt. Albion och Crown känns rätt i formen, men jag förstår inte hur jag ska få dem att ligga i jämnvikt utan att de ska bli för vida. Extra stoppning bak dåkanske?
Kentaur låg enligt sadelutprovare som en smäck (i stallgången) hästen gillade den dock inte, började småbocka och ville inte gå fram. Men detta var som sagt ett drygt år sedan, förmodligen ser han annorlunda ut nu, kanske kan det vara värt att prova tex globus igen. Skulle vilja testa M&N också.

Globus clic och din Bates är för ngt svängda ryggar så det förstår jag att det inte passade.

Albion blir ju rätt så breda i midjan när det blir rätt bomvidd o är ju inte heller så uppbyggda i bak. En M&N är heller inte uppbyggd, den har kilbossor o blir rätt bred i bak så det kan ju gå iaf och den bör ju passa bomvidds mässigt.

Men har du provat Wintec Isabell Werth? Den är ett bra alternativ. Annars finns ju Jensen Amiral till hyfsade begagnat priser.

Ett bra sätt att komma på vad som passar är att fråga varenda kompis man har om man kan få prova deras sadlar!:angel: Då utesluter man många märken samtidigt som man kommer fram till vad som passar både dig o hästen.

Jag tror du måste ta fler bilder, det enda man kan säga utifrån den är "rak sadel",men står inte hästen optimalt, upp med huvudet osv, så jag tror du måste ta bättre bilder helt enkelt:idea:

Jag misstänkte nästan det. Men en liten idé kring just åt vilket håll jag ska snegla åt. Kan IW vara ett alternativ till den ryggen? jag har en Kiefer marzug (tror jag den heter) hemma men den har jag inte ens provat på honom är det något alternativ med kiefer dvs är kiefer för svängd eller rak rygg?

Sedan har jag en fråga till som rör mig som ryttare. Jag är 1,63 lång och har rätt korta ben och är av normalvikt. Vilken storlek på sadel ska jag ha?

Värsta nybörjaren :crazy: har suttit i hoppsadel alldeles för länge.

Fråga novali istället hon är mycket bättre på sånt här:bow::D

Men jag tror Kieffer (om man själv gillar dom som ryttare:cool:) kan passa och även Wintex Isabell OM den inte är för lång:idea:

Har inte hunnit titta på dina bilder men är du 163 så bör 17 tum räcka på en normal sadel men är den mycket djup får man gå upp till 17,5.

Kommentera gärna här med, är som så många andra skriver här helt värdelös på sadlar. Har en County Competitior MW tror jag.

DSC01491.jpg

DSC01490.jpg

Även om det kanske inte riktigt syns på bilderna så är hon ganska så överbyggd bak.

DSC01503.jpg

DSC01499.jpg

Har tyvärr inga bättre bilder, fick tipset om att en Albion Legend kunden ligga bra på henne, någon som har koll?

Din sadel är alldeles för svängd!

Albion är raka sadlar, blir kanske för rak till din häst.
Blir hon rakare vid arbete?

Din sadel är alldeles för svängd!

Albion är raka sadlar, blir kanske för rak till din häst.
Blir hon rakare vid arbete?

Okej, har nämligen haft ute en sadelmakare som stoppat om den och han tyckte den låg bra :crazy:
Ja hon blir rakare vid arbete, men kan man tänka så? Är verkligen helt värdelös på detta...

Jag tycker din häst är väldigt rakt redan i stallgången och den där sadeln är väldigt svängd:cool: Novali vet mer om Albion, men vad gäller rakhet tror jag den är perfekt, frågan är hur långa de är? Det finns ju olika modeller dessutom, den jag provade var hoppmodell och ganska lång.

*kl*
Jag har kommit till insikt och tar numera hjälp av andra än mig själv när hästarna får nya sadlar. Men jag kan ju alltid fråga alla Buke-experter också;)

Ponnyn har en utprovad Crown Jessica som han trivs med (vi kollar minst en gång om året). Dock har den som rider vuxit, mest på längden och ytterst lite på bredden. Den ena tränaren tycker att dottern sitter bättre i stora hästens sadel än ponnyns, säkerligen för att den är större i sätet.

Vad kan tänkas passa både ponny + ryttare?

Sadelomstopparen kunde nog inte så mycket ;)

Country är ju ett av de mest svängda sadlarna som finns och du behöver ju en rakare sadel. M&N vore också värt att prova tror jag.

Det är viktigt att man kontrollerar så att sadeln ligger bra när hästen rör sig och inte bara i stallgången. Jag provade en sadel en gång som såg ut att ligga helt perfekt i stallgången, men när man red började den flytta sig/klämde och låg inte alls bra,.

Om den inte blir för lång för ponnyn så kanske en likadan med större säte? :)

OT ang rak och svängd rygg, jag är lite hjärntvättad och tycker att alla ser svängda ut eftersom jag har dethär :crazy:

27704916.jpg

Dock var dedär för ca 8 mån sedan så hon har växt till sig och faktiskt fått en liten manke...:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
305
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 801
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 943
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka