Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också 6 som basstorlek och gillar 4-5 bäst. Med en 4a kan jag göra alla knyt jag använder just nu, det är bara avsluten som inte går att göra så flashiga :-) Men jag lyckades göra en DH med en fyra när vi var på Kolmården minsann!

Jag har också 6 som basstorlek och gillar 4-5 bäst. Med en 4a kan jag göra alla knyt jag använder just nu, det är bara avsluten som inte går att göra så flashiga :-) Men jag lyckades göra en DH med en fyra när vi var på Kolmården minsann!

DET är imponerande :) jag har forfarande inte vågat mig på att testa knyta DH ens.. :o

Kan inte riktigt släppa det här känner jag.. Hur lyckades du med detta? Jag bär gärna i förstärkt ryggsäck och då kan jag göra vanlig knut vid axeln eller så räcker det precis till ett cccb. Hur lyckas du göra en DH liksom? :D

Kan inte riktigt släppa det här känner jag.. Hur lyckades du med detta? Jag bär gärna i förstärkt ryggsäck och då kan jag göra vanlig knut vid axeln eller så räcker det precis till ett cccb. Hur lyckas du göra en DH liksom? :D
DH4.jpg

Förstärk ryggsäck är också precis med en 4a. Det här blev avslut mer som en Shepherds Carry men den gillar jag inte.

DH4.jpg

Förstärk ryggsäck är också precis med en 4a. Det här blev avslut mer som en Shepherds Carry men den gillar jag inte.

Kanske är så.. Har som sagt aldrig prövat göra en DH men tycker min fyra är perfekt för en förstärkt rygga :)
Du avslutar alltså ovanför bysten eller? Svårt att se, blir distraherad av din fantastiska sjal :love:

Kanske är så.. Har som sagt aldrig prövat göra en DH men tycker min fyra är perfekt för en förstärkt rygga :)
Du avslutar alltså ovanför bysten eller? Svårt att se, blir distraherad av din fantastiska sjal :love:
Ändarna kommer över varsin axel, ena under och andra över bröstpasset. Viker upp ena och knyter.

Möööööh! Beslutsångesten tränger sig på.
Provade en ergobaby i dag, både jag och bebis gillade. SJUKT läskigt att ta ner barn från ryggen dock. :crazy::nailbiting:

Hur skiljer sig Manduca från Ergobaby?
Om bebisen gärna blir buren framåt, är det värt att satsa på en sele med den funktionen då?

Nä hörni, det här med sjal var inte min grej. :cautious::down:
Vilken sele är bäst för mig och bebis?

Krav:
  • Vill kunna ha honom på ryggen.
  • Så ergonomisk för mammans trötta rygg som möjligt.
  • Snygg!
  • Pris spelar inte jättestor roll.
  • "Snabb" sele (det vill säga att bebis kommer snabbt in och framför allt snabbt ur) och inte för mycket meck med att få på och av den.
  • Pappan ska också kunna ha den.
  • Pluspoäng för fiffiga och smarta funktioner, typ ficka eller sånt.
(Bebisen är 6 månader, "ganska" vild och sprattlig och väger typ 9 kilo nu, om det spelar någon roll.)
Manduca Manduca Manduca :love::love:

Jag kanske är lite förälskad i min Manduca om inte det märktes :o:p

Nä skämt åsido men vi bar Bastian på magen väldigt mycket i början, började bära honom på höften när han var runt 6mån (perfekt när man plockar här hemma) och igår provade jag att bära på ryggen för första gången medan jag var üte och plockade rabarber. Bastian var helnöjd och jag märkte inte ens av att han satt där med sina 9,6kg. :eek:

@Blueberry ser han när han sitter på ryggen? I så fall hade jag bara övat på att ta upp och ner på ryggen :p Dottern var hel-läbbig när hon var runt 1. Jag lutade mig framåt för att hon skulle "hänga med" när jag tog av axelbanden. Hon lutade sig bakåt. Blev att jag lutade mig framåt med ena armen på hennes rygg, kopplade ur ena axelbandet, tog den lösa armen över hennes rygg och kopplade bort nästa. Sen är det bara att hiva ner/runt. Är man två i början kan man ju hjälpas åt. Älskar att bära på ryggen, man blir så stark och får händerna fria till annat.

@Blueberry ser han när han sitter på ryggen? I så fall hade jag bara övat på att ta upp och ner på ryggen :p Dottern var hel-läbbig när hon var runt 1. Jag lutade mig framåt för att hon skulle "hänga med" när jag tog av axelbanden. Hon lutade sig bakåt. Blev att jag lutade mig framåt med ena armen på hennes rygg, kopplade ur ena axelbandet, tog den lösa armen över hennes rygg och kopplade bort nästa. Sen är det bara att hiva ner/runt. Är man två i början kan man ju hjälpas åt. Älskar att bära på ryggen, man blir så stark och får händerna fria till annat.
Jag har en liten härmapa. Hon har gjort illa armen (trillade, troligtvis muskel som gör ont) så jag kan inte göra supermantoss utan satte på höften, tog övre railen i munnen på lagom avstånd och började baxa runt. DET var kul, man ska BITA i sjalen tydligen, så sen var det en liten brud som tuggade glatt på den del av sjalen hon kom åt.

@Amha och @TeamLundVer

Jag provade ergon lite snabbt hos en kompis, först på magen och sedan ryggen. Det är ju en rätt aktiv bebis, som absolut vill vara med och ha koll på allt. När jag bär honom "i mina armar" och har honom framåt är han som allra nöjdast, det är dock inte så ergonomiskt för mig.

John gillade den och satt som en kung, och började genast suga på selen :angel:

Det behövs dock mycket träning att komma loss från ryggläge, för herrejösses vad jag hade tappat honom om inte kompisen hade hållt i :o

Jag tänker visserligen att det ena inte behöver utesluta det andra. Kollar efter en begagnad Manduca för typ 400-500 spänn och håller ögonen på en 360. Kruxet är att jag helst vill ha en av dem den här veckan...

Min rygg är helt paj. Var på massage i lördags och det krävdes en rejäl av insats av massören för att få loss nacke, axlar, skulderblad och ländrygg. Jag har fortfarande blåmärken :o

@Blueberry hur stadig är John? Jag har en nyfiken rörlig bebis och hon sitter helst på höften. Då har jag henne nära och hon ser allt jag ser. Jag bär aldrig på ryggen, hon ser inte över min axel och verkar inte trivas där bak. Hon hade nog gillat att sitta framåtvänt på magen men det känns som att tiden de kan sitta så är ganska kort (?), jag skulle inte sätta min (spinkiga) 10-månaders framåtvänt idag om jag hade haft en sån sele. Jag har en Manduca.

Om man har tur på tradera tror jag man kan komma ner i de priserna, när jag kollade för någon månad sen åtminstone. Men 6-700 är inte orimligt.
Det var Tradera jag köpte på har jag för mig. Kollade blocket parallellt så det kan varit där med. Den här var knappt använd (superskick verkligen) så det var inte mycket snack för min del, särskilt inte när de flesta låg i den prisklassen.

Jag måste skaffa flera par tåstrumpor så jag kan utföra
Det var Tradera jag köpte på har jag för mig. Kollade blocket parallellt så det kan varit där med. Den här var knappt använd (superskick verkligen) så det var inte mycket snack för min del, särskilt inte när de flesta låg i den prisklassen.
Och du kan förmodligen sälja den för ungefär samma pris när du vill bli av med den!
Min uppfattning är att det krävs en del tur och letande för att få dem billigare men det finns ju tradera-proffs som fixar sånt. Jag orkade inte vänta så jag köpte ny... Å andra sidan är allt annat jag har till barnet begagnat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA