Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Bilderna luras nog en del då childericen på denna bilden redan släpper, Equippen låg an hela vägen lika så amerigon trotts att de är för smala.
Byteten lade sig rätt direkt.
Provade även en Albion slk w som var toksmal och en spalding som även den var mkt. för smal bomvidd 3

Tyvärr provreds aldrig sadlarna då jag har skadat ryggen och andrepiloten jobbade. samt att vi lånade hem dem i värsta snöovädret så vi kunde inte ta oss till ridhuset:(
Men just nu är det väl en annan bredare butet och en ngt. smalare childeric som känns mest aktuell och självklart andra oprovade märken om ni har förslag.

Har fundarat lite på Kentaur då mest deras Elektra och Athen sedan har ju även globus en ny modell Ordo ngt:confused:
Jag vill ha en sadel med smal midja samt en liknade uppbygnad av stöd som Jaguar där stödet kommer högt upp.

Jag behöver verligen hjälp.. blir bara mer o mer förvirrad när det gäller sadlar på min häst..

Här är pållen i fråga:
_090927002.jpg

_090927006.jpg

_090927007.jpg

Dessa sadlar är utprovade o korrigerade av sadelmakare (!):
Henri de Rivel (allround mot dressyr) Bild 1 - Bild 2
Kieffer Grand Prix Bild 1 - Bild 2
Wintec Isabell Werth (rött järn i) Bild 1 - Bild 2

Kieffern har jag sålt, men Isabellen har jag kvar (använder den inte). Jag har använt HdR:en, den låg still o naggade inte pälsen - men den ligger i bakvikt.. Har ridit barbacka i en månad, men nu när hästen ska sättas igång så är jag i behov av en sadel. Jag är en allroundryttare mot hopp, så eg vill jag satsa på en ordentlig hoppsadel... Vill ju även ha en dressyrsadel, men jag får se vad jag har råd med.
Notera att HdR:en har blivit kollad o godkänd av två olika sadelutprovare!

Andra sadlar (som fanns i stallet o som jag bara la på en dag för att se hur det såg ut):
Crown Warmblood Bild 1 - Bild 2
Morris & Nolan Bild 1 - Bild 2
Stübben Siegfried MF (hoppsadel iofs men ändå) Bild 1 - Bild 2

Min slutsats:
Jag är trött på att känna mig lurad! Har vänt mig till två olika sadelutprovare, men det har inte känts bra alls.. :crazy: Vet inte alls vem jag ska vända mig till för att få hjälp att hitta en passande sadel.
Vad jag som ren amatör har kommit fram till är att pållen behöver en kort (dvs kort anläggningsyta), svängd sadel med rundbossor. Är jag helt ute o cyklar?? :confused:
Vilka märken o modeller ska jag kolla på??

Senast ändrad:

Jag behöver verligen hjälp.. blir bara mer o mer förvirrad när det gäller sadlar på min häst..

Grattis och välkommen i klubben! :)
Som glad amatör kastar jag glatt omkring mig tips :o

Längdmässigt ser alla sadlarna ok ut, men viddmässigt-- nej, alla är på tok för smala.

Fast jag tror att du är inne på rätt spår vad gäller "svängd sadel med rundbossor". Men som sagt, jag är verkligen ingen expert på vad gäller sadlar :cry:

Alla du har provar är på tok för smala!
Du får nog lägga till "BRED" på din lista över egenskaper på sadlarna :D

tack för dina synpunkter! :)

mm, de är alldeles för smala.. förstår mig inte riktigt på dem som godkänt de sadlar som jag haft :crazy: vänder ju mig till sadelutprovare för att få hjälp liksom :grin: sedan i somras så har jag verkligen försökt sätta mig in i sadelkunskap o hoppas jag har lite mer kött på benen nu så att jag kan diskutera/ifrågasätta lite med en ev sadelutprovare.

oki, så du tycker längden var ok alltså? jag tycker jag sadlat lite långt fram på vissa bilder så om de ska ännu mer bak så känns det som om sadeln kommer på fel ställe i bak, om du förstår vad jag menar? :p

ja just ja, ordet breeed hade jag visst glömt att lägga till :p tack för påminnelsen! ;)

du har inga tips på märken?

knapplån
Så nu vart min jakt över för denna gången, chansade och köpte en Star trekk bomlös dressyrsadel, och jag fick helt plötsligt en gladare häst :)

Bilder kommer eventuellt imorgon om det inte är för kallt.

Stübben om de går att få tillräckligt bred (bommvid 33 eller finns det 33,5?)
Bates caprilli med det vita (alt utbankat) järnet, dock har ju de kilbossor vilket kanske inte är optimalt.
Dominus tror jag mkt på, det är bra sadlar med rundbossor, ganska svängd bom och går att få vida.
Någon av amerigos modeller kanske kan passa

Dominus har jag sneglat lite på, ska kolla upp dom modellerna. Vad tror ni om Frank Baines?

*skakar hand med flash* Vi verkar ha samma glasögon :D

Tja, vi blir väl uppläxade om vi svarar fel:devil: Jag tycker du svarar väldigt klokt jag:bump:

Aprilia, du kanske ev kan göra sushmeister avundsjuk och prova Jaguar cc! De är lite mindre svängda än deep seat. Kanske ngt långa, jag minns inte nu hur lång min var. Fast kanske inte finns vida nog när jag tänker efter. :confused: Frank Baines är ju raka (om nu hopp är det också) Dominus dvs den jag provade var väldigt svängd, gick inte alls på min som hade lite mer svängd rygg tidigare än hon har nu - är ju rätt rak nu. Jag vet dock inte om dominus bommar alltid är lika eller om det finns olika?

Men Edinburgh kanske kan passa? Men jag vet inte om vidderna räcker där heller:confused: Samma med prestige, kanske Venus eller Leonardo?

Jag undrar jag om din häst ska ha så väldigt uppbyggd sadel bak med tanke på att hon är hög bak? Min överbyggda som ändå inte är så väldigt överbyggd längre, ska inte ha det.

Jag har f ö också råkat ut för okunniga sadelprovare, bla den första till denna häst som trodde att fullblod alltid har smal bomvidd:eek:: :crazy: Den skippade jag efter det....:mad:

Senast ändrad av en moderator:

Tja, vi blir väl uppläxade om vi svarar fel:devil:

VEM skulle läxa upp er???:eek::angel::devil:

Till aprilia:

Megadum sadelmakare du har...:cool: Dina sadlar är ju inte ens halvbra nån av dom...

Jag tror du kan prova vilken Prestige sadel, både hopp o dressyr,som helst o den passar nog ganska bra. Annars Jaguar som flash sa men du är säkert inte ute efter en så dyr sadel? Frank Baines Reflex hoppsadel kunde säkert passa.

Ingen sadel med kilbossa, typ M&N, Bates mfl går tvärbort.

Sen tycker jag inte hon ser så jättebred ut utan när du börjat rida mer ordentligt så smalnar hon säkert av mer bredvid manken.

Tänk lite svängd bom, rundbossa o vid bomvidd så är du på rätt väg. Stübben sadeln däremot ligger inte an som den ska.

mvh Nova

*antecknar febrilt*

Tänk lite svängd bom, rundbossa o vid bomvidd så är du på rätt väg.

vad skönt, då vet jag att jag tänker hyfsat rätt iaf! :idea:

ska definitivt inte anlita denna sadelutprovare igen, frågan är bara vem jag ska vända mig till ist.. vill inte gå på en nit igen! :crazy:

jo, är ju ute efter en billigare sadel.. ;) antingen en bra begagnad eller ett billigare märke. eftersom jag är inriktad mot hopp eg så funderar jag på att satsa på en bra hoppsadel o vänta lite med att skaffa dressyrsadel.. helst skulle jag vilja ha både dressyr- o hoppsadel såklart.

prestige, vad har dom för bomvidder?

nä, så jättebred är han (:angel:) nog inte. det borde ju gå att hitta ngt som passar!

tusen tack för att du tar dig tid o svarar :bow:

flashlight:
tack för tipsen!
precis, han ska nog inte ha ngn för uppbyggd sadel. det skiljer ganska mkt mellan bak o manke på honom..
mm, sadelutprovare känner jag mig rätt så trött på :devil:

till alla: om man nu ska ta upp budgetmärken, kan hubertus vara ngt för min pojk?

VEM skulle läxa upp er???:eek::angel::devil:

Tja, vem:confused: :o :angel:

KL

Aprilia: Håller med om att du ska titta mer på märkessadlar som finns billigare begagnade. Undrar om inte röösli också skulle kunna passa och de finns också begagnade för inte alltför mycket pengar. De har väl rundbossor om jag inte minns fel.

Senast ändrad av en moderator:

jo, det blir nog till att satsa på en begagnad märkessadel. :) röösli har jag faktiskt sneglat lite på.. :d

Novali01: jo, det känns mkt bättre att satsa på en begagnad märkessadel. tänkte bara att jag skulle lufta frågan lite :angel: ;)

Till alla: okej. nu har jag lite mer kött på benen. vet vilka märken o modeller jag vill prova osv. VEM vänder jag mig till nu??? :confused: om jag själv ska fösöka hitta alla sadlar o modeller kommer det ta låång tid o bli dyrt, om inte annat. hur ska man göra för att inte känna sig lurad när man vänder sig till en sadelutprovare??

Enklaste och billigaste sättet är att mäta själv och låna hem sadlar. Lägg upp bilderna här så får du garanterat svar av någon. Även om en sadelutprovare är att föredra, men det är kanske inte helt enkelt att hitta någon som man litar på. Det bästa är nog att fråga runt i bekantskapskretsen.

Ser att du bor i Sthlmstrakten, då har du i alla fall två ställen där man billigt eller så gott som gratis kan låna hem sadlar, = mkt bra:bow: Jag har liksom de flesta jag känner:angel: åkt skytteltrafik till framförallt det större stället med sadel efter sadel (man kan låna två samtidigt ibland mer.). Vi är inte många i stallet men ett tag åkte tre av oss (av 6 personer cirka:cool:) skytteltrafik, vi t o m samordnade så att vi lämnade o hämtade åt varandra:rofl::rofl: Så har du fler du känner som letar så är det ett hett tips för att slippa göra alla vändor själv. Man kollar på nätet, och ber sen kompisar ta hem, eller så ber man dem lämna när de hämtat sadlar och så lämnar ,man själv deras när man vill leta själv:idea: Man kan även titta på varandras och få mer att välja på, man ser ju på det sättet mängder av modeller och varianter av bommar osv.

en sadel som är för smal kommer automatisk ligga an mer baktill, just pga bakvikten. en sadel som är för vid kommer lätta mer bak eftersom den inte ligger i balans.
dvs att det går inte att bedöma om en sadel passar ryggens svängdhet perfekt innan bomvidden är korrekt.

vad gäller childeric (och även butet också tror jag) så måttas dom och därför kan bossans och bommens utformning variera. den du provat ser ut att ha tjocka och svängda bossor, oftast brukar dom vara lite rakare och tunnare. så du borde kunna hitta en som passar hans rygglinje bättre.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 552
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka