Torra slemhinnor

sthu

Trådstartare
Efter graviditet har jag fått så sjukt torra slemhinnor och hud.
Läser att många fått god hjälp av havtornstabletter. Men det finns ju så många olika sorter! Och ärligt talat, jag orkar inte googla runt och kolla recensioner och skillnader på olika produkter..

Så jag vänder mig hit! Kära bukefalister, vad rekommenderar ni mot torra slemhinnor och torr hud?
 
Efter graviditet har jag fått så sjukt torra slemhinnor och hud.
Läser att många fått god hjälp av havtornstabletter. Men det finns ju så många olika sorter! Och ärligt talat, jag orkar inte googla runt och kolla recensioner och skillnader på olika produkter..

Så jag vänder mig hit! Kära bukefalister, vad rekommenderar ni mot torra slemhinnor och torr hud?
Omega 3 och Jättenattljusolja!
 
Efter graviditet har jag fått så sjukt torra slemhinnor och hud.
Läser att många fått god hjälp av havtornstabletter. Men det finns ju så många olika sorter! Och ärligt talat, jag orkar inte googla runt och kolla recensioner och skillnader på olika produkter..

Så jag vänder mig hit! Kära bukefalister, vad rekommenderar ni mot torra slemhinnor och torr hud?

Jag köper havtorn från Topformula, den är bra och billig. Sedan tar jag jättenattljusolja också, främst för klimakteriebesvär men den hjälper hud/slemhinnor också. Sedan är Multigyn gel för torra slemhinnor räddningen vad gäller fiffi.

Edit: Och Cosrx serie med snigelslem är gudomlig för torr hud! Sedan använder jag Holika Holika Good Cera lotion till kroppen, den var verkligen en gamechanger.
 
Omega 3 tar jag redan, ska prova lägga till havtorn tror jag :)
Ska kolla på TopFormula, tack för tipset!
Ska kolla på jättenattljusolja med.

@athena_arabians jag fick en kompres från Multi gyn på BB (för brösten visserligen) och satan vad ont det gjorde! Blivit lite feg att använda deras produkter sen :o
 
Omega 3 tar jag redan, ska prova lägga till havtorn tror jag :)
Ska kolla på TopFormula, tack för tipset!
Ska kolla på jättenattljusolja med.

@athena_arabians jag fick en kompres från Multi gyn på BB (för brösten visserligen) och satan vad ont det gjorde! Blivit lite feg att använda deras produkter sen :o

Jag har aldrig haft problem med Multigyn för vaginal användning och då är jag ändå känslig och har reagerat på andra produkter med samma syfte. För mig har den verkligen varit en räddning.
 
Jag har aldrig haft problem med Multigyn för vaginal användning och då är jag ändå känslig och har reagerat på andra produkter med samma syfte. För mig har den verkligen varit en räddning.
Kanske ska våga prova ändå. Nånting måste jag ju göra som hjälper nu.

De där kompresserna jag fick var hemska.. Om det var sårigt innan blev det tio resor värre efter.
 
@sthu om jag inte missminner mig så har du ganska nyligen fött barn? Vagifem används för torra slemhinnor i underlivet orsakade av östrogenbrist efter menopaus. Jag tror inte att du är där än om du nyss fött barn.
Det finns en hel del produkter man kan använda mot torra slemhinnor i underlivet, som inte är östrogenbaserade. Det kan t.ex vara fuktgel, fuktkräm eller något liknande, finns flera olika tillverkare. Sen kan jag också rekommendera intimolja för rengöring. Även det finns flera olika tillverkare.
Havtorn kan hjälpa generellt mot torra slemhinnor. Jag skulle tro att det går att använda vilket fabrikat som helst även av detta.

Räcker inte detta så skulle jag rekommendera en vårdkontakt innan du börjar experomentera med hormontillförsel.
 
Efter graviditet har jag fått så sjukt torra slemhinnor och hud.
Läser att många fått god hjälp av havtornstabletter. Men det finns ju så många olika sorter! Och ärligt talat, jag orkar inte googla runt och kolla recensioner och skillnader på olika produkter..

Så jag vänder mig hit! Kära bukefalister, vad rekommenderar ni mot torra slemhinnor och torr hud?
Jag har fått rekommenderat olivolja till torrt underliv senast när jag var på cellprovtagning.
 
@sthu om jag inte missminner mig så har du ganska nyligen fött barn? Vagifem används för torra slemhinnor i underlivet orsakade av östrogenbrist efter menopaus. Jag tror inte att du är där än om du nyss fött barn.
Det finns en hel del produkter man kan använda mot torra slemhinnor i underlivet, som inte är östrogenbaserade. Det kan t.ex vara fuktgel, fuktkräm eller något liknande, finns flera olika tillverkare. Sen kan jag också rekommendera intimolja för rengöring. Även det finns flera olika tillverkare.
Havtorn kan hjälpa generellt mot torra slemhinnor. Jag skulle tro att det går att använda vilket fabrikat som helst även av detta.

Räcker inte detta så skulle jag rekommendera en vårdkontakt innan du börjar experomentera med hormontillförsel.

Instämmer, det var därför jag tipsade om Multigyn. Även innan klimakteriet hade jag torra slemhinnor och fuktgel var verkligen räddningen.
 
@sthu om jag inte missminner mig så har du ganska nyligen fött barn? Vagifem används för torra slemhinnor i underlivet orsakade av östrogenbrist efter menopaus. Jag tror inte att du är där än om du nyss fött barn.
Det finns en hel del produkter man kan använda mot torra slemhinnor i underlivet, som inte är östrogenbaserade. Det kan t.ex vara fuktgel, fuktkräm eller något liknande, finns flera olika tillverkare. Sen kan jag också rekommendera intimolja för rengöring. Även det finns flera olika tillverkare.
Havtorn kan hjälpa generellt mot torra slemhinnor. Jag skulle tro att det går att använda vilket fabrikat som helst även av detta.

Räcker inte detta så skulle jag rekommendera en vårdkontakt innan du börjar experomentera med hormontillförsel.
Jag funderade över det och lät bli att skriva först eftersom jag inte visste. Men efter att @Modest skrivit om lokalt östrogen så bedömde jag att det var okej att tipsa - om det inte är så att det finns något annat östrogen som fungerar annorlunda som hon menade.
 
@sthu om jag inte missminner mig så har du ganska nyligen fött barn? Vagifem används för torra slemhinnor i underlivet orsakade av östrogenbrist efter menopaus. Jag tror inte att du är där än om du nyss fött barn.
Det finns en hel del produkter man kan använda mot torra slemhinnor i underlivet, som inte är östrogenbaserade. Det kan t.ex vara fuktgel, fuktkräm eller något liknande, finns flera olika tillverkare. Sen kan jag också rekommendera intimolja för rengöring. Även det finns flera olika tillverkare.
Havtorn kan hjälpa generellt mot torra slemhinnor. Jag skulle tro att det går att använda vilket fabrikat som helst även av detta.

Räcker inte detta så skulle jag rekommendera en vårdkontakt innan du börjar experomentera med hormontillförsel.

Man har en liknande process postpartum, dvs orsakat av låga östrogennivåer precis som i klimakteriet. Därav rekommenderas lokalt östrogen alltså till kvinnor postpartum för torra och sköra slemhinnor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 538
Senast: Grazing
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 301
Senast: Stinaelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
30 774
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 830
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp