Vi kanske ska köpa hund =)

M

miffogreta

Vilken hundras passar bäst i en familj med två stora barn (13 & 17)? mamma vill inte ha golden eller labbe, inte jag heller för den delen. Jag är sugen på en dalmantiner, men jag vet inte särskilt mycket om dom.. hur är dom i lynnet generellt? eller tipsa gärna om andra raser (renrasigt) som kan tänkas att passa! :)
vi vill bestämma oss för en ras, så att ett köp kan ske till nästa sommar. det känns bäst att beslutet får växa in och man verkligen är säker på att man vill ha en hund.. + att mamma har sommarlov då hon jobbar inom skolan så det är ju den bästa tiden att skaffa en hund.. :)
Tips hitåt!! :idea:

Du måste nog berätta lite mer vad förslags hund du vill ha... vill du ha en långhårig/korthårig, vilket temperament, vad har du tänkt att ha hunden till, hur bor ni osv...

ehm :o kan ju vara bra :p
Vi vill ha en korthårig, glad hund.
En som kan hänga med på det mesta.. lättlärd å mittemellan storlek..
vi bor i en byhåla som räknas som landet för storstadsbor, i en stor villa på 300kvm + stor tomt.
å så har vi 3 katter, så den bör ju inte äta sånna :p

Jag har ju en förkärlek till tollare (nova scotia duck tolling retriever). Mellanstora och trevliga hundar. De tycker om att jobba, och är jättefina familjehundar! Kanske vore nåt? :)

Jag älskar också Tollare. Jättegoa!! :love: Lätt att jag ska ha en sån när jag skaffar hund.

Vad ska hunden användas till??? Enbart sällskap?? Eller ni vill tävla lydnad, agility, jaga, spåra??

Vilka ambitioner har ni och vilka kunskaper finns inom familjen???

Man ska ju inte bara skaffa en hund sådär, jag är ju av den uppfattningen att en hund ska ha ett arbete :o Typ vallning, träna lydnad aktivt, spåra osv.. tror väl inte att så många hundar mår så bara av att bara vara...

//E

Vi vill ha en sällskapshund, något "arbete" har vi inte hittat på ännu, men det är möjligt att det kan bli så... Mamma och pappa hade hund förut, innan jag va född, men dom anser sig inte vara särskilt kunniga. så det bör ju vara en relativt lätt hund, eller vad man ska säga.
Vi tänkte även på en engelsk springer spaniel... :)

är du ute efter en "stor", korthårig, relativt lättlärd, glad hund utan större jaktinstingt att kanske ha med på ridturer tycker jag att ditt egna förslag dalmatiner verkar perfekt, då dom är anpassade för att hänga med och vara runt hästar och hästfolk, annars kanske nån utav dom korthåriga sennen raserna skulle vara något?

Lite länkar till rasklubbar:
Dalmatiner

Sennen hundarna

Även till Heira:

Tollare är INTE familjehundar, har aldrig varit och kommer så länge det finns seriösa uppfödare aldrig att bli.
Tollaren är en arbetande och mycket aktiv jakthund, att den sedan väl aktiverad fungerar bra i hemmet är en bonus. Som rena familjehundar finns det redan en uppsjö av raser utan att man behöver förstöra en fin och duglig ras som tollaren, som tyvärr har sitt mycket söta utseende emot sig.

Förlåt mitt någon snäva inlägg, men jag slår bakut när jag läser tollare och familjehund i samma mening.

Till trådskrivaren: Det är nog klokt att su inte funderar på tollare, verkar inte vara rätt hund och verkar inte ha det ni söker efter.

/
Susanne

Ledsen om du missuppfattade mitt inlägg, där jag även skrev att den vill jobba... jag anser inte att någon hund egentligen ska vara rena familjehundar utan alla kräver något sorts arbete och stimulans.

jag tycker att nu ska kolla på en blandras. vi har en labbe och en blandning mellan bichon havannes och lhasa apso. och han är jättetrevlig. nicke som han heter är ca 40 cm hög. han är lätt och ha med sig och är en riktig familjehund, men behöver komma ut mycket. men de är lite vakthundar. om ni vill ha numret till uppfödaren så säg till. annars är rottwiler en fin ras. alla säger att det är kanmp hundar, :mad:, men min kompis familj har en kennel och det är också jättetrevliga hundar! :)
Lycka till! ;)

En rottweiler är INTE en lämplig sällskapsras.

Rasen i sig kräver så mycket mer än promenader och någon träning då och då.

Om korthårig inte är ett krav så finns få hundar som är så trevliga som springer spaniel (både engelsk och waelsisk)
Älskar att vara med på allt, väldigt sociala och lättlärda. Såå vackra och snälla och trevliga. Har själv en engelsk (hon är dock lite rädd för hästar) men många tycker om att va i staller och springa med över fälten och i skogen.
Tyverr finns en del exemplar som är sämre uppfostrade (konstigt eftersom de är så lätta att uppfostra?!!) Men de flesta skäller inte på besökare, biter inte katter eller kaniner, kan vara lösa överallt osv...
:love: :love: :love: :love:

Anledningen till att många spaniels är sämre uppfostrade ligger mycket i att dom är understimulerade.

Springer Spaniel är en jakthund som kräver såväl fysisk som psykisk motion.

Du kanske fick en valp men mindre jaktinstinkt, men jag har sett baksidan av att hålla en spingerspaniel som enbart sällskapshund.

Och att dom inte skulle bita katter och kaniner samt inte skäller på besökare har inte så mycket med rasen att göra, utan uppfostran.

Varför heta miffogreta? Jag menar... :D det låter lite roligt, är det meningen? (F´låt att jag frågar mitt i så här)

dalmatiner är jättefina hundar! jag hade en när jag var yngre, som tyvärr förolyckades i tidig ålder. men de är glada och trevliga. kanske inte de mest lättdresserade, men inte jättesvåra. de behöver en del fysisk motion, men klarar sig med lättare tankearbete. nackdelen är dock att de fäller hela tiden.

väljer du dalmatiner får du en hund som är lite annorlunda än mängden, både på insidan och utsidan (du vet väl att dalmatiner skrattar?)

Rottis som sällskapshund går alldeles ypperligt om man kör lydnasdressyr till husbehov och tar långa promenader...

Handlar mest om att du skall vara människa nog att hålla en sådan hund på mattan, det innefattar att du är den som bestämmer.. Ledarskap är A och O..

Alla rottisar är nämligen inte lämpade som arbetande hundar, även om alla som har rottis tror det.. Kan ha med psyke och framförallt hundens personlighet att göra.. Endel rottisar tål nämligen inte pressen! :)...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 238
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 785
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar