Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Ja, jag är nog lite naiv, eller kanske jag önskar att det handlade om slarv istället för avsikt... Själv sitter jag här med en Beauceronkille, visserligen bara 12 veckor gammal ännu, men grannen har en blandis som dom köpte på Blocket, och hon ränner alltsom oftast in till oss, dyker ibland upp i vårt kök (!) utan förvarning. Häromdan sa dom lite glatt, att vad trevligt, då får vi prickiga valpar! :eek: Jag nästan frös till is. Min man ska nu bygga ett plank, ett HÖGT plank...
PS! Mulle säger Tjing! han dyker strax upp i ny version! DS.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Eftersom jag inte orkar beta igenom tråden..


en hund blir knappast livsfarlig pga av raser..det handlar väl snarare om personen bakom hunden. Allt går att tygla med kunskap.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Eftersom jag inte orkar beta igenom tråden..


en hund blir knappast livsfarlig pga av raser..det handlar väl snarare om personen bakom hunden. Allt går att tygla med kunskap.

Det är mer komplicerat än så. Om man tar en hund som i generationer avlats fram för att med skärpa försvara gård och egendom, och dessutom göra det självständigt med liten påverkan av människor, och kallar den "gullig" på blocket och säljer den för halva renraspriset till nybörjarhundägare, då är hunden farlig.

Det finns människor med kunskap om sådana hundar, men de flesta vill inte ha dom, förutom de som har behov av just de egenskaperna. Hunden blir farlig när man köper den och tror att man kan BORTSE från de egenskaperna.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

En hund kan definitivt vara farlig pga den genetiska bakgrunden, anslut dig inte till de okunniga som tror att hunden blir vad du gör den till oberoende av arv(då blir jag besviken)!
PL
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Om du tror att allt går att hantera så är du otroligt naiv. Det finns hundar som är så knas i skallen att inte ens eliten av hundförare skulle ta i dem med tång och då handlar det om medfödda egenskaper. Mentala krockar är inte ovanligt med just blandraser och jo, det kan ge en farlig hund. Det gäller exempelvis Rottweiler/APBT eller Blandningar med herdehundar och BC. Det spelar dessutom ingen roll om hunden kan hanteras av sin ägare. Den är fortfarande farlig.

Min hund är hanterbar av mig och några till, men hon blir inte mer pålitlig för det och fler sådana ska inte avlas fram.
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Har en blandras boxer/dobermann, det var en omplaceringsvalp. Alltså ingen planerad avel, vi tog henne hem till oss o hon har varit med på valpkurs kom 3:a av 15 st vi är stolta o vi har jobbat mycket med henne o hon passar in hos oss. Vi lägger mycket tid med henne o det är väl det som många inte orkar med renras eller blandras. Vi har så roligt ihop med henne o om hon varit renrasig hade ej spelat roll för hennes personlighet överväger allt annat. Vi har henne med oss överallt förutom på jobbet, så himla annorlunda är hon inte om jag jämför med min fd goldentik. Lite mer sprallig o leksen men ändå kelen o tillgiven. Så visst kan en blandras vara trevlig...:bump: Bara man har kunskap eller går kurser, finns massor med kurser att hämta in kunskap ifrån om man vill!! Lycka till med din hund !!
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Nu har jag läst båda dom här trådarna och jag tycker ungefär så här:

Jag är emot blandras avel i allmänhet däremot finns det korsningar som visat sej bli väldigt lyckade som ex schabrador lr /rottweiler och schäfer. Så viss blandras avel som är lite mer medveten där man korsar hundar med liknande behov och mentalitet så tycker jag det är okej.

Att blandraser ofta hammnar i fel händer beror nog oftast på att det finns en uppsjö av blandrashundar och dom är svårare att bli av med. Så då ställer ofta uppfödaren inte samma krav på köparen som en känd kennel oftast gör. (dock långt ifrån alla)

Sen som någon sa att man borde ta bort valparna om man råkar ut för en tjuvparning med olämpliga raser. Det skulle jag aldrig klara av att göra. Döda små friska djur ocg bara räkna med att det kommer gå åt helvete? Dom flesta hundarna blir bra och trevliga individer om dom har en bra ägare som vet vad det är för hund hon har i kopplet.

själv står jag lite i valet och kvalet vad jag ska göra nu när jag ska köpa hund. Bor i närheten av ett omplaceringshem och funderar på att åka å kolla på en labbe/flat korsning. Då vuxna hundar från sånna ställen ofta har svårare att få ett bra hem än en valp från en seriös uppfödare. Å andra sidan skulle det vara skönt med en valp där man vet att man har stöd från uppfödaren att kunna ringa när man behöver hjälp och man får träffa hundens föräldrar å allt.
så ah jag vet inte:P

ojoj svammel inlägg det här..hmm börjar märkas att jag inte sovit nåt inatt:P
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

På vilket sätt skulle shablador och schäfer/rottiskorsningar vara väldigt lyckade?
När du är på omplaceringshemmet så passa på och fråga vad de tycker.
Väg dessutom in att det inom renras avlen är krav på HD/AD fria indevider + känd mental status på en del av raserna,och ställ dig sedan frågan på hur många av hundarna som används i dom korsningarna upfyller kraven.

När jag jobbade på omplacerings hemmen så var det bland de vanligaste som kom in, förutom div. BC korsningar.
De är korsningar av flera krävande hundar, som dessutom behöver vara bra mentalt från början.
Inte sällan var hundarna kompellt odrägliga, kassa mentalt och framför allt - alldels för krävande för de okunniga och naiva stolpskotten som köpt dem. Oftast förstagångs hundägare med småbarn....
Så hamnade de hos oss av olika skäl.. Antingen för att familjen blivt allergiska när hunden var 1½(yeah right!) eller för att de tuggat på nån, eller för att husse hamnat i finkan.
Gissa hur lätt det var att hitta bra hem åt dem?
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Så tänkte puckot som behöll valpar efter alaskan malamut/pbblandis.... "men om de får seriösa ägare..." Seriösa ägare skulle inte drömma om att ha en sådan hund, om inte för att användas i drag.
Behöver jag tala om att flera av valparna omplacerades? Och att de allra flesta avlivades inom några år...

Eller pbkorsning/malonias? Jag älskar den hunden som indevid, men det är inget annat än ett mirakel att den nuvarnade ägaren står ut med odjuret. Hunden är hysterisk av energi, och med både rejält med kamplust och skärpa.

Eller ovtjarka/schäferhundarna som sålts som "familjehundar med lite vakt" till okunniga ägare... Jag blir mörkrädd för mindre.

Labrador/taxen, med totalt kroiga och skeva ben och med pungen släpande i backen så det blev skavsår.

En hel del hundar borde tas bort vid födslen, både med tanke på dem och omgivningen
 
Sv: Vi med blandraser är hemska människor, eller?

Din hund är skitläcker! Sötboll.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Startar en ny tråd för detta ämne. Mitt syfte var inte att dumförklara någon genom att använda ordet erkänd istället för godkänd, det...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 791
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp