Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Jamen nu var det inte så att jag skulle jämföra en katt och hund, utan hur svårt det kan vara som människa att ta i hjäl små barn bara för det inte accepteras av omgivningen de raser dom råkat få i sig.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Hejsan!

Jag är emot sådana människor som korsar fel raser och för många raser. Det är farligt att korsa för mycket. Hundarna kan bli både psykiskt och fysiskt skadade.

Jag har en blandning mellan Labrador och Border Collie och det är ju en rätt vanlig korsning, av vad man kan utläsa i annonser och så.

Jag tror att man får vara lite försiktig över vad man kikar på för blandrashundar. Man bör läsa på om varje ras i hunden, för den kan ju ärva egenskaper från båda raserna.


Jag tror att din hund är en riktig liten guldklimp och jag tycker inte att man ska göra personliga angrepp om att man inte kommer att klara av hunden osv. Bukefalos uppfattar jag som en ganska så "påhoppad sida", där man får räkna med att få kritik ;)


Lycka till med din valp!
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

*kl*

Myten om att blandraser skulle vara friskare kan nog min vovve slå ett stort hål i iaf. Så som jag har slitit mitt hår å förtvivlat många gånger över hennes problem med ffa magen, men även ögonen till viss del.

Sedan tycker jag det verkar vara stor skillnad på attityden hos uppfödarna av blandraser respektive renras. De flesta som säljer blandraser verkar inte ha något större intresse av vad som händer med valparna när de flyttat till sina nya ägare. Själv har jag inte hört av "uppfödaren" till hunden alls sen vi hämtade henne.
Jag får nog tacka min lyckliga stjärna att jag hade vett på att börja valpkurs och alla andra kurser jag gått på. Annars hade jag nog haft en liten monsterhund hemma nu. ;)
Men visst hade det varit skönt att haft någon man kunde ringa dygnet runt när valpen inte alls gör som det står i valpböckerna att de ska, eller börjar kräkas eller hicka å man trodde valpen höll på å dö. :crazy: :D
Jag har lärt mig min läxa den hårda vägen, det erkänner jag gärna. Nu vet jag inte hur de andra valparna i kullen blev, men jag skulle väl inte bli förvånad om jag har haft tur och fått en av dom med bättre mentalitet.
Och nästa hund blir renrasig. dels för att jag vet vad för hund jag vill ha, att köpa blandras är ett lotteri. Och dels för att jag hellre har en uppfödare med massa krav på utställning, träning å tävling, korning och vad det nu kan vara än en som inte bryr sig alls om vad som händer med valparna när de väl fått betalt för dom.

Tyvärr tror jag många tycker att uppfödarnas krav är fåniga. Ffa familjer som "bara" ska ha en sällskapshund å inte alls förstår varför man skall gå kurser med hunden. Å sedan står de där å undrar varför den ulliga, söta lilla valpen växte upp till ett ouppfostrat monster.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

*kl*
Och nästa hund blir renrasig. dels för att jag vet vad för hund jag vill ha, att köpa blandras är ett lotteri. Och dels för att jag hellre har en uppfödare med massa krav på utställning, träning å tävling, korning och vad det nu kan vara än en som inte bryr sig alls om vad som händer med valparna när de väl fått betalt för dom.

Tyvärr tror jag många tycker att uppfödarnas krav är fåniga. Ffa familjer som "bara" ska ha en sällskapshund å inte alls förstår varför man skall gå kurser med hunden. Å sedan står de där å undrar varför den ulliga, söta lilla valpen växte upp till ett ouppfostrat monster.
Det var det sannaste och vettigaste jag har läst i den här diskussionen:bow:
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg i denna tråden.
Men jag tycker att man kan diskutera detta så mkt fram och tillbaks.

Och alla ska vara så duktiga och komma med åsikter hit och dit,men jag tror det viktigaste är när det gäller ALLA hundraser att det ska vara rätt person till rätt hund/hundras,sen kan man diskutera i det oändliga vilka hundar som är mindre lämpliga och mer lämpliga.
Jag tycker själv att din hund har alldeles för mkt raser i sig,och att de är riskfyllt att blanda dessa raser MEN jag tycker också att det är upp till var och en att ha vilka raser de vill, så länge man tar väl hand om sin hund och är rätt person till att kunna hantera den.
En renrasig hund kan bli precis lika knäpp i huvudet om den hamnar hos fel person,det handlar om att vara konsekvent i sin uppfostran och ge mkt kärlek och se till att hunden har en även bra mental hälsa.
Själv har jag två renrasiga hundar men har även haft blandras så jag tycker om båda delarna dock skulle jag själv aldrig personligen köpa en hund med mer än 3 raser i,men viktigt att nämna detta är min högst personliga åsikt,och ingen tillrätta visning för någon annan.
Min ena renrasiga är terrier och även att skaffa terrier kräver mkt kunskap då det är envisa och egensinniga hundar,så renrasiga hundar kan bli monsterhundar även dem om man är för slapphänt i uppfostran av valpen.
Jag önskar dig alla lycka till,och har du rätt kunskap så går det säkert bra,tycker inte att man ska avliva friska djur så länge de mår bra fysiskt och mentalt.Hon kan säkert ha ett kanonpsyke.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

ja, om man inte klarar av hunden själv så behöver man alltid hjälp från olika håll.. men har man inga problem och allt flyter på som vanligt så är det ju hur bra som hellst.. ^^
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Det är trist att folk ska anse saker utan att ha träffat hunden i fråga. Jag tycker blandraser är lika härliga som renrasiga.. Så länge en hund mår bra, inte är aggresiv eller stressad så är det en fin hund.. Jag har en golden retriver av min moster.. Han är en fantastisk hund med ett underbart temprament.. Det är min första "egna" hund.. Han är en fantastisk lätomästare.
Men en vän till mej har en hund som det är hela 7 raser i.. Nu minns jag inte raserna. Men det är några galna korsningar i den.. Men hunden är hel go.. Den är oerhört stressad och behöver aktiveras väldigt mycket.. Och jag har hjälpt min vän med den biten så gott jag kan.. Och på bara några dagar har resultat börjat visa sej.. För ca 5 dagar sen kunde hon inte lämna hunden ensam.. Idag är det inga problem. Hon har redan börjat lära sej att slappna av och lita på sin ägare.. Hon vet nu att det är hennes matte som är ledare. Hom har mycket kvar att lära hunden och sej själv. Men jag hjälper henne med det jag vet.. Annars så rådfrågar vi någon som har mer kunskap innom området.
Så hunden är oerhört lättlärd och trevlig.. Hon kommer INTEatt avla på henne då det är för många raser i henne.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Men varför är du så emot att få råd och hjälp, det finns mycket hundkunnigt folk här inne ...

kan tänka mej.. om hon berättar vad hon har för blandras så kommer hon inte så svar på den direkta fråga utan få höra idiotisk blandning, skyll dej själv.. osv...

inte av alla men av en del!
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Det tvivlar jag faktiskt på. Däremot kan man få sig en eller annan obekväm sanning, men ofta är det bara nyttigt. Det går inte alltid att blunda för att en del problem med blandraser härrör just från att de är den korsning de är.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

jag tror att om man korsar vettigt dvs liknande hundraser med likvärdiga behov så tror jag personligen att denna korsning kan vara bra. Pudel korsningar med andra små hundar av likvärdighet har också varit okey.
Kan delvis hålla med, men det är inte så ofya man tänker på föräldrarnas mentala status och röntgar o har sig när man ska planera blandrasavel. Sen det här med pudelkorsningar måste jag säga att jag upplever det tvärtom. Har inte träffat ngn speciellt trevlig.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Kul med en annan synvinkel på saken, har faktiskt inte tänkt så. Det tål att diskuteras på nästa uppfödarmöte.

Men ändå klart att det känns surt när man bemödar sej om att göra ett bra jobb med att föda upp bra valpar och man lika gärna kan para dom hur som helst folk bryr sej inte.

Fast jag har ju inte märkt av det i min ras dom som köper den vet i regel vad dom vill ha och priset har aldrig varit något snack om.

Men jag ser ju tex. Schäfrar som säljs jättebilligt ibland och hur kan det komma sej. Då kanske en del köper en schäferkorsning för att den är billigare och den kanske tom ändå ser ut som en schäfer om man har tur.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Konstigt då att man nästan aldrig träffar äldre blandrashundar??

De älsta hundarna jag träffar är diverse småhundar, tax mfl.. absolut inte någon rottis/labbe/schäfer blandning.

Du kan få hälsa på min trettonåriga Flat/Border Collie om du vill ;) Annars kan du ta en titt i "Bilder-på-min-blandras-trådarna" :)

De flesta mindre hundar lever mycket längre än de större. Men det kanske du visste redan? :)
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Oseriösa köpare javisst men alla oseriösa uppfödare då hur får man stopp på dem.

Jag vet inte hur man resonerar när man säljer blandisvalpar vill man bara bli av med dom till varje pris?

Jag är då väldigt noga med vilka som får köpa valpar av mej och om blandisuppfödarna också var det så vore det problemet inte så stort om det nu beror på det.

Jag tror snarare att det är så att man vet ju ingenting om hur hunden blir som vuxen när man köper en blandras. Oj hoppsan den väger ju 40 kg jag trodde den skulle väga runt 20. Ja det kan ju bli många oebhagliga överaskningar när man inte har koll på ursprunget och då kanske man inte vill ha hunden längre.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Oseriösa köpare javisst men alla oseriösa uppfödare då hur får man stopp på dem.

Jag vet inte hur man resonerar när man säljer blandisvalpar vill man bara bli av med dom till varje pris?
Jag är då väldigt noga med vilka som får köpa valpar av mej och om blandisuppfödarna också var det så vore det problemet inte så stort om det nu beror på det.

Jag tror snarare att det är så att man vet ju ingenting om hur hunden blir som vuxen när man köper en blandras. Oj hoppsan den väger ju 40 kg jag trodde den skulle väga runt 20. Ja det kan ju bli många oebhagliga överaskningar när man inte har koll på ursprunget och då kanske man inte vill ha hunden längre.


Vissa oönskade valpar vill många blandis "uppfödare" bara bli av med, och andra är VÄLDIGT mån om att sina valpar kommer till rätt hem och vill gärna ha en fortsatt kontakt med eventuella köpare.

Obehagliga överraskningar? Köper man en blandras så köper man en BLANDRAS och då får man vara beredd på att du inte vet hur mycket hunden kommer väga se ut eller så!Allt man kan göra är att spekulera!Förutsatt att man har träffat båda föräldrar som är fri röntgade och har en sundhet, så tycker jag att det är lite "tjusningen" med en blandis :love: du vet inte hur den komme ratt se ut!

/blandis lr renrasig HUNDälskare!!
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Och alla ska vara så duktiga och komma med åsikter hit och dit,men jag tror det viktigaste är när det gäller ALLA hundraser att det ska vara rätt person till rätt hund/hundras,sen kan man diskutera i det oändliga vilka hundar som är mindre lämpliga och mer lämpliga.

Men hela den här teorin går ju om intet när man diskuterar blandras, eftersom ett av de största problemen är just att man inte vet hur hunden blir. Vet man inte hur hunden blir vet man ju inte vem som är rätt människa för hunden. Vill hunden hamna hos någon som vallar, kör polisarbete eller käkar chips i soffan?

Eller ska man byta hund med varandra tills det klickar?

Man vill väl göra ett gott förarbete så att man har största möjlighet att få en frisk vuxen hund som man kommer överrens med och som kan utföra det arbete man har tänkt.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Det tvivlar jag faktiskt på. Däremot kan man få sig en eller annan obekväm sanning, men ofta är det bara nyttigt. Det går inte alltid att blunda för att en del problem med blandraser härrör just från att de är den korsning de är.

nej man kan inte blunda för problemen sant håller med dej i allt du skriver.totalt

Men var det inte så att så fort hon skrev vad hon hade för blandras så spydde folk ur sig elakheter å monsterhund hit å dit?
vad talar för att hon får svar på sin fråga om hon inte får dom svar hon vill ha i nått så enkelt som i en "visa din valp tråd"?
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

fast det hade varit enklare att läsa lite innan man skriver. INGEN har skrivit att TS eller hennes hund är några monster, inte ens jag.

såhär skrev jag. det sista har jag ändrat till fetstil så att det inte ska missas en gång till.

däremot ber jag inte om ursäkt för att jag kallat blandningen för en monsterblandning. det ÄR en monsterblandning (därmed inte sagt att det är en monsterhund!).
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Jag har läst den andra tråden oxå, blev väldigt irriterad :mad: över vad alla tyckte om den otroligt söta valpen, jag har själv en blandras, Shäffer, bordercollie, rottweiler, labrador, han e 2 år gammal o e otroligt trevlig o snäll :love:
Tycker din valp va otroligt söt, och tror alla gånger att den kommer bli bra....du har ju kunnskap om hundar och man uppfostrar ju den till de man vill ha den som. :banana: :bump:
Blir så irriterd, hur fort man har en tuffar hund iblandad i rasen så tror alla att de blir en problem hund eller aggresiv, suck, men så e de VERKLIGEN INTE.












Jag startade en tråd igår där jag ville att folk skulle kunna visa upp sina valpar och bara vara allmänt glada. Men istället så blev det världens j*vla diskussion, om att min hund var en monsterhund, att jag var okunnig för att jag fick hjärnsläpp på en annan tråd och skrev hona osv.

Nu ska vi göra detta klart för oss:
1. Ja jag vet att det är en konstig blandning på min hund, hon är Rottweiler/Samojed/Pitbull/Karelsk Björnhund
2. Nej, jag ska inte para henne
3. Jag har erfarenhet av både Rottweiler och andra raser. Speciellt blandraser som har haft antigen Rottweiler eller Schäfer i sig.
4. Det är inget som säger att hon blir helt underbar vid vuxen ålder, bara för att hon är det nu.
5. Det var INTE jag som parade dessa hundar. Jag är INTE uppfödaren, personligen skulle jag aldrig para dessa hundar! Jag kan INTE rå för att jag fastnade för Felicia och att vi trivs ihop.
6. Jag är INTE dum i huvudet, eller en dålig hundägare bara för att jag ibland får hjärnsläpp och inte skriver tik, och jag är INTE en dålig hundägare bara för att det är många raser i min hund.
7. Snälla kalla inte hundarna för "monsterhundar" bara för att det råkar vara många raser i dem, de är ju fortfarande hundar!

Till sist: Se så diskutera och klaga. Gör det här och inte på de trådar där man vill dela med sig av sin valpglädje!

Klara, färdiga, DISKUTERA!
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Jag startade en tråd igår där jag ville att folk skulle kunna visa upp sina valpar och bara vara allmänt glada. Men istället så blev det världens j*vla diskussion, om att min hund var en monsterhund, att jag var okunnig för att jag fick hjärnsläpp på en annan tråd och skrev hona osv.Till sist: Se så diskutera och klaga. Gör det här och inte på de trådar där man vill dela med sig av sin valpglädje!

Eftersom du inte vill ha negativa svar i din andra tråd, väljer jag att svara här då istället:devil:


1. Ja jag vet att det är en konstig blandning på min hund, hon är Rottweiler/Samojed/Pitbull/Karelsk Björnhund!
Konstig? Den visar på uppfödarens totala avsaknad av sans,moral,etik och framförallt kunskap om olika raser! En sådan uppfödare, som medvetet avlar så borde få "avelsförbud":mad:

2. Nej, jag ska inte para henne!
Då tar jag för givet att du tar ditt ansvar och steriliserar henne, så det inte blir några "oops-en tjuvparning"s kullar.

3. Jag har erfarenhet av både Rottweiler och andra raser. Speciellt blandraser som har haft antigen Rottweiler eller Schäfer i sig.!
Då förstår jag ännu mindre hur du kan köpa en sådan korsning som du gjort...

4. Det är inget som säger att hon blir helt underbar vid vuxen ålder, bara för att hon är det nu.!
Och det är ju med sådana tankar man köper valp:mad: "åhh hon är så ljuvlig nu-men jag kan avliva henne när hon är två år om hon inte funkar då"...fy f*n rent ut sagt.

5. Det var INTE jag som parade dessa hundar. Jag är INTE uppfödaren, personligen skulle jag aldrig para dessa hundar! Jag kan INTE rå för att jag fastnade för Felicia och att vi trivs ihop.!
Jo det kan du!!! Ingen tvingade dig att köpa Felicia. Det handlar ENBART om dig och vad du har för moral!!!

6. Jag är INTE dum i huvudet, eller en dålig hundägare bara för att jag ibland får hjärnsläpp och inte skriver tik, och jag är INTE en dålig hundägare bara för att det är många raser i min hund.!
Kanske inte en dålig hundägare, men en oansvarig som inte tänkt på vilka konsekvenser den sortens avel kan få.

7. Snälla kalla inte hundarna för "monsterhundar" bara för att det råkar vara många raser i dem, de är ju fortfarande hundar!!
Hundarna kan givetvis inte rå för att de blivit avlade fram på sådant vis.Men att sponsra fortsatt avel genom att köpa valparna som finns är ju inte genomtänkt det allra minsta.

Jag hoppas att du iallfall har vett att ta hjälp från dag 1 med din valp, för tyvärr lär det nog behövas...
Lycka till, och hoppas att du åtminstone lärt dig att inte begå ett likadant misstag till i framtiden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Startar en ny tråd för detta ämne. Mitt syfte var inte att dumförklara någon genom att använda ordet erkänd istället för godkänd, det...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 791
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp