Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Konstigt då att man nästan aldrig träffar äldre blandrashundar??
De älsta hundarna jag träffar är diverse småhundar, tax mfl.. absolut inte någon rottis/labbe/schäfer blandning.
Känns som att de flesta blandrashundar blir "problemhundar" och nästan oavkortat beskrivs som OOOOTROLIGT krävande, typ MÅSTE ha en herrgård i sitt nya hem för han har SÅ mkt spring i benen
Visst finns det okunniga människor med renraser oxå, men inte alls lika ofta
blir det problem för mig fixar det sig, finns så många för mig å prata med så jag hinner nog aldrig prata med alla ens.. XD
Som uppfödare av renrasiga hundar vill jag bara av ren nyfikenhet ställa en fråga till blandrasägare:
Varför väljer man att köpa en blandras när det finns så otroligt många raser att välja mellan?
Jag köper inte skälet att dom skulle vara friskare än renrasiga hundar, det finns ju ingen som helst koll på bakgrunderna.
Varför sitter så många blandraser på hundstallen runt om i landet?
Är det priset?
Jag kan förstå det till en del men tyvärr är det ju så här att blandraserna blir dyrare och dyrare och vi uppfödare känner oss tvingade att ta ut högre avgift för våra hundar vi lägger trots allt ner en hel del mer pengar på våra avelshundar i form av utställningar, MH:n och diverse annat. Dyra resor för parningar inte minst. Importer av nya avleshundar för att berika rasen.
Men om folk slutade att medvetet avla fram blandraser och sedan sälja dom dyrt så skulle rashundarna kanske bli billigare.
Sen kan det ju alltid hända missöden men det kan jag inte tro att det gör när man har blandningar med 4,5 raser. Eller när missödena händer gång på gång.
Det är verkligen tråkigt att det har blivit så här i hundsverige för det är ju så roligt med alla olika raser som finns för olika behov.
Mårran - som är för rasernas ursprungliga bevarande och som vill kunna lämna över den mångfald vi har idag till nästa generation.
Jag har själv en blandras o har haft många tidigare men jag ser för många dåligt fungerande konstiga korsningar i jobbet för att kunna acceptera vad som helst.
Detta är en diskussionssida där vi diskuterar hundar o hundproblem. Om det inte passar så får du väl hitta ett annat ställe att få oreserverad beundran utan diskussion för din söta valp.
PL