Veterinärbesiktiga läromästare?

Sv: Veterinärbesiktiga läromästare?

Hade du verkligen avstått från att köpa Sam för en summa på 10'kr om de vägrade vetbes honom ;)

Hade inte jag gjort om en full försäkringen ingick i köpet..

Skitlätt att senare få den utdömd men hjälp av böjprov och bäst av allt,,,

Italien betalar bra mkt mera än 10'kr för en slakthäst.:crazy:

Precis, man vill så gott det går försäkra sig om att hästen är frisk och det är få privatpersoner som är skickligare än en välrenomerad veterinär på att hitta felen. Nu är inte en veterinärbesiktning en garanti, lurad kan man bli ändå, men det är en god bit på vägen att hitta en frisk häst.

Jag kan förstå den säljare som nekar en röntgen av hela hästen, men att röntga efter lösa benbitar, spatt, hovbroskförbening eller andra problemområden är rimligt även om hästen är billig är rimligt. Trist för säljaren om hästen är defekt men det är liksom inte köparens problem. Säljs den som frisk och problemfri så vill jag definitivt ha mer än säljarens ord och de papper den väljer att visa som garanti.

För övrigt är allt utom de allra billigaste hästarna en investering när det gäller pengar, få normalinkomsttagare slänger ut 20-30.000 utan att blinka även om det egentligen är billigt för att vara häst. Och förutom den ekonomiska investeringen är det en kännslomässig sådan också, det är hårt när ens ögonsten och ända häst är sjuk.

Ja, vissa i den här tråden verkar endast tänka på det ekonomiska, dvs är hästen fullförsäkrad så kvittar det om den måste avlivas efter ett halvår.

För mig är det helt fruktansvärt att förlora en älskad häst, att hästen bara kostade 10.000 eller om jag får några försäkringspengar är helt irrelevant.

Vad är ditt problem, varför är det så viktigt att köparen inte får undersöka varans skick och att man blint tror på säljarens utsagor och vade denne väljer att dela med sig av?

Nu tar vi detta igen!

1. läromästare 18år gammal har presterat i flera år skall pensioneras kostar 10'kr för att man skall hitta ett bra hem. Klinikbes med böjprov är inte aktuellt däremot så får tilltänkt köpare full insikt i hästens hälsostatus.

Risken att man skulle upptäcka något nytt på denna häst är rätt minimal, men nu är en läromästare för mig en häst som gått högre klasser.

Du kan knappast vara mer öppen än att häva sekretess på ditt försäkringsbolag.

2. Billig häst dvs unghäst för 10'kr njä jag erbjuder ingen bes men det är ju klart om en köpare vill så bes den hemma. Vanlig bes utan röntgen. Vill köparen bestämt göra annan bes får denne stå för hela kalaset och även stå för det om hästen inte går igenom. Oftast är detta hästar som säljs snabbt. Detta är hästar som inte säljs till nybörjare.

3. Hästar över 30'kr bes och röntgas.

Varför ska man utgå från att om säljaren vill lura en så kommer den att lyckas och då är det lika bra att skippa att undersöka hästen?

Det är ju liksom likadant som att du anser att det måste vara något fel för att man inte klinikbes och röntgar en 18årig häst som i 14år presterat på tävling.

Som sagt, jag frågade dig om din erfarenhet av islandshästar, där är det vanligt med spatt och även vanligt att hästen fungerar tämligen normalt när spatten är vilande. Risken är däremot påtaglig att hästen får problem i synnerhet om den byter ryttare och miljö

Då är det ett problem ni måste ta tag i när det gäller rasen!

TS sökte en häst som gick LB-LA, spatt var för övrigt bara ett exempel, det finns massor av andra sjukdomar och besvär som kan upptäckas vid veterinärbesiktning.

Ja att en läromästare går lite lägre klasser på ålderns höst är väl inte ovanligt och dit räknas väl i vart fall de exempel du ger. Om hästar har defekter så visar de sig betydligt tidigare i hästens liv OM den tävlat kontinuerligt!

Källa? Har du tagit hänsyn till att så där en 75% av hästarna som säljs torde ligga i den prisklassen du nämner och man måste givetvis ta hänsyn till mängden av affärer. Och nu kallar jag inte hästar på 40.000-100.000 billiga direkt, billigt är i mina ögon under 30-40.000 eller så, där rättegångskostnaderna med garanti överskrider värdet av det man tvistar om.

Billiga hästar i halvblodsaveln är hästar under 100'kr det är fakta.

Ja, vissa i den här tråden verkar endast tänka på det ekonomiska, dvs är hästen fullförsäkrad så kvittar det om den måste avlivas efter ett halvår.

För mig är det helt fruktansvärt att förlora en älskad häst, att hästen bara kostade 10.000 eller om jag får några försäkringspengar är helt irrelevant.

Som säljare så tänker man nog betydligt mer ekonomiskt än köpare. Men fakta kvarstår att pengar betyder rätt mycket i dagens samhälle.

En häst för 10'kr som är friröntgad färdig att tävla lb-la är nog en utopi

Nu tar vi detta igen!

1. läromästare 18år gammal har presterat i flera år skall pensioneras kostar 10'kr för att man skall hitta ett bra hem. Klinikbes med böjprov är inte aktuellt däremot så får tilltänkt köpare full insikt i hästens hälsostatus.

Risken att man skulle upptäcka något nytt på denna häst är rätt minimal, men nu är en läromästare för mig en häst som gått högre klasser.

Du kan knappast vara mer öppen än att häva sekretess på ditt försäkringsbolag.
Om nu hästen är så fräsch varför neka besiktning? Bara det faktum att någon vägrar skulle få mig att insistera även m jag inte tänkt besiktiga från början över huvudtaget. Säljaren vet inte om hästen säljs för att få det lite lugnare eller för att den inte riktigt håller längre. Det finns ingen garanti för att ägaren haft samma veterinär hela tiden eller att alla behandlingar som gjorts gått över självrisken.

2. Billig häst dvs unghäst för 10'kr njä jag erbjuder ingen bes men det är ju klart om en köpare vill så bes den hemma. Vanlig bes utan röntgen. Vill köparen bestämt göra annan bes får denne stå för hela kalaset och även stå för det om hästen inte går igenom. Oftast är detta hästar som säljs snabbt. Detta är hästar som inte säljs till nybörjare.
Jag skulle aldrig avtala om att köpa en häst som inte går igenom besiktningen och heller inte betalt besiktningen om den inte gått igenom däremot är jag fullt villig att stå för kostnaden för röntgen när hästen är så billig och skulel bara röntga efter exv lösa benbitar. Kostar en unghäst 10.000 får man nästan utgå från att det är problem, det täcker normalt sett inte betäckningen en gång.

3. Hästar över 30'kr bes och röntgas.
Helt enig.

Det är ju liksom likadant som att du anser att det måste vara något fel för att man inte klinikbes och röntgar en 18årig häst som i 14år presterat på tävling.
Sluta tilldela mig åsikter som jag aldrig givit uttryck för. Besiktning och eventuell röntgen vill jag ha för att inte köpa på mig problem, inte för att det måste vara något fel på hästen. Hade jag ansett att det garanterat var fel på den hade jag rimligen inte varit intresserad av att köpa över huvudtaget och därmed faller teorin om besiktning. En klinikbesiktning är absolut inget måste för mig, sist jag köpte häst var det gårdsbesiktning inklusive röntgen som gällde, samt referenser. Veckan innan hade jag själv sett hästen tävla och placera sig men röntgen av haserna blev det ändå. Det som är skumt är att någon glatt hävdar att hästen är frisk och sedan nekar köparen att bekräfta det.

Då är det ett problem ni måste ta tag i när det gäller rasen!
Givetvis och det finns åtgärder som att alla hingstar spattröntgas för att bli aktuella för avel, men det finns fortfarande folk som avlar på spatthästar för att de inte är ridbara och andra tokigheter.
Ja att en läromästare går lite lägre klasser på ålderns höst är väl inte ovanligt och dit räknas väl i vart fall de exempel du ger. Om hästar har defekter så visar de sig betydligt tidigare i hästens liv OM den tävlat kontinuerligt!
Hur i hela fridens namn ska deffekter som hästen fått på äldre dar och som lett till att man säljer hästen visa sig betydligt tidigare?

Billiga hästar i halvblodsaveln är hästar under 100'kr det är fakta.
Halvblod direkt från den svenska aveln är definitivt inte de enda hästar som säljs i Sverige, det är en liten minoritet. Merparten är andra hästar av diverse ursprung samt även både äldre halvblod medelålders halvblod som nte presterat något särskillt och föl. Du har snöat in på att alla frågor utgår från att det handlar om halvblod, och då gärna direkt från uppfödaren och i lagom ålder att börja matchas för tävling. Så ser inte hästvärlden ut, den är långt mer diversifierad.

Som säljare så tänker man nog betydligt mer ekonomiskt än köpare. Men fakta kvarstår att pengar betyder rätt mycket i dagens samhälle.

En häst för 10'kr som är friröntgad färdig att tävla lb-la är nog en utopi

Men en häst för 10-30.000 som går igenom en klinikbesiktning och funkar för lättklasstävling är fullt möjligt.

Definitivt möjligt.

Köpte en 17 åring för 18.000 kr, besiktigad ua. Hade tävlat lätt klass dressyr och hopp (men jag köpte honom dock mest som sällskap/promenadhäst). Visserligen d-ponny men en häst med samma utb och ålder hade inte kostat mer, såg flera som låg runt 15.000.

Alltså, jag skulle i många fall som säljare kunnat få en besiktning UA på en väldigt tveksamt fräsch häst. Det är bara att välja veterinär med omsorg och sedan göra besiktningen hemma, där man kan skylla på underlaget och omständigheterna. Jag har sett det göras gång efter annan, trots att hästen inte varit ett dugg fräsch och absolut inte fungerat i ridningen. Låt den vila en vecka, besiktiga, och sälj utan att rida igång fullt. Voila - en häst utan anmärkning, färdigbesiktigad och allt.

Som jag skrev innan skulle jag inte sälja den äldre läromästaren till någon som vill göra full besiktning, för det är inte köparen jag söker. Den köpare jag söker ska inte tävla fullt, utan rida i skogen, lättare pass på banan för tränare och har tillräcklig kunskap att själv känna hur hästen funkar under provridningen.

Men det är jag.

Min gamla häst hade artroser redan som 13 åring när jag fick honom. (Gått 130/utb msv dressyr.) Trots det så fungerade han fint så länge han inte hoppades för mkt. Han blev 28 år gammal, pensionär de sista åren.

Så ja, en gammal häst kan absolut fungera till lättare träning med lite blessyrer.

Att den är gammal och har gått hårt i många år talar ju faktisk för att det finns slitageskador som tex artros, även om hästen inte visar någon hälta eller orenhet för tillfället.

Men jag vill ju veta om att hästen har artros så jag kan anpassa träning och skötsel efter det. Tex vara extra försiktig med hårt underlag.

Förstår inte hur du kan likställa önskan om besiktning med att köparen vill rida hårt?? :crazy:

Om nu hästen är så fräsch varför neka besiktning? Bara det faktum att någon vägrar skulle få mig att insistera även m jag inte tänkt besiktiga från början över huvudtaget. Säljaren vet inte om hästen säljs för att få det lite lugnare eller för att den inte riktigt håller längre. Det finns ingen garanti för att ägaren haft samma veterinär hela tiden eller att alla behandlingar som gjorts gått över självrisken.

Vet inte vilken verklighet du lever i men idag kommer man över självrisken bara du tittar in på kliniken.

Nej jag ser inte meningen med att böja en äldre häst som dessutom kostar extremt lite pengar.

Jag skulle aldrig avtala om att köpa en häst som inte går igenom besiktningen och heller inte betalt besiktningen om den inte gått igenom däremot är jag fullt villig att stå för kostnaden för röntgen när hästen är så billig och skulel bara röntga efter exv lösa benbitar. Kostar en unghäst 10.000 får man nästan utgå från att det är problem, det täcker normalt sett inte betäckningen en gång.

Så du menar att vill du bes en 18 årig häst på klinik som kostar 10'kr där ägaren inte vill stå för den kräver att säljaren ändå skall betala för den?

En klinikbes kostar ju halva hästens pris...

En unghäst dvs 4år och upp till 6år brukar ligga på en kostnad runt 200'kr och det är just därför jag anser att billiga hästar är under 100'kr

Sluta tilldela mig åsikter som jag aldrig givit uttryck för. Besiktning och eventuell röntgen vill jag ha för att inte köpa på mig problem, inte för att det måste vara något fel på hästen. Hade jag ansett att det garanterat var fel på den hade jag rimligen inte varit intresserad av att köpa över huvudtaget och därmed faller teorin om besiktning. En klinikbesiktning är absolut inget måste för mig, sist jag köpte häst var det gårdsbesiktning inklusive röntgen som gällde, samt referenser. Veckan innan hade jag själv sett hästen tävla och placera sig men röntgen av haserna blev det ändå. Det som är skumt är att någon glatt hävdar att hästen är frisk och sedan nekar köparen att bekräfta det.

Det är priset som avgör det. En häst för 10'kr säljs snabbt, ev på dagen. En chansning av köparen och snabb affär för säljaren. Du letar inte sådana hästarna du inte har planer för den. Tex rida till och sälja dyrare eller bara göra en bra affär. Har gjort många sådana affärer som resulterat i väldigt fina hästar som gått höga klasser.

Givetvis och det finns åtgärder som att alla hingstar spattröntgas för att bli aktuella för avel, men det finns fortfarande folk som avlar på spatthästar för att de inte är ridbara och andra tokigheter.

Stona? Varför reglerar man inte aveln hårdare då?

Hur i hela fridens namn ska deffekter som hästen fått på äldre dar och som lett till att man säljer hästen visa sig betydligt tidigare?

De allra flesta def som man kan hitta på röntgen är hästen född med!!

Halvblod direkt från den svenska aveln är definitivt inte de enda hästar som säljs i Sverige, det är en liten minoritet. Merparten är andra hästar av diverse ursprung samt även både äldre halvblod medelålders halvblod som nte presterat något särskillt och föl. Du har snöat in på att alla frågor utgår från att det handlar om halvblod, och då gärna direkt från uppfödaren och i lagom ålder att börja matchas för tävling. Så ser inte hästvärlden ut, den är långt mer diversifierad.

Pratar man lb,la klasser och stor häst är det väl i första hand en häst av halvblodsras man avser.

Oavsett om den är född i Sverige eller inte så är den billig om den kostar under 100'kr

Jag som dessutomhåller på med fullblod vet att det är stor skillnad på hästmarknaden. Fullblod kan du få idag och du köper en hyfsad häst för 20'kr men tyvärr ligger priset oftast runt 10'kr från banan. Dessa brukar man köpa rakt av utan vetbes. De har upplysningsplikt så du ser rätt snabbt om de haft några problem. I England så kostar de lika mkt som halvbloden om man säljer dem som ridhästar.

Det beror ju till stor del på din kunskap. Kan du inte se på en häst om den verkar ok så vetbes du men jag tycker själv att jag ser på dem rätt snabbt om det är något eller inte. Men som sagt dessa hästar går ju inte som läromästare utan säljs till någon som vill göra ett kap.

Alltså, jag skulle i många fall som säljare kunnat få en besiktning UA på en väldigt tveksamt fräsch häst. Det är bara att välja veterinär med omsorg och sedan göra besiktningen hemma, där man kan skylla på underlaget och omständigheterna. Jag har sett det göras gång efter annan, trots att hästen inte varit ett dugg fräsch och absolut inte fungerat i ridningen. Låt den vila en vecka, besiktiga, och sälj utan att rida igång fullt. Voila - en häst utan anmärkning, färdigbesiktigad och allt.

Som jag skrev innan skulle jag inte sälja den äldre läromästaren till någon som vill göra full besiktning, för det är inte köparen jag söker. Den köpare jag söker ska inte tävla fullt, utan rida i skogen, lättare pass på banan för tränare och har tillräcklig kunskap att själv känna hur hästen funkar under provridningen.

Men det är jag.

Ja jag håller med dig. Idag säljer vi inte några gamla hästar alls de får bli helpensionärer alt lånas de ut till seriösa personer som lånat tidigare.

Vet också hur mkt som fuskas på vetbes

Du gör som du vill, men jag hade inte valt att sälja en äldre läromästare till någon som inte kan hålla sig till den nivå hästen uppenbarligen fungerar på. Om hästen är igång idag, och du tar över den - varför skulle du behöva veta att den har artros för att anpassa ridningen? Det är ju bara att ta över där säljaren slutar.

Som sagt: var och en blir salig på sin fason, själv säljer jag inte häst i den prisklassen till folk som tror att de köper häst för 100 000 kr när den kostar 10 000 kr och har sina aktiva år bakom sig.

Därför att köparen har absolut INGEN garanti för att det säljaren säger är sant!!!

Den kan tex ha vilat länge, säljaren kan ha gett den smärtstillande vid provridningen, den har behandlats hos en annan veterinär än den vars journalkopior säljaren överlämnar etc etc.

Vem tror att en 18 år gammal häst för 10.000 är som en 100.000 kr häst?? Inte jag iaf.

Nej, och har jag inte förtroende för köparen så säljer jag inte. Vill man detaljgranska en äldre läromästare vill jag inte sälja till denne.

Å andra sidan; har jag inte förtroende för 10 000 kr för säljaren, så köper jag inte.

Men det är jag.

Du säljer givetvis till den du vill, det du beskriver kallar jag dock inte en läromästare utan en halvpensionerad skogsmulle. Kan man inte rida fullt ut på en häst är det inte mycket till läromästare.

När det gäller att göra besiktning som köpare så menar jag givetvis en besiktning där köparen beställer den och väljer veterinär och då gärna en klinikbesiktning då man kanske nte har kunskap om de lokala veterinärerna. En gårdsbesiktnng gjord i förväg hade jag värderat ungefär efter värdet på pappert den är skriven på. Man kan inte försäkra sig för allt men man kan göra så gott man kan.

En begränsad häst möjligen men inte en som har kapacitet

Nej vem sjutton förväntar sig stor kapacitet för 30.000? Vist finns det optimister men de allra flesta inser att i den prisklassen så är det inga SM vinnare som säljs om man inte har en enorm tur.

Hade inte jag gjort om en full försäkringen ingick i köpet..

Skitlätt att senare få den utdömd men hjälp av böjprov och bäst av allt,,,

Italien betalar bra mkt mera än 10'kr för en slakthäst.:crazy:

För det första så försäkrar man inte hästar på det viset i Tyskland.. det behöver man inte eftersom vet. vården där är hur billig som helst jämfört med Sverige.. dessutom är försäkringarna rätt dyra om man ska fullförsäkra en häst för dryga 10 miljoner.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 227
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III