Det slog mig just att jag ju faktiskt "hör hemma" i den här tråden nu, eftersom min barndomsdröm om egen gård äntligen går i uppfyllelse!
Vi flyttar om några veckor, men jag har naturligtvis börjar tänka och planera lite redan nu. Vår gård har inget befintligt stall, men vi kommer att ordna för att ha hästar hemma. Som planen ser ut nu är att vi ska göra en provisorisk lösning i de byggnader som finns, för att "bo in oss" med hästar (när vi hittat vår andra häst - ingen brådska) och känna efter vad vi vill ha/behöver. Det provisoriska är alltså tänkt att fungera en tid, kanske ett år eller så, så att det "riktiga" stallbygget kan bli riktigt genomtänkt och välplanerat.
Det finns bland annat en öppen maskinhall, som väl är där vi tänkt göra den provisoriska stall-lösningen. Jag har inga exakta mått just nu, men ca 15*6 meter, med en lägsta takhöjd på uppskattningsvis ca 3,5-4 meter. En helt öppen långsida, i övrigt plåtväggar och plåttak. Vi har inte riktigt bestämt oss ännu för om vi ska göra uteboxar, ligghall, eller både och.
Ni mer erfarna gårdsägare, har ni några tips längs vägen? "Nybörjarmisstag" som vi bör undvika? Saker ni önskat att ni själva tänkt på eller vetat om, om/när ni var nya med hästgård? Naturligtvis även gällande just det provisoriska stallbygget, hur hade ni tänkt?
Vi kommer inledningsvis att ordna för två hästar (en d-ponny och en, gissningsvis, c-ponny). Längre fram kommer vi förmodligen att bygga för 4 hästar, men det är som sagt var ett långtidsprojekt som vi tänkt låta ta sin tid att planera och se vad vi har för behov.