Veterinären tycker vi ska Avliva...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinären tycker vi ska Avliva...

Han ska bli ridhäst har vi ju planerat...
Ingen stor bilvägen, vi har en väg upp till hagen utanförhuset som är begränsade till 40/km i timmen.

Ta hjälp av den redan tama ? andra ettåriga hingsten ! Går det att grimma ettåringen ? Ta in honom i ladan och låt tvååringen följa med. Hantera först ettåringen, så tvååringen ser vad ni gör med hästar och ta allt stegvis med honom. Muta tvååringen hejdlöst tills han blir tamare. :D

Ett åringen kan man göra precis vad som helst med, han finns inget problem med. 2-åringen har vart med när vi hanterat hingsten och när hingsten haft hovslagare och veterinär ute...

Måste bara fråga: så er vet tyckte att ni alltså skulle avliva enbart pga att den inte är hanterade? är alltså inga andra fel på den?
Har ni tänkt på att kanske sälja han till nån som har mer kunskap om detta? kanske skaffa er en ny som redan är hanterade? Eller försöka
åka iväg med han till nån kunnig med erfarenhet av detta? Då ni inte har nån som kan komma och hjälpa er.
Verkar det som er isis har tappat förtroendet för e?, el förknippar er med "ni som försöker tvinga på mig"? Då kan miljöbyte och med annan människa kankse vara en bra ide?

4 månader är så kort tid. Även en "problemfri" häst brukar jag tycka att det första året är en lära känna period. I ditt fall är det ju lite mer komplicerat. Jag tog hem en 14 årig islandsvalack för många år sen som inte hade mycket till övers för människosläktet av förståliga skäl ! Det var bara att börja med att gå ut i hagen flera ggr om dagen , lägga en morot på backen o gå därifrån, osv... Vi fick 7 år tillsammans o blev ett riktigt team !

hur har ni gjort när hovslagaren varit ute då?

Veterinär tycker att han är en farlig häst som kommer skadad oss tillslut....
Vi tog han och trodde det skulle hjälpa med miljlombyte.. vi har aldrig gjort nåt för att skada honom. Vi började med att ge han godis och sen gå där ifrån... vi har försökt fram tills nu att låta han bli intresserad av grimman. Vissa dagar kan han ändå komma fram och lägga huvudet i famnen på en...

fast han måste ju få en grimma på sig så han kan verkas m.m.

När hovslageren har vart ut har 2 åringen stått bredvid och kollat...

om ni haft honom fyra månader är det ngo dags för hovslagare nu, och nog varit så en stund?

Ja jag vet, därför har vi ett stort problem. Hans hovar se förjävliga ut och måste göras något åt. Därför lite panik med grimma nu....

har ni verkligen kollat så han inte har en svampinfektion i öronen? Eller har han kanske haft? Som ni inte vet om? Oftast när hästar är huvudskygga handlar det till 80% om öronen.
Sen är det ju dödsdömt att försöka få på en grimma i hage eller en lösdrift. Han måste ju stå i en box! Man kan ju alltid testa att lägga grimmskaft först på ryggen och senare successivt fortsätta till huvudet.
Jag skulle börja med att rykta honom och samtidigt börja arbeta med grimmskaftet.

Om det hade varit min häst hade jag
alt 1. Som tidigare nämnt tagit tre starka karlar och helt sonika satt på hästen en grimma, med en liten repstump i för infångande. Är en vanlig metod på vilda trav-åringar som jag sett många gånger, och tvärtemot vad många tror har hästarna inte visat några men efteråt. Men detta alternativ verkar alltså av någon anledning inte funka.

alt 2. Ta ut en riktigt duktig NH eller liknande tränare

alt 3. Hantera hästen flera gånger om dagen. Som jag förstod det så gick det att lägga rep runt halsen på den? Gör isf det varje gång, klappa hästen på så stora delar av kroppen som möjligt och utöka sakta men säkert accepterade områden. Börja sedan lägga repet högre och högre upp på halsen, ha det även på och "led" hästen= led den andra hästen så 2-åringen bara följer med men ändå samtidigt som han blir ledd. Nästa steg är att lägga en slinga av repet upp runt nosen, nu sitter repet som en hemmakonstruerad grimma och går alldeles utmärkt att leda i, men var noga med att inte pressa hästen utan att den är helt lugn med det som sker. = först acceptera smekningar på huvudet, sen acceptera smekningar med repet på huvudet, sen kan ni sätta på "nosrepet". När ni gått vidare med detta ett tag tror jag inte att det är något problem att få på grimman. Väljer du detta alternativ så räkna med att lägga MYCKET tid! Minst 2-3 gånger/dag men korta pass.

alt 4. Ta ut veterinär som får skjuta bedövningspil. Lugnande verkar inte ordentligt om hästen redan är stressad, på detta sätt minimeras stressen och det finns möjlighet för sederingen att verka.

Lycka till

Det förstår jag, i dag tycker jag man hör och läser ofta om folk som blir anmälda hit o dit till hälsovårdsnämnden, frågan är ju vad de skulle säga om de skulle komma ut. långsökt kanske, men man vet faktiskt aldrig, och ser hans hovar förjävliga ut är risken stor att någon reagerar, lika så att han alltid ses gåendes lös om ni ska göra något. jag hade reagerat.

Precis, därför måste grimman på! Kan inte dalta längre med godis och mat för det biter inte på han... vi har lagt 2 till 7 timmar nere hos han varje dag... Ett framsteg och 3 tillbaka...

gör som ovan skriver, få tag på en vetrinär som skjuter bedövningspil.

Vi ringde veterinär idag som bara förklarade för oss hur dum i huvet hästen är (han känner honom), Hon som hade han innan skulle ringa en annan privat veterinär, vi ringer till distrikstveterinär imorgon. Grimman ska på!

jag skulle aldrig acceptera ett en utbildad vetrinär kallar min häst dum i huvudet, det skulle jag då gå vidare med.

Bra att ni ringer någon annan, funkar inte det, skulle jag låta hästen galoppera vidare, han kan inte heller må särskilt bra.

Vi tycker om hästen så oehört mycket, och gör allt för att det ska bli bra... Vi är verkligen mån om honom.

kan ni ryckta hästen och kratsa hovarna? i så fall kan han ju stå lös när ni gör i ordning hovarna kanske? hitta en hovslagare som är lugn och som är van vid "speciella" hästar och ta lite i taget varje dag.

har ni testat att göra en grimma av ett grimskaft?
1, lägg ett grimskaft runt halsen, bind ihop ändarna,
2, gör en 8 av grimskaftet,
3, för över den öglan av 8an som inte är runt halsen över mulen, (se till att grimskaftet är lite styvt så att ni kan hålla handen under käken bara låta öglan åka över mulen)
4, spänn åt grimskaftet lite så att hals öglan kan sitta lite högre upp på halsen och så att mul-öglan inte kasar ner.

om hästen är rädd om öronen så borde denna hjälpa lite, då den ligger mot mankammen och mulen och inte kommer i närheten av öronen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 691
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 829
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 709
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA