Vetranquil - dosering?

K

Katinka

Fick Ventranquil utskrivet av min veterinär i onsdags när jag var på sjukbesök med min femåring. Blev lite hastigt precis när jag skulle åka därifrån och kom på att jag ville ha något lugnande till hästen och fick då en burk Vetranquil. Frågade inte om doseringen - trodde givetvis att det stod på burken - vilket det iofs gjorde fast på franska...

Någon som vet vad lagom dos är för ett halvblod (skall ges innan promenad)?

Sv: Vetranquil - dosering?

På burken står det 1 dosmått till 80-200 kg häst. Jag ger 2 mått till en häst på 570 kg, och det tar bort explosionerna, men hon är fortfarande pigg och alert (min veterinär skrev på receptet 1 dosmått per 300 kg häst för lätt sedering innan motion).

Men det bästa är väl att du ringer och frågar din veterinär hur du ska dosera till din häst!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Efter gårdagens lite väl spännande veterinärbesök fick jag plegicil utskrivet för att kunna genomföra starten på igångsättningen på ett...
Svar
16
· Visningar
2 513
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 792
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 664
Senast: AlmostEasy
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 091
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka