Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

KL. Sen måste man inse effekten på andra okunniga/okritiska valpköpare när det kommer en tråd med titta hur söt min (idiot-)korsning är.
PL
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Med tanke på ingredienserna så hade det varit bäst att avbryta dräktigheten alt ta bort valparna direkt vid födseln.
PL
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

vad tycker ni att uppfödaren skulle ha gjort med valparna om ingen människa köpte dem?

Inte tagit kullen alls kanske.....

Du får gärna svara på mitt inlägg i andra tråden. Ett tips är att läsa inläggen ordentligt utan att lägga in annat än vad som står i dem!!

Sorry! Såg att du svarat där nu!!!
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Givetvis avlivat dom.

Snart kommer det väl upp att blandraser är FRISKARE oxå.. ja jisses...
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Ja fysiskt är de inte helt sällan det under förutsättning att de är sunt uppfödda viket inte alltid är fallet.
PL
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Knepigt då att blandraser hör till riskgrupp 3 och inte riskgrupp1....
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Konstigt då att man nästan aldrig träffar äldre blandrashundar??

De älsta hundarna jag träffar är diverse småhundar, tax mfl.. absolut inte någon rottis/labbe/schäfer blandning.

Känns som att de flesta blandrashundar blir "problemhundar" och nästan oavkortat beskrivs som OOOOTROLIGT krävande, typ MÅSTE ha en herrgård i sitt nya hem för han har SÅ mkt spring i benen :crazy:
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

*kl*

Jag har själv blandras (av skumt ursprung), och har aldrig blivit kallade något fult av den orsaken. Däremot av andra skäl:D
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Citerar mig själv och frågar TS; varför svarar du inte på ställda frågor??
Till TS:
Jag vill gärna veta vad/hur en presumtiv valpköpare tänker när man bestämmer sig för att överhuvudtaget åka och titta på en rottweiler/pitbull/samojed/karelsk björnhund-korsning? Låter det som en sund och trevlig blandning i spekulantens öron? Funderar man på varför uppfödaren har bestämt sig för att korsa dessa raser? Eller är det helt enkelt så att valparna är billiga och man vill ha en valp - vilken som helst? Tänker man på att den "lilla söta valpen" inte kommer att vara varken liten eller särskilt söt inom några månader? Har man kunskaper att ta itu med eventuella problem som dyker upp när valpen blir 5-6 månader och mer självständig?
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

jag tror att om man korsar vettigt dvs liknande hundraser med likvärdiga behov så tror jag personligen att denna korsning kan vara bra. Korsar man däremot hejvilt så är man ute o cyklar o man har inte en aning om hur dessa hundar kommer att bli.
Ta tex schäfer- rottweiler som är oerhört vanlig idag o som verkar vara en lyckad kombination precis som schabladoren var/är.
Cockerspaniel/cavalier har jag bara sett bra ex av.
Pudel korsningar med andra små hundar av likvärdighet har också varit okey.

däremot kan jag inte förstå hur man kan avla på en tik som har fyra raser o dessutom välja en hane som har ytterligare två. Dessutom hundraser som inte har något gemensamt i princip!

Vår förra hund var Boxer, bordercollie o schäfer en omplaceringshund som hade haft ett helvete sina första år i livet. Min sambo hade med henne när vi flyttade ihop o hon hade ett superlynne trots uppväxten.
Många blandraser hamnar just fel pga att de är billiga o folk har inte en susning om vad de ger sej in på o inte heller vad som väntar mer än de små söta valparna man ser just vid köpeögonblicket.
Jag är inte emot balndraser tvärtom men man kan avla med hjärnan istället för att skapa hundar som komemr fara illa.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Var står det i forumets regler att man måste hålla sig till trådens ursprungsämne?
Vem säger att diskussionen om korsningens lämplighet inte ingår i trådens ursprungsämne när TS faktiskt tog upp korsningen.
Visst jag begrep väl att TS bara ville ha svar av typen "guu va gullig" men vad har detta att göra på ett seriöst diskussionsforum?
PL

Jag tycker inte att detta diskussionsforumet är så spec seriöst jämt..
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Nej men ambitionen ligger väl lite över "titta vilken söt valp jag har" "bara positiva kommentarer välkomna"
PL
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Jadiza skrev ett underbart bra inlägg om blandraser och olika rasers karaktär.

Jag kan inget om hundar. Men det finns hund i min familj och har ofta funnits. De har alla varit renrasiga, så jag har sett hur olika temprament man har letat efter och avlat på beroende på vad hundrasen har använts till. Alla våra hundar har varit underbara, fungerat och varit objektivt bra (utom en som hade underbett).

Nu har vi gått från jakthundar till schäfer och det är som att gå ifrån att köra bulldozer till formel 1.

Jakthundarna var kompetenta, fackföreningsanslutna. Sin trygghet hade de i sig själva (vi hade sällan mer än en åt gången). Tyckte de inte att en order stämde bad de mig repetera. Så tänkte de, suckade och utförde. Felmarginalen var milsvidd.

Schäfern var tänkt som skyddshund. Sin trygghet har hon i sin flock - dvs bland sina människor. Hon lyder tankar. Felmarginalen är obefintlig.

I en blandras kan det vara svårt att veta vilka drag som slår igenom - det är svårt i renrasiga också, men där är det ofta konsoliderat, dvs man har avlat i många generationer på samma egenskaper och rensat ut avvikelser. När det gäller blandraser kan man inte ens gå på kullsyskon, för varje hund är en ny cocktail blandad utifrån de gener som finns med i blandningen.

Dessutom kommer problemet att alla hundar som jag haft kontakter med när de varit riktigt unga, har visat ungefär samma beteende. Det är först när de varit könsmogna som de riktigt bekänt färg och visat styrkan i sina karaktärsdrag.

Alla raser för med sig sina karaktärsdrag utifrån sina användningsområden till bordet och korten visas inte förrän efter upp till ett år. Ta till detta att många som avlar korsningar är riktiga slarvrar. Jag är emot slarv när det gäller barn och djur. De höftledsröntgar och ögonlyser sällan, de gör inte skillnad på stammar och tar därför inte reda på mer exakt vad som finns i hundarna.

Det är t.ex. en enorm skillnad på en schäfer som en tysk har fött upp för att skapa en bra skyddshund och en schäfer som en svensk plockat fram för att ställa ut. Den som avlar renrasigt vet ofta om detta. De lägger sällan skarpt på skarpt om de inte är beredda på att sätta sig på en krutdurk och be.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Citerar mig själv och frågar TS; varför svarar du inte på ställda frågor??

Nu ska jag svara på dina frågor. Jag ville gärna ha en valp och det råkar vara så att denna idiotiska uppfödare är min svärfar. Det är hans hund och jag kan inte hindra honom från att inte para hunden. När valparna väl föddes så var jag där och jag såg till dem och så vidare. Jag fäste mig vid en av valparna och valpen tydde sig väldigt mycket till mig. Så när jag fyllde 18 så fick jag henne i födelsedagspresent. Jag har läst på om alla hundraserna, så jag vet vad hunden kräver och jag har en massa kunniga hundmänniskor i min närhet, speciellt min bror som alltid har haft hund. Han tyckte också att blandningen var ganska så idiotisk men han tror att det kommer att bli en fin hund om man uppfostrar den på rätt sätt.

Så nu har jag svarat på frågorna.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Men varför är du så emot att få råd och hjälp, det finns mycket hundkunnigt folk här inne ...
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

jag tror att om man korsar vettigt dvs liknande hundraser med likvärdiga behov så tror jag personligen att denna korsning kan vara bra. Korsar man däremot hejvilt så är man ute o cyklar o man har inte en aning om hur dessa hundar kommer att bli.
Ta tex schäfer- rottweiler som är oerhört vanlig idag o som verkar vara en lyckad kombination precis som schabladoren var/är.
Cockerspaniel/cavalier har jag bara sett bra ex av.
Pudel korsningar med andra små hundar av likvärdighet har också varit okey.

däremot kan jag inte förstå hur man kan avla på en tik som har fyra raser o dessutom välja en hane som har ytterligare två. Dessutom hundraser som inte har något gemensamt i princip!

Vår förra hund var Boxer, bordercollie o schäfer en omplaceringshund som hade haft ett helvete sina första år i livet. Min sambo hade med henne när vi flyttade ihop o hon hade ett superlynne trots uppväxten.
Många blandraser hamnar just fel pga att de är billiga o folk har inte en susning om vad de ger sej in på o inte heller vad som väntar mer än de små söta valparna man ser just vid köpeögonblicket.
Jag är inte emot balndraser tvärtom men man kan avla med hjärnan istället för att skapa hundar som komemr fara illa.
men varför ska man korsa alt. blanda raser från första början för då?
Räcker det inte med nån av våra +300 (?) raser som finns på jorden?:cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 667
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Startar en ny tråd för detta ämne. Mitt syfte var inte att dumförklara någon genom att använda ordet erkänd istället för godkänd, det...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 791
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp