Vi med amstaff :)

Sv: Vi med amstaff :)

Jag skrev inte om din hund utan Bullyn ren generellt och det känns ändå väldigt otroligt att dom på bara 20 år ska ha avlat bort en så stark egenskap som kamplust.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Jag sa aldrig att min hund inte har kamplust. Jag sa att bullyn inte har det då de har avlat bort den, men min hund är ju inte 100% bully ;)

Jag tror att den har det, jag tänker inte svära på det men tror det då det på en av de stora informationssidorna hänvisar till;
ABKC = American Bully Kennel Club
UCA = United Canine Association
DRA = Dog Registry of America, Inc.
EBKC = European Bully Kennel Club

Men vänta nu, 20 år för att avla bort kamplusten?
Amstaffen slutade avlas för kamp på 1940 talet....
 
Sv: Vi med amstaff :)

Vad har Amstaffen med det här att göra?

Jag kanske förklarade lite fel, de har kamplust men "gameness" är bortavlad, de är mildare i tempramentet än många andra raser.

Jag är som sagt ingen expert på rasen då det inte finns så mycket information så ni får söka själva och läsa om dem istället för att fråga ut mig om hur det kan blivit så. Inte f*n vet jag, jag har aldrig avlat hundar. Men det är vad som står och det är vad jag märkt av genom den erfarenheten jag fått av information från uppfödare, han som startade rasen, av att träffa pappan och änsålänge av valpisen.
 
Sv: Vi med amstaff :)

JuniNatt: Himla söt amstaff! Amstaff är inte min typ av hund men den valpen är bara sjukt söt med sin tecking och allt :love:



Inte vette jag om jag tycker de såg särskilt alerta, smidiga och pigga ut. Rör sig som en fläskig labrador ungefär :angel:
Men man har ju olika referenspunkter :)

De är ju inte som en BC direkt ;) Men de är inte så stela och klumpiga som det ser ut på kort.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med amstaff :)

Jisses vilka feta hundar:eek:


Fattar inte grejen riktigt, varför inte köpa en staff av liknande typ istället?

Håller du den tjock så ser den ju ut som dom på filmen + att du får en reggad hund med dokumenterad hälsostatistik.

(OBS. Det där med att hålla hunden tjock var ironi, jag gillar rippade hundar, ville bara få fram att om hundarna på filmen varit i form hade de inte sett mkt bredare ut än en staff. Säg nej till fläsk!)
 
Sv: Vi med amstaff :)

De ser ju lite tjocka ut men de flesta har mest muskler (den på filmen var väl lite småfet ja, jag tyckte inte den var fin men var första videon jag hittade där de rörde sig:D)

Men jag ska använda Benji till Weight Pulling så ingen chans att den killen blir tjock :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med amstaff :)

Jag håller inte med.
Har nog aldrig hittills sett en bully som är i form.


Och om det är WP du vill hålla på med, varför köpa en hund med mindre drifter?
Ska du jobba med hunden är det ju faktiskt en fördel att ha lite terriertryck och kamp i hunden.


Här är min kompis staff som just börjat med WP. Ställer frågan igen, vaarför inte köpa en staff av den här typen?

34199_403210925677_738990677_4409041_4984998_n.jpg
 
Sv: Vi med amstaff :)

Dörför att jag redan har en Dogo Canario jag ska köra med ordentligt, försöka komma upp i tävlingsklass. Med lillkillen ska jag bara träna för att att det är roligt och för att han ska få aktivera sig och bygga upp en fin kropp.
Är inte så förtjust i Amstaff som ras, vet dock inte så mycket om dem utan då utgår bara från de jag träffat. Att jag skaffade Bullyn är helt enkelt för att jag fastnat för rasen och han passar mycket bättre ihop med tiken, är det svårigheter med det?
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med amstaff :)

Är inte så förtjust i Amstaff som ras, vet dock inte så mycket om dem utan då utgår bara från de jag träffat. Att jag skaffade Bullyn är helt enkelt för att jag fastnat för rasen och han passar mycket bättre ihop med tiken, är det svårigheter med det?

Hur mkt vet du om bullyn då?
Visst att man kan läsa sig till mycket, men innan man träffat ett gäng individer IRL vid olika tillfällen så har man inte så mkt hum om hur hundarna är i verkligheten.

Jag har inga problem med att du visst får välja hund själv, men jag tycker dina argument är lite konstiga.


Kan du inte länka en bild på en bully som är
i form? Jag har sökt men hittar inte, skulle vara intressant att se hur dom ser ut under späcket:)
 
Sv: Vi med amstaff :)

Dörför att jag redan har en Dogo Canario jag ska köra med ordentligt, försöka komma upp i tävlingsklass. Med lillkillen ska jag bara träna för att att det är roligt och för att han ska få aktivera sig och bygga upp en fin kropp.
Är inte så förtjust i Amstaff som ras, vet dock inte så mycket om dem utan då utgår bara från de jag träffat. Att jag skaffade Bullyn är helt enkelt för att jag fastnat för rasen och han passar mycket bättre ihop med tiken, är det svårigheter med det?

Men vänta lite nu... Du kan först ingetning om rasen, dessutom har du en blandras, men endå fastnade du för "rasen".,....:angel:
Känner du alltså människan som "startade rasen"? Då borde du ju vara expert?

Ja ja...
 
Sv: Vi med amstaff :)

JuniNatt: Himla söt amstaff! Amstaff är inte min typ av hund men den valpen är bara sjukt söt med sin tecking och allt :love:

Tack :) Hon är helt underbar :love: Just nu ligger hon här bredvid mig i sängen. Eller inte bredvid så mycket som uppe på :grin:
 
Sv: Vi med amstaff :)

Vad har Amstaffen med det här att göra?

Jag kanske förklarade lite fel, de har kamplust men "gameness" är bortavlad, de är mildare i tempramentet än många andra raser.

Jag är som sagt ingen expert på rasen då det inte finns så mycket information så ni får söka själva och läsa om dem istället för att fråga ut mig om hur det kan blivit så. Inte f*n vet jag, jag har aldrig avlat hundar. Men det är vad som står och det är vad jag märkt av genom den erfarenheten jag fått av information från uppfödare, han som startade rasen, av att träffa pappan och änsålänge av valpisen.

Jo, dels är amstaffen en del i ambull om jag förstod saken rätt och det tar något längre tid att avla bort en egenskap än 20 år, amstaffen som jag då sa, är en avlad utställningshund sen 1940 talet, alltså inte avlad på aggression eller gemerness, utan enbart på utseende och som fungerande utställningshund och fortfarande så finns kamplust och de många säger inte nej tack till ett slagsmål om de blir utmanade.
Så att tro att den egenskapen är bortavlad på 20 år, låter väldigt naivt.

Sen är det ju bra då, förståss, att de avlar på individer med milt temprament.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Jag tänker seriöst inte sitta och försvara mitt val av ras i 100 inlägg, tänkte bara vara med i tråden för att han har amstaff i sig men skiter i det då jag inte orkar.

Svarar på några sista grejer sen kan ni töla om era amstaff hundar istället för att klanka ner på Bully'n;

- Jag känner inte han som startade rasen, men har pratat med massor av uppfödare från Usa som har flera hundar från honom och har gett mig svar på de frågor jag haft.

- Jag kan fortfarande ingenting om avel men vad jag sett på hundarna jag träffat och hört av uppfödare/läst så ska gamenessen vara bortavlad. Sedan tänker inte jag sitta och motbevisa er utan ni får hitta er egen information om det.

- Jag skaffade en blandras med renrasig pappa därför att den här killen är det närmsta man kan komma Bully'n i Sverige om man inte vill importera en renrasig för ca 30.000:- vilket jag inte kommer ha råd med inom många år.

- Jag sa inte att jag inte kan något om rasen, jag sa att jag inte var expert vilket är svårt att vara på en ras som inte har kommit så mycket till Sverige ännu, men jag fastnade för rasen först för deras utseende men sedan efter att ha läst om dem/frågat frågor och av den informationen tyckte jag att de passade mig/Milah perfekt och sedan efter att ha träffat dem var jag körd.

Nu kan ni lägga ner frågorna, sök på google på bild & information själva.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Nu kan ni lägga ner frågorna, sök på google på bild & information själva.

Eftersom du uppenbarligen inte heller har svaren på frågorna men är den som har en sån här hund i koppel skulle jag faktiskt rekommendera att du sökte upp den informationen själv. Att gå runt och tro att en amstaff/pitbull/bulldogg-korsning inte har kamplust låter som bäddat för trubbel.
Och det sagt i all välmening.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Faktiskt Saddi..

Jag håller med Skogstrollet i denna fråga, att tro att dessa hundar inte svarar upp och kan slåss känns verkligen som att man håller huvudet i det blå helt seriöst. Nu var det faktiskt ( från min sida ) inte meningen att du skulle känna dig påhoppad av mina frågor, men av de svar jag har fått ( av dig och av att googla ) så är jag fortfarande skeptisk till att rasen dels är så frisk som man vill påskina och dels att det enbart skulle vara en showhund utan kamplust.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Oj vilken trevlig attityd!
Passar väl utmärkt in i facket för just de ägare av kampraser som så många har fördommar om.. :(

Men om du vill tro att det tar 2-4 generationer att avla bort en egenskap, så får du ju naturligtvis tro det..

Men nu har ju din iallafall Amstaff i sig och där har de inte lyckats avla bort kamplusten på 70-80 år trots att det är en ren utställningsras, så vill den slåss, kan du ju alltid skylla på amstaffen :idea:
 
Sv: Vi med amstaff :)

Tjena! Tänkte bara skriva lite info, är Saddis kille här och klarade inte av att hålla mig borta längre pga att jag vill inte att folk ska få fel uppfattning om rasen vi valt.

Var också jag som valde rasen & kan mest om den. Det är en blandning mellan amstaff/pitbull & ett ex antal mastiff hundar därav det lugna temperamentet. Rasen i sig har gått igenom ett temperament test & är en av de raserna som har det absolut bästa temperamentet. Den är enbart avlade för show & för att tjäna stålar på. (De är ett försök att avla fram en muskel hund som är en ren familjehund) De lyckades också.

En rastypisk Bully är en hund som utstrålar styrka, vågar allt, mycket lojal & inte aggressiv, det är även en mycket barnkär hund. Men som många här också sagt så backar den såklart inte om det VERKLIGEN behövs. Var någon i tråden som frågade något i stil med "Varför inte bara köpa en amstaff?" Det skulle aldrig komma på fråga, överenergisk hund som tar språng på allt, har träffat många amstaffs. Jag tycker de är små & jobbiga hundar. Men det är bara vad jag tycker, SMAKEN ÄR SOM BAKEN.

Dessa övergödda grisar ni finner när ni googlar på "American Blue Bully" är ju inte direkt rastypiska.

Efter att kollat runt mycket på dessa så tycker jag de slår de mesta. Varför jag/vi valde att köpa en Bully är för att den är för oss mycket i ögonfallande, lojal sin familj + barnen. Mild i sitt temperament, har en del egenskaper från Amstaff/pitbull som är positiva men ändå inte överenergisk & gillar att bara slappa i soffan eller bara luta sin kropp mot dig. Ingen hund som springer runt inne, flåsar & flämtar som amstaffs. Att springa fram till andra hundar, människor & ta språng mot vilt är inte rastypiskt för en Bully, men för en amstaff.

Enda positiva med att äga en Amstaff (enligt mig) är om du verkligen jobbar stenhårt med din hund, annars ska du inte äga en Amstaff. Men jag ska jobba lite med min & köra wp och då passar denna hund perfekt. Nu kanske ni fått ett litet hum om varför jag/vi skaffade hund av rasen ambully/ambulldog =)
 
Sv: Vi med amstaff :)

Kan du inte lägga in en bild på en ambully som du tycker ser "typisk" ut?

För mig låter rasen mest som en amstaff på lugnande utifrån din beskrivning.
 
Sv: Vi med amstaff :)

Var också jag som valde rasen & kan mest om den.

"Varför inte bara köpa en amstaff?" Det skulle aldrig komma på fråga, överenergisk hund som tar språng på allt, har träffat många amstaffs. Jag tycker de är små & jobbiga hundar. Men det är bara vad jag tycker, SMAKEN ÄR SOM BAKEN.

Men alltså, ni har inte valt en ras. Ni har valt en blandras.

Eran hund är 25% amstaff? Har ni otur kan eran hund bli precis som en renrasig amstaff i temperamentet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 281
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 889
Senast: cili
·
Hundhälsa De senaste tolv timmarna har jag verkligen känt mig som världens absolut sämsta matte, någonsin. Igår på dagen tog jag ut hundarna för...
2
Svar
22
· Visningar
4 583
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 375
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Perlino
  • Hjälmar
  • Hingststationer

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp