Vi med egen gård/stall

Idag finns ingen ventilation, därav öppen dörr (hästarna står just nu i uteboxar). Det är denna vi bygger.
En vanlig 22 m3 container. Ena dörren (på containern) mot stallet står dock öppen fram tills den början bli full för att vi ska kunna köra in skottkärrorna. Töms väl ca var 2-3:e månad.
Det gröna är tilluftsdonen. Jag förstår inte heller problemet - men måste ju svara något 😅
Visa bifogad fil 143826
Okej nu blev jag nyfiken på riktigt. Skulle vilja grotta ner mig lite i det här. "Det har aldrig varit något problem någon annan stans" är ju ett dåligt argument även om det är sant 😂

Ni med egen gård hur förvarar ni ert hö?

Hölada förstår jag att man har, men har ni något annat smart sätt att förvara hö på?

Hölada förstår jag att man har, men har ni något annat smart sätt att förvara hö på?
Vi har en vanlig lada, lastpallar i botten och sen ett lager halm. Funkar bra men inte för länge, det händer att jag fått slänga balar som blivit kvar över sommaren typ om det varit för fuktigt.

Jag köper småbalshö, och har två boxar som var i ett annat utrymme än resten av stallet där majoriteten av höet är. Och resten på det lilla loftet ovanför förrådet/hundgårdens innedel. Jag hade tidigare ett separat skjul ute som jag tror tidigare ägare använt (kanske för hösilage snarare?), men tycker inte höet höll sig bra.

Förvarar i ladan på lastpallar. Tar bara hem 3-4 balar/gång max. Det blir lätt dåligt där. Tror det är pga för dragit och kommer in endel fukt.
Men 3-4 balar håller sig fräscha.

Jag köper bara småbalshö på hösten, cirka 2-4v förbrukning i taget så det inte hinner få påväxt. Förvaras under tak.

Vintertid köper jag torrt plastat hösilage på rundbal. Förut brukade jag förvara öppnad bal under presenning, numera har jag plats för öppnad bal under tak. Presenning var inget problem hygienmässigt, mest drygt att stå ute och packa hönät och höpåsar.

Mellan oktober och maj har jag oftast snö som nederbörd och minusgrader, utomhuset är alltså som ett kylskåp. Tror inte det funkat att göra som jag gör i annat klimat.

Jag köper bara småbalshö på hösten, cirka 2-4v förbrukning i taget så det inte hinner få påväxt. Förvaras under tak.

Vintertid köper jag torrt plastat hösilage på rundbal. Förut brukade jag förvara öppnad bal under presenning, numera har jag plats för öppnad bal under tak. Presenning var inget problem hygienmässigt, mest drygt att stå ute och packa hönät och höpåsar.

Mellan oktober och maj har jag oftast snö som nederbörd och minusgrader, utomhuset är alltså som ett kylskåp. Tror inte det funkat att göra som jag gör i annat klimat.
Vi gjorde samma i år, fast inte lika lång säsong med ensilage utan typ november-mars. Brukar också tänka att kylskåp/frys är ok förvaring.

Äntligen! Efter 14 år så har vi tillslut fått tummen ur och målat om stallet 😅 Nu slipper jag få en mindre hjärnblödning varje gång jag går där när den hemska fula och nötta röda färgen är borta 😆
Glömde ta förebilder men på bilden med den huvudlösa ponnyn syns den gamla färgen.
Vi har även tagit bort shettisboxen som tog upp stora delar av stallgången. Vips blev stallet väldigt ljust och luftigt och vi fick en till skötselplats! 🤩
Ponnyn fick äran att inviga det ”nya” stallet i går på sin 8-års dag. Hon matchar den nya färgen fint 😁
Taket, väggarna och det svarta får vi ta en annan sommar (även om jag gärna hade velat få bort det rutiga taket redan nu…)

IMG_4729.webp

Här har vi väl inte dragit igång några större projekt. Målar litegrann. Behöver måla ena sidan av ladugården som får ta stryk av väder och vind. Körde fårhuset med pensel. Men kanske borde införskaffa någon form av färgspruta…

Skogsägaren har lagt singel på hela vägen i skogen. Alltså HELA. Är så less… går inte rida där. Sen såklart avverkat igen. Fin miljö och underlag det blir. Not.

Här har vi väl inte dragit igång några större projekt. Målar litegrann. Behöver måla ena sidan av ladugården som får ta stryk av väder och vind. Körde fårhuset med pensel. Men kanske borde införskaffa någon form av färgspruta…

Skogsägaren har lagt singel på hela vägen i skogen. Alltså HELA. Är så less… går inte rida där. Sen såklart avverkat igen. Fin miljö och underlag det blir. Not.
Kolla färgspruta för tryckluft på exempelvis Biltema. Funkar jättebra att koppla till kompressor för att spruta faluröd.

Jag blir galet trött på vädret. Planen för semestern var att måla huset och laga taket på stallet. Vi behöver lägga om tegelpannor och byta ut vindskivor. Men det har regnat nästan varje dag sedan semestern började för 2 veckor sedan. Vi hann måla norra väggen på huset i fredags-lördags (slamfärg). Men för övrigt kommer vi ingenstans. Detta stressar mig lite då vi egentligen skulle ha gjort jobbet redan förra året, men då regnade det varje dag under vår 5 veckor långa semester så då blev det ingen målning.

VI har 3 veckor kvar på semestern, men ska ju fortsätta regna :yuck:

/Lizzie

Jag blir galet trött på vädret. Planen för semestern var att måla huset och laga taket på stallet. Vi behöver lägga om tegelpannor och byta ut vindskivor. Men det har regnat nästan varje dag sedan semestern började för 2 veckor sedan. Vi hann måla norra väggen på huset i fredags-lördags (slamfärg). Men för övrigt kommer vi ingenstans. Detta stressar mig lite då vi egentligen skulle ha gjort jobbet redan förra året, men då regnade det varje dag under vår 5 veckor långa semester så då blev det ingen målning.

VI har 3 veckor kvar på semestern, men ska ju fortsätta regna :yuck:

/Lizzie
Så irriterande med all regn. Jag jobbar en vecka till men efter det så beställer jag högtryck och sol i minst en vecka så man kan få in höet. 🙏🙏

Fixade en enkel täckeshängare vid nya skötselplatsen. Vill inte ha något som sticker ut där så fick bli av en gammal rundstav och ett par spännremmar.
Allt är lite provisoriskt där just nu då jag hoppas vi kan måla om väggarna nästa sommar.

Skruvade även ihop en liten hylla till lädervårdssakerna att ha vid smörjkroken, smidigt och bra 👍🏻

IMG_4882.webp

Det slog mig just att jag ju faktiskt "hör hemma" i den här tråden nu, eftersom min barndomsdröm om egen gård äntligen går i uppfyllelse!

Vi flyttar om några veckor, men jag har naturligtvis börjar tänka och planera lite redan nu. Vår gård har inget befintligt stall, men vi kommer att ordna för att ha hästar hemma. Som planen ser ut nu är att vi ska göra en provisorisk lösning i de byggnader som finns, för att "bo in oss" med hästar (när vi hittat vår andra häst - ingen brådska) och känna efter vad vi vill ha/behöver. Det provisoriska är alltså tänkt att fungera en tid, kanske ett år eller så, så att det "riktiga" stallbygget kan bli riktigt genomtänkt och välplanerat.

Det finns bland annat en öppen maskinhall, som väl är där vi tänkt göra den provisoriska stall-lösningen. Jag har inga exakta mått just nu, men ca 15*6 meter, med en lägsta takhöjd på uppskattningsvis ca 3,5-4 meter. En helt öppen långsida, i övrigt plåtväggar och plåttak. Vi har inte riktigt bestämt oss ännu för om vi ska göra uteboxar, ligghall, eller både och.

Ni mer erfarna gårdsägare, har ni några tips längs vägen? "Nybörjarmisstag" som vi bör undvika? Saker ni önskat att ni själva tänkt på eller vetat om, om/när ni var nya med hästgård? Naturligtvis även gällande just det provisoriska stallbygget, hur hade ni tänkt?

Vi kommer inledningsvis att ordna för två hästar (en d-ponny och en, gissningsvis, c-ponny). Längre fram kommer vi förmodligen att bygga för 4 hästar, men det är som sagt var ett långtidsprojekt som vi tänkt låta ta sin tid att planera och se vad vi har för behov.

Ventilation och brandskydd är det folk gör mest fel med (och som är svårast att rätta till i efterhand) men nu pratar jag utifrån min profession och inte som gårdsägare @MML :)

Jag gjorde tre-fyra ritningar på mitt stall innan jag hittade rätt, så att börja rita är mitt bästa tips!

• Gilla
Reactions: MML

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 319
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 341
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 379
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar