Vi med egen gård/stall

Jag trivs med mina inackorderingar. Vissa har ju stått så länge så de har gått från att ”bara” vara inackorderingar till att bli vänner. Framförallt en person.
Men jag har också haft två knepiga personer som inte står kvar längre. Tänker då främst på en person. Det gick så långt att jag började undvika att vara i stallet när hon var där. Det var bara negativitet. Jaha vad ska hon nu klaga på idag? Var det inte stallet så blev det en lång utläggning om hennes privatliv.
Hästen var också extremt understimulerad.
Jag borde sagt upp henne långt tidigare men är väl feg antar jag. Utan gav mer tipps på att kolla något annat stall. Tex: ”Det kanske finns något närmare där du bor som skulle passa bättre? ”
Tillslut sa hon själv upp sig och jag firade med massa vin den kvällen 😂
Har fått höra att hon efter det flyttat hästen minst tre gånger. Varav hon stod hos en jag känner en period och hon sa att Huuur stod du ut med henne??! Jag kastade ut henne!

Jag har blivit bättre på att sålla efter det 😅
Jag var ju själv inackordering i detta stallet innan vi köpte gården så jag vet ju hur allt funkar sedan innan 😁 Men ja, jag är och blir ganska kräsen när jag inser att mitt sunda förnuft inte är samma som andras.

En till helinackordering när de andra flyttat hade varit suveränt 😎
 
Jag misstänkte det tipset 😂 Min helinackordering är drömmen, jag roddar med allt där mer eller mindre. De andra har jag lite fått i förbifarten då tanken är att de ska flytta till stallet som grannen bygger men det är ju inte klart inom närmsta som det ser ut nu... Det lutar dock i att den senaste får flytta innan det då den inte kan gå ihop med de andra i ena lösdriften och jag inte vill ha hästar på box utöver sjukbox.

Det är drömmen för mig också, en liten ponny som helinackordering! Som kanske får lite besök på helgen eller så ibland.
 
Själv är jag lite trött på allt roddande kring inackorderingar. Det är grindar som glömt att stängas, saker som inte tas undan, vatten som bara fylls halvvägs, slangar som hängs upp som någon kinesisk knut... Jag är inte ens särskilt petig men minimum är liksom att lämna stallet som du fann det.

Nu har vi en på en liten sjukbox (vi har lösdrift annars) som fyllde upp med minst 60 kg halm och två påsar halmpellets. Och som sedan fyllde på ännu mer idag, typ några dagar efter fast vi mockar bädd och det var jätterent i boxen. Det blir ju bara att hästen drar ut allt åt sidan eller ner i vattnet samtidigt som den måste vada fram... Tröttsamt får jag ta fram mobilen och slänga iväg ännu ett gnäll-sms. Suck. Någon med pepp?
Du får ha mig som inackordering :D Vart jag än varit (inte så många ställen förvisso) har de sagt att jag varit den bästa inackorderingen ;) Nu kan jag ha tur då två andra inackorderingar där jag står ev verkar leta efter annat, jag tror de är lite trötta på mig för de kallar mig gnäll-kärring, medan stallägaren gillar mig. Jag vill också att man ska iordningsställa som det var när man kom men det verkar vara svårt förvissa, även de två andra i stallet. Lampor släcks inte, man sköljer inte av spolspiltan efter shampoonering, slangar rullas aldrig upp, De slänger saker där de står och sen när jag, gnällkärringen ber de att städa upp kommer alltid kommentaren "det är viktigt att hjälpas åt, hästarna är viktigast" när de aldrig hjälper till med något i stallet. Men jag letar efter annat också för att slippa ha stallkamrater som aldrig gör något.
 
Du får ha mig som inackordering :D Vart jag än varit (inte så många ställen förvisso) har de sagt att jag varit den bästa inackorderingen ;) Nu kan jag ha tur då två andra inackorderingar där jag står ev verkar leta efter annat, jag tror de är lite trötta på mig för de kallar mig gnäll-kärring, medan stallägaren gillar mig. Jag vill också att man ska iordningsställa som det var när man kom men det verkar vara svårt förvissa, även de två andra i stallet. Lampor släcks inte, man sköljer inte av spolspiltan efter shampoonering, slangar rullas aldrig upp, De slänger saker där de står och sen när jag, gnällkärringen ber de att städa upp kommer alltid kommentaren "det är viktigt att hjälpas åt, hästarna är viktigast" när de aldrig hjälper till med något i stallet. Men jag letar efter annat också för att slippa ha stallkamrater som aldrig gör något.
Det är lite så jag känner, jag vill inte gå runt och behöva påpeka saker som är självklara. Jag blir liksom så ovilligt bitter när jag kommer hem sent från träning och får börja med att leta söm på stallgolvet som en inte tagit bort. Och att tillsägelser mest räcker till nästa grej som händer. Jag är ju liksom rolig och trevlig som person i grunden, jag lovar.

Eller att folk bara antar att jag fixar grejer. Frågar man mig så hjälper jag alltid till om jag kan, men jag blir sur när man antar att jag går och fyller vatten åt andras hästar för att det står tomt pga små hinkar/långt mellan deras egna tillsyner. Jag har ju valt bort barn för att slippa städa efter andra 😂
 
Jag tänker att man ska göra det så enkelt som möjligt för andra att göra rätt.
Tex själv upprullande slangar.
Bra sopar lättillgängliga. Vettig magnet.
Tydliga instruktioner om vart saker ska stå.
Ev ändringar skrivs upp direkt på tavlan.
Det som är självklart för mig behöver inte vara självklart för andra. Man kan aldrig vara för tydlig.
 
Jag tänker att man ska göra det så enkelt som möjligt för andra att göra rätt.
Tex själv upprullande slangar.
Bra sopar lättillgängliga. Vettig magnet.
Tydliga instruktioner om vart saker ska stå.
Ev ändringar skrivs upp direkt på tavlan.
Det som är självklart för mig behöver inte vara självklart för andra. Man kan aldrig vara för tydlig.
Håller helt med men detta är personer som har god koll på hela stallet och vad som gäller. Alla är vi nybörjare men när det blir rent återkommande slarv så blir man lite mer less. 😅
 
Det är lite så jag känner, jag vill inte gå runt och behöva påpeka saker som är självklara. Jag blir liksom så ovilligt bitter när jag kommer hem sent från träning och får börja med att leta söm på stallgolvet som en inte tagit bort. Och att tillsägelser mest räcker till nästa grej som händer. Jag är ju liksom rolig och trevlig som person i grunden, jag lovar.

Eller att folk bara antar att jag fixar grejer. Frågar man mig så hjälper jag alltid till om jag kan, men jag blir sur när man antar att jag går och fyller vatten åt andras hästar för att det står tomt pga små hinkar/långt mellan deras egna tillsyner. Jag har ju valt bort barn för att slippa städa efter andra 😂
Nä verkligen inte. Jag har ju blivit gnället eftersom stallägaren har en egen del av stallet och är sällan hos oss förutom vid utsläpp och insläpp (som ingår) även om jag tagit in hästarna nära alla kvällar i 6 år så nu stallägaren går inte ut o kollar om de är intagna.
Problemet här är nog att de har inte så mycket erfarenhet och de skiter i det, de är inte intresserade att lära sig, de vill rida. Allt annat är trist. Att fodra med mögel-mat kvittar så länge det är billigt, om en hagstolpe ramlar skriver man mess till stallägaren istället för att slå ner stolpen (om det går), hittar man min häst med hovboots (skydd vid tappsko) på fel håll skickar man en bild med skrattsmiley o åker hem.
Jag är van vid att göra det man kan, slå ner stolpen, dra om tråden, befria hästen från felbootsen, städa stallet vid behov,… lägger timmar på att fixa. Sen kommer de o det blir direkt kaos, gnäll, klagomål, saker överallt, sömmar i stallgång etc.
 
Nä verkligen inte. Jag har ju blivit gnället eftersom stallägaren har en egen del av stallet och är sällan hos oss förutom vid utsläpp och insläpp (som ingår) även om jag tagit in hästarna nära alla kvällar i 6 år så nu stallägaren går inte ut o kollar om de är intagna.
Problemet här är nog att de har inte så mycket erfarenhet och de skiter i det, de är inte intresserade att lära sig, de vill rida. Allt annat är trist. Att fodra med mögel-mat kvittar så länge det är billigt, om en hagstolpe ramlar skriver man mess till stallägaren istället för att slå ner stolpen (om det går), hittar man min häst med hovboots (skydd vid tappsko) på fel håll skickar man en bild med skrattsmiley o åker hem.
Jag är van vid att göra det man kan, slå ner stolpen, dra om tråden, befria hästen från felbootsen, städa stallet vid behov,… lägger timmar på att fixa. Sen kommer de o det blir direkt kaos, gnäll, klagomål, saker överallt, sömmar i stallgång etc.

De som haft eget stall några år med inackorderingar är de som är mest skötsamma har jag märkt. De vet hur jobbigt det är när saker ligger på fel ställen och har koll på vad deras skyldigheter och rättigheter är.
Det var samma där jag stod innan jag fick egen gård.
Innan dess hade jag haft eget stall i fyra år och det var ett rent helvete, så när jag flyttade in som inackordering istället så var jag den mest skötsamma och jag stod i samma stall i 17 år. Det säger rätt mycket.
 
Jag är så glad att jag och min inackordering har samma nivå på det hela. Vi försöker hålla snyggt omkring oss, var sak på sin plats men orkar/hinner man inte sopa stallgången någon dag så dör ingen av det :)
Vi hjälps åt med allt större också, antingen gör vi det ihop (fixar nya hagar osv) eller så gör den som har tid.
 
Jag är så glad att jag och min inackordering har samma nivå på det hela. Vi försöker hålla snyggt omkring oss, var sak på sin plats men orkar/hinner man inte sopa stallgången någon dag så dör ingen av det :)
Vi hjälps åt med allt större också, antingen gör vi det ihop (fixar nya hagar osv) eller så gör den som har tid.

Så har jag med mina medryttare. Det är jätteskönt men det känner jag är ok om man är överens om detsamma. Har man många inackorderingar måste det ju finnas regler och de ska följas.
 
Så har jag med mina medryttare. Det är jätteskönt men det känner jag är ok om man är överens om detsamma. Har man många inackorderingar måste det ju finnas regler och de ska följas.
Ja absolut, hade nog funkat dåligt i större stall. Jag var rätt tydlig med hur det funkade (och hur jag skulle vilja ha det) innan hon flyttade in.
Våra hästar går på lösdrift också, så de "bor" inte i stallet.
 
Ett litet tips, vi använder ca 80 balar per vinter och får bara lämna plasten en gång per år så vi behövde en enkel förvaring.
Då här gjorde vi:
20240914_132559.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
1 972
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 380
Senast: L(i)FE
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 272
Senast: manda
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp