Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

fast det var väl inte hon som köpte valpen? jag tyckte att jag läste någonstans att hon fick den i present?
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Konstigt då att man nästan aldrig träffar äldre blandrashundar??

De älsta hundarna jag träffar är diverse småhundar, tax mfl.. absolut inte någon rottis/labbe/schäfer blandning.
'
Ja det är verkligen konstigt...Min blandrastik blev 14 år och 8 månader ( sch/bc/collie)
Mammas tervblandning blev 15 år och 2 månader
En kompis till mig hade en model större än mellanstorleken med allsköns blandningar spm blev 17,5 år.....
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

haha, jadu.. såg mycket som jag bara skrattade åt.. tänk om du visste hur det hela egentligen var.. tråkigt att du ska se allt negativt hos hundar som är helt underbara.. och eftersom att jag sett och träffat just sånna blandningar så vet jag hur dom blir (oftast) när dom blir stor, snälla nån.. vanliga renrasiga hundar kan man inte heller veta hur dom blir när dom blir stor.. likadant där "åh, gud va söööt" kan bli lika vrickad uppe i huvudet som hunden felicia..(om hon nu blir det, som alla verkar tro) har tillomed hört mer att renrasiga är aggresiva än blandningar..

men alla har ju olika åsikter, det är väl tur det :rofl:
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Håller med att det är konstigt. Jag tycker de flesta hundar blir otroligt gamla nuförtiden. Så var det INTE när jag var barn...den höga ålder vi har nu fanns inte. Normalåldern var typ 8, nu ligger dom och pendlar på 12-14 års strecket.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Jag har själv en blandrastik, som är helt underbar.

Jag har ingenting emot BRA blandrasavel, men att blanda fyra raser är för det första för mkt, för det andra är raserna i sig "why to much"...

Vad tro du händer när de parar dessa hundar, och blandar in ännu fler raser? Därmed inte sagt att TS tänker göra det!

Avel för avlandets skull utan en plan och en målinriktad slutprodukt är alltid galet, vilket djurslag det än gäller.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Jag stötte på en hund av just den blandningen (border/labbe) med höftledskollad, sund föräldrageneration och en ägare som var medveten om båda rasernas användningsområden = vilket kynne man siktar mot i aveln = en god approximation av vilka behov hunden har av mental och fysisk stimulans. Den hunden och dess ägare är inget som jag upplever som ett problem. Jag med en renrasig racka är nog en större fara.

Det finns hundar och stammar inom vissa raser, där man satsat på mycket speciella individer. Hur slår detta i aveln? Om du t.ex. drar in en skydds/vakthund eller utpräglad jakthund i en fyrvägskorsning? Slår detta i denna generation eller i nästa? Hos ett kullsyskon eller hos alla? Är ägaren beredd? En skydd och vakt är inte riktigt lika stora problem, eftersom det märks - om ägaren tar det på alvar, jag har mött en tjej som hade rottis/schäfer/lite annat, som ignorerade skydd i sin hund och tyckte att det var bra att han var aggresiv mot andra människor :eek: Jakt kan bli ett riktigt bekymmer. Min erfarenhet är att många hundägare oftast inte "märker" att Fido faktiskt jagar när han försvinner en stund i skogen (det gäller iofs människor som inte tänkte när de skaffade ren jaktis också)

Vem köper en blandning mellan labrador/border collie/schäfer/stövare/husky? Den som vill jaga fågel? Valla får? Vakta hus? Driva rådjur? Den som vill dra? Det är mycket lätt att korsningar hamnar hos den som egentligen inte vill något med sin hund - de övriga tar sannolikt inte den ÖKADE risken att få en ointresserad fågelhund, en vallhund som river får, en nervös vakthund eller en drivande hund som klipper allt.

Jag är därför tveksam till konstiga blandningar med bruksindivider. Ren vallhund och ren vallhund - OK för den som vill ha en vallhund. Jag gillar de nordamerikanska cattle dogs som jag stött på och de är verkligen inte rashundar (å andra sidan - en hund som inte passar in i mönstret kan inte förvänta sig någon nåd. Så vill jag inte heller ha det, även om jag vet att det händer jaktisar här i Sverige). Sällskapshund och sällskapshund - OK om man försäkrat sig om att det verkligen är sällskapshundar.

Liksom vad gäller korsningar av olika hästar, skulle jag verkligen inte ha något emot en blandras, om jag kunde få en vuxen individ, där man kunde se vad hunden blev. Det finns bra blandrashundar. Jag kan bara inte förstå de som tar risken att tillverka dem utan att ha en tanke som de också förmedlar till valpköparna. Vissa hundraser passar inte till gosedjur för heltidsarbetande lägenhetsbor - varken rent eller uppblandat.

De är inte många här på buke som presenterar sin blandis och tanken bakom att skaffa den. Det handlar om den gulliga valpen, som annars skulle avlivas, eller om hur sund en blandis är. Och det räcker inte som argument. Resultatet blir bara nya valpkullar, som avlivas om ingen betalar 3 000 - 5 000 kronor. I andra delar av samhället kallas detta utpressning och betraktas som ett brott!

Jag är lika mycket emot oseriös renrasavel, tuffa Bengan som anser att en mastiff är en god stilmarkör och rädda Berit som skaffar Rottis för att våga gå ut på kvällen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

när dom såldes vet jag att det viktigaste var å hitta bra djurmänniskor, sånna som inte skulle avla vidare och som man visste , där får hundarna ett bra hem..

det bestämdes ALDRIG bara över telefon vilka som skulle få köpa valparna eller inte, utan alla fick komma till valparna och oftast då såg man vilka dom var och så vad dom skulle ha hundarna till..

några skulle ha dom på tävlingar (och då vet dom garanterat hur dom ska gå tillväga)
och dom skulle gå på valpkurser och ja, en himla massa..
och sedan skulle han som sålde valparna åka runt till var och en efter ett år och hälsa på valparna och se så dom trivs och har det bra..:)
så det är ingen risk att valparna hamnar i fel händer iaf..
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

så det är ingen risk att valparna hamnar i fel händer iaf..

så för att han träffar valpköparna och hälsar på dem ett år senare (jag antar att samtliga valpköpare bor inom samma kommun då) så betyder det att inget kan gå snett? vad tror du egentligen han kan göra om det visar sig att en såld valp vanvårdas?
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

jag har funderat lite på en grej och jag hoppas att någon kan svara. hur noga är man egentligen med blandrashundars stamtavlor? många blandraser brukar blandas med andra blandraser där samma raser ingår, och helst ska de bo nära också. de flesta som köper blandras brukar inte heller åka land och rike runt för att köpa sin valp, utan tar en som är nära.

tänker man på risken för inavel när man avlar blandraser??
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Tycker din valp va otroligt söt, och tror alla gånger att den kommer bli bra....du har ju kunnskap om hundar och man uppfostrar ju den till de man vill ha den som. :banana: :bump:
Trodde också jag hade den kunskapen och att det skulle räcka med alla människor i min omgivning som jag tagit hjälp av, men min hund är ändå inte som jag vill ha henne!
Så det där stämmer bara till en viss del, alla är ju individer.


I övrigt så stör jag mig mer på trådar (eller annonser) som innehåller: "min valp är sååå duktig. Den är bara 12 veckor och kommer när jag ropar, kan sitt/ligg osv." Vilka valpar kommer inte när man ropar vid den åldern??
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

JA den som skriver så har helt enkelt inte tillräcklig kunskap för att veta när problemen kommer!
PL
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

när dom såldes vet jag att det viktigaste var å hitta bra djurmänniskor, sånna som inte skulle avla vidare och som man visste , där får hundarna ett bra hem....
Antar att han var mkt noggrann med att skriva in det i kontraktet du säkert fick av honom:angel:

det bestämdes ALDRIG bara över telefon vilka som skulle få köpa valparna eller inte, utan alla fick komma till valparna och oftast då såg man vilka dom var och så vad dom skulle ha hundarna till....

Det är lätt att planera och prata om vad man skall göra i framtiden...
Många gånger sååå mkt svårare att få det att fungera i verkligheten.

några skulle ha dom på tävlingar (och då vet dom garanterat hur dom ska gå tillväga)
och dom skulle gå på valpkurser och ja, en himla massa....

Skulle vara verkligen intressant att veta vilka slags tävlingar sådana valpar skall användas för, vet du det?

och sedan skulle han som sålde valparna åka runt till var och en efter ett år och hälsa på valparna och se så dom trivs och har det bra..:)
så det är ingen risk att valparna hamnar i fel händer iaf..

Kan vi få en fortsättning följer om 1½ år då... vore intressant. jag tycker mkt det låter som "försäljarteknik".
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

*kl*

Nu har jag skummat igenom tråden, vissa inlägg är klokare än andra.

Jag har en buskavlad "ooops-korsning" i mitt hem. Det finns stunder då jag har slitit mitt hår och funderat över vad i hela helvete jag har gett mig in på när hans olika rasegenskaper har kommit fram och krockat. En hund som inte vet vart han ska göra av sig själv med viss mental blockering. Precis vad jag ville ha... Inte! I bland har jag till och med tänkt tanken att "nej - jag åker till veterinären och ger honom en spruta, han förtjänar bättre än så här".

Med facit i hand: Aldrig mer en diffus (oseriös) blandras.

Vad jag vill säga är (något som sagts upprepade gånger förr men tål att sägas igen) att trots att man besitter kunskap om de olika raserna så har man ingen som helst aning om hur avkomman kan bli.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Men du det kanske har att göra med att folk faktiskt inser att deras budskap inte når fram, att det är som att tala med en vägg ungefär..

Om man inte får svar på sina frågor så är det ju så att diskussionen dör ut ..
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Nu har jag inte haft tid att plöja genom hela den här lååånga tråden, men jag misstänker starkt att det inte är många som PLANERAR avel med så många raser i. Det handlar nog oftast om lösspringande vovvar som parat sig när tiken löpte och sen blev det som det blev. Ägaren kanske visste vad som hänt men valde att låta valparna födas ist för att ta tiken till veterinären och stoppa det hela i god tid.
Jag menar inte att Blandisägare är mindre noga med sina hundar och låter dom ränna hur som helst, men ett korn av sanning ligger det nog ändå i ett lite elakt (?) påstående att det oftare är Blandraser, speciellt på landet, som lever lite vind för våg och ränner runt. Betalar man 11 000:- för en hund håller man den nog under lite bättre uppsikt.
Jag vill INTE klanka ner på Blandisägare och säga att alla beter sig så, men det finns många, tyvärr! Jag har själv haft en Blandras som jag älskade innerligt och jag känner många ljuvliga Blandisar med rekorderliga ägare!
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Jag tror tvärtom att det finns så otroligt många blandisägare som just planerar kullar! Totalt ogenomtänkt. Måste ju bara ha en valpkull efter den trevliga och friska tiken!:devil:
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Jadiza skrev ett underbart bra inlägg om blandraser och olika rasers karaktär.

Jag kan inget om hundar. Men det finns hund i min familj och har ofta funnits. De har alla varit renrasiga, så jag har sett hur olika temprament man har letat efter och avlat på beroende på vad hundrasen har använts till. Alla våra hundar har varit underbara, fungerat och varit objektivt bra (utom en som hade underbett).

Nu har vi gått från jakthundar till schäfer och det är som att gå ifrån att köra bulldozer till formel 1.

Jakthundarna var kompetenta, fackföreningsanslutna. Sin trygghet hade de i sig själva (vi hade sällan mer än en åt gången). Tyckte de inte att en order stämde bad de mig repetera. Så tänkte de, suckade och utförde. Felmarginalen var milsvidd.

Schäfern var tänkt som skyddshund. Sin trygghet har hon i sin flock - dvs bland sina människor. Hon lyder tankar. Felmarginalen är obefintlig.

I en blandras kan det vara svårt att veta vilka drag som slår igenom - det är svårt i renrasiga också, men där är det ofta konsoliderat, dvs man har avlat i många generationer på samma egenskaper och rensat ut avvikelser. När det gäller blandraser kan man inte ens gå på kullsyskon, för varje hund är en ny cocktail blandad utifrån de gener som finns med i blandningen.

Dessutom kommer problemet att alla hundar som jag haft kontakter med när de varit riktigt unga, har visat ungefär samma beteende. Det är först när de varit könsmogna som de riktigt bekänt färg och visat styrkan i sina karaktärsdrag.

Alla raser för med sig sina karaktärsdrag utifrån sina användningsområden till bordet och korten visas inte förrän efter upp till ett år. Ta till detta att många som avlar korsningar är riktiga slarvrar. Jag är emot slarv när det gäller barn och djur. De höftledsröntgar och ögonlyser sällan, de gör inte skillnad på stammar och tar därför inte reda på mer exakt vad som finns i hundarna.

Det är t.ex. en enorm skillnad på en schäfer som en tysk har fött upp för att skapa en bra skyddshund och en schäfer som en svensk plockat fram för att ställa ut. Den som avlar renrasigt vet ofta om detta. De lägger sällan skarpt på skarpt om de inte är beredda på att sätta sig på en krutdurk och be.


Kanske kan du inte mycket om hundar, men du har ju uppenbarligen ett gott förråd av sunt förnuft!
Mycket bra, tydligt och välformulerat inlägg!
Jag skriver under på alltihop!:bow:
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Jag önskar dig alla lycka till,och har du rätt kunskap så går det säkert bra,tycker inte att man ska avliva friska djur så länge de mår bra fysiskt och mentalt.Hon kan säkert ha ett kanonpsyke.
I såna här fall är jag egentligen inte orolig för vilket psyke hunden har. Det jag är mest orolig för är hur de olika egenskaperna från respektive hundras har blandats och getts.
Där du har en hund med kanske ett stort behov av att vakta, ett stort revirtänkande och nedsatt flockkänsla i en och samma hund.
Det kan bli så läskiga situationer då, situationer då hunden reagerar helt irrelevant och på ett sätt som ändå är helt naturligt för den. Dvs. det är visst en alldeles jättesnäll hund, men egenskaperna passar inte ihop och det kan bli kortslutning.
Ungefär som på en varghybrid. Vargen har ett starkt revirtänkande men är skygg för människor, hunden är inte rädd för människor och har en större aggressivitet (vad jag har förstått).
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Nu har jag inte haft tid att plöja genom hela den här lååånga tråden, men jag misstänker starkt att det inte är många som PLANERAR avel med så många raser i. Det handlar nog oftast om lösspringande vovvar som parat sig när tiken löpte och sen blev det som det blev. Ägaren kanske visste vad som hänt men valde att låta valparna födas ist för att ta tiken till veterinären och stoppa det hela i god tid.
Jag menar inte att Blandisägare är mindre noga med sina hundar och låter dom ränna hur som helst, men ett korn av sanning ligger det nog ändå i ett lite elakt (?) påstående att det oftare är Blandraser, speciellt på landet, som lever lite vind för våg och ränner runt. Betalar man 11 000:- för en hund håller man den nog under lite bättre uppsikt.
Jag vill INTE klanka ner på Blandisägare och säga att alla beter sig så, men det finns många, tyvärr! Jag har själv haft en Blandras som jag älskade innerligt och jag känner många ljuvliga Blandisar med rekorderliga ägare!


Jag tror tyvärr att du är lite naiv när det gäller detta.
Med tanke på att det finns folk som smugglar både knark och hundar osv. bara för att bli rika, kan man ju på sätt och vis förstå att mindre nogräknade personer ser en chans att helt lagligt om än omoraliskt tjäna 20-30000 på en kull som inte kostade nåt att ta fram:smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Startar en ny tråd för detta ämne. Mitt syfte var inte att dumförklara någon genom att använda ordet erkänd istället för godkänd, det...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 791
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp