Veterinärbesiktiga läromästare?

Sv: Veterinärbesiktiga läromästare?

Varför dra upp röntgen från öron till hov för 15.000 för att folk anser det rimligt att få veterinärbesiktiga hästen? Är det för att få tanken på veterinärbesiktnng att låta fånigt. Givetvis handlar det om en normal besiktning och eventuellt röntgen av något specifikt om rasen eller undersökningen pekar på att det kan vara vettigt.

Vem har skrivit att läromästaren är tänkt att pensioneras? Tanken med en läromästare är väl snarast att rida och lära sig på den och kanske tävla, inte att lulla lite i skogen och pyssla med hästen. Visst det kanske blir mindre tufft för hästen, men pension, nej knappast.

Fyi

så är just pensionering på en tävlingshäst i tex hopp/dressyr/fältt att de går ner i klasserna och tävlar betydligt lägre klasser. Finns hur många exempel på det som helst, inget underligt alls.

Nu kanske det skiljer sig från det du håller på med men fakta är att när det gäller det jag skriver om så är det just vad pensionering betyder. Ett lugnare liv på mindre tävlingar.

Fyi

så är just pensionering på en tävlingshäst i tex hopp/dressyr/fältt att de går ner i klasserna och tävlar betydligt lägre klasser. Finns hur många exempel på det som helst, inget underligt alls.

Nu kanske det skiljer sig från det du håller på med men fakta är att när det gäller det jag skriver om så är det just vad pensionering betyder. Ett lugnare liv på mindre tävlingar.

Nu söker TS knappast en tävlingshäst som kommer att gå ner betydligt i klasserna utan en häst som går LA-LB och fortsätta med det. Kallar du verkligen det pensionering att forsätta på samma nivå?

Och nej så länge man rider en häst aktivt och tränar med den har jag svårt att kalla det pensionering, att trappa ner ja, men knappast att pensioneras men i TS fall är det knappast ens nedtrappning det är frågan om.

Jag skriver återigen - titta på mitt första svar i tråden. Jag skriver då till TS att jag tycker hon ska besiktiga hästen.

DÄREFTER driver diskussionen iväg, och då blir det helt plötsligt snack om artros och spatt, som det krävs röntgen för att hitta. Vilket alltså förutsätter att man röntgar liknande hästar, i den prisklassen.

För övrigt: att tråden skulle vara hårdmodererad kan jag inte se, men det är ju bara att fråga aktuell moderator.

Kan du se skillnaden mellan att röntga efter problemområden för rasen eller efter indikationer vid veterinärbesiktningen och att röntga hästen från öron till hov för 15.000 som du menade på att en besiktnign innebär?

Det är ju därför man skall böja, har hästen pålagringar i någon led så lär det komma fram vid böjprovet. OM det skulle göra det så kan ju köparen gå vidare och ta en plåt (men endast på den aktuella leden!) om veterinären tycker det är värt.

Ingen har väl skrivit att hästen skall röntgas i alla led, rygg och nacke? Det hade jag inte gjort med en häst som kostade 100.000 heller.

Nu söker TS knappast en tävlingshäst som kommer att gå ner betydligt i klasserna utan en häst som går LA-LB och fortsätta med det. Kallar du verkligen det pensionering att forsätta på samma nivå?

Och nej så länge man rider en häst aktivt och tränar med den har jag svårt att kalla det pensionering, att trappa ner ja, men knappast att pensioneras men i TS fall är det knappast ens nedtrappning det är frågan om.

Vi har helt olika uppfattningar om en läromästare svårare än så är det inte och vi har helt olika uppfattningar om vad pensionering är..

En läromästare är för mig en häst i minst MSV men oftast S-klass, till åren kommen och vid den ålder som diskuteras här betyder det oftast att hästen ska trappa ner i intensitet, och för de priserna som diskuteras här definitivt pensioneras. Vem kan köpa en läromästare på 12 år som är igång för 30 000 kr? Jag kan bara avundas den köparen.

För mig blir det då att hästen går något lättare pass på banan (piff & puff, träna byten i serier - ja det den kan) men inte för fulländning på tävlingsbanan utan för att lära sin ryttare (som inte har tävlingsintresse primärt). Det jag söker till en läromästare är en duktig hobbyryttare med god & gedigen hästkännedom, som vet hur man sköter en äldre häst och hur man tränar för att hästen ska hålla. Den köpare jag väljer är tillräckligt säker för att känna att denne får valuta för pengarna.

Vi har helt olika uppfattningar om en läromästare svårare än så är det inte och vi har helt olika uppfattningar om vad pensionering är..

Du och TS har olika syn på läromästare menar du?
Jag skriver utifrån TS problem och frågor inte utifrån din syn eller min för den delen.

Starten på en sådan upptäckt har ju redan nämnts i ett tidigare inlägg, te x genom ett böjprov vid en besiktning. I det läget är det ju helt och hållet upp till köparen vad de vill göra, men eftersom säljaren då inte ens vill låta köparen besiktiga hästen så skulle det inte upptäckas kanske förrän efter ett lite tag i köparens ägo.

En läromästare är för mig en häst i minst MSV men oftast S-klass, till åren kommen och vid den ålder som diskuteras här betyder det oftast att hästen ska trappa ner i intensitet, och för de priserna som diskuteras här definitivt pensioneras. Vem kan köpa en läromästare på 12 år som är igång för 30 000 kr? Jag kan bara avundas den köparen.

För mig blir det då att hästen går något lättare pass på banan (piff & puff, träna byten i serier - ja det den kan) men inte för fulländning på tävlingsbanan utan för att lära sin ryttare (som inte har tävlingsintresse primärt). Det jag söker till en läromästare är en duktig hobbyryttare med god & gedigen hästkännedom, som vet hur man sköter en äldre häst och hur man tränar för att hästen ska hålla. Den köpare jag väljer är tillräckligt säker för att känna att denne får valuta för pengarna.

Din beskrivning på läromästare stämmer dåligt med min i och för sig, för mig måste man utgå från vad den som söker läromästaren är ute efter. En bra läromästare har de kvalitéer som man söker att utveckla och gärna lite mer, vad man sen behöver skiljer sig radikalt utifrån kunskapsnivå, ålder och ambitioner. För en femåring som ska lära sig att rida söker kanske en snäll Shettis som presterar LC eller så, en 10-åring en busig och bussig ponny B-ponny som går klockrent i lätta klasser. Dressyrfantasten som tragglar i lättklasser och siktar på VM kanske tycker att en häst som är på gränsen mot svårklass men inte lastgammal och som både kan vara läromästare och så småningom parter är idealet. Den rädda ryttaren utan särskilda ambitioner mer än att bli av med sin rädsla behöver en kanontrygg häst osv.

I denna tråden har TS satt definitionen på vad TS vill ha för läromästare och jag tyckte det framgick tydligt att det var det jag syftade på, på något vis lyckades du ändå får det till min definition.

Senast ändrad:

I denna tråden har TS satt definitionen på vad TS vill ha för läromästare och jag tyckte det framgick tydligt att det var det jag syftade på, på något vis lyckades du ändå får det till min definition.

JAG presentrar MIN definition av läromästare. Och jag har otroligt svårt att se att en lättklasshäst någonsin skulle kunna bli en läromästare, annat än om det är en utmärkt och säker barnponny. Men då säljs den sällan som läromästare, utan just som trygg barnponny.

Hur i hela friden får du det till att jag skulle pådyvla dig samma åsikt?!

JAG presentrar MIN definition av läromästare. Och jag har otroligt svårt att se att en lättklasshäst någonsin skulle kunna bli en läromästare, annat än om det är en utmärkt och säker barnponny. Men då säljs den sällan som läromästare, utan just som trygg barnponny.

Hur i hela friden får du det till att jag skulle pådyvla dig samma åsikt?!

Om man inte riktar sig till någon specicfik så kan man undvika missförstånd genom att använda KL, annars blir det ofelbart att man kommenterar den man svarar på, jo jag upplevede det klart som du försökte och försöker pådyvla mig din åsikt då du riktar dig till mig.

Jag kan väl adressera mitt svar till dig utan att vilja förändra din åsikt? Jeeezzz.

Att uttrycka en åsikt och en uppfattning är inte samma sak som att vilja förändra andras.

Fyi

Men hur kan DIN defintion osv öh.t vara relevant? Det är ju helt och fullständigt orelevant i denna diskussionen, eftersom det tydligt, bortom alla tvivel enligt TS definition, inte handlar om DIN defintion ö.h.t.

Jag uppfattade det så, du är väldigt påstridig och som du vill rätta och ändra på min åsikt.

Givetvis är du fri att tolka det hur du vill, men diskussionen blir ju väldigt vriden om tolkningsföreträde ges på de grunderna.

Vilken tur så att alla har frihet att uppfatta saker på det vis de råkar göra det och att varken du eller jag har tolkningsföreträde.

Men TS skriver ju svart på vitt att hon vill ha en läromästare somt gått lätt klass!

Jag tycker inte heller det är en läromästare, en läromästare för mig måste gå svår dressyr. Men det är inte en sån häst TS vill köpa, och vi kan inte ge råd utifrån vad var och en av oss anser vara en läromästare när TS specificerat att det skall vara en häst mellan 15-18 år som går lätt klass och kostar 10-30.000 kr.

Du tycker inte att diskussionen har drivit iväg lite från ursprungsinlägget och att flera st därför diskuterar lite andra aspekter? Och att dessa sidospår är både naturliga och givande i en tråd?

För det är ju det som framkommit, och om man följer diskussionen ser man ju också vad som framkommit i vilket spår.

Det är väl snarast att det finns två inriktningar här. Ett gäng som hela tiden diskuterat frågan utifrån fråge ställarens synvinkel med en lättklasshäst på 15-18 år och sedan några som har diskuterat det utifrån 18-år + hästar som ska pensioneras frå n lättklass tävlinger och inte på något vis motsvara frågeställningen.

Det blir lite tokigt då. Räkna inte med att alla svävar ut från tråden mne för att du gör det.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 225
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21