Veterinären tycker vi ska Avliva...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Har ni provat med en grimma som går att knäppa upp både i nacken och framme på nosen?
Som den här grimman går att göra med. Nu är detta visserligen en fölgrimma men det finns även till stora hästar.
http://www.horze.se/images/products/41/22/22180_m.jpg
Har man en sådan så kan man börja med att knäppa upp bägge spännena och först lägga den om halsen. När hästen accepterat att ha den om halsen kan försiktigt börja lägga den om nosen. För att så småning om knäppa den och vips har hästen grimma på sig.
Lite beroende på hur rädd hästen är så kan det ta allt från bara ett försök till någon veckas träning innan grimma sitter där. Hittills har jag inte gått bet på någon häst med den metoden. Hästen slipper stressen både med att dra över öronen och sticka in nosen i den.

Vi hade exakt samma problem med eb av våra två åringar.. men som tur va så känner vi en riiktigt duktig häst karl som hjälpte os. hur han gjorde har jag ingen aning om för jag mockade i en annan box då..Men han stod iaf utanför boxdörren med en longeringslina in i boxen (vart den tog vägen, Ingen aning:P) och simsalabim 10 min senare hade hon på sig grimman, Vart jag ville komma med storyn är att jag vet hur jävla skit jobbig sitsen är! :p
Och vad är det för j*vla idiot till vet. du har? Skaffa en ny! Herregud om min vet. skulle ha mage att säga så... Va arg jag skulle bli!

Hoppas verkligen att du får tag på någon vet. som har lust att komma och hjälpa dig med att skjuta pil på honom! Om inte dom första vill för en sån sak så FORTSÄTT RINGA RUNT! Det finns alltid nån som är villig att hjälpa och Glöm inte att spänna grimman ORDENTLIGT denna gången så han inte får av sig den!

Fortsätt uppdatera vill jätte gärna veta hur det går! Lycka till :D

skulle behöva skickas till nån som kan arbeta med detta.. han kan ju säkert bli bra men det kräver mycket tålamod

vi hade halsring på en som inte gick att få på grimma i hagen om han fick av sig den, halsringen satt ju iaf kvar:) vi tränade bort det med mycket tålamod:)

Det var inte vi som satt på han grimman sist, så vet inte hur den satt..

Jag fortsätter uppdatera...

Hoppas verkligen att du får tag på någon vet. som har lust att komma och hjälpa dig med att skjuta pil på honom! Om inte dom första vill för en sån sak så FORTSÄTT RINGA RUNT! Det finns alltid nån som är villig att hjälpa och Glöm inte att spänna grimman ORDENTLIGT denna gången så han inte får av sig den!

Vill bara påpeka att det är inte något veterinären ska VILJA, utan det krävs en speciell utbildning för att få skjuta bedövningspil. Så TS ska alltså ringa tag i en veterinär med just denna utbildningen isf :)

Vad är dte för uppfödare som inte vant honom vid grimma som föl? Ansvarslöst!
Vi har också uppfödning av islandshästar ch hanterar dem ytterst lite när de är små. Hingstarna blir i stort sett bara hanterade när de måste, när hovslagaren kommer, vid avmaskning och liknanade. Men efetrsom alla har fått grimma på sig när de är fö, så är dte sällan problem. Dock får vi andras unghingstar till oss som är livrädda och aldrig haft en grimma på sig. När de är två brukar det dock aldrig vara några problem med att trycka upp dme i ett hörn och lugnt, men bestämt få tag i dem. Nu verkar dte ju inte fungera på eran 2:åring, vilket låter väldigt märkligt. En tvåårig islandshäst, är inte särskilt stor och är man bara tillräckligt lugn, van, snabb och stark, så borde det gå i en mindre box, att få på en grimma. Men ni har inte tillgång till box, utan bara ligghall/utestall?

Vi har haft ett sto en gång som varit undantaget på regeln ovan m att "det alltid går", hon var dock vuxen, islandsfödd och fullkomligt livrädd för människor. Hon hade dte i sig, tydligen nedärvde hennes pappa dte ganska starkt. En oerhört kraftig flyktinstinkt. Hon var dock tam så fort man fick in henne i stallet, men att fånga henne i stallet var periodvis svårt. Med henne fick vi jobba varenda dag med rädsleträning kontra belöning. Hon fick belöning så fort hon var modig och inte blev rädd för allt från att man viftade på armarna, till att man hostade. När hon kom till oss stod hon knappt kvar i boxen om stalldörren stängdes lite hårt, när hon åkte gick det att fånga henne i hagen och hon var enhelt annan häst.
Är övertygad om att ni kan få ordning på din häst, med lite tid och engemang.
Hur beter hansig när han är helt lös i hagen, går han att gå fram till då och ta på, eller är han rädd för er, inte bara för grimman?
Hur utfodras hästarna i hagen, har de fri tillgång eller matar ni dem speciella tider? Hur stor är ligghallen?
Hur agerar han när han blir trängd?

Lycka till!
Ella

Vill bara påpeka att det är inte något veterinären ska VILJA, utan det krävs en speciell utbildning för att få skjuta bedövningspil. Så TS ska alltså ringa tag i en veterinär med just denna utbildningen isf :)

Hehe sant men tänkte oxå att det kanske inte är alla vet. (som kan) som vill bedöva en häst för en sån sak som att ta på den grimma :P

Vi har en häst som det inte går att få på grimman. Vi har försökt med PRECIS allt. Sista hoppet var att ge han lugnande, men enligt veterinären är han så svår bedövad att det inte är någon mening. (Samma veterinär som kastrerade honom). Nu tycker han att hästen ska avlivas.

Vad finns det mer vi kan göra? Vi har försökt i 4 månader med grimman.

Herregud....finns det ingen som ni känner, som bryr sig om djur och hur de mår, som ni kan ge honom till???
Avliva en tvååring?! Sinnessjukt.

Ni får väl göra er förtjänta av att han ska vilja vara med er först och främst, visa honom att han kan lita på er....alltså att det inte kommer en hög med folk som ska tvinga på honom ngt som han uppenbarligen verkar galet rädd för!

Har ni hållit på i 4 månader och inte lyckats än har ni klart gjort fel! Och det borde ni ju fattat efter betydligt kortare tid än så!!

Ni måste ju hitta kontakten mellan er först! Kontakt och tillit! Men som ni har hållit på kan det ju vara rejält förstört. Därför borde han få flytta till ngn annan som är villig att ge honom mer än 4 månader av felbehandling och avlivning.:mad:

Vi har en häst som det inte går att få på grimman. Vi har försökt med PRECIS allt. Sista hoppet var att ge han lugnande, men enligt veterinären är han så svår bedövad att det inte är någon mening. (Samma veterinär som kastrerade honom). Nu tycker han att hästen ska avlivas.

Vad finns det mer vi kan göra? Vi har försökt i 4 månader med grimman.

Och den där veterinären borde....byta jobb, milt sagt.

Han är två år. Han går på lösdrift nu, men stått på stall med. Samma prolblem då med. Han kastrerades och dp fick han så mycket bedövning att han kunde ha dött. Då fick de på han en grimma men han fick av sig den, sen dess har det inte gått få på han en grimma...

Veterinären har ju uppenbarligen redan försökt ta livet av hästen...vad är det för typ!? En fullständig klåpare????

Han är 2 år!
Vi har haft han sen i januari så sen dess har vi tränat med grimman.
Och även hon som hade han innan tränade honom innan han kom till oss.
Vi har försökt tvinga på den med, men fler personer inne i hagen

Och hur tror du han tycker att det känns??! Flera personer som stressar upp stackarn och med tvång försöker få på honom grimma?
Vad är det för fel på folk?

Jag har en fråga. hur mycket erfarenhet av unghästar har du/ni? Och vilken erfarenhet har de ni tagit hjälp av ?Och då tänker jag inte på vetrinären utan de som försökt hjälpa er på med grimman på hästen.

då är han ju inte stor alls, hur gjordes det vid kastreringen, sprang vetrinären efter han i hagen och kastrerade?

förresten står nog att ni lyckades få på grimma då.

Veterinären karvade väl på utan ordentlig bedövning till att börja med så han blev skrämd, han hade ju tagit sig ur grimman då skrev hon.
Sen höll han på att dö av för mkt bedövning...då tryckte väl veterinären i honom allt h*n hade med sig!
Han uppför sig ju så här för att han varit med om ngt som gjort honom illa! Och den där veterinären verkar ju lite för snabb på att vilja ta bort honom (en i övrigt frisk häst?!)...det är ju h*n som klantat sig från början!

Rep runt halsen och försökt få på han grimman. Vilket inte gick för han hade de mest lustiga sätten att klura sig ur situationen. Vi behöver ju inte diskutera mer, den som vill kan komma hit och visa oss då hur man får på en grimma! Fritt fram.

Avlivar du hästen så hoppas jag vid Gud att du inte skaffar fler djur.:mad::mad:

Fått många påhopp om att det inte borde vara så svårt, och hade det inte vart det hade jag aldrig skrivit här..

Men ni har uppenbarligen gjort FEL!! Hade ni gjort RÄTT hade det inte varit ett problem.
Och det är inget påhopp, det är fakta.

Han uppför sig ju så här för att han varit med om ngt som gjort honom illa!
Nädå.. så behöver det inte alls vara.. Det räcker med brister i hanteringen av fölungen som lite för att det ska bli så här..Det behöver inte ha hänt hästen något öht.. utan just snarare att det inte hänt nått kan vara hästens problem om man säger så.Det är jäkligt viktigt att man gör rätt från början och inte missar viktiga delar..som att ha grimma på sig redan som liten ..att bli ledd i grimma+ grimmskaft lyfta fötter..beröring överallt mm. Det dom har är en helt otam 2 åring som fått göra som han vill alldels för länge.Svårare än så behöver det inte vara..Ett ypperligt sätt att skaffa sig en häst med människoproblem.Och är det dessutom en lite mer reserverad individ.Ja då har man nått att göra ett bra tag framöver.

Vi ringde veterinär idag som bara förklarade för oss hur dum i huvet hästen är (han känner honom), Hon som hade han innan skulle ringa en annan privat veterinär, vi ringer till distrikstveterinär imorgon. Grimman ska på!

Jag måste säga att den där veterinären verkar dum i huvudet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 690
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 691
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 825
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 709
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst