Veterinärbesiktiga läromästare?

Sv: Veterinärbesiktiga läromästare?

?

Förstår inte vad du menar riktigt!

En tävlingshäst som tävlat hela sitt liv brukar vara extremt väl genomgången, skulle hästen ha en artros så har man garanterat upptäckt det innan och då hade den inte kommit ut till försäljning utan blivit utdömd istället.

Fast det är väl det som dom flesta vänder sig emot.. alla dom hästarna blir tyvärr inte utdömda, utan säljs istället till lättlurade krakar.. det sker ju hela tiden sådana hästaffärer det kan du ju inte förneka.

ja det får stå för dig, men då lär du vara den enda som tolkar det som står i texten på det sätt du säger att du tolkar den. Det är möjligt att Lovisa menar precis det du säger, men det finns inget i texten som stödjer det, utan det som står i bokstavliga bokstäver, är det jag säger. Läs gärna igen.

Fast det är väl det som dom flesta vänder sig emot.. alla dom hästarna blir tyvärr inte utdömda, utan säljs istället till lättlurade krakar.. det sker ju hela tiden sådana hästaffärer det kan du ju inte förneka.

Nej jag håller inte med dig. Nu menar jag inte den uppsjö av importhästar utan en riktig läromästare tex din och min gamle.

Det är för mig en läromästare men jag kan ju säkert vara fel ute i begreppet.

Fast jag skulle aldrig sälja min gamle, det skulle inte du heller ;)

?

Förstår inte vad du menar riktigt!

En tävlingshäst som tävlat hela sitt liv brukar vara extremt väl genomgången, skulle hästen ha en artros så har man garanterat upptäckt det innan och då hade den inte kommit ut till försäljning utan blivit utdömd istället.

Nej jag anser det inte befogat att röntga så billiga hästar, då finns det andra hästar att köpa tex de som kostar +30'kr istället

Nej men frågan kvarstår, du menar alltså att du vill bestämma vad köparen gör med sina pengar?

I ett sådant läge om det förhåller sig så, har man som säljare förhindrat köparen från att genomföra sin undersökningsplikt och ska väl också skrivas in i kontraktet.;)

Nej men frågan kvarstår, du menar alltså att du vill bestämma vad köparen gör med sina pengar?

I ett sådant läge om det förhåller sig så, har man som säljare förhindrat köparen från att genomföra sin undersökningsplikt och ska väl också skrivas in i kontraktet.;)

Det är ju alltid ett val att köpa en häst knappast någon som tvingar på den på köparna går man inte med på villkoren så får man leta vidare.

Jag menar självklart att hästens artros skulle upptäckas innan det blev affär och den hade aldrig kommit ut till försäljning. Så någon köpare skulle aldrig behöva offra några pengar.

Men jag förstår inte det här med att man tror att man kan köpa en superhästen på 10'kr? Det är ju någon orsak till att hästen kostar som den gör.

Det hästar jag sålt så billigt har jag skrivit in i kontraktet allt jag vet om dem och att köparen går med på att inte bes hästen med tanke på priset. Har aldrig haft några problem och de flesta av dem jag vidare sålt fungerar fint och en del av dem tävlar framgångsrikt. Nu är det iof fullblod från banan men det spelar eg ingen roll för själva frågan att bes en billig häst. Jag skulle dock aldrig sälja någon häst till någon där jag inte kan få ref på. Det skall vara hästkunniga personer och som skall ha erfarenhet av fullblod. Har varit på flera ställen och hämtat fd galoppörer som hamnat fel, inte som jag sålt men där tränaren ringt till mig och frågat om jag vill ta dem eftersom de sålt till fel personer. Jag vill kunna fortsätta sälja eller rättare sagt omplacera fullbloden utan att ha en massa kassa affärer bakom mig.

Menar du med detta inlägg att jag skulle sälja def hästar? Jag kan inte tolka det annorlunda :mad:

Och vad du inte heller inser att det är faktiskt inte speciellt sunt att röntga hela tiden. Röntgen är def inte ofarligt på någotvis!

Och ge mig ett bra exempel på vad det hjälper att få reda på att en tävlingshäst som skall gå ner i klasserna har artros om den fungerat utmärkt på högre nivå?

1. Jag talar generellt och inte om dig personligen, någon här menade på att köparen inte behövde veta att en häst har artros, min inte vem.
2. Jag har inte ens diskuterat röntgen och det har ingen annan här som varit för veterinärbesiktning men det tyck vara ett populärt argument mot veterinärbesiktning.

DU kanske inte skulle sälja en defekt häst nej, men för den delen kan inte TS utgå från att alla säljare är ärliga!

Du tolkar som fan läser bibeln. Var har jag undanröjt upplysningsplikten?!

Nu drar du plötsligt in att säljaren skulle vara en bedragare, för att kunna hävda dig i diskussionen. Om hästen gått svår klass, varför är det helt självklart att SÄLJAREN skulle veta att hästen har artros? Eller du röntgar igenom hästen just for fun varje år, hur bra den än fungerar? Bara för att det är roligt?

Men sluta ! Jag har läst det du skrev och dessutom frågat dig om jag misstolkat . Om det inte var det du menade så förklara meningsbyggnaden i det jag frågade om . Jag är ju inte ensam om att ha tolkat det som jag gjort . Sluta vara så grymt otrevlig .

Det är ju alltid ett val att köpa en häst knappast någon som tvingar på den på köparna går man inte med på villkoren så får man leta vidare.

Jag menar självklart att hästens artros skulle upptäckas innan det blev affär och den hade aldrig kommit ut till försäljning. Så någon köpare skulle aldrig behöva offra några pengar.

Men jag förstår inte det här med att man tror att man kan köpa en superhästen på 10'kr? Det är ju någon orsak till att hästen kostar som den gör.

Det hästar jag sålt så billigt har jag skrivit in i kontraktet allt jag vet om dem och att köparen går med på att inte bes hästen med tanke på priset. Har aldrig haft några problem och de flesta av dem jag vidare sålt fungerar fint och en del av dem tävlar framgångsrikt. Nu är det iof fullblod från banan men det spelar eg ingen roll för själva frågan att bes en billig häst. Jag skulle dock aldrig sälja någon häst till någon där jag inte kan få ref på. Det skall vara hästkunniga personer och som skall ha erfarenhet av fullblod. Har varit på flera ställen och hämtat fd galoppörer som hamnat fel, inte som jag sålt men där tränaren ringt till mig och frågat om jag vill ta dem eftersom de sålt till fel personer. Jag vill kunna fortsätta sälja eller rättare sagt omplacera fullbloden utan att ha en massa kassa affärer bakom mig.

Det scenariot är ju fullt vettigt och kan knappast ngn ha några motstridiga känslor runt iallafall inte jag .
Sen känner jag dock inte alls igen mig att folk i tråden tror att de skulle hitta en 100 papp häst för 10 - eller ens 30 ? Var kommer den diskussionen från ????

Men vem har pratat om superhästar, det är ju här du stångar huvudet i väggen. Oavsett prislappen på hästen så måste ju köparen kunna få bestämma vilken undersökning de vill lägga sina pengar på, i slutändan kostar ju en veterinär räkning lika mycket på en häst som kostar 10 tkr som den häst som kostar 50 tkr.

Kommer det då fram att den häst de är spekulant på faktiskt är behäftad med fel som gör att den framledes blir obrukbar så får ju säljaren ta hand om det problemet själv och inte skyffla över det på en tänkbar köpare.

Jag skrev

Om hästen är igång idag, och du tar över den - varför skulle du behöva veta att den har artros för att anpassa ridningen? Det är ju bara att ta över där säljaren slutar.

Då drar du plötsligt in att säljaren skulle undanhålla information för en spekulant - VAR i hela friden läser du att säljaren vet om artrosen?!

Vi pratar återigen om den där billiga hästen (10 000 kr - 30 000 kr) som ska röntgas från öra till hov för att köparen verkligen ska veta att de får valuta för sina (små) pengar. Trots att hästen är igång på en nivå över det den är tänkt till (läromästar som ska pensioneras).

Nej, jag tycker inte det är rimligt. Att röntga för 15 000 kr när hästen kostar 10 000 kr känns bara fånigt.

Som sagt . Jag har frågat dig hur du menat eftersom det jag tydligt frågat om
Framgått , och det du tydligen menat , inte varit det du skrev i text .

Varför är mina svar till dig suddade ur tråden nu ? Fattar inget ? Mitt svar och din respons var ju ypperligt givande i fråga om hur din post blivit tolkad hur den skrevs , på fel sätt tydligen utifrån hur du menat egentligen ? Varför suddas det ?

Senast ändrad:

Vi pratar återigen om den där billiga hästen (10 000 kr - 30 000 kr) som ska röntgas från öra till hov för att köparen verkligen ska veta att de får valuta för sina (små) pengar. Trots att hästen är igång på en nivå över det den är tänkt till (läromästar som ska pensioneras).

Nej, jag tycker inte det är rimligt. Att röntga för 15 000 kr när hästen kostar 10 000 kr känns bara fånigt.

Varför dra upp röntgen från öron till hov för 15.000 för att folk anser det rimligt att få veterinärbesiktiga hästen? Är det för att få tanken på veterinärbesiktnng att låta fånigt. Givetvis handlar det om en normal besiktning och eventuellt röntgen av något specifikt om rasen eller undersökningen pekar på att det kan vara vettigt.

Vem har skrivit att läromästaren är tänkt att pensioneras? Tanken med en läromästare är väl snarast att rida och lära sig på den och kanske tävla, inte att lulla lite i skogen och pyssla med hästen. Visst det kanske blir mindre tufft för hästen, men pension, nej knappast.

jag har svarat lovisa mkt konstruktivt i tråden och fått svar tillbaka. sen suddas det? utan att det öht är ngt annat än konstruktiv diskussion öht. jag har frågat om det se tidigare inlägg, men förfarandet känns otroligt märkligt i sig. jag förstår öht inte förfarandet.

Såhär skriver TS:

Skulle ni veterinärbesiktiga om ni skulle köpa en läromästare på ca 15-18 år? Hur skulle besiktningen gå till, gör man böjprov på äldre hästar? Skulle ni åka till klinik, röntga? Vi kan anta att hästen kostar mellan 10-30 000 kr och har endast gått lättare klasser.

Ni diskuterar inte frågan utan talar om 18 åriga svårklasshästar som ni skall pensionera, det är ju inte alls en sån häst TS letar efter.

I TS scenario är det närliggande att tro att:
1. Köparen är nybörjare/oerfaren eftersom hon anser att en häst som endast gått lätt klass skall vara hennes läromästare
2. Säljaren är kanske inte heller så kunnig om hästen vid den åldern bara är utb lätt klass (men behöver givetvis inte vara så)
3. Säljaren kan vara en lur hästhandlare som kan alla tricks i boken...

Därav följer att köparen har en mycket begränsad förmåga att själv avgöra om hon köper en frisk häst.

Om säljaren själv inte har stor erfarenhet och är kunnig inom hästvård så är hon kanske inte medveten om att hästen faktisk inte är helt fräsch.
Säljaren har inte till uppsåt att lura köparen men säljer ändå en skadad häst.

En oerfaren köpare är ett lätt byte för hästhandlare som inte har några moraliska hämningar och ljuger om hästens hälsa.

Hur kan ni då rekommendera TS att inte veterinärbesiktiga hästen??

Det är såvitt jag kan se endast två användare som pratar om att hästen skall röntgas från topp till tå, de två som är emot veterinärbesiktning. Ingen annan talar om att hästen skall igenom något annat än en helt vanlig rutinbesiktning.

Senast ändrad:

Men vem har pratat om superhästar, det är ju här du stångar huvudet i väggen. Oavsett prislappen på hästen så måste ju köparen kunna få bestämma vilken undersökning de vill lägga sina pengar på, i slutändan kostar ju en veterinär räkning lika mycket på en häst som kostar 10 tkr som den häst som kostar 50 tkr.

En superhäst är en häst utan några som helst fel rent fysiskt när den är 18år..

Det är skitenkelt att lösa det problemet det är att inte köpa hästen...

Kommer det då fram att den häst de är spekulant på faktiskt är behäftad med fel som gör att den framledes blir obrukbar så får ju säljaren ta hand om det problemet själv och inte skyffla över det på en tänkbar köpare.

Och hur skall du kunna upptäcka ett sådant fel vid en vanlig vetbes, då pratar du om röntgen och det är enligt mig faktiskt att överdriva när det gäller en så pass gammal häst för en sådan skitsumma!

Har den hållit så länge lär den hålla för den minskade användning den kommer att utsättas för.

Och hur menar du eg att man skall sänka priset ytterligare på hästen? En häst för 5000kr eller vad är du ute efter?

Nej på får köparen punga upp med betydligt mer pengar kanske runt 100'kr för att få en superfräsch tävlande åt det äldre hållet..

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 225
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21