Veterinärbesiktiga läromästare?

Sv: Veterinärbesiktiga läromästare?

Det handlar inte om pengar men om att jag inte vill bli känslomässigt engagerad i en häst som kommer vara dö inom ett halvår. Spelar ingen roll om jag så får betald för att ta hästen...

Finns sida upp och sida ner här på bukefalos om köpare som blivit lurade.

Intressant. Du får alltså levnadsgaranti på en häst om du besiktigar den? Inget kan hända då, den kommer att leva minst... 5 år? 10 år?

Och du menar att veterinären inte har en chans att upptäcka problem som skulle ställa till med problem inom kort?

Konstigt, de jag läst har ofta brustit när det gäller besiktning eller så rör skadorna dolda fel. Fel som inte kunde upptäckts vid besiktning. Menar du att om man skippar besiktningen så blir hästen per automatik friskare så att veterinären är orsaken till tvisterna eller hästns dåliga hälsa?

Nej vem sjutton förväntar sig stor kapacitet för 30.000? Vist finns det optimister men de allra flesta inser att i den prisklassen så är det inga SM vinnare som säljs om man inte har en enorm tur.

Jag har köpt en sådan för 2500kr som var Sveriges bästa junior häst. Tog en massa placeringar under sin livstid.

Jag har faktiskt en massa sådana exempel på billiga hästar som blivit bra hästar och det är också hästar som sålts snabbt för skitsummor av div anledningar. Både obes och osedda

Du gör som du vill, men jag hade inte valt att sälja en äldre läromästare till någon som inte kan hålla sig till den nivå hästen uppenbarligen fungerar på. Om hästen är igång idag, och du tar över den - varför skulle du behöva veta att den har artros för att anpassa ridningen? Det är ju bara att ta över där säljaren slutar.

Som sagt: var och en blir salig på sin fason, själv säljer jag inte häst i den prisklassen till folk som tror att de köper häst för 100 000 kr när den kostar 10 000 kr och har sina aktiva år bakom sig.

Fast säljaren har ju upplysningsplikt och även om denne skulle skippa den infon så är det väl högst relevant för köparen att veta om att hästen har artros oavsett hur likt denne tänkt rida med hur säljaren ridit den ? Har jag missförstått vad du menar här ?

Konstigt, de jag läst har ofta brustit när det gäller besiktning eller så rör skadorna dolda fel. Fel som inte kunde upptäckts vid besiktning. Menar du att om man skippar besiktningen så blir hästen per automatik friskare så att veterinären är orsaken till tvisterna eller hästns dåliga hälsa?

Nej det har jag inte menat men att man tror att en vetbes skulle skydda dig fullt ut är fel

Jag tror att Ruby och jag båda försöker påvisa att om man köper en häst som är igång på den nivå den ska fungera på, och som då är frisk och fungerande (men äldre och ska pensioneras och därefter pris-satt med hänvisning till de förutsättningarna) vill nog de flesta sälja till en köpare som är tillräckligt medveten om förutsättningarna för att klara sig genom köpet utan full klinikbesiktning.

Jag kan inte tala för Ruby, men jag jag misstänker att vi delar åsikt även här.

Fast säljaren har ju upplysningsplikt och även om denne skulle skippa den infon så är det väl högst relevant för köparen att veta om att hästen har artros oavsett hur likt denne tänkt rida med hur säljaren ridit den ? Har jag missförstått vad du menar här ?

Just för att slippa en sådan situation så ger man full inblick i journaler och försäkringen till köparen.

Du har en undersökningsplikt också så det är inte så lätt att hävda upplysningsplikt. Jag vet!

För det första så försäkrar man inte hästar på det viset i Tyskland.. det behöver man inte eftersom vet. vården där är hur billig som helst jämfört med Sverige.. dessutom är försäkringarna rätt dyra om man ska fullförsäkra en häst för dryga 10 miljoner.

Räcker det med 10 mille för Sam?

Självklart inte, det fattar väl alla att även en 2 åring kan dö knall och fall dagen efter man köpt den.

Men struntar man i besiktningen och litar blint på säljarens ord så blir risken större.

Som sagt så har köparen ingen som helst garanti för att det du hävdar är sant!

Någon som vill ha en läromästare på LB nivå (och som ens kallar det för en läromästare) har med största sannolikhet en väldigt begränsad erfarenhet och inte förutsättningar för att upptäcka om hästen är oren, ojämnt musklad, andas ansträngt etc.

Jag har köpt en sådan för 2500kr som var Sveriges bästa junior häst. Tog en massa placeringar under sin livstid.

Jag har faktiskt en massa sådana exempel på billiga hästar som blivit bra hästar och det är också hästar som sålts snabbt för skitsummor av div anledningar. Både obes och osedda

Och det är det normala?

PS. Jag menade givetvis i dagens peningvärde och hästpriser och hästar färdiga eller nästan färdiga för tävling, inte unghästar och projekt som kan bli något efter några år. Jag förnekar inte att det finns, billiga bra hästar, men flertalet som köper hästar för tävling inom snar framtid gör det knappast för 25.000.

Ja exakt . Säljaren har upplysningsplikt och köparen undersökningsplikt . Hur går det in i ekvationen att 1) säljaren vill inte låta besikta och 2) köparen behöver inte veta om hästen har artros ? Artros är ju inte ngn oföränderlig diagnos , så att "bara ta över" säljarens ridnivå blir ju inte lösningen så länge man då inte vet om att hästen har artros och därmed vet vad man köper om man köper .

Nej det har jag inte menat men att man tror att en vetbes skulle skydda dig fullt ut är fel

Hur många gånger behöver jag tala om att jag inte tror att en veterinärbesiktning skyddar fullt ut för att det ska gå in. En besiktning visar status för dagen, det är lång mycket bättre än att inte gör anågon alls. Jag förstår dock att säljare propagerar för att skippa veterinärbesiktning samt förbjuder det. Det gör ju deras position starkare vid en eventuell tvist.

Snarare tillräckligt naiv så man inte behöver ta ansvar för det man sålt. Jag kan inte tolka förbud mot att besiktiga hästen på annat vis än att säljaren vill ha en stark position i affären alternativt att hästen är defekt och det finns risk att det upptäcks. Det finns för övrigt inte något klart samband mellan att besiktiga och vad man har för kunskapsnivå, i. Synnerhet inte när man säljer till privatpersoner som fritidshäst och inte till folk som bedriver någon form av verksamhet.

Just för att slippa en sådan situation så ger man full inblick i journaler och försäkringen till köparen.

Du har en undersökningsplikt också så det är inte så lätt att hävda upplysningsplikt. Jag vet!

Och ur ska man utnyttja sin undersökningsplikt om man förvägras att utföra den och förväntas skriva på att man valt att inte veterinärbesiktiga hästen?

Du vill uppenbarligen ha alla kort på hand, frihet att dölja exempelvis artros ( hur schyst är det mot hästen?) och undvika upptäckt av det som dolts.

Man kan faktiskt uppfylla sin undersökningsplikt på annat sätt än en veterinärbesiktning, allt beror ju på vad som är rimligt i förhållande till pris (vilket skrivits spaltmeter om i Tidningen Ridsport). Att på en äldre häst ta del av skadehistorik, försäkringsanteckningar etc kan jag mycket väl tänka mig räcker för en 10 000 krs häst. Och som köpare av en dylik har jag i flera fall gjort betydligt mindre än så.

Det handlar inte om vad säljaren döljer, det handlar om vad säljaren vill ha för köpare. Och samma svar ger jag Centaur. Även en besiktigad häst kan visa sig behäftad med t ex KS. Hästen har gått igenom UA, men vid ryttarbyte visar det sig att hästen har KS. Inte helt ovanligt. Och vem röntgar rygg på en 18-årig häst som är igång på den nivå man önskar hålla den på?

Varför är du så enveten med att man inte ska besiktiga? Vad vinner köparen på att inte besiktiga om det inte är pengarna som är det avgörande utan att man vill ha en frisk häst?

Och återigen, det är ingen som påstått att en besiktning i alla lägen skulle hitta alla fel, det är inte det det handlar om, utan att efter bästa förmåga försäkra sig om att man köper det man tror sig köpa. Jag kan bara se två anledningar att vägra låta göra en besiktning och det är för att man inte vill riskera att det man döljer upptäcks eller att riskera det man inte vet om upptäcks.

Du och Ruby har verkligen fått mig att tänka till, även om jag inte tänkt besiktiga om jag köper en billig häst så kommer jag att föreslå det. Det verkar vara ett bra sätt att sålla agnarna från vetet. Här har jag exempelvis fått reda på att jag som köpare inte behöver veta om hästen har artros, det säger en hel del.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 225
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka