Vi med egen gård/stall

I stort sett varje sommar kommer det någon fd boende på vård gård och vill titta runt.
Antingen är de uppvuxna här, besökt gården ofta som barn, varit och plockat bär här varje sommar osv osv.
I förmiddags dök en karl i 85-90 års åldern upp tillsammans med dotter och son. De tittade runt lite och frågade om olika saker och så berättade han att den gamla ladugården flyttades och nu står på ett hembygdsområde några mil härifrån. Det hade vi ingen aning om!
Lyckades hitta gamla bilder från gården i museets digitala arkiv och jämföra med bilder från hembygdsområdet och det stämmer att det är ”vår” ladugård som står där. Måste bli ett besök dit snart 😁
Är det så för er också som bor på gamla gårdar, att folk vill komma och vara nostalgiska och titta runt?
Vi har haft besök en knapp handfull gånger, allihop har varit väldigt vänliga och tacksamma över att få gå ett varv på gården och det har varit spännande och intressant att få höra deras berättelser om gårdens historia☺️
 
Tjohooo! Vi skall anlägga en paddock!

Vad skall man tänka på?

Vi har en bra grävmaskinist som är expert på schakt osv, men vilken typ av underlag anser ni att man skall använda?

Halva ytan är en gammal gruslagd och plan vinterhage, andra halvan är kuperad skogsmark som sluttar lite mot en slänt.

På tal om eländeslånga "att göra"- listan, så är detta bara roligt just nu, och vi ser fram emot att kunna nyttja en paddock med staket i höst. Vi har sådan tur att belysningen över gårdsplan räcker över paddocken också, men kanske kan man komplettera med ljus på staketet som vissa har. Om det är bra, vill säga?
Vi gjorde en budgetvariant och drog av grässvålen med grävmaskin från en oanvänd skapligt plan yta och la på stenmjöl bara. Har hållt sig väldigt bra faktiskt👍
 
Gjorde ridbana för ett år sedan på ojämn och kuperad mark och en del träd. Schaktade bort nedbrytbart material sen på med enorma mängder fyllnadsmaterial från lokala projekt samt från egen mark. (grävde efter grus, pinnmo och återfyllde med det bortschaktade materialet) Höjdskillnaden som behövde jämnas ut var ca 2 m. Sen ett lager makadam som dränering och stenmjöl ovanpå det. Det har blivit en fast bana som det aldrig står vatten på. Kräver att man harvar då och då så att stenmjölet inte blir för packat. Trästaket runt om. Måttet är 30x45 med lite oregelbunden form. Det passar mina tyngre hästar bra att ha ett fast material och inte för djupt. Ville egentligen ha ut 30x60 men tyvärr upptäcktes några kablar åt ena hållet och på andra hållet finns det jättefina träd som jag inte vill fälla så det fick bli som det blev. Finns utrymme är mitt råd att hellre bygga större än mindre dock .
 
Gjorde ridbana för ett år sedan på ojämn och kuperad mark och en del träd. Schaktade bort nedbrytbart material sen på med enorma mängder fyllnadsmaterial från lokala projekt samt från egen mark. (grävde efter grus, pinnmo och återfyllde med det bortschaktade materialet) Höjdskillnaden som behövde jämnas ut var ca 2 m. Sen ett lager makadam som dränering och stenmjöl ovanpå det. Det har blivit en fast bana som det aldrig står vatten på. Kräver att man harvar då och då så att stenmjölet inte blir för packat. Trästaket runt om. Måttet är 30x45 med lite oregelbunden form. Det passar mina tyngre hästar bra att ha ett fast material och inte för djupt. Ville egentligen ha ut 30x60 men tyvärr upptäcktes några kablar åt ena hållet och på andra hållet finns det jättefina träd som jag inte vill fälla så det fick bli som det blev. Finns utrymme är mitt råd att hellre bygga större än mindre dock .
Exakt så kommer min bli med måtten och vi har fällt ned två tallar. Den blir i dagsläget 48 m lång och på sina ställen 30 bred, men också 23 bred. Oregelbunden, men i alla fall en ridyta med belysning och ett staket.

Vi kommer också behöva fylla lite av en "slänt" för att det skall bli jämt, men material har vi själva från en annan kulle på gården som måste schaktas ut.

Jag skall ta reda på mer om gruset, men jag har sett paddockar med typ sandstrand och det känns lite för tungt och mjukt.

Tack för tips och erfarenheter!
 
Exakt så kommer min bli med måtten och vi har fällt ned två tallar. Den blir i dagsläget 48 m lång och på sina ställen 30 bred, men också 23 bred. Oregelbunden, men i alla fall en ridyta med belysning och ett staket.

Vi kommer också behöva fylla lite av en "slänt" för att det skall bli jämt, men material har vi själva från en annan kulle på gården som måste schaktas ut.

Jag skall ta reda på mer om gruset, men jag har sett paddockar med typ sandstrand och det känns lite för tungt och mjukt.

Tack för tips och erfarenheter!
Ja, men jag som kör lite också är väldigt nöjd med att den är så bred och extremt nöjd med underlaget. Dammar dock om det blir torrt. Bifogar en bild... nu är det hästfokus men lite kan man se av underlag och staket.
 

Bifogade filer

  • 330150965_613864477317139_542695305966147314_n.jpg
    330150965_613864477317139_542695305966147314_n.jpg
    275,3 KB · Visningar: 147
Vi sådde nytt förra året, en vårsådd utan skyddsgröda (det vi kunde få hjälp med), var inte direkt optimalt med först torka och sen regn :rofl: :turd:
Nej det verkar ju vara väldigt torra vårar nu så därför sådde vi på hösten förra året då vi inte heller har skyddsgröda och det blev mycket bättre än att så på våren.
 
Nej det verkar ju vara väldigt torra vårar nu så därför sådde vi på hösten förra året då vi inte heller har skyddsgröda och det blev mycket bättre än att så på våren.
Ja höstsådd är bättre för vall, men vi är beroende av när vi kan få hjälp.. lite drygt men men.
 
Ja höstsådd är bättre för vall, men vi är beroende av när vi kan få hjälp.. lite drygt men men.
Vi sår med Westetwoldiskt rajgräs, ett snabbbäxande gräs som är ettårigt, som skyddsgröda.

Om man sår på våren, så kan man t.o.m. ta en skörd (ensilage/hösilage) istället för att putsa eller tröska. Gör det hela enklare.
Fröna går i samma frölåda som resten av gräsfröna.
 
Vi sår med Westetwoldiskt rajgräs, ett snabbbäxande gräs som är ettårigt, som skyddsgröda.

Om man sår på våren, så kan man t.o.m. ta en skörd (ensilage/hösilage) istället för att putsa eller tröska. Gör det hela enklare.
Fröna går i samma frölåda som resten av gräsfröna.
Ska tänka på det till nästa gång! Tack för tipset :)
Ingen som ville skörda här hemma heller tyvärr.
 
Höskörden 2024 är FÄRDIG! Jag har slagit, balat och plastat 103 rundbalar med hösilage i sommar, det är nytt personbästa! Sambon och en bekant hjälpte till att plasta de 50 första, men resten har jag gjort SJÄLV!
 

Bifogade filer

  • 20240814_200603.jpg
    20240814_200603.jpg
    337,4 KB · Visningar: 65
Här brukar skyddsgrödan vara korn eller havre. Den sås och växer upp samtidigt som vallen och tröskas på hösten och eftersom dessa grödor endast är ettåriga så är det bara vallen kvar till år 2.
Ja, det är det traditionella sättet att göra, att använda spannmål, eller spannmål blandat med ärtor som skyddsgröda.

Men det är inte alltid det går att tröska, eller att man kan göra helsädesensilage med skyddsgrödan, och då finns det istället framförallt det snabbväxande gräset Westerwoldiskt rajgräs att använda som skyddsgröda istället.

Vi har t.ex. ett flertal ganska små, kuperade, oregelbundet formade åkrar med många åkerholmar i, så det går inte att köra med moderna stora tröskor, och det är väldigt kinkigt med skördetidpunkten om man ska göra helsädesensilage som passar för får, så genom att använda Westerwoldiskt rajgräs så får man skyddet för den framtida vallen, men bästa av allt, är att man kan ta minst en skörd med vettigt foder, ibland två, på vallen också.

Westerwoldiskt rajgräs tål inte minusgrader, så det dör ut under vintern, man använder det som ettårigt.

Så här gör allt fler som har mycket vall, och ont om möjlighet att tröska av olika skäl.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
1 963
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Vi ska försöka reda i det här med företag på gården. Vi har lantbruksfastighet. Vill börja dra moms på djur och foder. Men två...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 507
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 610
Senast: L(i)FE
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 263
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp