Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var det sannaste och vettigaste jag har läst i den här diskussionen*kl*
Och nästa hund blir renrasig. dels för att jag vet vad för hund jag vill ha, att köpa blandras är ett lotteri. Och dels för att jag hellre har en uppfödare med massa krav på utställning, träning å tävling, korning och vad det nu kan vara än en som inte bryr sig alls om vad som händer med valparna när de väl fått betalt för dom.
Tyvärr tror jag många tycker att uppfödarnas krav är fåniga. Ffa familjer som "bara" ska ha en sällskapshund å inte alls förstår varför man skall gå kurser med hunden. Å sedan står de där å undrar varför den ulliga, söta lilla valpen växte upp till ett ouppfostrat monster.
Men varför är du så emot att få råd och hjälp, det finns mycket hundkunnigt folk här inne ...
Kan delvis hålla med, men det är inte så ofya man tänker på föräldrarnas mentala status och röntgar o har sig när man ska planera blandrasavel. Sen det här med pudelkorsningar måste jag säga att jag upplever det tvärtom. Har inte träffat ngn speciellt trevlig.jag tror att om man korsar vettigt dvs liknande hundraser med likvärdiga behov så tror jag personligen att denna korsning kan vara bra. Pudel korsningar med andra små hundar av likvärdighet har också varit okey.
Konstigt då att man nästan aldrig träffar äldre blandrashundar??
De älsta hundarna jag träffar är diverse småhundar, tax mfl.. absolut inte någon rottis/labbe/schäfer blandning.
Oseriösa köpare javisst men alla oseriösa uppfödare då hur får man stopp på dem.
Jag vet inte hur man resonerar när man säljer blandisvalpar vill man bara bli av med dom till varje pris?
Jag är då väldigt noga med vilka som får köpa valpar av mej och om blandisuppfödarna också var det så vore det problemet inte så stort om det nu beror på det.
Jag tror snarare att det är så att man vet ju ingenting om hur hunden blir som vuxen när man köper en blandras. Oj hoppsan den väger ju 40 kg jag trodde den skulle väga runt 20. Ja det kan ju bli många oebhagliga överaskningar när man inte har koll på ursprunget och då kanske man inte vill ha hunden längre.
Och alla ska vara så duktiga och komma med åsikter hit och dit,men jag tror det viktigaste är när det gäller ALLA hundraser att det ska vara rätt person till rätt hund/hundras,sen kan man diskutera i det oändliga vilka hundar som är mindre lämpliga och mer lämpliga.
Det tvivlar jag faktiskt på. Däremot kan man få sig en eller annan obekväm sanning, men ofta är det bara nyttigt. Det går inte alltid att blunda för att en del problem med blandraser härrör just från att de är den korsning de är.
däremot ber jag inte om ursäkt för att jag kallat blandningen för en monsterblandning. det ÄR en monsterblandning (därmed inte sagt att det är en monsterhund!).
Jag startade en tråd igår där jag ville att folk skulle kunna visa upp sina valpar och bara vara allmänt glada. Men istället så blev det världens j*vla diskussion, om att min hund var en monsterhund, att jag var okunnig för att jag fick hjärnsläpp på en annan tråd och skrev hona osv.
Nu ska vi göra detta klart för oss:
1. Ja jag vet att det är en konstig blandning på min hund, hon är Rottweiler/Samojed/Pitbull/Karelsk Björnhund
2. Nej, jag ska inte para henne
3. Jag har erfarenhet av både Rottweiler och andra raser. Speciellt blandraser som har haft antigen Rottweiler eller Schäfer i sig.
4. Det är inget som säger att hon blir helt underbar vid vuxen ålder, bara för att hon är det nu.
5. Det var INTE jag som parade dessa hundar. Jag är INTE uppfödaren, personligen skulle jag aldrig para dessa hundar! Jag kan INTE rå för att jag fastnade för Felicia och att vi trivs ihop.
6. Jag är INTE dum i huvudet, eller en dålig hundägare bara för att jag ibland får hjärnsläpp och inte skriver tik, och jag är INTE en dålig hundägare bara för att det är många raser i min hund.
7. Snälla kalla inte hundarna för "monsterhundar" bara för att det råkar vara många raser i dem, de är ju fortfarande hundar!
Till sist: Se så diskutera och klaga. Gör det här och inte på de trådar där man vill dela med sig av sin valpglädje!
Klara, färdiga, DISKUTERA!
Jag startade en tråd igår där jag ville att folk skulle kunna visa upp sina valpar och bara vara allmänt glada. Men istället så blev det världens j*vla diskussion, om att min hund var en monsterhund, att jag var okunnig för att jag fick hjärnsläpp på en annan tråd och skrev hona osv.Till sist: Se så diskutera och klaga. Gör det här och inte på de trådar där man vill dela med sig av sin valpglädje!
Konstig? Den visar på uppfödarens totala avsaknad av sans,moral,etik och framförallt kunskap om olika raser! En sådan uppfödare, som medvetet avlar så borde få "avelsförbud"1. Ja jag vet att det är en konstig blandning på min hund, hon är Rottweiler/Samojed/Pitbull/Karelsk Björnhund!
Då tar jag för givet att du tar ditt ansvar och steriliserar henne, så det inte blir några "oops-en tjuvparning"s kullar.2. Nej, jag ska inte para henne!
Då förstår jag ännu mindre hur du kan köpa en sådan korsning som du gjort...3. Jag har erfarenhet av både Rottweiler och andra raser. Speciellt blandraser som har haft antigen Rottweiler eller Schäfer i sig.!
Och det är ju med sådana tankar man köper valp "åhh hon är så ljuvlig nu-men jag kan avliva henne när hon är två år om hon inte funkar då"...fy f*n rent ut sagt.4. Det är inget som säger att hon blir helt underbar vid vuxen ålder, bara för att hon är det nu.!
Jo det kan du!!! Ingen tvingade dig att köpa Felicia. Det handlar ENBART om dig och vad du har för moral!!!5. Det var INTE jag som parade dessa hundar. Jag är INTE uppfödaren, personligen skulle jag aldrig para dessa hundar! Jag kan INTE rå för att jag fastnade för Felicia och att vi trivs ihop.!
Kanske inte en dålig hundägare, men en oansvarig som inte tänkt på vilka konsekvenser den sortens avel kan få.6. Jag är INTE dum i huvudet, eller en dålig hundägare bara för att jag ibland får hjärnsläpp och inte skriver tik, och jag är INTE en dålig hundägare bara för att det är många raser i min hund.!
Hundarna kan givetvis inte rå för att de blivit avlade fram på sådant vis.Men att sponsra fortsatt avel genom att köpa valparna som finns är ju inte genomtänkt det allra minsta.7. Snälla kalla inte hundarna för "monsterhundar" bara för att det råkar vara många raser i dem, de är ju fortfarande hundar!!