Vi med amstaff :)

Sv: Vi med amstaff :)

min kille, vito, han är 3 år. ställd lite granna med varierande resultat :D resultatet beror väl mest på om han ska leka pajas i ringen eller ej :cool: roligare hund har jag aldrig haft. en riktig liten clown :D

utställning när han var 2. fortf väldigt ung i kroppen.
21335241.jpg


21335240.jpg


men till vardags ser vi mer ut såhär
20899453.jpg


han ääälskar att springa :p
20899440.jpg
 
Sv: Vi med amstaff :)

Lägger in en bild på hur min hund såg ut när jag startade dammsugaren häromdagen:

39972_418997913785_633013785_4938375_2109796_n.jpg

Är det verkligen ren amstaff? ;):p
När dammsugaren startar här så startar även Mulle s.a.s och goes bananas i någon form av blandning mellan försöka hjälpa till/äta slangen/åka med på dammsugaren.. :banana:
 
Sv: Vi med amstaff :)

Nyfikenheten tog överhanden så jag googlade på American Bully och jag blir så ledsen... Det var något av det värsta jag sett. Hur man kan vilja stödja aveln av en sån ras (?) övergår mitt förstånd. :(

Själv lyckades jag bara googla mig till att det var någon blandning mellan Pitbull och amstaff och den såg ut som en överkörd groda ungefär..

Så du får helt enkelt berätta du vad du menar :)
 
Sv: Vi med amstaff :)

Nyfikenheten tog överhanden så jag googlade på American Bully och jag blir så ledsen... Det var något av det värsta jag sett. Hur man kan vilja stödja aveln av en sån ras (?) övergår mitt förstånd. :(

Varför inte? De har inga kända sjukdomar som många andra raser har, de har ingen kamplust som många liknande raser har utan är bara avlade till sällskap & show. Vad är problemet?
 
Sv: Vi med amstaff :)

Ett par bilder.

exempel 1

exempel 2
"Our featured stud is The Bull Master. He is exactly what we decribe above. He is the ultimate American Bully. "

En korsning mellan amstaff och pitbull blir knappast så grov. Min åsikt är att det är galenskap att ta fram ytterligare "raser" med den typen av kroppsbyggnad.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Inga "kända sjukdomar"?

Hur gammal är den här rasen? Vilka hälsoundersökningar görs regelmässigt på individerna? Vilka (friska) raser står som grund till denna ras?

Överbevisa mig gärna, jag har hemskt gärna fel i detta.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Jag tror problemet ligger i den otroligt konstiga kroppen som inte utstrålar någon form hälsosam kroppsbyggnad. Undra vad som mer är inkorsat än amstaff och pitbull? Huvuden på flera ser ut som om det borde vara engelsk bulldog eller någon slags mastiff.

Och "inga kända sjukdomar" betyder inte mer än att rasen inte har några dokumenterade sjukdomar, inte att dom inte finns.

Edit: Om inte motsatsen, dvs "den här rasen är sällan sjuk", finns dokumenterad istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med amstaff :)

Med kända sjukdomar menar jag att de inte är som tex Engelsk bulldog som är sönderavlad och är sjuk jämt och ständigt. Eller har stora problem med en sak så som många raser har mycket hudsjukdomar/eksem eller fel på höfterna. Du skrev att du inte tycker man ska stödja aveln av rasen, varför inte när de är bra i psyket och funkar som de ska i kroppen? Bara för du tycker de är fula?
 
Sv: Vi med amstaff :)

Nej jag har inte skrivit att de är sönderavlade?

Har du några svar på de tre frågor jag skrev tidigare?

---

Nu ändrade du ditt svar.

Fungerar de verkligen som de ska i kroppen när de ser ut som de gör?
 
Sv: Vi med amstaff :)

Jag ändrade mitt svar därför att jag läste fel. :)

Ja, de funkar verkligen som de ska i kroppen. De flesta ser ju inte ut som de på värsting bilderna ni länkade. Här är ex Benjis pappa;
SAM_0825.jpg


De är väldigt smidiga och alerta faktiskt och det har de ju fått från Amstaffen. De funkar bra för tex Weight Pulling men går att göra det mesta med dem eftersom de är så snabba, pigga och smidiga fast att de är så kompakta. Jag har tex tänk köra lite Agility med Benji.

Rasen är ungefär 20 år gammal så visst den är inte så gammal men än så länge har det inte varit några kända hälsoproblem för just den rasen. Jag vet faktiskt inte om de gör några "speciella" undersökningar men de gör ju såklart samma hälsoundersökningar som de gör med alla andra hundar. Jag vet inte allt om rasen eftersom det är väldigt svårt att hitta information. Men har varit i kontakt med flera uppfödare i Usa som fött upp hundarna i många år och känner han som "startade" rasen och ställt massor av frågor om rasen och hälsan innan vi beslutade oss för att åka och träffa Benjis pappa.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Ok. Jag backar för stunden även om jag fortfarande är tveksam till om det behövs en sådan ras till. Jag hoppas Benji får en god hälsa och önskar lycka till.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Men om det är "både" amstaff och apbt i denna Bully samt att rasen i sig är relativt ny så har jag svårt att hänga med i att hunden inte skulle ha någon kamplust..

Staffen har inte avlats för hundkamp under en betydligt längre period men nog fan har dom kamplust ut av helskotta iaf..

Hur är det i USA får dom reggas som erkänd riktigt ras nu?
 
Sv: Vi med amstaff :)

Jag sa aldrig att min hund inte har kamplust. Jag sa att bullyn inte har det då de har avlat bort den, men min hund är ju inte 100% bully ;)

Jag tror att den har det, jag tänker inte svära på det men tror det då det på en av de stora informationssidorna hänvisar till;
ABKC = American Bully Kennel Club
UCA = United Canine Association
DRA = Dog Registry of America, Inc.
EBKC = European Bully Kennel Club
 
Sv: Vi med amstaff :)

Avlats bort på 20 år :O WOW jag är faktiskt imponerad!
Am Bully är en mix mastiff, bulldog och terrier; tex engelsk bulldog, Neapolitansk mastiff och engelsk staffe. variant 2: Bullmastiff, pitbull, am bulldogg, staffe osv.
Vad man ville få ut är en lågställd hund som är bredare än vad den är hög och det hela började med att folk såg en marknad på blåa eller röda otroligt kralliga jyckar, "min hund är ballare än din".
Jag har inte någonting emot nya rasers uppkomst, men personligen gillar jag INTE extremavel om hunden blir lidandes.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 281
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 889
Senast: cili
·
Hundhälsa De senaste tolv timmarna har jag verkligen känt mig som världens absolut sämsta matte, någonsin. Igår på dagen tog jag ut hundarna för...
2
Svar
22
· Visningar
4 583
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 375
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Perlino
  • Ridbyxor för kurvor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp