Vi med egen gård/stall

Jag har stått i stall med en liten fyrkantsbana med unghäst, typ en halv ridbana knappt, och säger nog nja. Jag rider bättre på min gräsbana.
Har du möjlighet till både och, som jag? Dvs gräsbana + corall?

Ja, finns absolut möjlighet för att ha gräsbana också, enda anledningen att jag inte redan har gräsbana att använda är att gräset är en halv meter långt nu.... 😅 Men har 7 stk hästar inhyrda på sommarbete som förhoppningsvis kommer åtgärda det...
 
På tal om ridbanor.... jag skulle behöva en mindre, enklare bana hemma för att kunna longera och tömköra unghästarna utan att behöva åka iväg med dom. Att grusa upp en rund yta blir förstås billigare än en fyrkantig, då det är mindre areal, men har man mera användning av en liten fyrkantig bana?

Jag tänker evt en 25x25 meters fyrkant som kan utökas till 25x60 i framtiden, eller en cirkel med ca 22-25 m i diameter. (Vill inte ha mindre till mina storgalopperade och obalanserade bebisar)

Inte ens jag (som ju har en ponny, och tidigare "bara" arbetat dotterns ännu mindre ponnyer från marken) tycker att en så pass liten fyrkantig bana låter som någon höjdare. Jag skulle absolut satsat på en rundcorall i ditt läge!
 
Inte ens jag (som ju har en ponny, och tidigare "bara" arbetat dotterns ännu mindre ponnyer från marken) tycker att en så pass liten fyrkantig bana låter som någon höjdare. Jag skulle absolut satsat på en rundcorall i ditt läge!

Ja, jag tänkte nog mest att man kan variera "ridvägarna" lite mera på en fyrkantig bana, och även träna raksträckor (fast de blir korta) och hörnpasseringar utöver att jobba på volt. Men en rundcorall har också helt klart fördelar - till exempel funkar ju den mycket bättre om man vill löslongera.
 
Ja, jag tänkte nog mest att man kan variera "ridvägarna" lite mera på en fyrkantig bana, och även träna raksträckor (fast de blir korta) och hörnpasseringar utöver att jobba på volt. Men en rundcorall har också helt klart fördelar - till exempel funkar ju den mycket bättre om man vill löslongera.

Jag är lite smått allergisk mot "för mycket" hörnpasseringar, så det kan ju bidra till min aversion mot små banor, förstås :) Rakriktning arbetar jag helst och mest med ute.
 
Började mocka ur ligghallen i vinterhagen nu när det är putsat och jag kan komma fram med kärran lättare…. Pust. Massa gammal halm och kiss. Nåja jag tar nån kärra om dagen, så ska den väl också bli tömd så småningom.
 
IMG_7889.webp

Har ju också fått upp sadelhängarna äntligen! Så skönt att få det klart bara sisådär nio år efter att vi köpte gården 😅
 
Tänker du på det framtida "riktiga" stallet nu, eller på det provisoriska bygget vi kommer att börja med?

Jag tänker främst på att både flera ordentliga ritningar, och noga planerad ventilation och brandskydd, kanske är något som främst är aktuellt när vi börjar skissa på det "riktiga" stallet, än när vi funderar på om vi ska göra boxar eller ligghall i den befintliga maskinhallen. I min tanke har det varit bara att smälla upp lite boxväggar på lämpligt ställe, men det kanske inte är fullt så enkelt ändå :D

Till det permanenta stallet kommer vi att ta hjälp när vi väl ska till att börja rita "på riktigt", så att allt blir rätt gjort från början.
Utan att ha erfarenhet av egen gård, bara "hus på landet" med ett antal uthus, tillbyggnader och "projekt" ... hur mycket kommer byggande av provisoriet ta av energi, tid och pengar från det slutliga? Dvs hur mycket kommer provisoriet i praktiken försena det slutliga stallet? Kanske är det bättre att vänta något halvår-år till och bygga ordentligt på en gång? Provisorier har ju dessutom en tendens att dra ut på tiden "vi klarar oss med det ett tag till ...." och så får man leva med något som inte fungerar optimalt längre än man tänkt. Kraven för hästarna är ju desamma men för en själv blir kanske inte provisoriet lika bra?

(Rekordet för ett provisorium tror jag är järnvägsstationen Helsingborg F som byggdes vid förra sekelskiftet. Byggnaden finns kvar men slutade fungera som station i början av 90-talet.)
 
Utan att ha erfarenhet av egen gård, bara "hus på landet" med ett antal uthus, tillbyggnader och "projekt" ... hur mycket kommer byggande av provisoriet ta av energi, tid och pengar från det slutliga? Dvs hur mycket kommer provisoriet i praktiken försena det slutliga stallet? Kanske är det bättre att vänta något halvår-år till och bygga ordentligt på en gång? Provisorier har ju dessutom en tendens att dra ut på tiden "vi klarar oss med det ett tag till ...." och så får man leva med något som inte fungerar optimalt längre än man tänkt. Kraven för hästarna är ju desamma men för en själv blir kanske inte provisoriet lika bra?

(Rekordet för ett provisorium tror jag är järnvägsstationen Helsingborg F som byggdes vid förra sekelskiftet. Byggnaden finns kvar men slutade fungera som station i början av 90-talet.)

Inte särskilt mycket, skulle jag säga. D. v. s. det provisoriska stallet är "bara" att sätta upp några boxväggar (och eventuellt en helvägg) i befintligt utrymme. Det är nog gjort på en helg eller så.

Det "riktiga" stallet, alltså det vi ska bygga på sikt, blir ett betydligt större projekt. Först ska vi bestämma om vi ska bygga helt nytt, eller riva och bygga på befintlig grund. Sedan kommer själva bygget av riktigt stall med el och vatten och förvaringsutrymmen och allt det där. Det kommer att bli ett omfattande jobb, men det blir det ju oavsett när det görs.

Tanken är ju också att vi vill "känna oss för" med vilka bekvämligheter vi absolut vill ha, och hur allt bör vara utformat för att vara optimalt för oss. Det är svårt att veta innan vi hunnit "känna oss för" med hästar på gården, tror jag. Jag tror därför att det blir ett mer genomtänkt bygge, om vi har ett provisoriskt stall och kan ha hästarna hemma, och därför inte känner samma akuta stress med att få klart "det riktiga stallet" så fort som möjligt.

Vi tänker också att vi kommer att kunna ha nytta av de "provisoriska" boxarna även när det "riktiga stallet" är klart, så det är inte ett alldeles onödigt bygge så sett heller :)
 
Inte särskilt mycket, skulle jag säga. D. v. s. det provisoriska stallet är "bara" att sätta upp några boxväggar (och eventuellt en helvägg) i befintligt utrymme. Det är nog gjort på en helg eller så.

Det "riktiga" stallet, alltså det vi ska bygga på sikt, blir ett betydligt större projekt. Först ska vi bestämma om vi ska bygga helt nytt, eller riva och bygga på befintlig grund. Sedan kommer själva bygget av riktigt stall med el och vatten och förvaringsutrymmen och allt det där. Det kommer att bli ett omfattande jobb, men det blir det ju oavsett när det görs.

Tanken är ju också att vi vill "känna oss för" med vilka bekvämligheter vi absolut vill ha, och hur allt bör vara utformat för att vara optimalt för oss. Det är svårt att veta innan vi hunnit "känna oss för" med hästar på gården, tror jag. Jag tror därför att det blir ett mer genomtänkt bygge, om vi har ett provisoriskt stall och kan ha hästarna hemma, och därför inte känner samma akuta stress med att få klart "det riktiga stallet" så fort som möjligt.

Vi tänker också att vi kommer att kunna ha nytta av de "provisoriska" boxarna även när det "riktiga stallet" är klart, så det är inte ett alldeles onödigt bygge så sett heller :)
Varför inte bygga en bra ligghall i vinterhagen istället för ett provisoriskt stall, och "bara" ha en/två platser för skötsel under tak under den första tiden?
Hästar mår generellt bättre om de får gå på lösdrift. De som kan ordna en lösdrift, gör det.
Hästar på lösdrift blir oftast lugna och harmoniska, och gör man rätt så ser hästarna lika mycket fram mot att komma in en stund, som de längtar ut igen.

Man slipper också en massa passning av in och utsläpp på morgon och kväll, utan tar in hästarna "någon gång under dagen/kvällen" för skötsel och aktiviteter.

Och komplettera med de boxplatser i stall som behövs i lugn och ro senare? Och låt det gå något år med egna hästar hemma, innan stallet planeras i detalj. Varmstall behövs inte för hästarnas skull, kallstall med isolerad sadelkammare fungerar oftast väl så bra.
Innan ni börjar tänka er att riva befintliga byggnader, ta reda på om det krävs och går att få byggnadslov för ett nytt stall.
Det kan vara enklare att bygga om befintliga byggnader till annan användning.

Visserligen så finns krav på att man ska ha till boxplatser ifall en häst blir sjuk, men det kan ordnas med enkla medel i ett hörn av befintlig byggnad där skötselplats finns.
Och jag som har haft hästar på gården i över 25 år, har aldrig behövt en sjukbox för sjuk häst, jag knappt ens behövt haft en halt häst som behövt "boxvila", utan har haft ute i en "minihage" istället.
De enda som använder boxarna här hemma mer än som tillfällig uppställning, är nyfölade ston, som får vara inne större delen av dygnet de första 1-2 veckorna, om det är elakt väder för små nyfödda föl.

Lägg pengar och tid nu närmast på att få till sådant som frostfritt, automatiskt påfyllt vatten i hagen, att få till grusade eller på andra sätt hårdgjorda ytor i hagen som foderplatser, och bygg "riktiga" permanenta stängsel med trästolpar, ordentliga hörn och riktig eltråd av typen HT-tråd till en första vinterhage.
 
Varför inte bygga en bra ligghall i vinterhagen istället för ett provisoriskt stall, och "bara" ha en/två platser för skötsel under tak under den första tiden?
Hästar mår generellt bättre om de får gå på lösdrift. De som kan ordna en lösdrift, gör det.
Hästar på lösdrift blir oftast lugna och harmoniska, och gör man rätt så ser hästarna lika mycket fram mot att komma in en stund, som de längtar ut igen.

Man slipper också en massa passning av in och utsläpp på morgon och kväll, utan tar in hästarna "någon gång under dagen/kvällen" för skötsel och aktiviteter.

Och komplettera med de boxplatser i stall som behövs i lugn och ro senare? Och låt det gå något år med egna hästar hemma, innan stallet planeras i detalj. Varmstall behövs inte för hästarnas skull, kallstall med isolerad sadelkammare fungerar oftast väl så bra.
Innan ni börjar tänka er att riva befintliga byggnader, ta reda på om det krävs och går att få byggnadslov för ett nytt stall.
Det kan vara enklare att bygga om befintliga byggnader till annan användning.

Visserligen så finns krav på att man ska ha till boxplatser ifall en häst blir sjuk, men det kan ordnas med enkla medel i ett hörn av befintlig byggnad där skötselplats finns.
Och jag som har haft hästar på gården i över 25 år, har aldrig behövt en sjukbox för sjuk häst, jag knappt ens behövt haft en halt häst som behövt "boxvila", utan har haft ute i en "minihage" istället.
De enda som använder boxarna här hemma mer än som tillfällig uppställning, är nyfölade ston, som får vara inne större delen av dygnet de första 1-2 veckorna, om det är elakt väder för små nyfödda föl.

Lägg pengar och tid nu närmast på att få till sådant som frostfritt, automatiskt påfyllt vatten i hagen, att få till grusade eller på andra sätt hårdgjorda ytor i hagen som foderplatser, och bygg "riktiga" permanenta stängsel med trästolpar, ordentliga hörn och riktig eltråd av typen HT-tråd till en första vinterhage.

Det är i stort sett det som är vår plan. Vi kommer att ordna två boxar och en väl tilltagen ligghall. Förhoppningen är att hästarna ska trivas tillsammans och med att gå på lösdrift, så att boxarna "bara" används tillfälligt.
 
Inte särskilt mycket, skulle jag säga. D. v. s. det provisoriska stallet är "bara" att sätta upp några boxväggar (och eventuellt en helvägg) i befintligt utrymme. Det är nog gjort på en helg eller så.

Det "riktiga" stallet, alltså det vi ska bygga på sikt, blir ett betydligt större projekt. Först ska vi bestämma om vi ska bygga helt nytt, eller riva och bygga på befintlig grund. Sedan kommer själva bygget av riktigt stall med el och vatten och förvaringsutrymmen och allt det där. Det kommer att bli ett omfattande jobb, men det blir det ju oavsett när det görs.

Tanken är ju också att vi vill "känna oss för" med vilka bekvämligheter vi absolut vill ha, och hur allt bör vara utformat för att vara optimalt för oss. Det är svårt att veta innan vi hunnit "känna oss för" med hästar på gården, tror jag. Jag tror därför att det blir ett mer genomtänkt bygge, om vi har ett provisoriskt stall och kan ha hästarna hemma, och därför inte känner samma akuta stress med att få klart "det riktiga stallet" så fort som möjligt.

Vi tänker också att vi kommer att kunna ha nytta av de "provisoriska" boxarna även när det "riktiga stallet" är klart, så det är inte ett alldeles onödigt bygge så sett heller :)
Ah då är jag med! Uppfattade det som att ni planerade att det tillfälliga bara en kort tid 😊
 
  • Gilla
Reactions: MML
Orkar ni lyssna på lite gnäll?

Här strular allt eller går sönder!
-Spöregn för 2-3 veckor sen resulterade i en vattenfylld källare i huset vi hyr ut. Nu försäkringsärende på detta. Halva trädgården var som en sjö, men det rann undan på ett dygn. Grannarna som bott hör i generationer sa att de aldrig varit med om detta.

-Traktorn läcker olja.

-betesputsen gick sönder efter 30 minuter.

-Åkgräsklipparen är bara ren skit. Villhöver en stor bred frontklippare för typ 80.000kr, det känns rimligt till storleken på trädgården (som är onödigt stor). Orimligt.

-Dammsugaren har gått sönder.

-Vattenpumpen i ena brunnen (har bara för att vattna växter) läcker.


Alltså allt vi tar i just nu går sönder. Det är så mycket mer småsaker som blandare i stallet osv. Igår hade en häst förmodligen vevat med ett framben och dragit sönder en grind. Ingen skada, men det var bara så komiskt. Ja då får vi laga det med.
 
Fyfan @Ajda så drygt!

Här ska vi egentligen bygga pumphus. Fan aldrig varit med om ett så långsamt bygge någonsin. Kan man skylla på bebis? Skalet och taket kom upp rätt snabbt men nu är det helt dött. Vi skulle verkligen behöva få ordning på vårt vatten.. det ska in filter mm när det större pumphuset är klart.
 
Orkar ni lyssna på lite gnäll?

Här strular allt eller går sönder!
-Spöregn för 2-3 veckor sen resulterade i en vattenfylld källare i huset vi hyr ut. Nu försäkringsärende på detta. Halva trädgården var som en sjö, men det rann undan på ett dygn. Grannarna som bott hör i generationer sa att de aldrig varit med om detta.

-Traktorn läcker olja.

-betesputsen gick sönder efter 30 minuter.

-Åkgräsklipparen är bara ren skit. Villhöver en stor bred frontklippare för typ 80.000kr, det känns rimligt till storleken på trädgården (som är onödigt stor). Orimligt.

-Dammsugaren har gått sönder.

-Vattenpumpen i ena brunnen (har bara för att vattna växter) läcker.


Alltså allt vi tar i just nu går sönder. Det är så mycket mer småsaker som blandare i stallet osv. Igår hade en häst förmodligen vevat med ett framben och dragit sönder en grind. Ingen skada, men det var bara så komiskt. Ja då får vi laga det med.

Usch! Den där känslan "var ska jag ens börja och när ska det bli lite normalt igen" är verkligen eländig. Och så tror ens kollegor att semestern på en gård tillbringas med att sitta och lata sig i solstolar i trädgården, hämta in färska ägg och skörda grönsaker som växt upp av sig själva och lukta på blommorna. Sedan går man och rider en sväng och sedan löser sig allt annat av sig själv medan man ägnar resten av dagen åt att kolla serier på Netflix och lägga ut bilder på instagram på sitt perfekta liv. Jo tjena. :crazy:

Det är inte så mycket tröst men här finns i alla fall någon som känner igen känslan av att vilja gå och dra ett täcke över huvudet och slippa lösa/betala en sak under tiden som tre andra hinner haverera och orsaka nya utgifter.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 126
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 965
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 338
Senast: manda
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 274
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp