Sv: Veterinärbesiktiga läromästare?
Om nu hästen är så fräsch varför neka besiktning? Bara det faktum att någon vägrar skulle få mig att insistera även m jag inte tänkt besiktiga från början över huvudtaget. Säljaren vet inte om hästen säljs för att få det lite lugnare eller för att den inte riktigt håller längre. Det finns ingen garanti för att ägaren haft samma veterinär hela tiden eller att alla behandlingar som gjorts gått över självrisken.
Vet inte vilken verklighet du lever i men idag kommer man över självrisken bara du tittar in på kliniken.
Nej jag ser inte meningen med att böja en äldre häst som dessutom kostar extremt lite pengar.
Jag skulle aldrig avtala om att köpa en häst som inte går igenom besiktningen och heller inte betalt besiktningen om den inte gått igenom däremot är jag fullt villig att stå för kostnaden för röntgen när hästen är så billig och skulel bara röntga efter exv lösa benbitar. Kostar en unghäst 10.000 får man nästan utgå från att det är problem, det täcker normalt sett inte betäckningen en gång.
Så du menar att vill du bes en 18 årig häst på klinik som kostar 10'kr där ägaren inte vill stå för den kräver att säljaren ändå skall betala för den?
En klinikbes kostar ju halva hästens pris...
En unghäst dvs 4år och upp till 6år brukar ligga på en kostnad runt 200'kr och det är just därför jag anser att billiga hästar är under 100'kr
Sluta tilldela mig åsikter som jag aldrig givit uttryck för. Besiktning och eventuell röntgen vill jag ha för att inte köpa på mig problem, inte för att det måste vara något fel på hästen. Hade jag ansett att det garanterat var fel på den hade jag rimligen inte varit intresserad av att köpa över huvudtaget och därmed faller teorin om besiktning. En klinikbesiktning är absolut inget måste för mig, sist jag köpte häst var det gårdsbesiktning inklusive röntgen som gällde, samt referenser. Veckan innan hade jag själv sett hästen tävla och placera sig men röntgen av haserna blev det ändå. Det som är skumt är att någon glatt hävdar att hästen är frisk och sedan nekar köparen att bekräfta det.
Det är priset som avgör det. En häst för 10'kr säljs snabbt, ev på dagen. En chansning av köparen och snabb affär för säljaren. Du letar inte sådana hästarna du inte har planer för den. Tex rida till och sälja dyrare eller bara göra en bra affär. Har gjort många sådana affärer som resulterat i väldigt fina hästar som gått höga klasser.
Givetvis och det finns åtgärder som att alla hingstar spattröntgas för att bli aktuella för avel, men det finns fortfarande folk som avlar på spatthästar för att de inte är ridbara och andra tokigheter.
Stona? Varför reglerar man inte aveln hårdare då?
Hur i hela fridens namn ska deffekter som hästen fått på äldre dar och som lett till att man säljer hästen visa sig betydligt tidigare?
De allra flesta def som man kan hitta på röntgen är hästen född med!!
Halvblod direkt från den svenska aveln är definitivt inte de enda hästar som säljs i Sverige, det är en liten minoritet. Merparten är andra hästar av diverse ursprung samt även både äldre halvblod medelålders halvblod som nte presterat något särskillt och föl. Du har snöat in på att alla frågor utgår från att det handlar om halvblod, och då gärna direkt från uppfödaren och i lagom ålder att börja matchas för tävling. Så ser inte hästvärlden ut, den är långt mer diversifierad.
Pratar man lb,la klasser och stor häst är det väl i första hand en häst av halvblodsras man avser.
Oavsett om den är född i Sverige eller inte så är den billig om den kostar under 100'kr
Jag som dessutomhåller på med fullblod vet att det är stor skillnad på hästmarknaden. Fullblod kan du få idag och du köper en hyfsad häst för 20'kr men tyvärr ligger priset oftast runt 10'kr från banan. Dessa brukar man köpa rakt av utan vetbes. De har upplysningsplikt så du ser rätt snabbt om de haft några problem. I England så kostar de lika mkt som halvbloden om man säljer dem som ridhästar.
Det beror ju till stor del på din kunskap. Kan du inte se på en häst om den verkar ok så vetbes du men jag tycker själv att jag ser på dem rätt snabbt om det är något eller inte. Men som sagt dessa hästar går ju inte som läromästare utan säljs till någon som vill göra ett kap.