Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Jag hänger på.....Ska ut i sadeldjungeln igen då nuvarande sadeln inte längre ligger bra på hästen och jag inte hamnar i balans. Vad tror ni att hon ska ha för sadel?
Jag vill ha en sadel med smal midja och gärna lite knästöd. Har ni några tips? Vilken Amerigo modell borde passa henne? Andra märken? Tacksam för alla svar!
Jag letar också efter sadel till mitt odjur. Överbyggd, stora bogar, "allt" glider och det finns inte så
mycket plats att lägga en sadel på då bogarna kommer i kläm eller så ligger sadeln för långt bak. Sedan så är hon ganska bred också.
Till synes så har hon en sadelskada av en illasittande sadel, som hon har haft sedan jag köpte henne.
Men så har hon gått på ridskola, och ridskolor är ju inte speciellt kända för att ha perfekta sadlar på sina hästar.
Ska testa Amerigo, har haft en tråd på utrustning och blivit tipsad där men det skadar inte att slänga upp en bild här på dressyr med.
Jag har suttit i en amerigo nu, inte på odjuret men på en annan häst. Och Himmel! det var INTE bekvämt.
Något annat än Amerigo och Childeric? (prestige är för smalt.)
Childeric tar för lång tid att beställa, behöver en sadel nu (Jippi...)
Har även haft både kieffer, isabell werth, och senast röösli. Föredrar helt klart Albion framför dessa märken, eftersom sadeln har en bred anläggningsyta mot hästens rygg. Till skillnad från röösli, som är en jättefin skön sadel, men enligt min smak har en för liten anläggningsyta mot hästen. Det kan säkert passa andra hästar, men inte min. Det jag har lärt mig under åren, med ett flertal sadelbyten, är att det är bra om sadeln har just en bred anläggningsyta, alltså att så mycket som möjligt av sadelnls bossor ligger an mot hästens rygg, och även att kanalen mellan bossorna är så bred som möjligt och inte smalnar av mot slutet, som den gör på vissa sadlar.
Vet du om Morris and Nolan finns med rundbossor?