Veterinärbesiktiga läromästare?

Sv: Veterinärbesiktiga läromästare?

Det hindrar inte det faktum att folk uppenbarligen diskuterar ur olika perspektiv.

Starten på en sådan upptäckt har ju redan nämnts i ett tidigare inlägg, te x genom ett böjprov vid en besiktning. I det läget är det ju helt och hållet upp till köparen vad de vill göra, men eftersom säljaren då inte ens vill låta köparen besiktiga hästen så skulle det inte upptäckas kanske förrän efter ett lite tag i köparens ägo.

Det hade garanterat upptäckts tidigare om hästen skulle ha några problem av det.

Dessutom så igen behöver inte köparen köpa just den hästen det finns en uppsjö av hästar att köpa i den prisklassen

Du och TS har olika syn på läromästare menar du?
Jag skriver utifrån TS problem och frågor inte utifrån din syn eller min för den delen.

Att den går lb/la idag behöver ju verkligen inte betyda att den inte gått betydligt högre klasser innan...

Men hur kan DIN defintion osv öh.t vara relevant? Det är ju helt och fullständigt orelevant i denna diskussionen, eftersom det tydligt, bortom alla tvivel enligt TS definition, inte handlar om DIN defintion ö.h.t.

Men är läromästare är just det en häst som gått höga klasser och skall trappa ner.

Annars är det bara en lydig och snäll tävlingshäst sådana finns det massor av.

Det är väl snarast att det finns två inriktningar här. Ett gäng som hela tiden diskuterat frågan utifrån fråge ställarens synvinkel med en lättklasshäst på 15-18 år och sedan några som har diskuterat det utifrån 18-år + hästar som ska pensioneras frå n lättklass tävlinger och inte på något vis motsvara frågeställningen.

Det blir lite tokigt då. Räkna inte med att alla svävar ut från tråden mne för att du gör det.

Fast att kallas läromästare så bör hästen ha haft tidigare kvalifikationer i betydligt högre klasser allt annat är ju bara allroundhästar som är bussiga.

Jag har diskuterat i form av rubriken på tråden dvs läromästare vilket TS nog inte efterfrågar trots allt.

Att den går lb/la idag behöver ju verkligen inte betyda att den inte gått betydligt högre klasser innan...

Nej visst, när man söker specifikt en lättklasshäst som ridhäst för en billig peng så räknar man givietvis med att hitta en som gått grand prix.

OBS ironi.

Jag påpekade det uppenbara att folk diskuterar olika saker, och du ... Ja vad gör du. Opponerar dig mot det så där lagom indirekt. Menar du att vi diskuterar samma sak för att en häst som säljs för en billig peng nog ändå är en svårklasshäst egentligen eller?

Fast att kallas läromästare så bör hästen ha haft tidigare kvalifikationer i betydligt högre klasser allt annat är ju bara allroundhästar som är bussiga.

Jag har diskuterat i form av rubriken på tråden dvs läromästare vilket TS nog inte efterfrågar trots allt.

Det beror väl vad hästen är tänkt att vara läromästare i, självklart ska den vara högre kvalificerad eller vad man ska säga, men alla vill inte lära sig samma sak. Vill man tävla dressyr så givetvis, men vad för klass ska läromästaren i skogsmulle ridning ha tävlat? Eller läromästaren för att lära sig rida i skolorna ovan marken för att ta ytterligheter?

Vi befinner oss på forumet Hästvård, inte ett tävlingsforum. Egentligen håller jag med dig i princip, men då bara om det är tävlingsridning man är ute efter och att stiga i klasserna, under tävla dressyr hade det varit heltokigt med en läromästare med utbildning typ LB.

Det hade garanterat upptäckts tidigare om hästen skulle ha några problem av det.

Dessutom så igen behöver inte köparen köpa just den hästen det finns en uppsjö av hästar att köpa i den prisklassen

Vilket inte är säkert!

En vän till mig köpte en läromästare som gått SM sista åren och vid klinikbesiktningen markerade hästen i ena bak och plåtarna visade på spatt.

Då ska du veta att ryttaren och ägaren av den hästen även ridit i landslaget och var väldigt uppmärksam på sina hästars rörelsemönster och tillkallade veterinären omg vid minsta misstanke om fel.

Vilket inte är säkert!

En vän till mig köpte en läromästare som gått SM sista åren och vid klinikbesiktningen markerade hästen i ena bak och plåtarna visade på spatt.

Då ska du veta att ryttaren och ägaren av den hästen även ridit i landslaget och var väldigt uppmärksam på sina hästars rörelsemönster och tillkallade veterinären omg vid minsta misstanke om fel.

Det är väl självklart att det finns undantag. Jag har också tävlat häst med reaktion på böjprov utan att han visat något.

Frågan är väl om hästen verkligen fungerade som den skulle. Dock brukar ju dessa hästar varit röntgade någon gång under sitt liv eftersom de säkert inköpts för betydligt högre summor.

Nyfiken på om denna häst var billig eller dyr?

Återigen , ts har definierat vilken typ av häst hon letar efter , sen om hon vill kalla den läromästare eller dammsugare är rätt orelevant i sig .

He he, jag ska nog börja med när ngn inte håller med om det jag skriver , att säga "jamen jag diskuterar ju ngt helt annat "

;)

Det är väl självklart att det finns undantag. Jag har också tävlat häst med reaktion på böjprov utan att han visat något.

Frågan är väl om hästen verkligen fungerade som den skulle. Dock brukar ju dessa hästar varit röntgade någon gång under sitt liv eftersom de säkert inköpts för betydligt högre summor.

Hästen gick SM samma år som köpet gjordes så han fungerade fullt ut och var inte röntgad tidigare.

Det finns alltid undantag så är det, hästen var till salu för ett sexsiffrigt belopp dvs inte i 10 000:- klassen.

Hade han varit till salu för det hade den garanterat inte blivit besiktad! Jag besiktades inte min 5000:- häst, hon köptes rätt upp och ner och jag hade garanterat gjort samma sak med en läromästare i den prisklassen TS skriver om.

Återigen , ts har definierat vilken typ av häst hon letar efter , sen om hon vill kalla den läromästare eller dammsugare är rätt orelevant i sig .

He he, jag ska nog börja med när ngn inte håller med om det jag skriver , att säga "jamen jag diskuterar ju ngt helt annat "

;)

Kan inte tolka ts första inlägg som om att hästen alltid gått låga klasser. Läromästare för mig är en häst som gått höga klasser tidigare oavsett om den nu går lägre klasser

Ja och jag har varit om flera hästar som inte ens uppvisat reaktion på böjprov, men vid röntgen påvisat tydliga förändringar i olika leder. Allt hänger på hur smärttålig häst man har med att göra, när sedan nästa häst blivit blockhalt pga en hovböld lika stor som huvudet på en knappnål.;)

Jag hävdar därför fortfarande med en dåres envishet, köparen är den som måste få välja vilken typ av undersökning de vill göra. Det ska ju inte säljaren råda över kan man tycka, och javisst skulle köparen i det läget säga nej till en t ex besiktning så skulle jag i varje fall tänka att säljaren har något att dölja.;)

Kan inte tolka ts första inlägg som om att hästen alltid gått låga klasser. Läromästare för mig är en häst som gått höga klasser tidigare oavsett om den nu går lägre klasser

Jag tycker det är ganska kristallklart

Vi kan anta att hästen kostar mellan 10-30 000 kr och har endast gått lättare klasser.

Du skulle väl inte beskriva din gamle på det viset, eller hur? Även om hon gick lättare klasser med någon annan..

Men är läromästare är just det en häst som gått höga klasser och skall trappa ner.

Annars är det bara en lydig och snäll tävlingshäst sådana finns det massor av.

Vad är det här för dumma förutsättningar,, har du storhetsvansinne???

En läromästare är en häst som är mera erfaren, har större kunskap och inlärning än den personen som just söker en läromästare.

En blind kan aldrig leda en blind och ingen häst är bättre än sin ryttare oavsett vilken nivå vi talar om!!!

Det värsta en häst som gått höga klasser och är tänkt att få en fridfull pension med en ödmjuk hästägare som inte kan,, men vill lära sig mera är just den typen av hästägare du hänvisar till eftersom dom drabbas av storhetsvansinne.

"Högpresterande" hästar är absolut inga bra läromästare förut för dom som rider på höga hästar och behöver komma ner på jorden..

Det viktigaste för en läromästare är att den är stabil, välhanterad, snäll och framför allt,, kan bidra med att ägaren lär sig mera både i vård och det bruk den är tänkt att utföra.

Vad är det här för dumma förutsättningar,, har du storhetsvansinne???

En läromästare är en häst som är mera erfaren, har större kunskap och inlärning än den personen som just söker en läromästare.

En blind kan aldrig leda en blind och ingen häst är bättre än sin ryttare oavsett vilken nivå vi talar om!!!

Det värsta en häst som gått höga klasser och är tänkt att få en fridfull pension med en ödmjuk hästägare som inte kan,, men vill lära sig mera är just den typen av hästägare du hänvisar till eftersom dom drabbas av storhetsvansinne.

"Högpresterande" hästar är absolut inga bra läromästare förut för dom som rider på höga hästar och behöver komma ner på jorden..

Det viktigaste för en läromästare är att den är stabil, välhanterad, snäll och framför allt,, kan bidra med att ägaren lär sig mera både i vård och det bruk den är tänkt att utföra.
Jag håll med dig!:angel: ( på norrländsk dialekt)
Kunde inte sagt det bättre själv.:p

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 225
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21