Vi med egen gård/stall

Har ändrat lite i planerna för hagsystemet till sommaren och fick idag upp sist staketet jag tänkt innan jag börjar stänga bort gräset. Hästarna har fortfarande tillgång till all yta men behöver zickzacka sig fram lite mera kan man säga. Fick öppna en ny hösilagebal idag (och det var frost i morse men 16 grader när jag slutade jobbet 😍) men är verkligen nedräkning nu. Har heller inte behövt lägga in nytt strö alls i ligghallen sedan februari. Annars brukar jag lägga in en bal hampahack i veckan.

Har bara två hästar nu så det är inte överdrivet betungande :)
Har glömt hur det är att bara ha två så är lite skadad 🤪 Hade nog känts som rena semestern 😁
Jisses, bra jobbat.
Jag mockar ligghall två gånger per dag och det är typ 1-2 skottkärror, men hagarna ligger runt 1 ha styck så orkar inte mocka där varje dag, ffa inte vintertid med snö..

Gör ett ryck på våren och så mycket jag hinner/orkar.

Skottkärra och grep 😅 svårt att räkna hem en investering på dammsugare och dylikt med tre egna och en inackordering.
Förstår det men det sliter väldigt mkt på din kropp också. Jag har ganska nyligen även köpt en skottkärra som körs på el. Önskar jag hade gjort sånt tidigare för att spara på kroppen. Många hyr ut sin dammsugare för att täcka inköpskostnaden 😊
Det gör man även med färre tycker jag 😅 Jag pajade mina axlar och min ländrygg förra vintern när dåvarande inackordering inte mockade alls och hade en stor häst som röjde runt mycket (min är stillsam och 155). Sedan skaffade jag en 0.5 häst som sällskap så att jag vet att jag orkar mocka ligghallar och runt stall o matplatsen även hela leriga vintern. Men ute i hagarna mockar jag när andan faller på vintertid även om jag helst hade haft allt mockat alltid men det blir oftast för tungt för mig. Bara att bära ut hö när det är lerigt hela vintern suger ju fan musten ur en, trots att mina hagar inte är leriga som söndertrampad grässvål utan främst mjukt och halt. Jag tycker dock det är värt för att skapa mer rörelse för mina två lättfödda som inte arbetar så prioriterar det istället.

Kratta är dock min bästa vän (en stor att göra högar där det passar och en liten till att kratta in i grepen) och att trimma ratorna så ofta jag kan så det är lättare att få upp!

Jag har bara ibland sommartid tillgång till en gammal åkgräsklippare så då prioriterar jag att klippa det som inte betas just då så är ju väldigt begränsad i redskap som kunnat underlätta tyvärr.
Din stackare :/ Trist när man bara är två och den andra inte sköter sin del så det blir extra för dig och då när din kropp tog stryk av det också. Ja eller hur, vintertid är generellt jobbigare speciellt när vissa hästar då inte kan äta med fri tillgång och man måste springa runt med hö. Jag vet många som struntar i att fodra ute och bara har hästarna ute en kort stund istället men det är inte okej för mig så då får man ju släpa och hålla på istället 😇
Du får lära dem att bajsa på hö på en speciell plats 😁

Förstår det men det sliter väldigt mkt på din kropp också. Jag har ganska nyligen även köpt en skottkärra som körs på el. Önskar jag hade gjort sånt tidigare för att spara på kroppen. Många hyr ut sin dammsugare för att täcka inköpskostnaden 😊
Ibland får man betala i svett 🤷🏻‍♀️ inte sett någon som hyr ut häromkring tyvärr, och svårt att motivera kostnaden när vi samtidigt har ett 60 år gammalt kök och fönster där myror kryper in eftersom karmarna är helt ruttna 🥲

Har glömt hur det är att bara ha två så är lite skadad 🤪 Hade nog känts som rena semestern 😁

Din stackare :/ Trist när man bara är två och den andra inte sköter sin del så det blir extra för dig och då när din kropp tog stryk av det också. Ja eller hur, vintertid är generellt jobbigare speciellt när vissa hästar då inte kan äta med fri tillgång och man måste springa runt med hö. Jag vet många som struntar i att fodra ute och bara har hästarna ute en kort stund istället men det är inte okej för mig så då får man ju släpa och hålla på istället 😇
Du får lära dem att bajsa på hö på en speciell plats 😁

De är ändå ganska lydiga med mycket bajs nära ligghallen 😁 Men håller verkligen med om att det är helt sjukt manuellt i hästvärlden som standard! Hade jag haft egen gård hade jag tex fixat underlaget och flyttat gödselstacken närmre stallet men nu får jag ta nackdelarna med fördelarna. Har fri tillgång men petig med att väga och dela ut till många foderplatser längst ut i hagarna så hästarna inte bara står nära ligghallen. Det är dock en stor fördel att ha ligghallen inne i stallet tycker jag.

Ibland får man betala i svett 🤷🏻‍♀️ inte sett någon som hyr ut häromkring tyvärr, och svårt att motivera kostnaden när vi samtidigt har ett 60 år gammalt kök och fönster där myror kryper in eftersom karmarna är helt ruttna 🥲

Man behöver ju också ha något att dra dem med och kunna tömma bra osv. Men jag hade velat testa någon gång 😁

Apropå att mocka hästhagen:

Ja, det är jättemärkligt att man i hästvärlden fortfarande går omkring med skottkärra och kratta, även i större stall och jobbar manuellt.
Det är tråkigt att man väljer att köpa en "billig" fyrhjuling istället för en enklare traktor med frontlastare, eller en liten lastmaskin, eftersom de där grejerna med frontlastare är så mycket med flexibla i att använda till allt möjligt i häst- och gårdskötseln.

Själv har jag en kompaktlastare (väldigt liten lastmaskin) av märket Avant (och traktor m.m.), och jag "skottar" det mesta av bajset efter vintern i hästhagen med dess skopa.

Jag liksom skrapar precis över jordytan i hagarna och får på så sätt upp 85-90 % av bajset.

Där hästarna behagat bajsa i en grop eller supernära stängslet, så åker krattan fram (trekloig trädgårdskultivator m.m.), men jag lastar ju skiten i lastmaskinens skopa, och slipper köra skottkärra hur som helst.

Det vore rejäl "overkill" för mig att ha en gödselsug till min lilla hage och 2 hästar, men jag skulle gärna ha det om jag badat i pengar :).

Samma med traktor, ibland hyr jag in en granne för hjälp med att skrapa hage etc, men den är såpass komplicerat utformad, kuperad, träd, så området som kan skrapas är begränsat.

Angående att köpa traktor så är ju budget en jättefaktor, och själva körandet också en faktor. En hjuling är billig och låg tröskel till att börja köra. Själv är jag rädd för traktorer, det skulle behöva vara en sån där superliten modern sak, och den kostar ju typ lika mycket som en del hus i mina trakter 😅.

Apropå att mocka hästhagen:

Ja, det är jättemärkligt att man i hästvärlden fortfarande går omkring med skottkärra och kratta, även i större stall och jobbar manuellt.
Det är tråkigt att man väljer att köpa en "billig" fyrhjuling istället för en enklare traktor med frontlastare, eller en liten lastmaskin, eftersom de där grejerna med frontlastare är så mycket med flexibla i att använda till allt möjligt i häst- och gårdskötseln.

Själv har jag en kompaktlastare (väldigt liten lastmaskin) av märket Avant (och traktor m.m.), och jag "skottar" det mesta av bajset efter vintern i hästhagen med dess skopa.

Jag liksom skrapar precis över jordytan i hagarna och får på så sätt upp 85-90 % av bajset.

Där hästarna behagat bajsa i en grop eller supernära stängslet, så åker krattan fram (trekloig trädgårdskultivator m.m.), men jag lastar ju skiten i lastmaskinens skopa, och slipper köra skottkärra hur som helst.
Utan bra förvaring och möjlighet att meka själv blir även en billig traktor lätt dyr.

Jag kan betala grannen många arbetstimmar med hans fina maskinpark innan jag är uppe i samma summa som en liten lastmaskin hade kostat. Då kan grannen putsa beten, hjälpa mig så ny vall och tömma gödselstacken och annat "tungt" jobb vi gör sällan.

Vi har en trädgårdstraktor för att kunna klippa en del gräs själva (ridbanan, underhålla uteridbanan och galoppslingan) och dra hem lite stockar (pappa byggde en kälke). Nu har jag köpt gödselspridare också.

Det är hårda ekonomiska prioriteringar som gäller hemma eftersom ingenting var i bra skick när vi köpte gården. Det handlar liksom om rent vatten eller traktor. Om en hel (tät) fasad eller traktor. Om ett läckande tak eller traktor.

Det vore rejäl "overkill" för mig att ha en gödselsug till min lilla hage och 2 hästar, men jag skulle gärna ha det om jag badat i pengar :).

Samma med traktor, ibland hyr jag in en granne för hjälp med att skrapa hage etc, men den är såpass komplicerat utformad, kuperad, träd, så området som kan skrapas är begränsat.

Samma här. Jag pysslar nu med att mocka den del av min vinterhage där hästarna går mest. Den är kuperad och har träd, och där går det inte att köra traktor (däremot gör jag en hög i delen av hagen som är platt och öppen, och hämtar allt med traktor sen).

Jag är glad att jag har en traktor, men väldigt många sysslor hos mig skulle gå fint att fixa med fyrhjuling. Traktorn fanns dock redan här och vi fick ett bra pris, och klart den är bra att ha.

Angående att köpa traktor så är ju budget en jättefaktor, och själva körandet också en faktor. En hjuling är billig och låg tröskel till att börja köra. Själv är jag rädd för traktorer, det skulle behöva vara en sån där superliten modern sak, och den kostar ju typ lika mycket som en del hus i mina trakter 😅.
En begagnad traktor av mindre modell, 35-75 hk med frontlastare kostar lika mycket som en nyare fyrhjuling, men man kan göra så mycket mera med traktorn.

Det är en rätt påstridig införsäljning av fyrhjulingar som sker till "hästgårdar", fast de egentligen är rätt opraktiska. De kan ju i princip enbart dra saker bakom sig, eller puffa t.ex. snö framför sig.

Det är inte speciellt svårt att köra de enklare sakerna med traktorn, som att använda lastaren för att röja snö, förflytta grus eller hantera gödsel. Det lär man sig på några timmar, åtminstone tillräckligt bra för att lyckas med den man tänkt sig, och utan att något går sönder.

Att sedan plöja åkermark, eller köra med en balpress är mer komplicerat - massor med inställningar på själva redskapet, medan att köra med en mindre slagklippare eller rotorslåtter, kan man lära sig på några timmar.

För att kunna hantera rundbalar med hö och halm, så måste man upp i minst 50 hk på traktorn, och för att hantera ensilagebalar, som är tyngre, närma sig 75 hk.

Kompaktlastare av premiummärken (Avant, Multione, Thaler Norcar m.fl) kostar som en nyare traktor om de köps nya, och de tappar inte i pris som begagnade heller. Den som har en sådan har insett att det är som Schweizisk fickkkniv på gården, som kan användas till allt i stort sett, utom att slå stora arealer gräs eller att plöja åkern, så även om man slutar med jordbruket, så behåller man man maskinen.

Men det existerar Kina maskiner bland kompaktlastare, där vi inte vet hur kvaliteten är än, som kommer in och konkurrerar, och vågar man köpa en sådan, så kostar de som en fyrhjuling ungefär.

Samma här. Jag pysslar nu med att mocka den del av min vinterhage där hästarna går mest. Den är kuperad och har träd, och där går det inte att köra traktor (däremot gör jag en hög i delen av hagen som är platt och öppen, och hämtar allt med traktor sen).

Jag är glad att jag har en traktor, men väldigt många sysslor hos mig skulle gå fint att fixa med fyrhjuling. Traktorn fanns dock redan här och vi fick ett bra pris, och klart den är bra att ha.
Gödselsug har jag provat ett demoex av. Kan ju dras av kompaktlastaren.

Det oerhört mycket mer effektivt att köra kompaktlastaren och skrapa med skopan.

Kompaktlastare är alltså midjestyrda och en bråkdel större än en åkgräsklippare typ Husqvarna Rider, men kan lyfta tungt.
De är oerhört smidiga i trånga utrymmen, och kommer fram överallt (nästan), de har inte samma markfrigång som en traktorn, och djup lera funkar inte.

En begagnad traktor av mindre modell, 35-75 hk med frontlastare kostar lika mycket som en nyare fyrhjuling, men man kan göra så mycket mera med traktorn.

Det är en rätt påstridig införsäljning av fyrhjulingar som sker till "hästgårdar", fast de egentligen är rätt opraktiska. De kan ju i princip enbart dra saker bakom sig, eller puffa t.ex. snö framför sig.

Det är inte speciellt svårt att köra de enklare sakerna med traktorn, som att använda lastaren för att röja snö, förflytta grus eller hantera gödsel. Det lär man sig på några timmar, åtminstone tillräckligt bra för att lyckas med den man tänkt sig, och utan att något går sönder.

Att sedan plöja åkermark, eller köra med en balpress är mer komplicerat - massor med inställningar på själva redskapet, medan att köra med en mindre slagklippare eller rotorslåtter, kan man lära sig på några timmar.

För att kunna hantera rundbalar med hö och halm, så måste man upp i minst 50 hk på traktorn, och för att hantera ensilagebalar, som är tyngre, närma sig 75 hk.

Kompaktlastare av premiummärken (Avant, Multione, Thaler Norcar m.fl) kostar som en nyare traktor om de köps nya, och de tappar inte i pris som begagnade heller. Den som har en sådan har insett att det är som Schweizisk fickkkniv på gården, som kan användas till allt i stort sett, utom att slå stora arealer gräs eller att plöja åkern, så även om man slutar med jordbruket, så behåller man man maskinen.

Men det existerar Kina maskiner bland kompaktlastare, där vi inte vet hur kvaliteten är än, som kommer in och konkurrerar, och vågar man köpa en sådan, så kostar de som en fyrhjuling ungefär.

Jag tycker det är jättesvårt att handskas med äldre traktorer och vill inte ha med dom att göra. Min sambo är inte en motorkille, så allt med rep och sånt skulle falla på mig. Och det är för mycket för mig att deala med.

Dom är också otroligt högljudda och luktar mycket, och det är det som gör mig rädd. Även med hörselkåpor är det jättejobbigt att vara nära en traktor.

En begagnad fyrhjuling kostar väldigt lite, låter mindre, och kräver väldigt lite skötsel. För samma summa får man typ ett vrak till traktor från 70-talet, och även om dom kan fungera bra så krävs det en hel del pill. Mitt ex hade två äldre traktorer.

Och så ska dom ju stå någonstans.

Jag upplever att du tror att alla som har liten hästgård även har jordbruk? Vi är många som inte har egen betesmark och inget annat att använda traktorn till än snöskottning, flytta höbalar och skrapa hage. Och det är betydligt billigare att bara hyra in den lokala traktorsnubben för snöskottningen och hagskrapet än att köpa en bra traktor.

En sån traktor som min snöskottare har är ju typ 2 miljoner kronor i inköp, minst...

Gödselsug har jag provat ett demoex av. Kan ju dras av kompaktlastaren.

Det oerhört mycket mer effektivt att köra kompaktlastaren och skrapa med skopan.

Kompaktlastare är alltså midjestyrda och en bråkdel större än en åkgräsklippare typ Husqvarna Rider, men kan lyfta tungt.
De är oerhört smidiga i trånga utrymmen, och kommer fram överallt (nästan), de har inte samma markfrigång som en traktorn, och djup lera funkar inte.

Ok, men för mig är det inte aktuellt med kompaktlastare. Jag gillar min traktor och trivs rätt bra med att mocka hage. Ska maskinparken utökas är det med redskap till traktorn.

Jättebra att du hittat det som funkar för dig, men det är ju inte samma lika för alla 🙂

Jag har under åren jag bott där jag gör i princip alltid haft två hästar (oftast en shettis och en ridhäst), och jag valde att inte köpa med traktorn som tidigare ägare hade. Jag har endast små beteshagar, och de är inte optimala att köra traktor i pga yta/backe/sten/blött. Jag har ibland tagit gräsklippare för att klippa ner rator och liknande, men det görs annars inte så mycket med "beteshagarna". Jag har småbalshö (eftersom jag bara har två hästar och inte kan använda upp en hösilagebal innan den blir dålig), så inget jag kan flytta med en traktor. Skrapa hage skulle fungera på sina ställen, men med två hästar blir det inte så mycket och jobbigt. Det jag betalar grannen för att lösa är att tömma gödselplattan (och eftersom det är de som tar hand om gödslen skulle det ändå inte fungera att jag tömde den själv), och jag har hyrt minilastare/grävare för att sprida ut grus.
Jag har ca 20 meter uppfart som behöver plogas, det löser jag normalt sett själv hyfsat enkelt med en snöskyffel, och ibland får hästen hjälpa till lite med en hemmabyggd snöplog. Om jag vill börja harva "grus"uppfarten är det också hästen som får göra det.

Tidigare ägaren hade fler, kanske 4-5 hästar (om jag ska utgå från antalet boxar på olika ställen), på samma yta som jag idag har två shetlandsponnyer. Och fixade även själv med ved, hade grisar tidigare etc. Så de hade behov av en traktor på ett helt annat sätt. Men för mig? Nej, jag har inte så mycket behov av en traktor att det känns relevant att köpa. Då köper jag hellre redskap så att hästarna kan hjälpa till mer.

Ok, men för mig är det inte aktuellt med kompaktlastare. Jag gillar min traktor och trivs rätt bra med att mocka hage. Ska maskinparken utökas är det med redskap till traktorn.

Jättebra att du hittat det som funkar för dig, men det är ju inte samma lika för alla 🙂
Ja visst.

Men om man har lite fler hästar, och t.ex. lösdrifter att mocka ur, där traktorn är för stor för att komma åt, så är en kompaktlastare ett superbt komplement till traktorn.

Traktorn å andra sidan är ju perfekt på stora ytor.

Min egentliga poäng var nog att gödselsug inte är värt pengarna.

Jag har massor av apparater och grejer jag skulle vilja ha. Men det går ju inte att att skaffa allt på en gång.
Man får göra en avvägning.
Under några år hade jag inte ens en traktor.
Så jämför man med den tiden är det mils skillnad mot idag.
Sen beror hästantalet roll givetvis.

Oavsett alla den manuella mockningens nackdelar måste jag bara få brista ut i en liten lovsång över känslan i att kunna vara ute i hagen och mocka när klockan är halv åtta på kvällen och det inte är mörkt och man rafsar undan bajset i en svindlande fart och det blir vår. I morse vaknade jag och såg fram emot att få fortsätta mocka - ja, man är ju knäpp i hela huvudet men man får ta sina glädjeämnen där man hittar dem.

Oavsett alla den manuella mockningens nackdelar måste jag bara få brista ut i en liten lovsång över känslan i att kunna vara ute i hagen och mocka när klockan är halv åtta på kvällen och det inte är mörkt och man rafsar undan bajset i en svindlande fart och det blir vår. I morse vaknade jag och såg fram emot att få fortsätta mocka - ja, man är ju knäpp i hela huvudet men man får ta sina glädjeämnen där man hittar dem.

Eller hur 😁

Jag håller med! En podcast eller ljudbok i öronen och sen stå och mocka i lugn och ro, på våren blir man lagom varm dessutom!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 749
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 898
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 617
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 996
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka