En begagnad traktor av mindre modell, 35-75 hk med frontlastare kostar lika mycket som en nyare fyrhjuling, men man kan göra så mycket mera med traktorn.
Det är en rätt påstridig införsäljning av fyrhjulingar som sker till "hästgårdar", fast de egentligen är rätt opraktiska. De kan ju i princip enbart dra saker bakom sig, eller puffa t.ex. snö framför sig.
Det är inte speciellt svårt att köra de enklare sakerna med traktorn, som att använda lastaren för att röja snö, förflytta grus eller hantera gödsel. Det lär man sig på några timmar, åtminstone tillräckligt bra för att lyckas med den man tänkt sig, och utan att något går sönder.
Att sedan plöja åkermark, eller köra med en balpress är mer komplicerat - massor med inställningar på själva redskapet, medan att köra med en mindre slagklippare eller rotorslåtter, kan man lära sig på några timmar.
För att kunna hantera rundbalar med hö och halm, så måste man upp i minst 50 hk på traktorn, och för att hantera ensilagebalar, som är tyngre, närma sig 75 hk.
Kompaktlastare av premiummärken (Avant, Multione, Thaler Norcar m.fl) kostar som en nyare traktor om de köps nya, och de tappar inte i pris som begagnade heller. Den som har en sådan har insett att det är som Schweizisk fickkkniv på gården, som kan användas till allt i stort sett, utom att slå stora arealer gräs eller att plöja åkern, så även om man slutar med jordbruket, så behåller man man maskinen.
Men det existerar Kina maskiner bland kompaktlastare, där vi inte vet hur kvaliteten är än, som kommer in och konkurrerar, och vågar man köpa en sådan, så kostar de som en fyrhjuling ungefär.