Vi med amstaff :)

Sv: Vi med amstaff :)

Tjena! Tänkte bara skriva lite info, är Saddis kille här och klarade inte av att hålla mig borta längre pga att jag vill inte att folk ska få fel uppfattning om rasen vi valt.

Var också jag som valde rasen & kan mest om den. Det är en blandning mellan amstaff/pitbull & ett ex antal mastiff hundar därav det lugna temperamentet. Rasen i sig har gått igenom ett temperament test & är en av de raserna som har det absolut bästa temperamentet. Den är enbart avlade för show & för att tjäna stålar på. (De är ett försök att avla fram en muskel hund som är en ren familjehund) De lyckades också.

En rastypisk Bully är en hund som utstrålar styrka, vågar allt, mycket lojal & inte aggressiv, det är även en mycket barnkär hund. Men som många här också sagt så backar den såklart inte om det VERKLIGEN behövs. Var någon i tråden som frågade något i stil med "Varför inte bara köpa en amstaff?" Det skulle aldrig komma på fråga, överenergisk hund som tar språng på allt, har träffat många amstaffs. Jag tycker de är små & jobbiga hundar. Men det är bara vad jag tycker, SMAKEN ÄR SOM BAKEN.

Dessa övergödda grisar ni finner när ni googlar på "American Blue Bully" är ju inte direkt rastypiska.

Efter att kollat runt mycket på dessa så tycker jag de slår de mesta. Varför jag/vi valde att köpa en Bully är för att den är för oss mycket i ögonfallande, lojal sin familj + barnen. Mild i sitt temperament, har en del egenskaper från Amstaff/pitbull som är positiva men ändå inte överenergisk & gillar att bara slappa i soffan eller bara luta sin kropp mot dig. Ingen hund som springer runt inne, flåsar & flämtar som amstaffs. Att springa fram till andra hundar, människor & ta språng mot vilt är inte rastypiskt för en Bully, men för en amstaff.

Enda positiva med att äga en Amstaff (enligt mig) är om du verkligen jobbar stenhårt med din hund, annars ska du inte äga en Amstaff. Men jag ska jobba lite med min & köra wp och då passar denna hund perfekt. Nu kanske ni fått ett litet hum om varför jag/vi skaffade hund av rasen ambully/ambulldog =)


Du säger ju verkligen emot ditt val.
Upprepade gånger säger du att du verkligen inte gillar amstaff, men ändå köper du en amstaffkorsning:confused:
Sen att du inte heller verkar vilja ha ett viltintresse gör det ju ännu konstigare då det dessutom är ambull i er valp som är avlad för att jaga gris.


SNÄLLA, lägg in en bild på vad som är en typisk bully då så att vi andra kan se, för uppenbarligen är det ingen annan här heller som sett annat än feta engbulldoglookalikes.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Det jag inte förstår, är varför ni väljer att köpa en blandras som innehåller Amstaff (både som ras och i Bullyn) om ni inte tycker om den rasen?
Risken är väl stor att den är avlad på ren skit och ni får alla egenskaper som ni absolut inte vill ha i er blandis? :crazy:
 
Sv: Vi med amstaff :)

Du säger ju verkligen emot ditt val.
Upprepade gånger säger du att du verkligen inte gillar amstaff, men ändå köper du en amstaffkorsning:confused:
Sen att du inte heller verkar vilja ha ett viltintresse gör det ju ännu konstigare då det dessutom är ambull i er valp som är avlad för att jaga gris.


SNÄLLA, lägg in en bild på vad som är en typisk bully då så att vi andra kan se, för uppenbarligen är det ingen annan här heller som sett annat än feta engbulldoglookalikes.

Jag antar denna är korrekt eftersom den vunnit priser?:crazy:
http://www.egyptianbluebullies.com/gallery/index.html

Annars ser jag inte så stor skillnad på dem?
Bully bilder
 
Sv: Vi med amstaff :)

Rasen i sig har gått igenom ett temperament test & är en av de raserna som har det absolut bästa temperamentet.

Vart kan man se resultatet av dessa temperamentstest ?


Dessa övergödda grisar ni finner när ni googlar på "American Blue Bully" är ju inte direkt rastypiska.

Då undrar jag vad som är rastypiskt för om man söker sig till och vidare från American Bully kennel club så är det ju sådana bilder som visas ..

Jag är själv ägare till en Staff (= staffordshire bullterrier ) och är genuint intresserad av hur denna nya Bully ras är framtagen. För mig inger detta en väldigt oseriös bild av hur man tar fram en "ny" ras och American Bully kennel club gjorde i sin text faktiskt inte saken bättre.
 
Sv: Vi med amstaff :)

KL!
Till både Saddi och Saddis kille...

Ni skriver båda att ni inte gillar amstaff som ras och att ni av den orsaken väljer att köpa en blandras som innehåller bla amstaff och "lite annat".

Ni skiver även att ni inte har råd att köpa den ras ni egentligen vill ha, utan kompromissar med denna blandras för att det är det närmaste ni kan komma...
Hur mycket kostar valpen ni köpte? Om ni så gärna vill ha en "bully" och sparar 500.-/var i månaden = 15 månader = 30.000.- = ni hade fått den hund ni vill ha!

Men... Om vi bara ser till denna kull...
Använder man de bästa ras-representanterna till blandrasavel tror ni?
Är den aktuella valpens föräldrar hälsoundersökta på något vis? (Hd/Ad, ögon, andra rasbundna sjuksomar - som i alla fall am.staffen har en del av.)
Är den aktuella valpens föräldrar mentalt utvärderade på något vis? Mh, L-test?
Om denna "bully"-hane är så speciell och eftertraktad, hur kommer det sej att man parar honom med en blandrastik?

Att ni sedan inte tycker att de "rastypiska" bully-hundar som visas är "snygg" gör mej ytterligare fundersam...

Att det sedan finns ett antal klubbar i USA som "reggar" bully-hundar säger tyvärr ingenting. Det finns "kennelklubbar" för en massa olika blandraser där man kan skaffa sej en stamtavla...



Personligen har jag ju också "nästan" en staffe... Det är bara det att hon är lite högre, slankare, har ståndöron, någon längre päls än en vanlig staffe och av någon märklig anledning står det malinois i hennes stamtavla ;) :D

/Swat
 
Sv: Vi med amstaff :)

Halvt KL

Urklipp från den sidan Humelibumlan länkade till, under "temperament".

"Courageous and a persistent fighter if provoked. Highly protective of his owners and the owner's property, it will fight an enemy to the death if the enemy traps the dog in a corner and threatens its loved ones. This breed has a very high tolerance for pain. Socialize very thoroughly when young to curve any dog aggressive tendencies. "
 
Sv: Vi med amstaff :)

Rimmar ju illa med vad dom skriver på klubbens ( klubbarna, finns ju en hel del ) sida =/
All positive characteristics of the American Pit Bull were kept-like loyalty, stability with humans, and other impressive physical attributes. The traits of dog aggression and gameness were bred out of the breed, because the breed had no future purpose for those traits
 
Sv: Vi med amstaff :)

Halvt KL

Urklipp från den sidan Humelibumlan länkade till, under "temperament".

"Courageous and a persistent fighter if provoked. Highly protective of his owners and the owner's property, it will fight an enemy to the death if the enemy traps the dog in a corner and threatens its loved ones. This breed has a very high tolerance for pain. Socialize very thoroughly when young to curve any dog aggressive tendencies. "

Men hur läste jag då, kamphundsraserna är ju långt ifrån människoaggressiva och hyffsat dåliga vakthundar när det kommer till att gör något annat än att se lite farlig ut..

Hur lyckade de få in detta i rasen? :eek:
 
Sv: Vi med amstaff :)

Jag förstår inte riktigt vilka fördelar (?) en american bully har över en staffordshire bullterrier, vilka är av samma typ (ja inte lika extrem men liksom kamphundtypen) och mer familje/sällskapshund än amstaff

Såg jag en american bully skulle min första tanke vara

rase_123_3.jpg

+
a_The_English_Bulldog_3.jpg

=
Americanbullycorleonekennels2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med amstaff :)

Kl

Snacka om att helt förstöra en hel tråd, herregud!

Gör en ambully tråd om ni så gärna vill prata om det.

Jag har en pitbull valp, hade tänkte fråga om det var ok om jag oxå skrev här men nu vågar man knappt, bukemaffian är på g :crazy:
 
Sv: Vi med amstaff :)

:rofl:

Bukemaffia, vem 17 kom på det ordet egentligen. Används flitigt och återkommande men hittills lyser förklaringen med sin frånvaro ..

Skämt åsido, det hela började väldigt oskyldig då jag aldrig hört talas om denna "nya" ras. Att du inte skulle våga nämna din Apbt bara för att folk undrar i allmänhet om Bullyn förstår jag inte?
 
Sv: Vi med amstaff :)

:rofl:

Bukemaffia, vem 17 kom på det ordet egentligen. Används flitigt och återkommande men hittills lyser förklaringen med sin frånvaro ..

Skämtåsido, det hela började väldigt oskyldig då jag aldrig hört talas om denna "nya" ras. Att du inte skulle våga nämna din apbt bara för att folk undrar i allmänhet om Bullyn förstår jag inte?

Alltså, det är ju jag som är bukemaffian... :idea:;):p
Ordet Dyker väl upp så fort flera är emot en sak...
 
Sv: Vi med amstaff :)

Ja det vore nog bra.

Sin mammas mage :p


Calazirya:
Därför att det verkar alltid vara ett hett samtalsämne härinne (ang kamphundsraser) O jag antar att många skulle ifrågasätta varför jag valde en pitbull ist för en amstaff.

Humlan: o vägrar lägga ner :p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 281
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 889
Senast: cili
·
Hundhälsa De senaste tolv timmarna har jag verkligen känt mig som världens absolut sämsta matte, någonsin. Igår på dagen tog jag ut hundarna för...
2
Svar
22
· Visningar
4 583
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 375
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp