Vi med egen gård/stall

Usch! Den där känslan "var ska jag ens börja och när ska det bli lite normalt igen" är verkligen eländig. Och så tror ens kollegor att semestern på en gård tillbringas med att sitta och lata sig i solstolar i trädgården, hämta in färska ägg och skörda grönsaker som växt upp av sig själva och lukta på blommorna. Sedan går man och rider en sväng och sedan löser sig allt annat av sig själv medan man ägnar resten av dagen åt att kolla serier på Netflix och lägga ut bilder på instagram på sitt perfekta liv. Jo tjena. :crazy:

Det är inte så mycket tröst men här finns i alla fall någon som känner igen känslan av att vilja gå och dra ett täcke över huvudet och slippa lösa/betala en sak under tiden som tre andra hinner haverera och orsaka nya utgifter.

Det är ju drömmigt emellanåt också. Som idag när vi la alla måsten åt sidan och bara fikade med vänner som inte varit här på länge. Vi strosade bland alla djur och tittade på odlingar som verkligen prunkar nu. Maken byggde på sitt slaktrum.
Vi lagade inte en pinal. Inte ens grinden 🙈 (Ska ta tag i den straxt).

Men det är ju vanligtvis en meterlång to-do-list. Det är ett galet arbete med att få det att se skapligt ut. I år bättre än förra året. Lagt ribban lägre, men det ser ändå bättre ut.
Struntade i att klippa träden, struntat i ena rabatten, hittat en bra nivå på gräsklippningen och sorry, but not sorry… ogräsmedel. Sparat oändligt med timmar av att rensa grusgång och paddock.
 
Orkar ni lyssna på lite gnäll?

Här strular allt eller går sönder!
-Spöregn för 2-3 veckor sen resulterade i en vattenfylld källare i huset vi hyr ut. Nu försäkringsärende på detta. Halva trädgården var som en sjö, men det rann undan på ett dygn. Grannarna som bott hör i generationer sa att de aldrig varit med om detta.

-Traktorn läcker olja.

-betesputsen gick sönder efter 30 minuter.

-Åkgräsklipparen är bara ren skit. Villhöver en stor bred frontklippare för typ 80.000kr, det känns rimligt till storleken på trädgården (som är onödigt stor). Orimligt.

-Dammsugaren har gått sönder.

-Vattenpumpen i ena brunnen (har bara för att vattna växter) läcker.


Alltså allt vi tar i just nu går sönder. Det är så mycket mer småsaker som blandare i stallet osv. Igår hade en häst förmodligen vevat med ett framben och dragit sönder en grind. Ingen skada, men det var bara så komiskt. Ja då får vi laga det med.
Fy, jag känner verkligen igen mig. Periodvis går verkligen allt bara sönder, och jag har inte ork att ta tag i allt. Måste tex ha tag i en rörmokare, men det känns helt oöverstigligt jobbigt just nu.

Sen ett oombett tips - robotgräsklipparen är en av våra hörnstenar på gården, lika viktig som fyrhjulingen och traktorn. Sparar timmar åt oss varje vecka, det ser alltid prydligt ut runt huset och den bara tuffar på (går inte ens sönder!).
 
Fy, jag känner verkligen igen mig. Periodvis går verkligen allt bara sönder, och jag har inte ork att ta tag i allt. Måste tex ha tag i en rörmokare, men det känns helt oöverstigligt jobbigt just nu.

Sen ett oombett tips - robotgräsklipparen är en av våra hörnstenar på gården, lika viktig som fyrhjulingen och traktorn. Sparar timmar åt oss varje vecka, det ser alltid prydligt ut runt huset och den bara tuffar på (går inte ens sönder!).

Robotgräsklippare till vår trädgård skulle kosta skjortan. Men visst vore det trevligt.
Vi har kvar den från får tomt i stan. Men den klarar bara 800kvm. Inte ens bemödat oss att sätta upp den. Men vi har pratat om det. Typ köra runt växthuset.
 
Fy, jag känner verkligen igen mig. Periodvis går verkligen allt bara sönder, och jag har inte ork att ta tag i allt. Måste tex ha tag i en rörmokare, men det känns helt oöverstigligt jobbigt just nu.

Sen ett oombett tips - robotgräsklipparen är en av våra hörnstenar på gården, lika viktig som fyrhjulingen och traktorn. Sparar timmar åt oss varje vecka, det ser alltid prydligt ut runt huset och den bara tuffar på (går inte ens sönder!).
Påminner bara om att inte köra den på kvällar och nätter, när igelkottarna är som mest aktiva...
1722892203503.png
 
Jag har ägnat ett par dagar åt att sätta staket nere i vår tidigare skogsdunge som nu är röjd och snarare är två stora gläntor med träd runt. Det blir jättefint, men fy vilken påminnelse om att kroppen är på väg att bli äldre! Efter 25 nedslagna stolp första dagen + röjning och fix var jag helt ledbruten! När vi sist satte rejält med stolp vid ett tillfälle, för ca 10 år sedan, hade jag betydligt högre kapacitet... Jag har i alla fall fått ner ett tiotal stolp till nu och har gissningsvis ett 20-tal kvar. Jag får ta det i flera omgångar tyvärr. Igår blev det för varmt på eftermiddagen, så då högtryckstvättade jag stallet istället, skönt att ha det gjort. Idag började jag jobba igen.
 
Äntligen några perfekta dagar för att putsa betet.
Under juli har det regnat i stort sett varje dag så jag har väntat på några torrare dagar och nu kom de äntligen. Bättre sent än aldrig…
Måste även försöka få i ordning staketet i den sista delen av sommarhagen så hästarna har bete ett tag till. Men behöver hjälp då orken inte är vad den borde.

IMG_5377.jpeg
 
Tjohooo! Vi skall anlägga en paddock!

Vad skall man tänka på?

Vi har en bra grävmaskinist som är expert på schakt osv, men vilken typ av underlag anser ni att man skall använda?

Halva ytan är en gammal gruslagd och plan vinterhage, andra halvan är kuperad skogsmark som sluttar lite mot en slänt.

På tal om eländeslånga "att göra"- listan, så är detta bara roligt just nu, och vi ser fram emot att kunna nyttja en paddock med staket i höst. Vi har sådan tur att belysningen över gårdsplan räcker över paddocken också, men kanske kan man komplettera med ljus på staketet som vissa har. Om det är bra, vill säga?
 
Tjohooo! Vi skall anlägga en paddock!

Vad skall man tänka på?

Vi har en bra grävmaskinist som är expert på schakt osv, men vilken typ av underlag anser ni att man skall använda?

Halva ytan är en gammal gruslagd och plan vinterhage, andra halvan är kuperad skogsmark som sluttar lite mot en slänt.

På tal om eländeslånga "att göra"- listan, så är detta bara roligt just nu, och vi ser fram emot att kunna nyttja en paddock med staket i höst. Vi har sådan tur att belysningen över gårdsplan räcker över paddocken också, men kanske kan man komplettera med ljus på staketet som vissa har. Om det är bra, vill säga?
Vi åkte och titta på några olika paddockar med olika underlag för att höra för och nackdelar.
Prata med olika leverantörer av material och be att få titta på någon som har anlagt med det materialet.
Gör en paddock med staket så man kan släppa en häst utan att oroa sig för att de kan ta sig ut.
 
Vi åkte och titta på några olika paddockar med olika underlag för att höra för och nackdelar.
Prata med olika leverantörer av material och be att få titta på någon som har anlagt med det materialet.
Gör en paddock med staket så man kan släppa en häst utan att oroa sig för att de kan ta sig ut.
Staket är ett måste! Vi har en ridbana, men den skall användas till annat. Där finns inget staket.

Jag skall ringa lite olika leverantörer och även höra med människor här, men jag tänkte att någon kanske hade erfarenhet att dela med sig av?
 
I stort sett varje sommar kommer det någon fd boende på vård gård och vill titta runt.
Antingen är de uppvuxna här, besökt gården ofta som barn, varit och plockat bär här varje sommar osv osv.
I förmiddags dök en karl i 85-90 års åldern upp tillsammans med dotter och son. De tittade runt lite och frågade om olika saker och så berättade han att den gamla ladugården flyttades och nu står på ett hembygdsområde några mil härifrån. Det hade vi ingen aning om!
Lyckades hitta gamla bilder från gården i museets digitala arkiv och jämföra med bilder från hembygdsområdet och det stämmer att det är ”vår” ladugård som står där. Måste bli ett besök dit snart 😁
Är det så för er också som bor på gamla gårdar, att folk vill komma och vara nostalgiska och titta runt?
 
I stort sett varje sommar kommer det någon fd boende på vård gård och vill titta runt.
Antingen är de uppvuxna här, besökt gården ofta som barn, varit och plockat bär här varje sommar osv osv.
I förmiddags dök en karl i 85-90 års åldern upp tillsammans med dotter och son. De tittade runt lite och frågade om olika saker och så berättade han att den gamla ladugården flyttades och nu står på ett hembygdsområde några mil härifrån. Det hade vi ingen aning om!
Lyckades hitta gamla bilder från gården i museets digitala arkiv och jämföra med bilder från hembygdsområdet och det stämmer att det är ”vår” ladugård som står där. Måste bli ett besök dit snart 😁
Är det så för er också som bor på gamla gårdar, att folk vill komma och vara nostalgiska och titta runt?
Vi hade besök från ett syskonpar som tillbringat somrarna här på 60-talet då deras morbror ägde gården för ett par veckor sedan. Har byggts om mycket på gården sedan dess, så jättekul att se gamla bilder mm.
 
Vi åkte och titta på några olika paddockar med olika underlag för att höra för och nackdelar.
Prata med olika leverantörer av material och be att få titta på någon som har anlagt med det materialet.
Gör en paddock med staket så man kan släppa en häst utan att oroa sig för att de kan ta sig ut.
Och jag tycker att ridbaneunderlaget är alldeles för dyrt för att släppa hästar på :) Vi har en hårdgjord rasthage som kan användas till det. Ridbanan har inget staket, men bra kanter för underlaget och häckar runt om.
 
I stort sett varje sommar kommer det någon fd boende på vård gård och vill titta runt.
Antingen är de uppvuxna här, besökt gården ofta som barn, varit och plockat bär här varje sommar osv osv.
I förmiddags dök en karl i 85-90 års åldern upp tillsammans med dotter och son. De tittade runt lite och frågade om olika saker och så berättade han att den gamla ladugården flyttades och nu står på ett hembygdsområde några mil härifrån. Det hade vi ingen aning om!
Lyckades hitta gamla bilder från gården i museets digitala arkiv och jämföra med bilder från hembygdsområdet och det stämmer att det är ”vår” ladugård som står där. Måste bli ett besök dit snart 😁
Är det så för er också som bor på gamla gårdar, att folk vill komma och vara nostalgiska och titta runt?
Jepp
Trillade in ett helt födelsedagskalas en gång :crazy:
 
I stort sett varje sommar kommer det någon fd boende på vård gård och vill titta runt.
Antingen är de uppvuxna här, besökt gården ofta som barn, varit och plockat bär här varje sommar osv osv.
I förmiddags dök en karl i 85-90 års åldern upp tillsammans med dotter och son. De tittade runt lite och frågade om olika saker och så berättade han att den gamla ladugården flyttades och nu står på ett hembygdsområde några mil härifrån. Det hade vi ingen aning om!
Lyckades hitta gamla bilder från gården i museets digitala arkiv och jämföra med bilder från hembygdsområdet och det stämmer att det är ”vår” ladugård som står där. Måste bli ett besök dit snart 😁
Är det så för er också som bor på gamla gårdar, att folk vill komma och vara nostalgiska och titta runt?
Vi har haft besök av tidigare ägare vars släkt byggde gården anno 1901. Han är otroligt kunnig i gårdens historia och engagerad i bygdeföreningen så han visade gamla foton och berättade hur detta var en telefonstation för militär som var stationerade i närheten, vi har "Rikstelefon" skylten fortsatt i logen t.o.m. Sådan historia som gör det härligt att ändå äga ett äldre objekt, skavanker och allt 🥰
 
Inte så många nostalgiska besökare här men det beror på att jag har tagit över gården efter mina föräldrar och dessförinnan farföräldrar. :)

Fast jag kör själv ibland förbi och tittar lite nyfiket på gården som mina morföräldrar hade. Har dock inte vågat mig in för att göra husesyn där, men jag kan i viss mån förstå nyfikenheten och att man vill berätta och visa hur det var där förr.
 
Här håller jag på att renovera inomhus (vi har ÄNTLIGEN fått tillgång till hela huset). Måla måla måla, hitta saker på loppis, flytta runt grejer... it goes on. Röjt ner gräse så att bonden kommer åt att hämta gödsel. Sopat ur logen från gammalt hö och halm. Och sambon bygger nytt vedskjul ute. Är otroligt trött och har nu även lyckats paja min häl på något vänster, märkte det när jag hoppade av hästen igår och det blir bara värre 😅 går runt på tår med ena foten så ser ut som någon med träben när jag går...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
1 963
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Vi ska försöka reda i det här med företag på gården. Vi har lantbruksfastighet. Vill börja dra moms på djur och foder. Men två...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 507
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 610
Senast: L(i)FE
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 263
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp